Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegveld Fiumicino Rome - Forum Wereldfietser

Vliegveld Fiumicino Rome

Beste medefietsers,

Eind juni wil ik vanaf Rome terug vliegen.(met fiets)
De makkelijkste optie zou voor mij zijn, vliegen met Ryanair vanaf vliegveld Ciampino. Bereikbaarheid naar het vliegveld schijnt fietsend goed te doen te zijn.
Echter blijft het voor mij onduidelijk of Ryanair nu de vk fietspyame/hoes accepteert of niet. Ook op internet is er geen eenduidig antwoord te vinden.
Om deze onzekerheid en ellende op het vliegveld te voorkomen is mijn idee nu om met Transavia vanaf vliegveld Fiumicino te vliegen. Deze maatschappij accepteert de vk hoes nml wel.
Echter begrijp ik uit de verhalen op internet dat dit vliegveld, fietsend, een stuk moeilijker te bereiken is. Heeft iemand hier ervaring mee, tips, of een route om dit vliegveld toch fietsend te bereiken?
Alvast vriendelijk bedankt.
Is prima te doen, mocht je een GPS hebben dan kan ik je de track sturen van Camping Roma naar Fiumicino.
Peter.
Echt geen probleem. Enkele jaren terug zijn we simpel hier vandaan gefietst richting het zuiden.
Toevallig kom ik er nu net vandaan (nooit met de fiets gedaan). Fiumicino is natuurlijk wel verder uit de stad dan Ciampino. Er is ook nog de trein van Roma Termini naar Fiumicino. Vandaag was het wel een zooi trouwens op Fiumicino want er was net een grote brand geweest.
Ik heb dezelfde plannen als Marshaarlem en verwacht begin juli ergens vanuit Rome terug te vliegen, naar het nu lijkt ook met Transavia.

Transavia geeft aan bij voorkeur de fiets verpakt te zien in een fietsdoos. Worden dergelijke dozen net als op Schiphol verkocht op het vliegveld in Fiumicino?

Is het goed te doen om de fiets mee te nemen in de trein tussen Termini en Fiumicino? Heb vorige jaar in de Thalys vooral een hoop gemekker gehad.

Ik twijfel nog tussen het meenemen van mijn fiets in het vliegtuig of het laten vervoeren van mijn fiets door Soetens. Soetens lijkt in verhouding tot de toeslag in het vliegtuig nogal duur...

Dank voor jullie antwoorden!
De Leonardo Express vanaf Roma Termini (€ 14) neemt geen fietsen mee. Er gaat wel een frequente regionale trein (FL1) naar Fiumicino, waarin je volgens de dienstregeling een fiets mag meenemen, maar die vertrekt niet vanaf Termini, maar vanaf Roma Tiburtina (stopt ook in Roma Tuscolana, Ostiense en Trastevere). Deze trein kost € 8 naar het vliegveld.
Neem ruim de tijd want vertragingen zijn frequent en de treinen kunnen erg vol zijn.
Roomijsje schreef:Ik heb dezelfde plannen als Marshaarlem en verwacht begin juli ergens vanuit Rome terug te vliegen, naar het nu lijkt ook met Transavia.

Transavia geeft aan bij voorkeur de fiets verpakt te zien in een fietsdoos. Worden dergelijke dozen net als op Schiphol verkocht op het vliegveld in Fiumicino?

Is het goed te doen om de fiets mee te nemen in de trein tussen Termini en Fiumicino? Heb vorige jaar in de Thalys vooral een hoop gemekker gehad.

Ik twijfel nog tussen het meenemen van mijn fiets in het vliegtuig of het laten vervoeren van mijn fiets door Soetens. Soetens lijkt in verhouding tot de toeslag in het vliegtuig nogal duur...

Dank voor jullie antwoorden!
Transavia geeft inderdaad als voorkeur een doos aan, maar het is niet verplicht.
Ik heb vaak met Transavia gevlogen, maar nog nooit problemen gehad met mijn fiets verpakt in een VK-hoes. Ik ben vanuit Italie niet vanaf Rome terug gevlogen, maar wel vanaf Venetie en Verona. Zonder problemen.

Italiaanse regiotreinen zijn totaal niet te vergelijken met Thalys!
Er is een fietsenhok. Meestal aan een van de uiteinden van de trein. Zorg dat je op tijd op het beginstation Roma Tiburtina in de trein stapt. Is je fiets eenmaal binnen, dan is hij binnen. Deze trein doet er 46 minuten over. Door de week gaat hij ieder kwartier en in het weekend een keer per half uur. Je moet wel een fietskaartje kopen. Het tarief voor fietsen in regionale treinen was vorig jaar € 3,50.
#dubbele post# excuus
Dank voor jullie berichten! Altijd goed om de verschillende mogelijkheden in kaart te hebben en goed om te weten dat een fietspyama afdoende is om de fiets mee in te pakken!