Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weer een vraag die al eens gesteld is, broeken deze keer - Forum Wereldfietser

weer een vraag die al eens gesteld is, broeken deze keer

ik vermoed dat ik een gave heb, eentje om vragen te stellen die al eens gesteld zijn, maar helaas ontkom ik er deze keer ook niet aan.

ik ga over een week de ijsselmeer route fietsen, tegen de 290km in 9 dagen (allicht weinig, maar mijn conditie kan maar 40km per dag aan) anyway, ik heb op tochtjes van 40km per dag die ik soms doe vaak last van klemmende "delen", geschuur en dat soort spijkerbroeken lol, met een zere kont na afloop.

een nieuw zadel wil ik nog niet aan, omwille van de kosten en mijn huidig zadel is niet zo slecht, maar mischien dat een fietsbroek ook al voldoende helpt.

ik heb begrepen dat er fietsbroeken, en onderbroeken zijn. de onderbroeken schijnen juist ook wat te schuren onder je gewone broek. ik zou daarom een fietsbroek nemen, maar ik weet totaal niet waar ik op moet letten, of wat te kiezen.

ik heb deze twee gevonden, dit is tevens ongeveer het budget wat ik heb (iig per stuk, mocht ik er echt 2 nodig zijn); lijken hetzelde op de pijlengte na. Ik ben een kou kleum dus ik twijfel welke ik dan zou moeten kiezen (of allebij)

http://www.bever.nl/vaude-active-3-4-br ... olour=4169

http://www.bever.nl/vaude-active-fietsb ... olour=4168

maar is dit wat? en wat draag je aan ondergoed in een fietsbroek?

ik hoop dat me ook deze vraag vergeven word en dat iemand het verlossende antwoord heeft,

Erik
Erik, hebben ze in Assen geen goede fietsenwinkels? Ga daar eens heen en laat je voorlichten, wat de prijs betreft kun je het bijna zo gek maken als je wilt. Voor een fietsbroek ga je wat mij betreft niet naar Bever maar naar een fietswinkel. Mogelijk eentje die ook reisfietsen en niet alleen racefietsen verkoopt. 1 van de criteria zou moeten zijn dat de broek snel droogt als je hem na een dag fietsen zelf wast en dus nat ergens ophangt.
Het antwoord op je vragen is heel persoonlijk, aangezien niemand hetzelfde achterwerk heeft. Mijn mening:
- zadel doet meer dan fietsbroek
- al mijn experimenten met dikke "echte" zemen, bevallen me niet. Mijn beste fietsbroek is een decathlon broekje vol scheuren dat ik ooit voor geen geld kocht en dat mijn belangrijkste voorwaarden vervuld: één lap zonder naden en redelijke ventilatie. Zo'n zeem dat een half kussen is, zit altijd mis bij mij.
- tegen afknellen (of zoals wel eens gezegd wordt: een slaap-zak) werken de zadels met uitsparing zeer goed. Ik heb een brooks imperial, maar ook in gel vorm bestaan zulke zadels.

En dan het niet persoonlijke antwoord op "wat draag je onder een fietsbroek": niets.
Ik zou eerst voor 1 gaan, de korte. je benen kunnen veel hebben tijdens inspanning. zo'n halflange vind ik niks. Je krijgt nog steeds koude enkels. Neem voor de winter een echte lange, of doe over de korte een hardloopbroek. Gewoon een van de Aldi of Lidl als er weer een aanbieding is.
Zit de eerste fietsbroek goed dan schaf je er nog 1 aan van het zelfde merk. En anders probeer je een ander merk.
Niets eronder. Dat geeft op verkeerde plekken wrijving en irritatie. Even uitspoelen onder de douche en drogen. Als je maar 40 km fietst kan je er misschien ook 2 dagen mee doen?
Anja
bedankt voor de reacties

niks eronder? dat gaat wennen worden :shock:

ik denk dat twee dagen wel moet lukken met een broek, maar ik kan savonds de broek ook wel uitspoelen.

Assen heeft genoeg fietsen zaken, maar er zijn er dacht ik maar 3 die kleding verkopen, een is altijd erg ongezellig en kort af personeel, de ander "durf" ik niet naar binnen, lastig uitleggen maar die zaak voelt gewoon vreemd. De derde ga ik woensdag bezoeken, anders ga ik in een andere stad kijken.

