Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein Aalborg-Nederland? - Forum Wereldfietser

Trein Aalborg-Nederland?

Hallo!
Deze zomer wil ik via de Jutlandroute naar Skagen (N-Denemarken) fietsen.
Nu kun je met de trein terug vanuit Aalborg naar Nederland (Groningen in mijn geval). Zijn er mensen hier die dat gedaan hebben en wat was jullie ervaring met die treinreis? Ik zie namelijk enorm op tegen het vele overstappen met een fiets + bagage.
Zijn er alternatieven?
Jerry, het lijkt er op dat je het laatste stuk moet fietsen (vanaf Leer tenminste) Bahn.de geeft niet aan of er fietsen door Arriva vervoerd worden. Een andere optie is terug te fietsen. Dat klinkt misschien flauw maar ondanks dat je denkt alles gezien te hebben lijkt het net of je op plekken komt waar je nog niet geweest bent.
Van leer naar groningen kan ook met de fiets mee in de trein
Bedankt voor de reacties.
Sorry, ik denk dat ik mijn vraag niet geheel duidelijk heb geformuleerd.
Ik weet dát je terug kan komen met de trein. Van Aalborg naar Groningen is het ongeveer 5-6 keer overstappen en
je doet er zo'n 10 uur over. Ook het laatste stukje van Leer naar Groningen kan er een fiets mee.

Ik was eigenlijk meer benieuwd of er mensen zijn die deze reis al gemaakt hebben. Was het te doen met fiets en bagage?
Zijn er andere mogelijkheden om terug te komen vanuit Skagen/Aalborg?
jerryx schreef:Ik was eigenlijk meer benieuwd of er mensen zijn die deze reis al gemaakt hebben. Was het te doen met fiets en bagage?
Zijn er andere mogelijkheden om terug te komen vanuit Skagen/Aalborg?
Ik heb wel de treinreis verschillende keren andersom gedaan, wanneer ik nl van Zweden naar Amsterdam fiets neem ik op de terugweg vaak de trein naar de ferry in Frederikshavn (boven Aalborg). Maar ook op de heenweg heb ik weleens door storm/aanhoudende regen stukjes met de trein gedaan. Gewoon zorgen dat je eten/drinken bij je hebt en dan lekker uit het raampje wegdromen, soms krijg ik praatgezelschap (is dat jouw fiets?) en dat geeft wel eens mooie gesprekken/contacten. Geen probleem met overstappen, gewoon in- en weer uitstappen, meestal is er wel iemand die je ongevraagd een handje helpt maar dat is eigenlijk niet nodig.

Het stukje Leer - Groningen heb ik vaak gefietst, vind het nogal saai maar daar hou ik van want dat trapt lekker door, misschien een optie om te fietsen? Zo ook het stuk Leer - Varel - Gluckstadt, heerlijk saai vlak land dus ook daar vliegen de kilometers onder de banden weg. Van Gluckstadt (of eigenlijk station Elmshorn, 20km verderop) is het met de trein naar Aalborg niet ver meer.

Wanneer ga je trouwens? Ik rij nl ergens in mei met de auto naar Zweden terug en er is nog een plekje vrij, ook voor een fiets .. Dus mocht je je reis andersom willen fietsen (van Aalborg naar Groningen) dan geef je maar een gil.
Ik rij trouwens via Köpenhamn, Malmö, Mora naar Arvidsjaur in Lappland en daar buig ik af naar de Noorse grens .. dat is een lange fietsreis naar Groningen maar wel een prachtige! Is misschien ook een optie voor je? :wink: :D

Succes!
Ik heb in Augustus (waarschijnlijk) vakantie. Mei is iets te vroeg voor mij. Je weet zeker nog niet of je dan ook toevallig vanuit Zweden naar Nederland rijdt?
1 x in de 4 jaar met de auto naar NL rijden is voor mij al veel, dus denk niet dat ik dit jaar nog een keertje ga.
Zijn namelijk veeeeeeel kilometers. :D
jerryx schreef: Ik was eigenlijk meer benieuwd of er mensen zijn die deze reis al gemaakt hebben. Was het te doen met fiets en bagage?
Zijn er andere mogelijkheden om terug te komen vanuit Skagen/Aalborg?
Niet precies die route, maar vanuit kopenhagen heb ik gerezen dit jaar.

