Ergens rond mijn achttiende (in 1989 alweer) keerde ik mijn spaarpot om en kocht een Giant Track. Toentertijd 1200 gulden. Er zit een Shimano Exage 500 LX groep op. Vervolgens deed ik eindexamen, verhuisde naar Amsterdam, en de Giant bleef werkloos bij m'n ouders in de schuur staan. Nooit meer op gefietst.
Onlangs kwam dit ouwe beessie de schuur uitrollen, ik heb voor de gein de banden opgepompt en ben een kort stukje gaan rijden. Viel me alles mee. Er zijn wel wat dingetjes stuk, een remblokje ontbreekt en de klikschakelaar van de voorderailleur lijkt stuk.
Inmiddels heb ik een zoontje van 5 die dol is op fietsen en kamperen, en ik voorzie wel wat tripjes in de toekomst. Nu lijkt het me wel wat om de oude Giant op te knappen en er wat dingen aan te veranderen. Want tijdens dat korte stukje wist ik meteen weer waarom het nooit wat geworden is met mij en die fiets: het stuur staat iets te ver weg en eigenlijk ook iets te laag.
Kortom, het lijkt me wel een leuk projectje om 'em om te bouwen naar iets meer toerfietsachtigs. Probleem: ik word niet gehinderd door enige kennis van zaken. Ik ben nog net niet zo blond dat ik 28-inch banden voor de 26-inchwielen koop, maar dan heb je het wel ongeveer gehad. Gelukkig ben ik niet dom en redelijk handig, maar met stip op 1 staat wel het vergaren van wat kennis op het gebied van fietstechniek en -onderhoud.
Ik heb me al wat ingelezen, maar er ontbreekt nog veel aan mijn kennis en vaardigheden. Gelukkig heb ik mezelf tot volgend jaar zomervakantie gegeven om te leren en te repareren, dus een rush-job hoeft het niet te worden.
Mijn stappenplan tot nu toe:
1) Kennis opdoen. Hopelijk kunnen jullie me helpen met een paar links naar sites of titels van boeken over fietsonderhoud. En als iemand nog info heeft over deze fiets ben ik helemaal blij, want er is niks over te vinden zo oud is 'ie. Heb 1 postje op een forum gevonden van iemand die er een opgeknapt heeft, maar die is van een later jaar, en er zat een hele andere groep op, dus da's niet hetzelfde.
Eerste fase: ding weer aan het rijden krijgen
2) Fiets grondig schoonmaken, verroeste ringetjes, schroefjes, e.d. vervangen (ik loop meteen tegen de vraag aan welke producten ik hiervoor moet gebruiken; iets zegt me dat ik niet de hele boel moet onderspuiten met wd40)
3) Kijken of die klikschakelaar nog tot leven gewekt kan worden.
4) Banden vervangen. Als door een wonder is de voorband na 25 jaar nog goed: die blijft mooi hard. Maar de achterband is beyond repair, en het lijkt me sowieso handig om de gebarsten buitenbanden met veel profiel te vervangen door iets wegvriendelijkers.
5) Remblokjes, remkabels en derailleurkabels vervangen.
Tweede fase: Stuur vervangen en helemaal afmaken
6) Op sommige stukken zit flink wat lakschade. Niet diep, dus geen roest, maar ook niet mooi. Nu ben ik niet bijzonder gehecht aan het jaren-80 uiterlijk van deze fiets, met gekleurde blokjes in vieze kleuren, maar het zou leuk zijn als ik de originele Giant decals intact kon laten of opnieuw kon bestellen.
7) Een ander stuur lijkt me geen sinecure: In een nóg grijzer verleden had ik een racefiets, en ik fietste het liefst half rechtop met mijn handen aan de zijkant van het stuur. De duimen dan over de bevestiging van de remhandels. Op het rechte stuur van de Track lijken de de klikschakelaars en remhandels deel uit te maken van 1 geheel. Als een racestuur niet kan, dan toch in elk geval een andere stuurpen die wat hoger is en minder ver naar voren steekt.
Enfin, first things first: ben ik gek om dit te willen? Waar begin ik met inlezen? Is er een bijbel voor fietsonderhoud? Ik wil er best wat tijd en geld instoppen, en als ik fietsend op vakantie wil gaan, zal technische kennis altijd nodig zijn, dus bijleren moet ik sowieso.
