Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens, VSF of Gudereit... - Forum Wereldfietser

Stevens, VSF of Gudereit...

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb al een tijdje behoorlijk meegelezen om me te verdiepen in het kiezen voor goed materiaal.
Tot nu heb ik veel ervaring op de racefiets en mtb (triathlons, toertochten, cyclo's) en zie een fietsvakantie naar Frankrijk of eerst eens Luxemburg steeds meer zitten. Grotendeels verharde weg dus.
Daarnaast wil ik de auto afzweren voor woonwerk verkeer.
Ik zoek dus eigenlijk een forensenfiets (weinig onderhoud) waarmee ik ook op vakantie kan. Forensen op de racefiets vind ik niet prettig.

Ik wil graag goed spul (een hobby op zich) maar heb mijn grens toch op 3000 euro gesteld.
Rohloff is een must,
naafdynamo ook (is Son echt zoveel beter dan Shimano?),
gesloten kettingkast (gemakkelijk op te lossen met Chainglider),
Magura remmen,
28",
Ik ben al verwend met vrij lichte en stijve fietsen en dit lijkt me dus ook een belangrijke rol spelen bij een woonwerkfiets (nee, ik ben zelf ook niets te zwaar) :wink:

De merken Idworks en Santos (hoe mooi ook) velen met deze criteria en budget dus snel af.

Zouden jullie eens wat willen roepen over de volgende fietsen?

http://www.stevensbikes.de/2015/index.p ... lang=nl_NL
Deze heeft zeer sterk mijn voorkeur vanwege het gewicht. Alu, dus ik verwacht ook een prima stijfheid. Helaas geen Son.

http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... uct_id=664
Tja, niet veel goeds gelezen over zijn 26" broertje qua stijfheid. Maar perfecte afmontage. Wel erg zware fiets hoor. :|

http://gudereit.nl/speciale-aanbieding- ... ohloffnaaf
Weinig over te vinden. Ook alu. Geen Son.

Een singlespeed zie ik niet zitten overigens.

Ik ben benieuwd naar wat reacties...
Zoekfunktie al geprobeerd?
Sanderb schreef: http://www.stevensbikes.de/2015/index.p ... lang=nl_NL
Deze heeft zeer sterk mijn voorkeur vanwege het gewicht. Alu, dus ik verwacht ook een prima stijfheid. Helaas geen Son.
Een geveerde voorvork past niet echt bij waar jij de fiets voor wil gaan gebruiken toch?
Fausto schreef:Zoekfunktie al geprobeerd?
Zoekfunctie al veelvuldig gebruikt. Ik kan geen uitgebreide testverslagen vinden van deze fietsen of meningen van ervaringsdeskundigen over een keuze tussen bijvoorbeeld de Stevens en een Gudereit.
Toch bedankt voor de tip. :wink:
Otis schreef:
Sanderb schreef: http://www.stevensbikes.de/2015/index.p ... lang=nl_NL
Deze heeft zeer sterk mijn voorkeur vanwege het gewicht. Alu, dus ik verwacht ook een prima stijfheid. Helaas geen Son.
Een geveerde voorvork past niet echt bij waar jij de fiets voor wil gaan gebruiken toch?
:idea: Inderdaad. Zit wel een lockout op maar maakt de fiets onnodig zwaarder en duurder.
Volgens mij moet je je beslisboom toch anders organiseren, althans je verhaal laat veel vragen open.
Je schrijft weliswaar dat je vooral op verharde weg wil gaan fietsen, en dat zal best, maar ook 15% bospaden en zo stelt zijn eisen. En 15% is helemaal geen rare verwachting als je iets als de Reitsma route naar Rome wilt fietsen. Ik had daarvoor 42 mm brede banden, en dat was wat mij betreft aan de smalle kant (maar ik ben zwaarder).
Waarom wil je een stijf frame? Dat is vooral erg oncomfortabel, en maakt je evenmin sneller. Dat is een mythe die in de wereld gebracht is door fietsfabrikanten die goedkope Chinese alu frames wilden verkopen. Natuurlijk moet je fiets niet zwabberen en voldoende stijf zijn om wat bagage mee te nemen, maar niet zo stijf dat hij zonder bagage lomp is en niet vooruit te branden (want dat is wat te stijve frames doen). Omdat jij hem ook zonder bagage wilt gebruiken zou ik kiezen voor heel lichte bagage (iets van hoogstens 12-15 kg en zeker niet meer), dan kun je dezelfde fiets gebruiken voor woon werk en vakantie.
Ik heb de indruk dat je vooral een lekker snelle fiets wilt hebben. Waarom dan geen racestuur? Alu is overigens nauwelijks lichter dan staal. Het frame maakt maar een klein deel uit van het totale fietsgewicht, en een alu frame is hoogstens 500 gram lichter. Mijn stalen m-gineering is zelfs lichter dan de alu Santos van mijn vrouw, bij vergelijkbare afmontage (behalve dat ik een Rohloff heb en zij nog Shimano LX). Bedenk dat het frame de ziel van een fiets is. Dat komt het gevoel vandaan. Als mijn budget beperkt was koos ik het mooiste stalen maatframe, en leverde ik in op de afmontage.
Op Marktplaats staan meerdere bijna nieuwe Idworxen en Santossen...
Passen in elk geval binnen je budget, kijk zelf even of ze ook bij jou passen...

