Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brander voor verwarmen - alcohol puur of alcohol kenonatus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

brander voor verwarmen - alcohol puur of alcohol kenonatus

Inge1 schreef:...of alcohol kenotanus
Ik geloof dat het ketonatus heet.
Bij de Albert Heijn heb je ook bio-ethanol, die een stuk geconcentreerder (en duurder) is dan de blauwe spiritus. Het brandt zeer schoon en vrijwel ontzichtbaar, wel oppassen dus.
ErikB81 schreef:Bij de Albert Heijn heb je ook bio-ethanol, die een stuk geconcentreerder (en duurder) is dan de blauwe spiritus.
Ethanol vormt met water een azeotroop, daardoor kan bij bij gewone destillatie maximaal een percentage van 96% bereikt worden.

Door er benzeen bij te doen kan 100% alcohol verkregen worden, maar dat lijkt mij niet erg biologisch.
Walter M schreef:Ik gebruik al heeeeel erg lang ontsmettings alcohol of isipropyl-alcohol. En ja; vanwege de roet.
aansteken is soms wat lastig.
Ja, dat klopt, de spiritus aansteken met een vonkontsteker lukt ook niet

Ronald van der Perk
Peter_K schreef:
ErikB81 schreef:Bij de Albert Heijn heb je ook bio-ethanol, die een stuk geconcentreerder (en duurder) is dan de blauwe spiritus.
Ethanol vormt met water een azeotroop, daardoor kan bij bij gewone destillatie maximaal een percentage van 96% bereikt worden.

Door er benzeen bij te doen kan 100% alcohol verkregen worden, maar dat lijkt mij niet erg biologisch.
De fles zegt 95%, dus toch een stukje geconcentreerder dan de blauwe spiritus van 85%. Het brandt te snel in mijn spiritusbrander, maar lijkt me juist wel goed om je brander voor te verwarmen. En veel goedkoper dan 96% Ketonatus.

Het is deze.
ErikB81 schreef:De fles zegt 95%, dus toch een stukje geconcentreerder dan de blauwe spiritus van 85%. Het brandt te snel in mijn spiritusbrander, maar lijkt me juist wel goed om je brander voor te verwarmen.
10% is best veel, dat had ik niet verwacht. En aangezien die 10% uit water bestaat scheelt het dus 2x: ten eerste helpt die 10% mee met branden, en ten tweede hoeft het niet met de energie geleverd door de overgebleven 85% verdampt te worden. Vreemd dat iets dat brandspiritus toch nog zoveel uit zoveel extra water bestaat. Nou, de keuze lijkt me dan vrij eenvoudig.
Dan wordt het een ritje AH ipv Kruidvat. Scheelt inderdaad wel heel erg veel.
Action (winkel) voor de bio-ethanol al geprobeerd? Misschien nog wel goedkoper.
Action is voor mij niet voordeliger - gaat dan op aan benzine.
Heb een lieve mama :D die het voor me mee brengt. Kom bijna nooit zelf bij de AH.
bij mijn dragonfly verwarm ik al jaren voor met euro 95, klein beetje in het bakje, even wachten en de herrie kan beginnen.
Ik heb ook een wisperlite, deze verwarmd minder mooi met euro 95.
Afgelopen week een fles spiritus gekocht , inderdaad wel bijna onzichtbaar, maar verwarmd veel mooier voor.

Nu nog een goed afsluitbaar busje vinden voor op reis.
Meestal gebruiken we de wisperlite om als we niet op fietsvakantie zijn.
Je kan dan zonder herrie 's ochtends thee zetten.