Nog een foto van de fiets. Als jullie niet collectief gaan roepen dat ik gestoord moet zijn om hieraan te beginnen, post ik morgen wel betere, van de goede kant en de onderdelen enzo. Dit is in elk geval de fiets hoe ik 'em aantrof. Ik heb er enkel een lapje overheen gehaald en de banden opgepompt.
Onlangs kwam dit ouwe beessie de schuur uitrollen, ik heb voor de gein de banden opgepompt en ben een kort stukje gaan rijden. Viel me alles mee. Er zijn wel wat dingetjes stuk, een remblokje ontbreekt en de klikschakelaar van de voorderailleur lijkt stuk.
Inmiddels heb ik een zoontje van 5 die dol is op fietsen en kamperen, en ik voorzie wel wat tripjes in de toekomst. Nu lijkt het me wel wat om de oude Giant op te knappen en er wat dingen aan te veranderen. Want tijdens dat korte stukje wist ik meteen weer waarom het nooit wat geworden is met mij en die fiets: het stuur staat iets te ver weg en eigenlijk ook iets te laag.
Kortom, het lijkt me wel een leuk projectje om 'em om te bouwen naar iets meer toerfietsachtigs. Probleem: ik word niet gehinderd door enige kennis van zaken. Ik ben nog net niet zo blond dat ik 28-inch banden voor de 26-inchwielen koop, maar dan heb je het wel ongeveer gehad. Gelukkig ben ik niet dom en redelijk handig, maar met stip op 1 staat wel het vergaren van wat kennis op het gebied van fietstechniek en -onderhoud.
Ik heb me al wat ingelezen, maar er ontbreekt nog veel aan mijn kennis en vaardigheden. Gelukkig heb ik mezelf tot volgend jaar zomervakantie gegeven om te leren en te repareren, dus een rush-job hoeft het niet te worden.
Mijn stappenplan tot nu toe:
1) Kennis opdoen. Hopelijk kunnen jullie me helpen met een paar links naar sites of titels van boeken over fietsonderhoud. En als iemand nog info heeft over deze fiets ben ik helemaal blij, want er is niks over te vinden zo oud is 'ie. Heb 1 postje op een forum gevonden van iemand die er een opgeknapt heeft, maar die is van een later jaar, en er zat een hele andere groep op, dus da's niet hetzelfde.
Eerste fase: ding weer aan het rijden krijgen
2) Fiets grondig schoonmaken, verroeste ringetjes, schroefjes, e.d. vervangen (ik loop meteen tegen de vraag aan welke producten ik hiervoor moet gebruiken; iets zegt me dat ik niet de hele boel moet onderspuiten met wd40)
3) Kijken of die klikschakelaar nog tot leven gewekt kan worden.
4) Banden vervangen. Als door een wonder is de voorband na 25 jaar nog goed: die blijft mooi hard. Maar de achterband is beyond repair, en het lijkt me sowieso handig om de gebarsten buitenbanden met veel profiel te vervangen door iets wegvriendelijkers.
5) Remblokjes, remkabels en derailleurkabels vervangen.
Tweede fase: Stuur vervangen en helemaal afmaken
6) Op sommige stukken zit flink wat lakschade. Niet diep, dus geen roest, maar ook niet mooi. Nu ben ik niet bijzonder gehecht aan het jaren-80 uiterlijk van deze fiets, met gekleurde blokjes in vieze kleuren, maar het zou leuk zijn als ik de originele Giant decals intact kon laten of opnieuw kon bestellen.
7) Een ander stuur lijkt me geen sinecure: In een nóg grijzer verleden had ik een racefiets, en ik fietste het liefst half rechtop met mijn handen aan de zijkant van het stuur. De duimen dan over de bevestiging van de remhandels. Op het rechte stuur van de Track lijken de de klikschakelaars en remhandels deel uit te maken van 1 geheel. Als een racestuur niet kan, dan toch in elk geval een andere stuurpen die wat hoger is en minder ver naar voren steekt.
Enfin, first things first: ben ik gek om dit te willen? Waar begin ik met inlezen? Is er een bijbel voor fietsonderhoud? Ik wil er best wat tijd en geld instoppen, en als ik fietsend op vakantie wil gaan, zal technische kennis altijd nodig zijn, dus bijleren moet ik sowieso.
Nog een foto van de fiets. Als jullie niet collectief gaan roepen dat ik gestoord moet zijn om hieraan te beginnen, post ik morgen wel betere, van de goede kant en de onderdelen enzo. Dit is in elk geval de fiets hoe ik 'em aantrof. Ik heb er enkel een lapje overheen gehaald en de banden opgepompt.