Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke ongeveerde 700c vorken voor schijfremmen zijn er? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke ongeveerde 700c vorken voor schijfremmen zijn er?

ijsbrand schreef:
kjiratsiekoedel schreef:Iemand een idee: Vork, 1 1/8 ahead, staal, schijfremmen, 45cm inbouwhoogte, evt met bagagerek nokjes.
Surly maakt er verschillende. Zoals de 'Karate Monkey'.
Is de Karate Monkey niet te recht voor trekking? Moet je dan niet kiezen voor de kromming van bv Surly LHT Disc?
Vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met een vork als een LHT disc EN dat je bedoeld dat een gekromde vork meer comfort oplevert dan een rechte, denk ik dat een gekromde voorvork welke geschikt is voor discs weinig extra comfort zal opleveren t.o.v. een rechte i.v.m. de inzet van voldoende staal om de forse krachten op te kunnen vangen. In ieder geval lijkt me het comfortvoordeel minder groot dan bij gekromde t.o.v. rechte non-disc voorvorken.

Ik denk dat je het comfort uit de banden moet halen en dan zit je met de KM-vork wel goed, daar passen 3 inch sloffen in :D. Maar dat doet dan weer rare dingen met je stuurhoek (of hoe dat ook heet).
Ik heb 'm zelf ook in m'n trekking/do-it-all-fiets zitten, maar dan met een 2 inch voor- en een 1.8 inch achterband (meer past niet achter). Dat gaat nog prima, maar meer verschil tussen voor en achter moet het niet zijn.
Ik heb m-geneering gemaild, maar custom made wordt te duur. Hij kwam wel met deze optie:

Surly Troll
https://www.bike-components.de/de/Surly ... el-p35727/

Lijkt wel goed te zijn:
453mm inbouwhoogte
disc
nokken voor t rek
staal

Hij is wel voor 26", maar dat zijn denk ik alleen de V-brake nokken die dan op de verkeerde hoogte zitten.
En de maximale hoogte van de band die erin past. Het is niet voor niets dat een 700c vork langer is.
Ik begrijp nog steeds niet waarom je graag staal wilt, in de praktijk is het comfort bij deze vorken vergelijkbaar met een alu variant. En ook de duurzaamheid. De alu vorken zijn alleen lichter. Dat staal beter veert was vroeger zonder meer het geval bij racefietsen, maar bij trekkingfietsen met hun dikke vorken is dat helemaal niet meer relevant. En goede alu vorken zijn tegenwoordig bijzonder degelijk en worden bijv. ook in tandems gebruikt.
Vorken voor remschijven moeten extra stijf en sterk zijn omdat de remkracht volledig door één poot moet worden opgevangen.
JaapG schreef:En de maximale hoogte van de band die erin past. Het is niet voor niets dat een 700c vork langer is.
Ik begrijp nog steeds niet waarom je graag staal wilt, in de praktijk is het comfort bij deze vorken vergelijkbaar met een alu variant. En ook de duurzaamheid. De alu vorken zijn alleen lichter. Dat staal beter veert was vroeger zonder meer het geval bij racefietsen, maar bij trekkingfietsen met hun dikke vorken is dat helemaal niet meer relevant. En goede alu vorken zijn tegenwoordig bijzonder degelijk en worden bijv. ook in tandems gebruikt.
Ah... mijn voorkeur voor staal is inderdaad gebaseerd op deze aanname. Dan is alu ook goed.

http://www.ebay.com/itm/X-Lite-Rigid-Al ... 462c7cbb68
Misschien weer wat lang...

http://www.ebay.com/itm/mr-ride-MOSSO-A ... 4d25f8dae9
Net te kort...? Of kan deze wel?
JaapG schreef:En de maximale hoogte van de band die erin past. Het is niet voor niets dat een 700c vork langer is.
Ik begrijp nog steeds niet waarom je graag staal wilt, in de praktijk is het comfort bij deze vorken vergelijkbaar met een alu variant. En ook de duurzaamheid. De alu vorken zijn alleen lichter. Dat staal beter veert was vroeger zonder meer het geval bij racefietsen, maar bij trekkingfietsen met hun dikke vorken is dat helemaal niet meer relevant. En goede alu vorken zijn tegenwoordig bijzonder degelijk en worden bijv. ook in tandems gebruikt.
In een Surly Troll of 1x1 vork past gewoon een 28" wiel met niet al te brede band.

http://www.bikeforums.net/commuting/708 ... ild-4.html
Deze heeft er 28" 28mm bandjes in, maar nog bakken ruimte over. 40mm moet makkelijk passen.
LHTJoost schreef: Is de Karate Monkey niet te recht voor trekking?
De Karate Monkey heeft een te grote hoogte 'axle to crown'


Troll of 1x1 vork kopen dus, die hebben precies in inbouwhoogte die je zoekt.