Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Symptomen van slijtage?? - Forum Wereldfietser

Symptomen van slijtage??

Beste mensen,

MIjn Giant Expedition heeft wat problemen met schakelen.
Als ik naar een groter tandwiel schakel gaat dat over het algemeen wel goed. Ieder klikje op het stuur een tandwiel opschuiven, maar als ik naar een kleiner tandwiel schakel, dan gaat het wel eens zo: eerst niks, dan nog een klikje en dan trap ik wel eens een halve slag door en dan knal ik zomaar twee tandwielen verder.
Ik heb dit alleen maar tijdens het fietsen. Als ik de fiets op zijn kop zet en wat heen en weer schakel dan gaat het prima.
Ik heb een paar foto's bijgevoegd. Duidt dit op slijtage? En zo ja van wat dan, van de derailleur, het mechaniek op het stuur, de ketting of de tandwielen?
Afbeelding
Afbeelding
De tandwielen op de onderste foto hebben duidelijke slijtagesporen. Dit heeft meestal echter geen effect op het schakelgedrag.

Monteer een nieuwe binnenkabel en smeer deze met dunne olie. Smeer ook de derailleur en de wieltjes.
Misschien kom je er bij het monteren van de binnenkabel achter dat de kabel niet lekker door de buitenkabel loopt. Vooral de sterke bocht bij de derailleur wil wel eens verslijten. Monteer dan ook een nieuwe buitenkabel.
Ondertussen weet je vanzelf of de stuurversteller lekker loopt. Die gaan zelden in de fout.
Derde optie is dat de deraulleurwieltjes versleten zijn. Ik kan het er soms niet aan zien of ze versleten zijn, maar het hlep soms wel. Typisch na 15000km. Let er op dat je de juiste wieltjes hebt (7, 8, 9 speed etc.) Vreemdmerkwieltjes versus originele maken weinig verschil.
Het kan ook nog vervuiling zijn van je derailleur.
Als je naar een kleiner tandwieltje schakelt moet de veerspanning van je derailleur de beweging doen, goed schoonmaken en soepelmaken ,evt WD 40 gebruiken.
Dirk
Kan toch ook nog gewoon kwestie van afstellen zijn.
Ave Gone schreef:Monteer... smeer... Smeer... Monteer...
Maar draai eerst eens even aan het stelschroefje (hè LHTJoost :wink: ). Zie http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... afstellen/ vanaf 0:50.

Je schrijft er niet bij hoe het probleem ontstaan is; was het eerder goed, of heb je bv. een tweedehands gekocht en schakelde die al niet goed? Als de boel het eerst wel goed deed, heb je wel kans dat het geen kwestie van bijregelen is, maar van schoonmaken en vervolgens inderdaad kijken of je moet smeren/onderdelen vervangen.

Carl
Typisch een gevalletje kabels vervangen. Binnen en buiten. En poetsen, heel veel poetsen. :P
Het beste is om eerst alles is grondig te reinigen. Werkt het daarna nog niet perfect, dan kan je controleren of er iets versleten is. Voor de ketting doe je dit zo:
http://www.maesivo.be/racefiets/index.p ... demonteren

Als ook de tandwielen versleten zijn dan kan je die zo vervangen:
http://www.maesivo.be/racefiets/index.p ... e-monteren

Dus je kijkt eerst of de onderdelen nog goed zijn en daarna begin je pas met regelen. Versleten onderdelen krijg je toch nooit goed afgesteld.

Overslaan van de ketting is meestal een gevolg van versleten ketting en/of tandwielen.

Suc6 met de herstelling :wink:
speedycyclist schreef:Het beste is om eerst alles is grondig te reinigen.
{Mountainbikemodus}Is er viezigheid op de foto's te zien dan?{/Mountainbikemodus} :wink:
Ave Gone schreef:
speedycyclist schreef:Het beste is om eerst alles is grondig te reinigen.
{Mountainbikemodus}Is er viezigheid op de foto's te zien dan?{/Mountainbikemodus} :wink:
LOL
Beste allemaal,

Ik heb de fiets tweedehands en waarschijnlijk was het probleem al aanwezig. Afstellen had ik al gedaan maar het schoonmaken en contole van de kables zal ik nog eens doen. Bedankt voor de tips.

groet Johan
Ik heb de boel wat schoongemaakt en nog eens goed gekeken wat er gebeurt.
De derailleur reageert goed. Maar de ketting loopt raar over de tandwielen. Of is dat normaal?

