Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer aandrijving vervangen? - Forum Wereldfietser

Wanneer aandrijving vervangen?

Ruim twee jaar geleden heb ik mijn eerste trekkingfiets aangeschaft: een Stevens Randonneur Lite. In die twee jaar éénmaal een probleempje gehad met wat getik in het crankstel na 2500-3000 kilometer, maar verder loopt alles nog prima (naar mijn idee) na 7300 kilometer. Echter, in de drie keer dat ik bij de fietsenmaker ben geweest, raadden ze me iedere keer aan om ketting en alle tandwielen te vervangen wegens slijtage. Na ongeveer 2500 kilometer, na 5000 kilometer, en nu na 7300 kilometer nog steeds. De eerste twee keren heb ik het genegeerd, omdat er absoluut geen problemen mee waren, en ik het wel erg snel vond. Nu sta ik op het punt om twee weken te gaan fietsen in Spanje, en wordt het nog steeds aangeraden. Ik heb echter niet zoveel vertrouwen meer in hun adviezen aangezien ik nog bijna 5000 kilometer zonder problemen heb kunnen fietsen met een aandrijving die door de fietsenmakers bij Mantel als "behoorlijk versleten" werd aangeduid, en bovendien verdienen zij er goed aan als ik ieder jaar terugkom voor een nieuwe aandrijving.

Nu ben ik erg benieuwd wanneer het doorgaans tijd is om deze onderdelen te vervangen, en wanneer jullie dat zelf doorgaans doen. Ik gebruik de fiets vooral voor dagtochten, blijf vrijwel altijd op het asfalt, en maak gemiddeld eens per 500 km alle tandwielen en de ketting schoon.
Rohloff maakt een kettingslijtagemeter en een tandwielslijtagemeter (te koop bij m-gineering). Daarmee kun je het zelf bekijken. In dit concrete geval zou het nu wel eens verstandig kunnen zijn voor de vakantie cassette en ketting te vervangen.
Dat hoeft overigens niet duur te zijn, want je kunt het heel makkelijk zelf. Alles wat je nodig hebt is een kettingzweep en een cassetteafnemer (samen iets meer dan 10 euro) plus een bankschroef of een lange sleutel zoals je gebruikt on een wiel van de auto eraf te halen. Er staan diverse filmpjes op youtube met uitleg. In mijn beleving zijn goedkope Deore cassettes net zo degelijk als dure XT cassettes (maar wel een heel klein beetje zwaarder). Koop wel een fatsoenlijke ketting (ik gebruik graag SRAM).
Wat Wim zegt. Ik ben ook niet zo kieskeurig totdat ik een verre reis ga maken en vantevoren al weet dat je die rommel ter plekke niet gaat vinden danwel er geen dag aan wilt verspillen of je er op reis niet weken aan wilt ergeren als het overslaat of slecht schakelt. Bij mij geldt dan voor banden hetzelfde. Ketting en cassette zijn gemakkelijk zelf te vervangen en kosten niet het einde van de wereld bij de gebruikelijke adresjes, maar dat is ieders eigen afweging.
Dankje voor jullie tips! Aangezien ik de ochtend na mijn laatste college vertrek zal ik het deze keer maar overlaten aan de fietsenmaker. Hij vroeg ongeveer 250 euro voor het vervangen van de complete aandrijving, dus inclusief kettingbladen van voor (geloof ik). Als ik dit zo lees is dat veel te veel, of valt het wel mee?
Tsja, een 10 speed Deore cassette kost ca €25 (SLX €33) en een 10 speed KMC ketting ook. Tel daar wat gereedschap bij op en je hebt het plaatje kompleet. Geen idee waarom voorbladen vervangen zouden moetwn worden.

Edit: voor mij op zijn elvendertigst een half uurtje werk, FM kan het in een kwartier? Met deraillieurs reiniging iets meer misschien.
Hypothese-1 : je fietsenmaker is een geldwolf. Hypothese-2 : je hebt veel te lang met een versleten ketting doorgereden en daarom moet je nu ook de dure voorbladen vervangen. Proef op de som: meet de ketting-oprek. Zolang het resultaat niet bekend is, houd ik, anders dan vorige commentatoren, hypothese-2 voor reëel.

