Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ligfiets - Forum Wereldfietser

ligfiets

HEY

Ik overweeg een ligfiets aan te kopen om mijn reiskriebels te bevredigen.Vroeger had ik een WT. Doordat ik last heb in de onderrug deed ik die van de hand maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en begint nu toch wel weer te jeuken : :o !Nu ben ik wel wat terughoudend ivm liggers omdat het voor mij eigenlijk onbekend terrein is. Hoe zit dat met klimwerk en die bagage allemaal achterop. Kiepert dat zaakje niet achterover :lol: of begint dat voorwiel niet te "dansen".
Zijn er hier liggers in de buurt die me mijn "vooroordelen" kunnen ontkrachten. Reiservaringen of sites van liggende reizigers ?
Ligfietsen in de bergen vergt wel enige gewenning, bij het klimmen kan je namelijk niet op de pedalen staan en zal je een lager verzet trappen dan je gewend bent, dus meer op souplesse a la Lance Armstrong. Wat bagage vervoer betreft heb je banaantassen te koop die zijdelings van de fiets hangen. Het gewicht is veel meer verdeeld over de gehele lengte van de fiets waardoor de gewichtsverdeling optimaler is. Ook ligt het zwaartepunt lager in vgl met een "rechtop fiets" wat met name het rijgedrag ten goede komt vooral in de afdalingen. Ik heb slechts één keer meegemaakt dat de zaak ging steigeren, dat was in Ierland bij extreem steile hellingen van 20% of meer kwam het voorwiel bijna los van de grond.
Op mijn websites vind je een aantal verslagen van tochten met de ligfiets, oa de Alpen, Noorwegen, UK/Ierland en de USA.
Afbeelding
er zijn net zoveel soorten ligfietsen als bukfietsen en er worden dus ook allerlei soorten ligfietsen gebruikt voor vakantie tochten, maar de ene vind ik meer geschikt dan de ander. aan de hand van mijn wensenlijstje voor een vakantieligfiets zal ik mijn keuze toelichten. snelheid is voor mij niet belangrijk, nog comfortabel kunnen fietsen wel.

voorjaar 1999 kreeg ik atrose in mijn linker duim en was fietsen binnen korte tijd niet meer mogelijk. en het aangetaste duimgewricht moest worden vastgezet. inverband met rugklachten en problemen met het door sommigen verafgode leren zadel, was ik mij al langer aan het orienteren op een ligfiets. op dat moment reed ik op een ATB-rando.

de ligfiets moest dus qua geometrie, rijeigenschappen en onderdelen zo dicht mogelijk bij deze fiets komen.

goed handelbaar zijn wanneer er met de fiets en bagage gelopen moest worden, bijv in een drukke winkelstraat of duwend bergop, ik wil absoluut niet bukken ivb met mijn rugklachten

gelijke wielen (minder reserve banden meenemen), van een gangbare maat en dikke banden moesten mogelijk zijn

mountenbike verzet 44-32-22 voor en 11-34 achter ivb klimmen

vol geveerd ivb comfort en slechtere wegen in de toekomst

een los stoeltje, zodat het mogelijk was om een ander merk stoeltje te monteren ivb met mijn rugklachten. (een paar jaar later heb ik een origineel M5 stoeltje gemonteerd). en de mogelijkheid om de zithoek in te stellen.(de meeste fabrikanten zeggen wel dat de zithoek van hun ligfietsen instelbaar is,maar in werkelijkheid veranderen ze daarmee ook de geometrie van de fiets. de zithoek moet dus onafhankelijk veranderd kunnen worden

ik had niet zoveel vertrouwen in de klapsturen die toen (1999) op de markt waren, maar wilde wel een verstelbare stuurpen

het moest dus een volgeveerde 2x26" ligfiets met een frame/merk onafhankeijk zitje worden met een vast bovenstuur , waarvan de top verstelbaar was.

op dat moment was de Optima Condor de enige ligfiets die geleverd kon worden aan de hand van mijn wensenlijstje. de Condor wordt origineel met onderstuur geleverd, maar op wens ook met bovenstuur.

de Condor heeft inmiddels 26.000 km er opzitten op allerlei soorten wegen en klimmend over hellingen tot 10% en is inmiddels ingeruild voor een M5 Shockproof 559 Titanium , lichter, lagere zithoogte, maar nog steeds volgens mijn oude wensenlijstje. eind deze week ga ik deze fiets ophalen.

