Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo met powerbank op ligfiets (20" voorwiel) - Forum Wereldfietser

Naafdynamo met powerbank op ligfiets (20" voorwiel)

Goedemiddag,

Voor onze vakantie willen mijn vriend en ik graag onze telefoons (en mogelijk ook navigatiesysteem) opladen op de fiets. We hebben op dit moment geen naafdynamo en zullen die moeten aanschaffen.

We hebben ligfietsen met 20" voorwielen. Zouden een SHIMANO DH-3N31, SHIMANO Alivio DH-T4000 of evt SHIMANO Deore XT DH-T780-1N naafdynamo daar prima geschikt voor zijn of moet er echt een Son 28 naafdynamo in geplaatst worden? (aangezien die wel erg duur is, hoop ik dat een Shimano naafdynamo prima is voor ons doel)

We zullen waarschijnlijk aan een fietsenmaker moeten vragen of deze de naafdynamo's wil installeren aangezien we allebei niet supertechnisch zijn.

Om onze telefoons te kunnen laden, willen we er een Kemo M172 laadregelaar en een Teasi powerbank tussenzetten. Maar op dit forum las ik dat een b&M E-werk eenvoudiger werkt (al zal ik daar toch ook wel graag een powerbank op aanlsuiten zodat er eventueel zowel een telefoon als navigatiesysteem mee kunnen worden opgeladen).

Wat raden jullie aan, zowel wat betreft de naafdynamo als wat betreft de verdere doorvoer naar een powerbank?

En is het verstandig om het door een fietsenmaker te laten installeren of is het ook zelf te doen? (we hebben nog nooit spaken verwijderd of geplaatst en ook heb ik nog geen idee hoe de naafdynamo gekoppeld kan worden aan de e-werk of Kemo, al hoop ik dat er een draadje loopt vanuit de naafdynamo, we zijn allebei leken op het gebied van fietstechniek).

Hopelijk kunnen jullie helpen bij deze beslissingen. In ieder geval al hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Charlotte
Hi Charlotte,

https://www.taylor-wheels.nl/catalogsea ... naafdynomo
Hier kun je een compleet 20" wiel (zonder banden en velglint) met naafdynamo (DH 3N31) kopen voor rond de 50,00 Euro.

Voor de 'rest' moet je maar even langskomen (Den Haag). Het is namelijk een heel verhaal dat 'opladen van elektronica via de naafdynamo'. Ik heb een kleine hobby werkplaats waar ik je e.e.a. kan laten zien en dat 'praat' een stuk makkelijker.

Groet Henk
Een interessant alternatief is de Shutter Precision SV-8 (voor V-brakes) of SD-8 (voor schijfrem). Kostprijs rond € 100. Ik gebruik die in een Birdy (vouwfiets). Deze zijn specifiek voor kleine wielen gemaakt. Het kan wel wat zoeken zijn om eraan te raken.
Gambiet fietsen verdeelt ze.
Of, afhankelijk van de fiets, kan ook de Sunup spaakdynamo. Die zet je op het achterwiel. Het voordeel is dat er geen nieuw wiel gemaakt moet worden.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Het idee van gewoon een nieuw wiel kopen klinkt heel aantrekkelijk! De SV-8 ook (want als ik het goed begrijp heeft die een superrendement), maar misschien vergt die wat meer technisch kunnen.

Ik ga er even over nadenken, ook over de combinatie met powerbanks (be on bike Dynamo harvester, B & M e-werk, B & M usb-werk, zzing en KEMO + powerbank)
M-Gineering had nog een 20" wiel met Son naafdynamo liggen tegen gereduceerd tarief. Naaf voor schijfrem. Misschien een belletje/mailtje waard.
Charlotte101 schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties. Het idee van gewoon een nieuw wiel kopen klinkt heel aantrekkelijk! De SV-8 ook (want als ik het goed begrijp heeft die een superrendement), maar misschien vergt die wat meer technisch kunnen.
Let wel even op dat je het type koopt voor kleine 20" wielen en niet de 26" of 28" versie. De 26"/28" versie gebruik ik en kan ik je zeker aanbevelen.
CapoJan schreef:Een interessant alternatief is de Shutter Precision SV-8 (voor V-brakes) of SD-8 (voor schijfrem). Kostprijs rond € 100. Ik gebruik die in een Birdy (vouwfiets). Deze zijn specifiek voor kleine wielen gemaakt. Het kan wel wat zoeken zijn om eraan te raken.
Gambiet fietsen verdeelt ze.
Jurr schreef:M-Gineering had nog een 20" wiel met Son naafdynamo liggen tegen gereduceerd tarief. Naaf voor schijfrem. Misschien een belletje/mailtje waard.
Waarom moet het zo duur? De 3N31 van Shimano is gewoon een uitstekende naafdynamo. Zowel in mijn 20" als 26" ligfiets zit een 3N30. En voor het geld hoef ik het niet te laten om een Son te kopen maar ik wil wel 'waar' voor mijn geld! De 3N31 heeft gewoon een uitstekende prijs - kwaliteit verhouding.

En qua rendement ontlopen Son en de 3N31 elkaar niet zo veel. Oké, Son loopt onbelast wat lichter. Maar ik heb geen naafdynamo genomen om onbelast rond te laten draaien!

Een GROOT nadeel van een Son naafdynamo vind ik dat als er wat aan mankeert je het hele wiel moet opsturen. Het binnenwerk van een 3N31 kun je met gewoon (garage) gereedschap demonteren.
henkk schreef: Een GROOT nadeel van een Son naafdynamo vind ik dat als er wat aan mankeert je het hele wiel moet opsturen. Het binnenwerk van een 3N31 kun je met gewoon (garage) gereedschap demonteren.
Ik heb in de nu ruim 15 jaar meer velgen versleten dan naafdynamos. Dezelfde SON naafdynamo draait nog steeds zijn rondjes zonder morren, de velg daarentegen is inmiddels al 4 keer vervangen, dat laatste zegt in deze niets over de kwaliteit van de velgen maar meer over het aantal kilometers en daarmee ook over de duurzaamheid van de SON-naafdynamo.

Dat je een 3N31 zelf open kan maken is makkelijk, aan het binnewerk kun je vervolgens zelf bijna niets repareren, het enige wat mogelijk is is een nieuw binnenwerk te monteren, en de rest naar de stort te brengen.

Nu weet ik niet wat Schmidt doet met kapotte naafdynamos, ik kan me zo maar voorstellen dat hij de informatie die hij hierbij opdoet gebruikt voor het maken van betere dynamos. Bij Shimano krijgen ze informatie dus minder of helemaal niet.
Beste Charlotte,

Gezien je een ligfiets heb met 20inch banden vraag ik me gelijk af of je schijfremmen hebt. Mijn Challenge Hurricane met 20inch banden heeft dat wel. Er zijn niet veel naafdynamo's die hiervoor geschikt zijn. En wanneer ze dat wel zijn, zijn ze een stuk duurder.

Een paar jaar geleden heb ik er bij Elan in Nijmegen een nieuw voorwiel laten spaken met een: http://supernova-lights.com/en/products/infinity_s.html er in. Volgens mij koste het toenertijd 240euro voor de naaf en arbeidskosten.

Ik gebruik hem primair voor de voeding van de navigatie, gezien een powerbank vaak niet genoeg vermogen heeft om een smartphone volledig op te laden. (zie aanvulling)

Gr. Bas

Kleine aanvulling:
Ik gebruik een PedalPower Super-I-Cable voor de voeding van de GPS. Hierdoor blijft de GPS aan de lading tijdens het fietsen en stilstaan. Het heeft een ingebouwde Powerbank, maar die heeft niet de capaciteit van een externe Powerbank zoals jij die noemt. De PedalPower Super-I-Cable is vergelijkbaar met de B&W Usb werk.
Ik zit met dezelfde afwegingen voor een naafdynamo in een Challenge Seiran 24".
Goedkoper dan de basis-Shimano naafdynamo is quasi onmogelijk. In andere fietsen in huis zitten equivalenten daarvan en die gaan ook al meer dan tien jaar mee, zonder enig probleem. Puur financieel kan daar niets tegenop, zeker geen SON, al gaat die een leven lang mee.
Daar bovenop - bijzonder onwetenschappelijk, want het gaat over welgeteld één exemplaar - is de absoluut enige dynamo die ik ooit defect geweten heb een SON (zat muurvast).
Anderzijds zit je met een aantal technische eigenschappen. Hoeveel stroom levert dynamo x aan y km/u en hoe zit het dan met een andere dynamo? Op Fahrradzukunft is daarvoor één en ander getest, maar jammer genoeg zit daar geen goedkope Shimano tussen.
Wil je nog wat lectuur, dan kun je ook op http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html terecht.
Om het nog moeilijker te maken, varieert het rendement naargelang de snelheid. Je moet dus ook nog eens inschatten wat je kruissnelheid bedraagt, indien je naar het optimale streeft. En dan zit je nog met het fenomeen "rebranding": Shutter Precision is de fabrikant van de naafdynamo's die Supernova verkoopt, bijvoorbeeld...
Wat je ook in de overweging mee moet nemen: ik maak mijn wielen zelf indien het speciale zaken betreft (20" met NuVinci, 18" met SP naafdynamo, ...). Indien je dat moet laten doen, betaal je er ook weer voor. Hoever je daarin wil gaan, bepaal je natuurlijk zelf, maar ik zou dat ook doen in functie van wat je ermee wil aanvangen.

Mijn persoonlijke conclusie was dat ik het voorwiel van de Seiran uiteen zal halen, de velg zal recupereren en er een SP SD-8 zal inbouwen. Vanaf een kruissnelheid van 15 km/u maakt het bij SP niet meer uit of ik een dynamo voor een 20 of 28" wiel neem, wat betreft het geleverde vermogen. Het maakt wel wat uit qua gewicht. Iemand liet me ook weten dat hij duidelijk verschil merkte bij afdalingen: een goedkope Shimano remde meer af. Ook daar weer: je bepaalt zelf hoe belangrijk je dat vindt.

Een keer je een wiel met naafdynamo hebt, om het even welke, komt er geen "technisch kunnen" bij kijken. Gewoonweg twee draadjes aankoppelen en het systeem is klaar.

Ook voor je "laadstation" kun je op Fahrradzukunft wat nalezen. Ook hier gaat het om elektriciteit, dus het is en blijft wat technisch. De BuMM E-Werk blijkt nog steeds heel goed, maar door de vele instelmogelijkheden is hij wel wat complexer.

En dan nog dit: indien je fietsen hebt met een klassieke derailleur en zonder schijfremmen, kun je de Sunup spaakdynamo overwegen. Daarvan is er nu zelfs een versie met usb-uitgang. Dan heb je een heel eenvoudig te monteren systeem, dat een prima rendement levert.

Succes met de vele overwegingen :wink:
Heel erg bedankt weer voor alle antwoorden! Ik neig er steeds meer naar om gewoon een wiel te kopen met een naafdynamo voorgemonteerd. Om eerlijk te zijn weet ik niet of ik schijfremmen heb (ik denk dat ik gewoon V-brakes heb, volgens mij heb ik namelijk een rem met remblokjes). Mijn eigen fiets is een Optima Dingo (daadwerkelijk deze fiets: http://ligfietscentrum.nl/home-nieuw.html, aangezien ik hem daar tweedehands gekocht heb). Mijn vriend heeft een Nazca Cruiser. Allebei de fietsen hebben een Dual Drive systeem, dus ik denk dat dat betekent dat de Sunup spaakdynamo niet mogelijk is, of is dit toch ook een klassieke derailleur?