Mijn ervaringen:
Denemarken zijn fijne treinen en je mag je fiets ook lekker mee de intercity in (zonder reserveren). Het duurt lang, maar voor heel veel mensen duurt het lang. Ik zat uiteindelijk in een coupé met een aantal mensen van mijn leeftijd waarvan er toevallig eentje ook terug moest naar Nederland. Goed te doen, maar je moet wel stil kunnen zitten.
De stations in Denemarken die ik heb gezien waren ook met de fiets en behoorlijk wat bagage goed te doen. De meeste hadden netjes een lift.

Duitsland vond ik zelf wat minder, de intercity's mag je niet pakken zonder te reserveren. En dan zijn de overstaptijden een hel. Wel was duitsland goedkoop. Het schones wochende ticket konden we met zen 2en op reizen voor weinig geld. Fietskaartjes waren €5 per fiets.
Overstappen is in ieder geval op de grote stations in duitsland goed te doen. Ook hier waren er steeds liften aanwezig. De trappen waren breed genoeg om de fiets in een keer op te tillen (lift duurt me te lang).

Ik heb wel gemerkt dat het fijn is om met zen 2en te reizen. Kan de een op de fietsen letten, kan de ander naar de wc, eten halen..
Clank schreef:
jerryx schreef: Mijn ervaringen:
Denemarken zijn fijne treinen en je mag je fiets ook lekker mee de intercity in (zonder reserveren).
Reserveren zou ik toch wel sterk aanraden. Deense treinen kunnen namelijk erg vol zijn. Heb je gereserveerd, dan helpen de conducteurs je met het vrijmaken van je fietsplek. Heb je niet gereserveerd, dan kunnen conducteurs je dringend verzoeken om de volgende trein te nemen.
Vorig jaar stapten wij met nog 2 andere fietsers uit de nachttrein (die nu helaas ter ziele is) over op een intercity richting Aalborg. De Treinreiswinkel had verzuimd om naast de plaatsen in de nachttrein ook die in de intercitytrein te reserveren. Het lukte ons met moeite om 4 fietsen de drukke trein in te krijgen. De wagon met fietsplekken bleek ook een familiewagon te zijn, speciaal bedoeld voor mensen met jonge kinderen: en dus ook vol kinder- en wandelwagens. Aangezien we ook geen gereserveerde stoelen hadden, hebben we een flink deel van de reis moeten staan.
Ook mijn ervaring is: reserveren voor je fiets in de Deense intercity-treinen!!!!!!!! Er is een groot aanbod aan kinderwagens en Deens kinderwagens zijn géén kleine jongens. Ik heb ook een horde scouts meegemaakt die de fietsplaatsen hadden volgestouwd met kisten en andere zware uitrustingstukken.
Reserveren gaat gemakkelijk in Denemarken. Je kunt op het perron zien waar jouw rijtuig stopt.

Ik zie geen andere mogelijkheid met de trein met al die overstappen.
Je kunt ook vliegen, maar dan moet je van Schiphol nog naar Groningen.
Ik weet niet of de scanner voor bijzondere bagage op de luchthaven van Aarlborg groot genoeg is. Op de andere luchthaven van Jutland Billund is de scanner te klein en moet je je fiets ook nog gedeeltelijk demonteren.
[quote="Clank"][quote="jerryx"]


Duitsland vond ik zelf wat minder, de intercity's mag je niet pakken zonder te reserveren. quote]

Dat reserveren vind ik nu juist een zege. Je fietsplaats en je zitplaats zijn gegarandeerd. Als je tijdig boekt, heb je kans op aantrekkelijke aanbiedingen.