trooper schreef:Voor reizen buiten westerse landen, beter geen aluminium frame ( i.v.m. in de rimboe niet te lassen bij breuk) en geen hydrolische remmen. Hou het simpel.!
Zeer kort door de bocht gezien er reeds meerdere mensen zijn die met hydraulische remmen/schijfremmen en een aluminium frame overal ter wereld al zijn geraakt zonder al te noemenswaardige problemen. (Rij zelf met hydraulische schijfremmen en op wat gepiep en een onhandige ontluchting na geen enkel probleem ondervonden, goed ik ben misschien in het voordeel van zelf fietsenmakers te zijn, maar toch)
Maar Victoria..., dit zijn zeer goede fietsen voor dagtochten en net dat beetje meer. Het enige waarop ik de fietsen afraad is dat ze, om de prijs te drukken ook, besparen op bepaalde slijtage onderdelen die voor wereldreizigers een doorn in het oog kunnen zijn onderweg. Wat je bij vele budgetmerken ziet is dat ze een deore versnellingsysteem monteren, maar de goedkope naven gebruiken van een ander merk of shimano zelf. ( besparing moet ergens van komen)
Je koopt jezelf dus een echte confectiefiets.
Als je budget krap is raad ik bij mijn klanten al sneller een Surly aan, het kost je iets meer, maar dan heb je een complete fiets voor een nette prijs die zoals trooper aangeeft zo simpel mogelijk is afgebouwd en de test van een wereldreis perfect kan doorstaan en meer ook.
Ik wil Victoria zeker niet afbreken, maar ik zou zeker verder kijken. Er zijn tweedehands zeker goede koopjes te doen, afhankelijk van hoe de vorige eigenaar zijn fiets heeft gebruikt en onderhouden. Want bij die Koga kan het goed zijn dat je half het versnellingsysteem kan vervangen of dat het frame zijn beste tijd heeft gekend.
Testrijden en alles in detail bekijken is een must!
Gun jezelf de tijd om alles eens in te lezen op dit forum, er is al zo veel over geschreven, maar laat je niet vangen door het aluminium vs staal debat, of 26 vs 29. Dit is enkel nog een persoonlijke voorkeur, maar dat het één beter is dan het ander is ondertussen al lang achterhaald.
Ik ben ook ooit gestart met een tweedehands Koga, ondertussen is de liefde zo ver gegroeid dat we zelf mensen advies geven en de verkoop doen van vakantiefietsen en dergelijke...
Zijn hier slechte fietsmerken in?
Nee, wel merken die net dat beetje meer nog kunnen aanbieden die het rijcomfort en het genot onderweg nog eens kunnen verhogen.
Heel veel plezier alvast met de voorbereiding en je zoektocht naar een geschikte fiets!
Groeten Koen