Wat zou er mis zijn met Bever, te algemeen qua kennis?
Waarschijnlijk geldt dit niet voor iedereen , maar ik heb het zo ervaren: Als het hem echt zit in het zweten en daarbij het schuren van de stof van je broek (geïrriteerde huid als resultaat), dan is een andere broek vooral de oplossing. Zit het hem meer in het gevoel te hebben meegedaan aan een recordpoging paalzitten en stap je met een houten kont van je fiets, dan zou ik toch een ander zadel overwegen.
Je kunt natuurlijk ook last van beide hebben...
Ik zou inderdaad ook niet naar Bever gaan. Misschien bij wat lokale fietsenwinkels wat broeken uitproberen (zelf vind ik het fijner zonder bretels) maar via het internet is ook veel mogelijk. Bestel regelmatig bij wieleroutfits https://www.wieleroutfits.nl/. En mijn lange broeken zijn hardloopbroeken van Rogelli (wat ook voor fietsbroeken betaalbaar en erg goed is). Heb deze besteld bij http://all4running.nl/. Is namelijk veel voordeliger dan een lange fietsbroek zonder zeem (hier draag ik dus mijn koersbroek onder)
Aanvullend op de rest:

Het belangrijkste aan een fietsbroek is de pasvorm. Via internet bestellen van een broek die je niet toevallig al een keer gehad hebt is voor mij dan ook geen optie.
Mijn ervaring leert dat iets duurdere broeken weliswaar gemiddeld iets beter zijn, maar dat er toch dure broeken zijn die niet bij mijn achterste passen en dat het niet heel veel uitmaakt.

Belangrijke zaken bij de pasvorm:
- de broek moet strak zitten zonder vouwen en lubberen (want dat geeft extra 'naden'), maar moet niet knellen. Waar broeken wel knellen is de pijpen (omdat fietsers vaar flinke benen hebben in vergelijking met hun achterste), de liezen en de riemnaad (voor de - zallikmaarzegge - wat stevgere fietsers).
- de zeem moet groot genoeg zijn om over het hele zadel te vallen. Bij een breed (brooks) zadel zijn sommige zemen te smal waardoor je met de zijkant op het randje zit. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de hele zeem op de verkeerde plaats zat. Daar kwam ik pas achter na de eerste fietstocht. Dit was bovendien een van de duurdere broeken die ik had.
- de zeem moet een prettige dikte hebben. Wel neemt die dikte in de loop van de levensduur van de broek altijd flink af. Dus in het begin lijk je een beetje een luier aan te hebben en later merk je er niets meer van. Bij een goedkope broek zal dit sneller verlopen, maar de prijs is daar naar.

Prijzen van broeken gaan van 10 euro tot 150. Ik heb er aanzienlijk meer van de eerste soort.

Naar Bever die Vaude-broeken gaan passen is geen slecht idee want Vaude is geen slecht merk. Bij de plaatsenlijke fietsenmaker hangen in deze maand meestal al alleen de overblijvers van de lelijke kleuren, de verkeerde maten en de slechte pasvorm. Maar als je een rare maat hebt is dat weer een aanrader natuurlijk 8)

Twee dagen achter elkaar dezelfde fietsbroek aan is niet iets wat mijn fietsgenoten zouden waarderen, ik zou wegens de geur de tweede dag alleen benedenwinds mogen fietsen, al is dat wel weer een idee :shock:

Een fietsbroek compenseert zeker iets voor een niet perfect zadel. Een echt slecht zadelproberen te compenseren met goede fietsbroeken gaat je uiteindelijk misschien meer geld kosten dan het oplevert.
bedankt,

het zadel is niet echt heel slecht, vooral te stroef (opgelost met een regenhoesje) en soms net te hard, en na een middag zon net te zacht, er word al druk gespaart voor een goed zadel. mijn gewone broeken zijn inderdaad of net te strak, of veel te wijd zwabberend. zweten hangt er erg van af, maar op warme dagen lukt het altijd wel :)

ik heb in principe elke avond wel de mogenlijkheid de broek uit te spoelen, maar is deze de dag erna dan wel droog? (ga er vanuit dat de broek een krappe 10 uur kan drogen)

de fietsenmakers in Assen lijken vooral restjes italiaans te verkopen (en dat schijnt niks te zijn) dus ik denk dan dat ik toch eerst naar bever ga en die vaude passen. Bevalt die broek dan goed dan kan ik onderweg bijv. een tweede halen, en bevalt deze niet dan zoek ik na de vakantie een goede fietsenmaker met meer keuze. Maar met de lijst van Ave Gone is denk ik ook wel goed te zoeken in de lokale restjes

wat is dan een goede maand/goede fietsenmaker om een goede broek te halen (mocht dit niks zijn)?
Je kunt rustig eens een fietsonderbroek van Gore Bike Wear proberen. Die kosten zijn minder dan van een volledige koersbroek en je daagt hem als een onderbroek onder een gewone broek.

Maar ja, ook daar is passen wel een vereiste, eigenlijk. En dan zou ik niet weten waarom je niet gewoon een Bever binnen zou stappen, als die ze hebben. Dat lijkt me het tripje wel waard.
headlight schreef:ik heb in principe elke avond wel de mogenlijkheid de broek uit te spoelen, maar is deze de dag erna dan wel droog? (ga er vanuit dat de broek een krappe 10 uur kan drogen)
Als het kouder en vochtig is dan lukt het zeker niet. Als het koud OF vochtig is misschien en als het warm en droog is zeker wel.
Als een broek na zonsondergang niet droog is lukt het meestal niet meer, dus op de dagelijkse eindbestemming is het soms zaak meteen je wasje te doen en dioe in de zon te hangen. Je fiets met standaard is dan een prima rekje dat verrijdbaar is naarmate de zon draait.

Desondanks is het normaal dat je op een tamelijk verregende vakantie na 4 dagen naarstig op zoek moet naar een wasdroger voor bijna al je kleren, terwijl je op een zonnige vakantie genoeg hebt aan één setje kleding plus iets om aan te hebben tijdens het drogen.

Er is maar één echte remedie: meerdere broeken.
Twee setjes fietskleding is erg handig: je kunt dan iedere dag één setje wassen, maakt niet uit wanneer, en die de volgende dag dan achter op je fiets laten drogen tijdens het rijden.

De broeken van de bever zijn behoorlijk duur, bij de Decathlon bijvoorbeeld kan het véél goedkoper! Ook online te bestellen, kost 9,95: http://www.decathlon.nl/fietsbroek-300- ... 99904.html
Bij de Lidl ook, maar ervaring leert dat bij fietsbroeken goedkoop duurkoop kán zijn.
Ave Gone, komende vakantie kan was elke avond binne drogen, dat neme niet weg dat twee erg handig zijn maar mischien werkt het wel.
Voor mij ook fietsonderbroeken met een korte of lange broek naar keuze. Zeer geschikt om zo mee van de fiets het echte leven in te stappen.
Ik heb twee fietsbroeken zonder bretels, van Craft en van Pearl Izumi. Verschillende zemen, dus verschillende druk- en wrijfplekken. Pasvorm is goed, ondanks bestellen via Internet.
Ik heb daarbij beenstukken voor de koude dagen.
Na het fietsen het echte leven in doe ik pas na de douche, dus dan kan ik me gewoon omkleden. En tussendoor een kerk/winkel bezoeken doe ik in fietskleding.
1 set aan, s avonds onder de douche uitspoelen, ophangen en volgende dag onder het bagagenet. Meestal genoeg. Als het erg hard regent, een keer een camping met een was-droger is dan voldoende.
Bedankt allemaal!

Bever had helaas de heren versie van de lange Vaude broek niet (laatse model bleek verkeerd te hangen en een vrouwen model te zijn), en bestellen duurt te lang. De korte broek van Vaude was veel te klein, en de gore korte broek zat vreselijk.

Er was ook een Vaude onderbroek, met korte broek eroverheen. Wat een vreselijk gedoe was dat en het zat ook niet lekker.

Dus alle moed verzameld en toch maar naar de buren gegaan (de fietsenzaak waar ik niet in durfde) en eenmaal binnen snapte ik niet waar ik me druk over maakte en was t ook wel over.

De zaak had twee soorten broeken op voorraad;

geelwitte reclame borden voor 110 euro en basic "saaie" broeken voor rond de 40 euro.

Daar ik nog niet weet of een broek bevalt en alles in acht nemend besloot ik maar voor "saai" te gaan, zeker omdat ik niet echt van opvallen houd (kleding technish)

Na wat passen heb ik een 42 euro kostende Forte broek gekocht met 3/4 lengte en bretels. dit omdat mijn figuur lang en mager is.

Ik weet tot dusverre een paar dingen:

De kwaliteit lijkt iets minder dan de Vaude

De broek zit strakker dan de Vaude

De padding is minder dan de Vaude, dit is letterlijk een simpel kussen.

Dit is an sich geen verassing want de Vaude is 26 euro duurder.

Ik zal komende week laten weten of de broek bevalt.
Bedankt voor dit prachtige voorbeeld dat je broeken moet passen voordat je ze koopt!
Ave Gone schreef:Bedankt voor dit prachtige voorbeeld dat je broeken moet passen voordat je ze koopt!
graag gedaan :)

bovendien: bij Bever had ik maat L, bij de andere zaak had ik XL

ikzelf ben erg benieuwd hoeveel het nog uitmaakt qua padding. de Vaude had meerdere blokjes als padding, waar de Forte een groot kussen heeft.
ik heb in principe elke avond wel de mogenlijkheid de broek uit te spoelen, maar is deze de dag erna dan wel droog? (ga er vanuit dat de broek een krappe 10 uur kan drogen)[/quote]


Het is wat off topic maar......je fietsbroek en andere kleding na de handwas in een handdoek rollen, met je blote voeten flink op de rol staan en scheelt de helft van de droogtijd. (maar die truc is bij de meesten toch wel bekend?) In ieder geval behoeft de droogtijd dan geen rol te spelen bij de keuze van de juiste fietsbroek. Robw