Het wiel dat M-gineering in de uitverkoop had, is inmiddels al verkocht, maar het wiel met de Shimano-naaf spreekt me heel erg aan (zeker ook gezien de prijs). We zullen trouwens niet superhard rijden. We willen vooral heel ontspannen van de omgeving genieten tijdens het fietsen. En ik denk dat we qua afstanden maximaal zo'n 130 km per dag zullen afleggen.

Ik ga zeker de artikelen lezen! De man van M-gineering had me er ook op gewezen, maar ik moet er even de tijd voor nemen. Ook de pedalpower kabel klinkt erg interessant!

Nogmaals hartelijk bedankt aan iedereen!
Als ik je laatste antwoord lees, zou ik ook kiezen voor zo'n wiel van € 50. De kans is heel groot dat je er nooit meer naar moet omzien. De rest is voer voor specialisten.
Als je dan toch zo'n naafdynamo plaatst, kun je misschien meteen vragen om een degelijke koplamp (de link naar xs4all.. kan je daar zeker ook bij helpen) en een achterlicht dat hierop werkt. Dan heb je ook geen zorgen meer met die verlichting.
Dat is toch de bedoeling als je gaat reizen: dat je kunt genieten en zo weinig mogelijk, liefst niet, moet sleutelen aan je fiets.
CapoJan schreef:Anderzijds zit je met een aantal technische eigenschappen. Hoeveel stroom levert dynamo x aan y km/u en hoe zit het dan met een andere dynamo? Op Fahrradzukunft is daarvoor één en ander getest, maar jammer genoeg zit daar geen goedkope Shimano tussen.
Testrapporten.
Ik heb in dropbox een tweetal testrapporten, zie 01 en 02, gezet waarin ook de 3N30 wordt meegenomen. De 3N31 is de opvolger van de 3N30. Eindconclusie, Son en 3N30 ontlopen elkaar niet zo heel veel.
https://www.dropbox.com/sh/vxbrrp9zswta ... c5uya?dl=0
Leesvoer voor techneuten.
Als externe opdrachtgever heb ik met de Tu-Delft meegewerkt aan een project om via de naafdynamo elektronica op te laden. Zie file 03 in dropbox. Achterin dit rapport vind je, voor de zelfbouwers, een schema voor het maken van een gelijkrichter.
B&M-usb werk.
Werkt voor het opladen van b.v. Garmin apparatuur. Ondanks dat dit op de website van B&M wordt tegengesproken zou je hiermee ook een Apple Iphone kunnen opladen (bron, @snowfreakyvon). Hou er wel rekening mee dat dit de minst efficiëntste manier is om elektronica op te laden.
B&M-E werk.
Dit is de meest efficiëntste manier om elektronica op te laden. Maar hiermee kom je wel direct in een grijs gebied. Niet alle elektronica accepteert de stroom die uit de B&M-E werk komt.
En B&M levert niet de meest betrouwbare elektronica. De service bij B&M is UITSTEKEND! Maandag verstuurd, zaterdag retour met een brief wat er stuk was. Oké, één keer repareren is niet zo erg, kan gebeuren maar als ik drie verschillende B&M-E werk ter reparatie moet aanbieden, waarvan één voor de tweede keer, rijst bij mij wel de vraag hoe betrouwbaar hun elektronica is.
TIP.
Plaats het wiel met de naafdynamo niet achterstevoren in het frame. Theoretisch zou het niet uit moeten maken of het wiel nu voor- of achteruit draait maar in de praktijk is dit wel het geval. De naafdynamo’s van Shimano kunnen hier niet tegen.
Boeiend, die info. Helaas wel al tien jaar oud: SP, Supernova en enkele anderen komen er dus nog niet in voor. De tests tonen wel duidelijk aan dat de onderlinge verschillen in weerstand te verwaarlozen zijn.
Anderzijds wordt gesteld dat de goedkope Shimano's mechanisch wel minder zijn, met vooropgesteld een levensduur van 5000 km (hoewel ik met mijn HB-NX21 al vele malen dat aantal haalde). Dat kan een reden zijn om meer uit te geven.
Er is wel nog een aanzienlijk prijsverschil tussen een duurdere Shimano, een SP en een SON.