Ik heb de fiets op zijn kop gezet en met de hand het wiel wat weerstand gegeven en langzaam gedraaid. Als ik terugschakel (naar een zwaarder tandwiel). Dan wordt de ketting op het tandwiel gepakt. De zijkant van de ketting staat dan op de tanden. Dat is te zien op de bovenste foto.
Als ik nog een halve slag verder draai, dan valt de ketting opeens in het tandwiel (links op tweede foto). Dat gaat gepaard met een flinke tik op de trappers. Je maakt als het ware een halve slag in het luchtledige, de kracht valt opeens weg. Maar rechts is te zien dat niet eens de hele ketting in het tandwiel valt. Een halve slag verder gebeurt dan wel. Dan maak je met de trapas weer een kwart slag in het luchtledige.

Is dit een gevalletje goedkope ketting, slijtage of beter afstellen, maar wat dan?

Afbeelding
Afbeelding
Johan Jonker schreef:Is dit een gevalletje goedkope ketting, slijtage of beter afstellen, maar wat dan?
De antwoorden zijn allemaal al gegeven. In iedergeval ligt het niet aan de ketting, want goedkope kettingen schakelen even goed zolang ze niet versleten zijn. De levensduur van duurdere kettingen is niet sensationeel beter.

Voor de rest is het antwoord op bovenstaande vraag : ja.
Nu wordt het tijd om vieze vingers te krijgen.

Ik zie op de foto duidelijk de sporen van verdergaande slijtage, zie de pijltjes waar de ketting de tandjes heeft vervormd. Ik denk nu, in tegenstelling tot eerst, dat je gerust meteen een nieuwe set kransjes en een nieuwe ketting erop kunt leggen. De andere tips die ik gaf blijven echter wel van kracht.

Afbeelding
Ave Gone schreef:
Johan Jonker schreef:Is dit een gevalletje goedkope ketting, slijtage of beter afstellen, maar wat dan?
De antwoorden zijn allemaal al gegeven. In iedergeval ligt het niet aan de ketting, want goedkope kettingen schakelen even goed zolang ze niet versleten zijn. De levensduur van duurdere kettingen is niet sensationeel beter.

Voor de rest is het antwoord op bovenstaande vraag : ja.
Nu wordt het tijd om vieze vingers te krijgen.

Ik zie op de foto duidelijk de sporen van verdergaande slijtage, zie de pijltjes waar de ketting de tandjes heeft vervormd. Ik denk nu, in tegenstelling tot eerst, dat je gerust meteen een nieuwe set kransjes en een nieuwe ketting erop kunt leggen. De andere tips die ik gaf blijven echter wel van kracht.

Afbeelding
+1 totaal versleten
Ketting en tandwielen vervangen en daarna goed afstellen.
De fotos zijn niet echt scherp.
Hyperglide bestaat ook, ze hebben de tanden een speciale vorm gegeven waardoor de ketting gemakkelijk op of vanaf het kransje valt.
Het valt mij op, van de kransjes een paar tanden een andere vorm hebben. Tanden slijten volgens mij allemaal gelijk af.
Of een derailleur goed schakeld doe je door de fiets normaal en niet op zijn kop te zetten.
met de fiets ff naar de autowasserette gaan en schoonspuiten. dan de ketting licht smeren. blijft het schakelprobleem bestaan.....gewoon de ketting en cassette vervangen.. .. een ketting kost 11 euro, een cassette ongeveer 16...dus voor minder dan 30 euro kun je er weer een tijdje tegen aan..en een binnenkabel heb je ook al voor een paar euro. :idea: