Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geveerde voorvork oppompen - Forum Wereldfietser

Geveerde voorvork oppompen

Weet iemand of er verloop nippels bestaan (met hevel) om een voorvork op te pompen? Thuis heb ik uiteraard een normale vorkpomp maar op mijn vakantie wil ik niet een hele vorkpomp meenemen en toch de vorkdruk kunnen aanpassen aan de omstandigheden.
Mijn bandenpomp kan ik er prima op schroeven. (De vork heeft een een autoband ventiel.) Maar die drukt het nippeltje niet in. De vorkpomp heeft een heveltje die je kan omklappen en die de nippel wel indrukt. Gewoon genoeg luchtddruk geven doet het nippeltje niet openen.
Eigenlijk zoek ik gewoon een verloop nippel tussen mijn bandenpomp en het vorkventiel. Eentje die de nipple dus ook indrukt. (Ja ik weet dat het slagvolume van een vorkpomp veel kleiner is maar het is voor onderweg en voor nood. Erg nauwkeurig de gewenste druk maken - op de bar nauwkeurig - is niet nodig.)
Voorvorken hebben een hoop druk nodig (20 bar!), daarvoor zijn er aparte pompen te krijgen. http://hollandbikeshop.com/fietspompen/voorvork-pomp/
Op Magura Menja (moet ca 5 bar in) werkt dit wel: https://www.bike-components.de/de/Kool- ... pe-p11008/ . Je moet hem er wel op laten zitten anders loopt de vork weer leeg.
De druk is afhankelijk van het gewicht van de berijder, en afhankelijk van welk type vering.
Normaal als je het insteld laat je het ziten, je hoeft het niet aan te passen aan de omgeving.
Een pompje voor de vork is klein en weegt niets.
Zuiz schreef:Op Magura Menja (moet ca 5 bar in) werkt dit wel: https://www.bike-components.de/de/Kool- ... pe-p11008/ . Je moet hem er wel op laten zitten anders loopt de vork weer leeg.
Weet je zeker Zuiz dat deze past? Dit lijkt wel heel erg op een adapter voor slang naar autoventiel ZONDER hevel om de nippel in te drukken.
marcelwingelaar schreef:De druk is afhankelijk van het gewicht van de berijder, en afhankelijk van welk type vering.
Normaal als je het insteld laat je het ziten, je hoeft het niet aan te passen aan de omgeving.
Een pompje voor de vork is klein en weegt niets.
Stukken op de weg en minder hobbelig wil ik op hogere druk doen en wasbord wegen op wat lagere druk. Bovendien wil ik (bovenal is een beter woord) controle hebben over de druk. Als de druk onverwacht afneemt (dat treedt nu al op) wil ik kunnen bijpompen. Het is allemaal geen halszaak maar als er voor dit soort gevallen een handig adaptertje beschikbaar is zou dat fijn zijn. Een vorkpompje vind ik niet zo klein trouwens.
Als de druk vanzelf minder wordt moet de vering gereviseerd worden...
Met een Topeak Mountain Morph kan ik mijn vering wel oppompen. Die gaat tot ca. 10 bar. Mijn Cannondale Headshok heeft maar 6 of 7 nodig. Maar dit is een vrij forse pomp.

Ik heb trouwens nooit de indruk gehad dat deze Topeak een andere constructie heeft dan andere bandenpompen, dus het verbaast me dat het met een gewoon bandenpompje niet lukt. De 'hevel' heeft volgens mij als enige doel de kop van de pomp stevig op het ventiel te klemmen, niet om iets in te drukken.
De luchtvorken op mijn mountainbikes (Marzocchi Z2 / Marzocchi MX) rijd ik met een druk van 2,5 bar. Dit is een paar slagen met de vorkpomp. Een paar slagen extra en er gebeurd nagenoeg niks meer qua vering. Het luchtvolume in zo'n vork is maar zeer gering. Ik heb sterke twijfels of ik met een gewone pomp deze fijngevoeligheid kan bereiken. Overigens heeft mijn vorkpomp geen hevel, maar schroef je 'm gewoon op het autoventiel. Nu kan het zijn dat jouw vork meer druk nodig heeft (is ook afhankelijk van je gewicht) en je meer marge hebt. Welke vork heb je en welke pomp wil je gebruiken voor onderweg?
Maar om op je vraag terug te komen, nee, een verloop met heveltje ken ik niet. Onderstaande is het enige wat bij me opkomt qua verloop van autoventiel naar autoventiel. Is je ventiel nog wel in orde? Ook omdat er sprake is van drukverlies.
Wellicht is het vervangen van het binnenwerk van je ventiel een oplossing?

http://www.fietsparts.nl/fietsonderdele ... aans-haaks
ErikB81 schreef:Voorvorken hebben een hoop druk nodig (20 bar!), daarvoor zijn er aparte pompen te krijgen. http://hollandbikeshop.com/fietspompen/voorvork-pomp/
Een voorvork met 20 bar druk? Welke voorvork heb je het nu over?
Druk is idd afhankelijk van lichaamsgewicht en nog wat andere zaken... afhankelijk van merk en type kan er ook olie in moeten.
Voor de meeste vorken zeker van Rock shox, fox, Magura zijn de servicebladen op internet terug te vinden.

Voor de voorvorken zijn speciale kleine pompjes op de markt en een ding is zeker daar krijg je met geen mogelijkheid 20 bar ergens mee in.. :lol: :lol:

maar wanneer je regelmatig van veerweg wilt wisselen dan zou ik gewoon wat spelen met de bandenspanning.. stuk eenvoudiger.. just my 50cents..
Ik heb hier zo'n verloopstukje waarin een centraal palletje zit dat het ventiel opendruk als je het verloopstuk op het ventiel draait. Het probleem is wel dat je na opppompen het verloopstuk in de pompkop moet ronddraaien om te zorgen dat het ventiel sluit. Dat gaat lastig zonder dat er lucht weglekt.
Afbeelding

Weet je overigens welke druk je moet hebben en of je handpomp die haalt? Met mijn handpomp haalde ik met veel moeite 7 bar, terwijl mijn wat oudere SID 9 bar positieve druk nodig heeft en 7,5 bar negatieve druk. Dat wordt dus niets! Ik zou het van tevoren even goed testen met een drukmeter.
Afbeelding

Er bestaat wel een pompje waarmee je zowel banden als vork aankan, maar het is wel prijzig http://www.rosebikes.nl/artikel/topeak- ... aid:635504

Ik ben het helemaal eens met kenben. Spelen met de bandenspanning is verreweg de doeltreffenste aanpassing aan de ondergrond, op de lockout na.
Het gaat om een Magura Menja voorvork die tot 10 bar opgepompt mag worden. Met de vorkpomp is hij nu op 7 bar gezet zodat hij met baggage niet te ver inzakt en toch afdoende veert. Zonder baggage staat (stond) hij een paar bar lager.
Ik heb de pomp met het heveltje nog eens bekeken en het is wel degelijk zo dat het heveltje het pinnetje omlaag drukt. Alleen heb ik nu ook eens gepompt met het heveltje niet omgeklapt en dan blijkt hij toch ook wel te pompen. Kennelijk is het heveltje een extra voorziening die niet altijd nodig zal zijn.
Maar meer belangrijk nog is dat ik iets te snel hulp van het forum heb gevraagd. Als ik de vork namelijk helemaal leeg laat lopen en de handpomp (Lezyne 10 bar met slangetje voor Schrader en presta) gebruik lukt het me nu wel om de vork op te pompen. Waarom eerder dan niet? Hmmm dat vraag ik me ook af. Misschien dat het pinnetje toen tijdelijk vastplakte en dat die nu helemaal los gekomen is. Wie zal het zeggen.
Het is overigens niet zo dat de luchtkamer met een paar slagen vol zat. Ik moest echt even doorpompen om weer rond 7 bar uit te komen. Dus het is best aardig te doseren met een handpompje wil ik maar zeggen. Misschien dat dit type vork een relatief grote luchtkamer heeft.
In ieder geval weet ik nu dat ik geen extra dingen hoef mee te nemen om tijdens de vakantie de vorkdruk te kunnen aanpassen Allen dank voor meedenken.
Mooi dat het allemaal toch werkt zoals je wilt.
Waarom zou je je vorkdruk aan willen passen? Gewoon goed instellen en afblijven. Stel dat je ventiel door 't gefiedel onderweg 't niet meer doet...
kjiratsiekoedel schreef:Waarom zou je je vorkdruk aan willen passen? Gewoon goed instellen en afblijven. Stel dat je ventiel door 't gefiedel onderweg 't niet meer doet...
Ik verwacht te eindigen met een aantal dagen wasbordwegen en dan wil ik de druk verlagen om wat comfortabel te rijden. Vandaar.