Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshoes voor internationale treinreizen - Forum Wereldfietser

Fietshoes voor internationale treinreizen

Heb gisteren info opgevraagd ( nmbs euro). Maar zoals het meestal gaat lezen zij enkel de richtlijnen af die op het scherm van hun pc verschijnen.
Kortom, voor Belgie ( nationaal ) geen specifieke richtlijnen. Maar internationaal zou het gebruik van een fietshoes verplicht zijn. De fiets wordt met gedemonteerd voorwiel in deze hoes verpakt en kan zo met de grein mee.
Maar wat met de fietskar, de bagage ( stuurtas, voorwieltassen, achterwieltassen, de bagage van het karretje...)
Wij overwegen om volgende week met de tgv naar zuid frankrijk te reizen en met de fiets huiswaarts te keren.
Een fietshoes (2dus) hebben we nog niet. Maar ik hoor graag eerst jullie ervaring.

Alvast bedankt voor reacties
Daniel
Met een beetje zoeken kun je veel over dit onderwerp vinden op dit forum.

Helaas weet de NMBS niets over dit onderwerp, maar dit geldt ook voor de Nederlandse NS. Hiervoor moet je echt bij de Franse SNCF zijn. Er staat informatie over fietsen meenemen op hun website,

Voor reizigers met de fiets kent Frankrijk twee soorten TGV's.
1)TGV's met speciale ruimte voor fietsen. In deze TGV kunnen 2 tot 4 fietsen mee. Reserveren is verplicht en kost 10 Euro. De fiets hoeft niet gedemonteerd of verpakt te worden.
2)TGV's zonder speciale ruimte voor de fiets. Fietsen kunnen wel mee onder de volgende voorwaarden. De fiets moet verpakt worden en het pakketje mag niet groter zijn dan 120 X 90.
Kan jouw karretje opgevouwen worden?
De fiets moet geplaatst worden in het bagagerek bij de deuren. Let op deze bagagerekken zijn niet bij alle deuren. Als het bagagerek al vol is, dan mag de fiets niet mee. Soms zijn de treinbegeleiders (conducteurs) soepel. Hangt echt van de dienstdoende persoon af.
Als je vanaf Brussel-Zuid vertrekt, moet je gewoon tijdig op de juiste plaats op het perron staan en zorgen dat jouw fiets als eerste in het bagagerek ligt.

De TGV's die vanaf Brussel-Zuid vertrekken hebben geen speciale ruimte voor de fiets. Ruim de helft van de TGV's die vanaf Rijsel vertrekken heeft deze ruimte wel.

Kijk op de reisplanner van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF http://www.voyages-sncf.com Staat er bij de trein die jij hebt uitgezocht een fietsicoontje, dan kan de fiets mee, maar wél reserveren! . In Nederland kan dat bij de Treinreiswinkel. http://www.treinreiswinkel.nl
Voyages-SNCF heeft een boetiek in Brussel in de Louziagalerij, maar ik weet niet of je daar voor de fiets kunt reserveren.
Het is een hele zoektocht om je fiets naar zuid-frankrijk te kunnen meenemen. Wij hebben dit zowel vorig jaar als dit jaar toch kunnen doen, mits wat opzoekwerk vooraf (pdf-jes met tabellen van de SNCF zelf uitpluizen). Want inderdaad, bij de NMBS weten ze hier niet al te veel van. De NMBS heeft een dienst 'special products' waar ik de tickets en fietsreservaties bestel per mail nadat ik zelf het traject bepaald heb (spp@b-rail.be). Want de loketbediendes vallen meestal achterover van hun stoel als je hen een dergelijke vraag stelt.

Trajecten die wij met onze fietsen en fietskar gedaan hebben zijn Lille-Bordeaux (TGV) vorig jaar, Lille-Parijs (TGV) en Parijs-Nice (slaaptrein) deze zomer. Telkens 10€ per fiets. Voor de fietskar hebben wij niet gereserveerd en die kon er telkens nog gemakkelijk bij in de fietsruimte van de trein. Ook voor andere bagage is er voldoende plaats.
stijnv schreef:Het is een hele zoektocht om je fiets naar zuid-frankrijk te kunnen meenemen. Wij hebben dit zowel vorig jaar als dit jaar toch kunnen doen, mits wat opzoekwerk vooraf (pdf-jes met tabellen van de SNCF zelf uitpluizen). Want inderdaad, bij de NMBS weten ze hier niet al te veel van. De NMBS heeft een dienst 'special products' waar ik de tickets en fietsreservaties bestel per mail nadat ik zelf het traject bepaald heb (spp@b-rail.be). Want de loketbediendes vallen meestal achterover van hun stoel als je hen een dergelijke vraag stelt.

Trajecten die wij met onze fietsen en fietskar gedaan hebben zijn Lille-Bordeaux (TGV) vorig jaar, Lille-Parijs (TGV) en Parijs-Nice (slaaptrein) deze zomer. Telkens 10€ per fiets. Voor de fietskar hebben wij niet gereserveerd en die kon er telkens nog gemakkelijk bij in de fietsruimte van de trein. Ook voor andere bagage is er voldoende plaats.
Beste Stijn, |
Kunnen Belgen bij spp@b-rail.be ook fietsreserveringen regelen voor TGV's in Frankrijk. Zo ja, hoe lang loopt de procedure, voordat je de reserveringen (of reservaties op z'n Vlaams) ook binnen hebt?
Rijsel is inderdaad een handig opstap voor veel Vlamingen. Let op: er zijn twee stations, maar die liggen op 450 meter van elkaar.
Hallo, heel leuk jullie verhelderende antwoorden te lezen.
Ik begrijp, dat er op dit ( en andere forums) veel over trein en fiets geschreven wordt. Maar vergeef het me als ik hierdoor vaak nog meer verward ben. Daar we zo last minute beslisten om met de fiets enkele dage er op uit te trekken en niet over de juiste info bechikten twijfelden we wel om de trein te nemen en overwegen we reeds een andere fietstrip. Nu, na het lezen van jullie reacties, krijg ik toch nog zin om het te avonturen richting France. Het zal ooit de eerste keer moeten zijn.
Hartelijk dank
Nu nog madame overtuigen

Fijn weekend
bert sitters schreef:
stijnv schreef:Het is een hele zoektocht om je fiets naar zuid-frankrijk te kunnen meenemen. Wij hebben dit zowel vorig jaar als dit jaar toch kunnen doen, mits wat opzoekwerk vooraf (pdf-jes met tabellen van de SNCF zelf uitpluizen). Want inderdaad, bij de NMBS weten ze hier niet al te veel van. De NMBS heeft een dienst 'special products' waar ik de tickets en fietsreservaties bestel per mail nadat ik zelf het traject bepaald heb (spp@b-rail.be). Want de loketbediendes vallen meestal achterover van hun stoel als je hen een dergelijke vraag stelt.

Trajecten die wij met onze fietsen en fietskar gedaan hebben zijn Lille-Bordeaux (TGV) vorig jaar, Lille-Parijs (TGV) en Parijs-Nice (slaaptrein) deze zomer. Telkens 10€ per fiets. Voor de fietskar hebben wij niet gereserveerd en die kon er telkens nog gemakkelijk bij in de fietsruimte van de trein. Ook voor andere bagage is er voldoende plaats.
Beste Stijn, |
Kunnen Belgen bij spp@b-rail.be ook fietsreserveringen regelen voor TGV's in Frankrijk. Zo ja, hoe lang loopt de procedure, voordat je de reserveringen (of reservaties op z'n Vlaams) ook binnen hebt?
Rijsel is inderdaad een handig opstap voor veel Vlamingen. Let op: er zijn twee stations, maar die liggen op 450 meter van elkaar.
Ja, ook TGV's heb ik daar gereserveerd. Die dienst special products werkt best nog wel snel. Ik had telkens na 1 of 2 dagen de tickets binnen in mijn mailbox.