Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel met Rohloff naaf los maken. - Forum Wereldfietser

Achterwiel met Rohloff naaf los maken.

Mijn neef heeft een Santos gekocht met Rohloff snaar maar nu is hij bang dat hij het achterwiel tijdens een rit niet makkelijk uit het frame kan halen bij een lekke band.
Hij woont niet bij me in de buurt anders zou ik hem ff helpen.
Nu heb ik ergens een filmpje gezien hoe dat moet maar kan die niet meer vinden?
Weet iemand waar ik dat terug kan vinden?
Ja dat is het ga deze aan hem doorsturen .
Bedankt
Bedankt voor dit handige filmpje, even wat geoefend in de woonkamer met mijn santos met alles losmaken nu ga ik weer wat zekerder op pad. Het is gewoon een prettig gevoel als je weet dat je jezelf kunt redden mocht je achterwiel eruit moeten.
Ik heb geleerd dat voor ik iets loskoppel de shifter in stand 14 (of 1) moet zetten. Wellicht is dit anders bij constructie van TS?
raar dat in het filmpje de snubber los wordt gehaald/ Deze kan je namelijk gewoon naar buiten klikken (zonder gereedschap)
Dat weet ik niet maar het was ook een filmpje uit Belgie, maar wel duidelijk.
Mijn neef had al de trapas los gemaakt.
Snap niet dat ze bij een fiets van 4000 euro niet ff uitleggen hoe dat moet.
Nu is de snaar niet meer op de goede spanning.
saagstree schreef:Dat weet ik niet maar het was ook een filmpje uit Belgie, maar wel duidelijk.
Mijn neef had al de trapas los gemaakt.
Snap niet dat ze bij een fiets van 4000 euro niet ff uitleggen hoe dat moet.
Nu is de snaar niet meer op de goede spanning.
raar dat de spanning niet meer goed is. Je zou zeggen wanneer je de as terug plaatst de spanning weer hetzelfde is als ervoor. De trapas is toch niet verschoven!? (of je moet de bottom bracket hebben gedraaid).

Overigens heb ik bij mijn fiets een keurige uitleg gehad over het verwijderen van het voor- en achterwiel. Zelf uitgevoerd onder toeziend oog van de expert.
peter1980 schreef:
saagstree schreef:Dat weet ik niet maar het was ook een filmpje uit Belgie, maar wel duidelijk.
Mijn neef had al de trapas los gemaakt.
Snap niet dat ze bij een fiets van 4000 euro niet ff uitleggen hoe dat moet.
Nu is de snaar niet meer op de goede spanning.
raar dat de spanning niet meer goed is. Je zou zeggen wanneer je de as terug plaatst de spanning weer hetzelfde is als ervoor. De trapas is toch niet verschoven!? (of je moet de bottom bracket hebben gedraaid).

Overigens heb ik bij mijn fiets een keurige uitleg gehad over het verwijderen van het voor- en achterwiel. Zelf uitgevoerd onder toeziend oog van de expert.
Hij zal de excenter wel verdraaid hebben, dan kan hij best slap hangen...
Die excenter kan je zo weer verschuiven zodat de riem weer op de juiste spanning komt. Bij een Santos zitten onder aan het frame 2 imbus bouten deze draai je eerst los Dan zit er aan de linker zijde van de trapas een gat hierin steek je een imbus sleutel en dan duw je de linkercrank tegen deze imbus en duw je de linkercrank rustig naar voren tot dat de riem weer op spanning is. Om te weten of je de juiste spanning hebt kun je het volgende doen.

Druk met een vinger op de riem in het midden tussen de voorste en achterste riemschijf en oefen daarbij een kracht van 20 - 45 N (2 tot 4,5 kg) naar beneden uit. De correcte riemspanning wordt bereikt als de riem onder de aangeven druk ongeveer 10 mm naar beneden kan worden gedrukt.
Hij kreeg de snaar niet meer op de goede spanning.
Gaat er maandag mee terug naar de dealer .
Volgens mij word de spanning van de snaar met een soort metertje gemonteerd en is dat één CM. indrukken een soort noot oplossing voor pech onderweg.
Dit is een riem spannings meter van Gates.
Afbeelding
Bestaat daar niet ook een app voor? Voor de iPhone: de Gates Carbon Drive iPhone app...
Dat was 'm. Dank!
Je hebt ook nog de hardware versie http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3052
goldenlion schreef:Je hebt ook nog de hardware versie http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3052
Zo eentje stond hierboven ook;).
Maar eigenlijk zijn deze tools overbodig. Als je een nieuwe fiets koopt checkt de fietsenmaker de spanning nog 1 maal na zeg maar 2500 km en daarna hoeft ie niet meer te worden nagespannen.
Mijn vertrouwen in de fietsenmaker is helaas niet groot genoeg om achter die bewering te kunnen staan :wink: . Oftewel: ik vergewis mezelf er liever van.
Mijn fietsenmaker heeft 5 jaar bij Santos gewerkt ;)