Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat eten we vandaag ???? - Forum Wereldfietser

wat eten we vandaag ????

ben aan het zoeken naar een paar hyperlinkjes
voor avond eten na een fiets dag bij ons tentje
en dan geen patat natuurlijk
wie kan me op weg helpen met een paar ideetjes
bij voor baat dank
In de fietswiki staat een heel hoofdstuk over voeding, koken en recepten: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_recepten

Grtz

Gerrit
Vooral: lèkker! En na een stevig dagje fietsen smaakt àlles lekker!
De WIKI recepten etc helemaal O.K.
Gewoon kijken wat het land (de land-winkel) je rond een uur of 17.00 , want dan wordt het tijd, je oplevert.
Biertje, wil er altijd wel in. Pasta, rijst,daar kan je van alles mee. En natuurlijk véél sla met toevoegingen. En evt brood.
Toetje, Yoghert (zonder al die bijsmaakjes tenzij je dat lekker vind) met uit de spuitflacon: honing. Koffie na. Evt nightcap en dan slapen!
't Ging ook over pannetjes op 1 brander. Waar ik me bij de tegenwoordige pannetjes aan stoor is dat ze niet stapelbaar zijn. Ik bedoel boven op elkaar, van klein naar groot. Ronde bodem, past niet lekker, afgezien van al die overbodige deksels.
Ik heb van die oude, veels te oude, alu-pannen, kan je helemaal een torentje van bouwen op 1 pit. Dat werkt prachtig, ja, 't is een gedoe om e.e.a. te controleren met je pangreep. Maar met beleid, rust e overzicht en alweer een pilsje verricht een mens wonderen.
Succes.
Op zich is het niet moeilijk:
- plaatselijke ingrediënten koop je vlak voor je gaat koken, onderweg naar de camping bijv. Koop dan verse groente, evt. vlees enz.
- kruiden, rijst, couscous of pasta heb je bij je.
- Zet eerst de rijst/pasta/couscous op, in koud water. Aan de kook? Van het vuur, in de slaapzak wikkelen.
- Maak van de groente, het vlees en de kruiden een saus.
- Eet smakelijk!

- Instant soep, noodles-maaltijd zijn snelle vullers voor tussendoor.

- Bij mooi weer is het voor ons ook een alternatief om een goed stuk vlees, salade (tomaat, komkommer, sla, paprika) en brood te eten. Met biefstuk oid is dat snel klaar en erg lekker.
Zeg, op sla alleen kan ik niet leven;).

Kleine jonge aardappeltjes, sjalotjes, lokale worst in stukjes, kruiden en alles hup met een klont boter/scheut olie ineens in de pan, deksel erop. Slow-cookin', ondertussen eerdergenoemd biertje.

Of, ook gewoon heel lekker: vers brood met lokale kaas en worst. Hoef je niet eens je brandertje aan te steken.

En anders: pubfood, afhankelijk van het land... dat gaat me in Frankrijk niet lukken ben ik bang.

Ik maak ook vaak pasta en rijst, maar hoe werkt dat met die slaapzak precies? Mezelf kennende heb ik dan na het eten een doorweekte slaapzak met pastastukjes. Maximaal effect te behalen met een donzen slaapzak zeker?
Travelmaster schreef:Ik maak ook vaak pasta en rijst, maar hoe werkt dat met die slaapzak precies?
Staat in de wiki. Zie de link die eerder is gegeven.
Gelezen: recipe for disaster, mezelf kennende. 8)
Leuke tip Inge!
Simpel is pasta met pesto er door en wat kaas erover. Dat is echt een noodmaaltijd, maar het gaat prima.
Een stuk vlees, kip of vis met een salade en stokbrood is ook een heel smakelijke en gezonde die niet veel werk is.
Wil je ook nog warme groente dan moet je die eerst koken, van het vuur af halen als de groente nog niet gaar is, met water in de pan met deksel/bord erop laten doorgaren, en ondertussen je vlees, kip of vis bakken. Dat laten doorgaren is echt de oplossing voor koken op een enkele pit. Een cozy is wat mij betreft nooit nodig. Mijn ultralight slaapzak waag ik er niet aan.
Het probleem van veel pannensets is dat de pannetjes te smal en te hoog zijn, en dat er geen bruikbare bakpan bij zit. Het zijn setje voor Amerikaanse weekend warriors die vriesdroog eten opwarmen. Als fietser zit je dichter bij de beschaving, en wil je zoveel mogelijk vers inkopen en echt eten. Mijn ideale set is daarom de Trangia (27 voor sologebruik, de 25 voor zijn twee). De koekenpan is net groot genoeg, en met de twee andere pannetjes kun je groente koken, en ook nog zonder tussendoor afwassen water koken voor de koffie.
Wim schreef:Het probleem van veel pannensets is dat de pannetjes te smal en te hoog zijn
Dat komt natuurlijk omdat ze voor twee personen bedoeld zijn, dan klopt het precies. In ons geval dan.
Maar is de koekenpan dan groot genoeg? Die smalle hoge pannetjes zijn ook overigens een voor mij onbegrijpelijke trend. Immers, er zijn genoeg tests die laten zien dat wat bredere pannen efficiënter met de warmte van de brander omgaan.
Travelmaster schreef:Gelezen: recipe for disaster, mezelf kennende. 8)
:lol:
Het is bij mij nog nooit fout gegaan: afkloppen!

@Wim Heel smal zijn onze pannetjes niet, het zijn vrij grote versies want we hebben vaak flinke honger en ik hou niet van dat heel voorzichtige geroer bij het koken. De koekenpan zou vermoedelijk groot genoeg zijn, maar we gebruiken hem niet, maar dat is wat anders.
leuke tips
ga morge avond eens wat proberen
thuis in de tuin
:D
Wim,
Wij hebben de Trangia-set, maar ik bak vlees nooit in de koekenpan, hety systeem zorgt dat die pan veel verder van het vuur staat, waardoor het minder heet wordt, en juist een koekenpan moet heet... Ik bak vlees in de gewone pan (wel geanodiseerd alu) en dat gaat prima.