Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velofabrik, en ook centrum Brussel autovrij - Forum Wereldfietser

Velofabrik, en ook centrum Brussel autovrij

Het blijft intrigerend hoe Cyclo Brussel en de offspring Velofabrik Brussel aan het fietsen proberen te krijgen. Vanaf komende zondag is het absolute centrum van Brussel autovrij. Duimen dat de proefperiode van 8 maanden positief verloopt en dat Velofabrik er wel bij vaart.

http://www.brusselnieuws.be/en/video/tv ... velofabrik

http://www.brusselnieuws.be/en/video/tv ... l-be-added

joost r
Pascal Smet, sinds vorig jaar minister van mobiliteit van het Brussels Gewest, maakt echt werk van het stimuleren van het fietsgebruik. Hij heeft een uitstekende coördinator fiets: Frederik Depoortere. Ook de noord-zuid fietsroute langs het kanaal komt er nu snel. Wordt gefinancierd met Europees geld. Dit houdt in dat het voor een bepaalde tijd af moet zijn.
Brussel is nu nog geen fietsstad, maar let op.Brussel gaat een aantal steden voorbij streven dankzij het dreamteam Pacal en Frederik.
Ah, goed nieuws. In de acht jaar dat ik nu in het centrum van Brussel werk, heb ik het aantal fietsers duidelijk zien toenemen.

Maar als ik een soort sociologische observatie mag maken, gebaseerd op de collega's in de organisatie: het probleem voor de fiets in Brussel zijn de Brusselaars zelf. Of toch sommige Brusselaars.

Ik heb collega's die in Vlaanderen en Wallonië wonen, en collega's die in Brussel wonen, zowel Nederlands- als Franstalig.

De Nederlandstalige Brusselaars en de (doorgaans Franstalige) zgn. "allochtone" collega's van Turkse of Marokkaanse afkomst komen wel eens met de fiets naar het werk. Sommigen doen dat zelfs vrij consequent.

Maar de Franstalige "autochtone" Brusselaars ... Die kijken naar je alsof je stapelgek bent als je zegt dat je wel eens fietst in Brussel.

Hetzelfde in het café waar ik vaak een koffietje gaat nuttigen. De barman - een jonge Marokkaan - komt met de fiets. De lelieblanke, jonge barvrouw weet, denk ik, niet of het stuur van een fiets bovenaan of onderaan zit. Allebei Brusselaars.

Ik zeg altijd maar dat die autochtone Franstalige Brusselaars weigeren om zich te integreren in de moderne samenleving.
Het centrum van Brussel wordt NIET autovrij. De voetgangerszone wordt wel een stuk groter, maar het nieuwe circulatieplan zoals het nu op papier staat is een stap achteruit voor zowel de fietser als voor het openbaar vervoer. Er is niet de minste intentie om het autoverkeer in het centrum te ontmoedigen, laat staan te verminderen. Lees ik hier verder ècht dat wel of niet fietsen een kwestie van "taalaanhorigheid" is of hoe noem je dat soort cryptoprovincialisme?

http://www.bralvzw.be/plan-op-maat-van-koning-auto