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Ik weet niet hoe lang je bent, maar m-gineering heeft een heel mooie gebruikte fiets in consignatie (heel luxe staal, Rohloff, Magura HS66 voor racestuur etc). Wel een grote maat.
Wim schreef:Ik weet niet hoe lang je bent, maar m-gineering heeft een heel mooie gebruikte fiets in consignatie (heel luxe staal, Rohloff, Magura HS66 voor racestuur etc). Wel een grote maat.
180cm. (75kg.) Dus wat groot.

Bedankt voor de input.
Jij bent natuurlijk wel een echte staal-liefhebber, hè.
Alu:
Ik houd van licht zodat je gemakkelijker wegrijd bij verkeerslichten etc. En bergop in het buitenland ook best prettig.
Stijf zodat de fiets voorspelbaar blijft tijdens zwaardere bepakking en om in het algemeen energie-verlies te voorkomen. Iedere pedaalslag alle energie vooruit. Om dezelfde reden wil ik geen vering.
Ja ik ben een liefhebber van staal omdat het lekkerder rijdt en nauwelijks zwaarder is. Zoals gezegd, mijn stalen m-gineering is relatief licht. Al te stijve frames zijn niet alleen oncomfortabel maar ook minder snel. Een soepel frame slaat de energie van je trap op, en laat die los boven en onderaan de trapbeweging, waardoor de energie regelmatiger vrijkomt. Dat althans is de wijsheid van een kleine eeuw framebouw. Als het niet zo was zou een slap frame behoorlijk warm moeten worden. Echte professionele raceframes van carbon zijn evenmin stijf (vaak zelfs knap slap).
Natuurlijk moet een frame voldoende stijf zijn met bagage, maar gewicht besparen op bagage is een stuk makkelijker dan op een fiets.
Tussen Gudereit en Stevens vind je ook de Jan Janssen Rohnin http://www.janjanssen.nl/fietsen/rohnin/ met als voordeel dat hij (deels) individueel te configureren is ( in overleg met de Nederlandse fabrikant kan er meer als in de configurator staat) en hij mooie glad geslepen lasnaden heeft.
Ik denk dat deze fiets zowat alles heeft wat je wil :
http://www.rosebikes.nl/bike/rose-black ... aid:777458
den boete schreef:Ik denk dat deze fiets zowat alles heeft wat je wil :
http://www.rosebikes.nl/bike/rose-black ... aid:777458
Hmm, ook interessant. Met belt drive en binnen budget!

Nu weet ik niet of schijfremmen nadelen hebben t.o.v. de Magura velgremmen?
Passen overal lowriders op? (volgens mij moet je dan nokjes zien zitten op de voorvork toch?)
Geen Son.

Na even verder zoeken bij Rose kom ik ook op deze:
http://www.rosebikes.nl/bike/rose-black ... aid:689988
Ook belt drive
Magura
Te kiezen met Son
B&M verlichting
Tubus
Gemakkelijk in hoogte verstelbaar stuur (ach, kan best handig zijn)
Te kiezen zonder verende zadelpen
Verende voorvork wel overbodig en vraag me ook hier af of er lowriders op kunnen.

Zijn die Mavic wielen wat?

Bij Rose hebben ze ook een echte reisfiets maar die is met 26".

Ik las ook ergens dat je moet kijken naar de wielbasis omdat je bij te korte wielbasis met je haken tegen de achtertassen aan komt. En minder nerveus sturen.
Of kan je tegenwoordig de tassen verder naar achter stellen.
Photoshop is toch wonderbaarlijk... of de belt van deze fiets moet ergens een draai maken :lol: .
Je kan bij Rose je fiets naar wens configureren. Geen meerprijs, enkel de meerwaarde van de onderdelen uiteraard.
Proefrijden is ginder ook mogelijk.
De mensen op de infodienst zijn per mail bereikbaar en geven snel en volledig antwoord op al je vragen.
Mavicwielen zijn er in alle prijsklassen. Persoonlijk zou ik niet voor het instapmodel kiezen. Bovenaan in het gamma zitten goede wielen.
Travelmaster schreef:Photoshop is toch wonderbaarlijk... of de belt van deze fiets moet ergens een draai maken :lol: .
Effe ingezoomd op dat achterwiel maar dat is echt humor.
Travelmaster schreef:Photoshop is toch wonderbaarlijk... of de belt van deze fiets moet ergens een draai maken :lol: .
De fiets blijft op de foto ook staan met ingetrokken standaard :o
Zowat alle fietsen worden met Photoshop bewerkt om te adverteren.
Ach, ik vond dit gewoon een suffe fout. Ben me bewust van het gebruik van Photoshop hoor... enne, op een foto is elk beeld stilstaand, dus dat van die standaard is ze vergeven.

Ok, back on-topic!
Volgens mij gaat hier de belt niet door het liggende deel van de achterbrug maar het diagonale. Je ziet daar een zilverkleurig deel met twee schroeven.

Of is dat het niet?
Sanderb schreef:Volgens mij gaat hier de belt niet door het liggende deel van de achterbrug maar het diagonale. Je ziet daar een zilverkleurig deel met twee schroeven.

Of is dat het niet?
Ik heb een detailfoto gevonden :
Afbeelding