Sjojs schreef:Hoi,
Wij willen aankomende zomer voor onze eerste fietsvakantie naar het zuiden van frankrijk fietsen. In eerste instantie wilde we de groene weg naar de middelandse zee fietsen. Maar nu hoorde we dat deze weg erg natuurlijk was en minder cultuur. Terwijl wij wel van plaatsjes bezoeken houden. Plaatsen met leuke cultuur.
Nu hebben we ook nog de keus uit de eerste twee delen van de st. jacobsroute die we dan tot dax zouden willen fietsen of de oude wegen tot aan lourdes of onbegrensd fietsen naar barcelona en deze dan tot aan de middelandse zee. Of normandie en deels de st.jacobs route.
Kan iemand ons misschien vertellen welke van deze routes de mooiste en gezelligste plaatsen aandoen. En welke ook door de mooiste gebieden komen. Of misschien heeft iemand nog een andere route.
We hebben 25 dagen om de reis te maken.
Alvast heel erg bedankt.
De route die ik vorig jaar fietste naar de Middellandse zee ging als volgt:
Antwerpen - Westerlo
Westerlo - Namur (hier kun je de citadel gaan bezoeken)
Namur - Beauraing (hier kun je het heiligdom gaan bezoeken)
Beauraing - Bouillon (hier kun je het kasteel gaan bezoeken)
Bouillon - Reims (de stad Reims en zeker de Kathedraal is een bezoek waard)
Reims - Sézanne (onderwege kun je in Epernay de champagne kelders gaan bezoeken)
Sézanne - Saint-Florentin (een natuur tocht)
Saint-Florentin - Vauclaix (onderwege kun je de Chablis wijn gaan proeven en in Avallon kun je historische gebouwen bezoeken)
Vauclaix - Luzy (een natuur tocht)
Luzy - Charolles (de kerk van Charolles is zeker een bezoekje waard)
Charolles - Quincie-en-Beaujolais (onderwege doe je een colletje aan van net geen 700m in Quincie kun je de wijnvelden en de wijn zelf gaan bewonderen
Quincie - Lyon (Lyon de 2e grootste stad van Frankrijk en absoluut de moeite
Lyon - Hauterives (In Hauterives kun je le palais idéal du facteur Cheval gaan bezoeken - via Google geraak je aan afbeeldingen)
Hauterives - Montelimar (In Montelimar is veel te zien en onderwege kun je langse Rhone rijden waar je beroemde Côte du Rhone wjinen kunt proeven.
Montelimar - Nimes (de romeinse bouwwerken in Nimes verdienen zeker een bezoek)
Nimes - Sète (Sète is een aangenaam vissersstadje aan de Middellandse zee)
het verder verloop van deze tocht stond ook al in een andere topic maar ik zal het volledigheidshalve eventjes ook hier vermelden:
- Via de kustweg Sète-Agde naar Béziers en zo naar Narbonne
- Vanuit Narbonne via de hoofdweg naar Carcassonne. Op die hoofdweg heb je genoeg ruimte om te fietsen. De auto's houden voldoende afstand.
- In Carcassonne kun je dan naar de wereldberoemde cité fietsen waar je kunt blijven slapen in de jeugdherberg, een echte aanrader !
- Vanuit Carcassonne reed ik Zuidwaarts via Mirepoix naar Foix. Hier zie je de Pyreneeën liggen. In Foix kun je het Middeleeuwse kasteel gaan bezoeken. Je kan op 2 van de 3 torens helemaal tot boven gaan en als je dan buiten komt zie je los over de stad Foix en de omringende omgeving. Een machtig uitzicht.
- Vanuit Foix kun je dan via Saint-Girons, Saint-Gaudens naar Lourdes fietsen. Neem gewoon de hoofdbaan zo zie je de Pyreneeën zeer goed liggen terwijl jezelf niet echt een klimmer hoeft te zijn.
- In Lourdes kun je al het bovennatuurlijke gaan bezoeken
- Vanuit Lourdes reed ik via Oloron-ste-Marie door naar Biarritz. Ook nu weer langs de hoofdbaan. Het uitzicht op de Pyreneeën was nog machtiger en dit allemaal zonder fameus klimwerk. Indien je dus de route neemt van alle beroemde cols dan moet je een geoefend klimmer zijn in het hoogebergte.
- In Biarritz kun je gaan zwemmen aan de Grand-Plage
- Vanuit Biarritz reed ik door de bossen via Mimizan-Plage, Arcachon naar Lacanau-Ocean. Onderwege heb je de keuze te over om te kamperen aan de kust. En om ook richting Bordeaux te gaan.
- Het laatste stukje deed ik nog verder via Royan en Saintes en zo uiteindelijk tot in Poitiers.
Totaal aantal km's van Antwerpen via Reims - Lyon - Montelimar - Nimes - Sete - Carcassonne - Foix - Lourdes - Biarritz - Mimizan-Plage - Lacanau-Ocean - Royan - Saintes naar Poitiers was een 2300 km. En om deze route te fietsen hoef je geen klimmer te zijn. Gewoon een goede conditie hebben.
Hoe meer tijd je hebt hoe langer je overal kunt blijven hoe meer cultuur je kunt gaan bekijken. Wil je bijvoorbeeld in Lyon alles gaan afzien dan kom je waarschijnlijk met één week nog niet toe. Dus alles is relatief. Hoe meer je fietst per dag en hoe minder rustdagen je inlast hoe meer je van de natuur zult zien en hoe minder tijd je nog hebt om cultuur te gaan bewonderen. Als het echt om de cultuur te doen is kun je mogelijk een tocht wat inkorten en zo heb je vanzelf meer tijd om dingen te gaan bezoeken.