Ik vind 7300 km met één ketting heel lang. Op mijn MTB in de winter haal ik meestal niet meer dan 1500 km tot 0.75% oprek ; met een reisfiets op de verharde weg in de zomer ongeveer 5000 km. De kans is dus aanwezig dat je véél te lang doorgereden bent met een versleten ketting. Dan zijn niet alleen ketting en cassette, maar ook de voorbladen versleten, of zoals dat zo mooi heet 'op elkaar ingereden'.

Als je je fietsenmaker niet vertrouwt, is een acoustische test mogelijk. Vervang alleen ketting en cassette en luister naar het geluid bij het trappen. Als je bij de pedaalstand 10-over-2 een soort gekraak begint te horen, is ook het voorblad versleten. Dat geluid kun je maskeren door de ketting vaak te olieën, maar komt weer snel terug. Dan is een rekening van 250 euro voor het vervangen van de complete aandrijving niet exorbitant, maar de prijs voor het negeren van eerdere adviezen.
Voor iets van 50 euro koop je een cassette en een ketting. Voorbladen kunnen inderdaad flink meer kosten, en het kan inderdaad zijn dat de versleten ketting de voorbladen heeft opgegeten. Toch zou ik eens goed kijken, want ik kan me moeilijk voorstellen dat ze bij gebruik in Nederland alle drie versleten zijn. Pas na jaren vakantie en stadsgebruik heb ik bij de fiets van mijn vrouw een voorblad moeten vervangen, maar dat was alleen het middenblad. Wel moet ik erbij zeggen dat het om dure heel goede TA bladen ging. Rij jij op iets anders dan het middenblad?
Als je toch van alles gaat vervangen, let er dan op dat je een voldoende licht verzet hebt. En tot slot: kom naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser.
Heel erg bedankt voor alle info. Als ik dit zo lees is hun advies dus heel zo gek niet, en gezien mijn fietsstijl (soms vrij agressief, met name met de vele kort steile klimmetjes hier bij Arnhem) kan ik die slijtage goed begrijpen. Door het algehele gebrek aan tijd laat ik het deze keer dan maar vervangen door de mensen die er verstand van hebben, en zal ik daarna maar eens wat van de alhier genoemde gereedschappen aanschaffen en mezelf wat beter op de hoogte stellen van tekenen van slijtage. Als het vervangen van de ketting en cassette inderdaad zo goedkoop is, en makkelijk zelf te doen is, moet ik de vervanging van het voorblad in de toekomst hopelijk wat langer uit kunnen stellen.

Nog één vraag: door de hoge kosten die Mantel rekent zou het me niet verbazen dat ze ook mijn derailleur willen vervangen, zou er enige aanleiding zijn die compleet te vervangen, in plaats van alleen de wieltjes?

Nogmaals heel erg bedankt voor de tips!
Wim, in Nederland gebruik ik inderdaad eigenlijk alleen het middenblad. Dat was ook een van de redenen dat ik het advies van de fietsenmaker niet zo vertrouwde, omdat hij vrij snel begon over slijtage van het binnenblad, welke ik misschien in totaal 5 kilometer gebruikt had. Ik zal dinsdag eens overleggen of hij niet alleen het middenblad zou kunnen vervangen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat de andere twee versleten zijn.

Wat zijn tekenen van slijtage waar ik op zou moeten letten bij deze tandwielen?
Beste,

de voorste tandbladen gaan bij goed onderhoud gemakkelijk 40000km mee.
Je kan best op tijd je ketting vervangen, hier kan je zien hoe je controleert of deze versleten is: http://www.maesivo.be/racefiets/index.p ... demonteren

De achterste tandwieltjes vervang je zo: http://www.maesivo.be/racefiets/index.p ... e-monteren

Als de tanden langs één kant afgesleten zijn (wat afgerond ipv hoekig) dan zijn dat meestal de tekenen van slijtage. tussen 2 tanden in moet dat bijna een halve cirkel zijn en zeker nog géén halve ovaal, want dan zijn ze zeker versleten.

Je kan er eigenlijk vanuit gaan dat je ofwel ketting alleen vervangt bij de geringste slijtage (+/-4000km), en dan dezelfde achter tandwielen houd en deze bij een volgende kettingwissel mee vervangt, of je rijd wat langer met de ketting maar vervangt dan ook de achterste tandwielen (+/- 10000km)

Dit alles normaal bij goed onderhouden tussendoor. Regelmatig poetsen en smeren. Zie hier wat tips: http://www.maesivo.be/racefiets/index.p ... n-de-fiets