Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sluit je aan bij de chocoladekaravaan! - Forum Wereldfietser

Sluit je aan bij de chocoladekaravaan!

Op 6 juni zal een lading bijzondere chocoladerepen de laatste etappe naar klanten in heel Nederland afleggen - op de fiets. Wie doet er mee?

Het verhaal is als volgt: de meeste mensen zijn wel op de hoogte van bio, fairtrade en andere voedsellabels die één of ander problematisch aspect van productie proberen te verbeteren, maar transport is hierbij een beetje een ondergeschoven kindje. Sinds een paar jaar vaart er een Nederlands zeilschip heen en weer tussen Europa en de Cariben om 'CO2-vrij transport' te bereiken. Een mooi initiatief, wat mij weer eens bewust maakt van het gemak waarmee we hier koffie, chocola en andere tropische lekkernijen kunnen kopen, en wat daar allemaal bij komt kijken.

Alleen met zeilen tot Amsterdam ben je er nog niet, ook in Wageningen willen we chocolade! Dus zal er een 'chocoladekaravaan' van beladen fietsen en bakfietsen vanuit Amsterdam naar alle uithoeken van Nederland rijden. En niet zomaar chocolade, nee, een prachtige verzameling repen uit Grenada, van begin tot eind geproduceerd door een kleine coöperatie.

Ze zoeken nog fietsers! Ik ga in elk geval meedoen, en onderweg misschien nadenken over vragen als:
-ben ik nu vrijwilligerswerk aan het doen voor een commerciëel bedrijf, aan het actie voeren, gewoon aan het fietsen, of nog iets anders?
-is dit nou een praktische oplossing om zoiets als het klimaatprobleem tegen te gaan?
-hoe afhankelijk ben ik eigenlijk van auto's, ondanks dat ik er zelf geen heb (en van oceaanstomers, en vliegtuigen...)
-als ik vandaag meer eet dan normaal omdat ik fiets, mogen ze dit eigenlijk wel CO2-vrij noemen?
-zouden ze een reepje missen bij aankomst?

meer info en opgeven: http://www.chocoladekaravaan.nl/

Afbeelding

[mods: geen idee of dit 'commercieel nieuws', 'reisgenoten', 'overige activiteiten', of 'kletspraat' is, dus verhuis maar als jullie een betere plek weten :)]
En de chocolade is heerlijk!

Vorig jaar emigreerde ik van Nederland naar Bonaire, waar we een tijdje geleden de Tres Hombres op bezoek hadden. Als duikschool hebben we een rondleiding gehad op het schip, prachtig hout, heerlijk schip. Ook het afscheids-bbq-feestje na afloop was geslaagd.

Kritische vragen blijven stellen is belangrijk, hoe lekker de chocolade ook is!
Leuke tip!
Tres Hombres ligt tegenover mijn atelier. Ik kom in ieder geval kijken :)
groeten,
Annemiek
En gisteren was het dus zover :D
Heb ook meegedaan, kreeg een pakketje voor Bussum, dus 's ochtends vroeg (heel vroeg) op de fiets naar A'dam gereden (flinke tegenwind!) want wilde het zoveel mogelijk echt co2 vrij houden (banden natuurlijk opgepompt met gewone lucht, geen patronen), en daar de boel opgehaald en met rugwind weer terug nar Amersfoort via Bussum, uiteindelijk zo'n 120 km weggetrapt.
Natuurlijk zijn er een heleboel vragen bij te stellen, en natuurlijk kan ook niet al deze chocola op deze manier vervoerd worden, maar het kan zeker geen kwaad om te laten zien dat er andere manieren zijn dan de voor de hand liggende. In ieder geval geeft het mij een goed gevoel om (hoe klein dan ook) iets positiefs gedaan te hebben, en daarbij is het ook gewoon leuk :)
Hebben nog andere dan urje (helemaal naar Enschede!) meegedaan?

en inderdaad is de chocola erg lekker, zelfs de 100% cacao versie!
http://www.lowtechmagazine.be/2008/02/vin-du-vent.html

Het zijn mooie bewustmakingscampagnes niettegenstaande ons huidige grootschalig transport nooit voor een belangrijk deel vervangen zal kunnen worden door traditionele zeilschepen.

Het zou al een ontzettend grote stap vooruit zijn als iedereen fairtrade/slavevrije (en liefst biologische) chocolade zou kopen. Ik vind het onbegrijpelijk dat de grote massa (waaronder ook die mensen die 'beter zouden kunnen weten') nog 'gewone' chocolade kopen. Uiteindelijk is het een luxeproduct, heeft men het niet in grote hoeveelheden nodig en zie ik dus geen argument om chocolade te kopen waar slavernij en kinderarbeid bij zijn komen kijken.

Renaat
Ja, dat was leuk! Hier een fotoverslagje. Voordat ik vertrok raakte ik nog aan de praat met een deelnemer (Gerko geloof ik?) die het hier had gelezen maar zelf geen account heeft. Zo zie je maar weer dat onze bijdragen op dit forum soms iets betekenen voor mensen zonder dat we het zelf weten.

Ik ben trouwens zelf heerlijk hypocriet met de trein naar Amsterdam en van Enschede gereisd, maar de chocolade is iig geen meter met diesel vooruit gebracht.
Revanho schreef:Het zijn mooie bewustmakingscampagnes niettegenstaande ons huidige grootschalig transport nooit voor een belangrijk deel vervangen zal kunnen worden door traditionele zeilschepen.
De vraag is wat je 'vervangen' noemt. Het huidige transportsysteem opheffen en hetzelfde met zeilschepen willen doen gaat inderdaad niet lukken, maar de huidige praktijk van een heleboel spullen de hele wereld over slepen vervangen door lokale productie en minder materiële gulzigheid kan misschien wel. En dat lijkt mij persoonlijk eigenlijk realistischer dan aannemen dat de manier waarop we het nu doen nog een eeuw vooruit kan.
urje schreef: De vraag is wat je 'vervangen' noemt. Het huidige transportsysteem opheffen en hetzelfde met zeilschepen willen doen gaat inderdaad niet lukken, maar de huidige praktijk van een heleboel spullen de hele wereld over slepen vervangen door lokale productie en minder materiële gulzigheid kan misschien wel. En dat lijkt mij persoonlijk eigenlijk realistischer dan aannemen dat de manier waarop we het nu doen nog een eeuw vooruit kan.
Daar ben ik het helemaal met eens.

Renaat
haha leuk verslagje urje. Mooi foto's. Toffe actie!
Heel herkenbaar. Zelf was ik gisteren ook onderweg naar het (iets minder verre) oosten. Strava
Ook ik kwam in het wielerpeleton tercht bij Ijburg en vroeg me tevens af waarom die windmolens toch stilstonden op deze winderige dag. :?