wanneer je ligfietstassen gebruikt ligt het zwaarte punt van je bagage beter dan op een bukfiets. en op forum/links/verhalen kom je voldoende informatie tegen. en kijk ook eens op ligfietsplaza.

een 2x20" vind ik minder geschikt ivb het klimmen, en hou dan in ieder geval de mogelijkheid open om een kleiner triple te monteren.
een kwestie van tandjes tellen en rekenen.

alle bekende merken in Nederland verkopen tegenwoordig 2x26" ligfietsen, die geschikt zijn voor vakantie, maar ook op een 26-20 fiets kun je prima op vakantie. en M5 in Middelburg zit het dichtst bij jou in de buurt.

ga uitvoerig proefrijden op verschillende merken en typen en een goede keuze toegewenst.

wim

Kijk op http://www.ligfiets.net/

De Condor is een prima vakantiefiets.
Kijk ook naar de Nazca Pioneer met onderstuur.

Ik heb een lagere Challange Hurricane.
Die vind ik minder geschikt voor vakanties.
Hogere fietsen met onderstuur hebben een prachtig uitzicht.

Ligfietsen zijn erg geschikt voor lange ritten over asfalt.

Ligfietsen als de Condor met 2x 26inch wielen komen op onverharde wegen veel beter uit de voeten dan liggers met 2x20inch of zoals mijn Wizard 20x26. Op mijn tocht door Noorwegen liep ik telkens vast op de gravel wegen die net omgeploegd waren, moest ik hele stukken lopen, da's niet fijn. :cry:

Nadeel van hoge liggers als de Condor is het op/afstappen als je niet al te lang bent (<1.80) en voor mijn gevoel vangt zo'n fiets meer wind en is een onderstuur minder wendbaar.

Ook is een ligfiets wat onhandiger te vervoeren in het openbaar vervoer (trein). Maar over het algemeen zijn het prima en comfortable reisfietsen als je je beperkt tot glad asfalt.
L.A.F. schreef:Ik overweeg een ligfiets aan te kopen om mijn reiskriebels te bevredigen.Vroeger had ik een WT. Doordat ik last heb in de onderrug deed ik die van de hand maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en begint nu toch wel weer te jeuken : :o !Nu ben ik wel wat terughoudend ivm liggers omdat het voor mij eigenlijk onbekend terrein is. Hoe zit dat met klimwerk en die bagage allemaal achterop. Kiepert dat zaakje niet achterover :lol: of begint dat voorwiel niet te "dansen". Zijn er hier liggers in de buurt die me mijn "vooroordelen" kunnen ontkrachten. Reiservaringen of sites van liggende reizigers ?
Ik heb een aantal keren een ligfiets gehuurd en heb hier in de buurt van Maastricht wat afwisselende tochten gemaakt. Ik kwam tot de conclusie dat het niet geheel toevallig is dat ik hier gemiddeld maar één keer per jaar een ligfiets zie. Als je veel bochten moet maken in een dichtbevolkt gebied en het leuk vind om snel af te dalen over bochtige wegen met hier en daar (vooral in de bocht) wat slecht wegdek met misschien wat uit de berm op het asfalt gewaaid zand dan is een ligfiets niet ideaal. Langs een kanaal over een glad jaagpad zoevend wel :D
Een vooroordeel dat mijn rug voor mij heeft ontkracht is het idee dat je op een ligfiets geen rugpijn kunt krijgen. In de praktijk zijn er verschillende modellen zadels en dat is niet voor niets. Al met al zijn er - zoals al gezegd - nogal wat verschillende soorten ligfietsen en ik zou je favorieten uitgebreid proberen. Liever een paar honderd euro aan huurgeld uitgegeven dan een paar duizend aan een fiets die niet bevalt.
Veel plezier met kiezen!
Leon

Hoi,
Na een ongeluk kon ik, vanwege problemen in heup en onderrug, geen lange ritten meer maken op een 'gewone' fiets. Ik heb toen een ligfiets gekocht, een Challenge Fujin. Daar kreeg ik ook problemen mee, omdat die een harde zitschaal heeft. Dat hebben bijna alle ligfietsen. Ik heb die Fujin weer verkocht en heb een trike (de ICE Q) gekocht. Met een mesh-seat, een soort zitting van gaas. Twee wielen voor, een achter. Een enorme stabiliteit. En nooit meer rugpijn of pijn in m'n heupen gehad. En ik heb van meer mensen gehoord dat een mesh-seat voor hen de perfecte oplossing was voor rugpijn. Je kunt een mesh-seat namelijk net zo afstellen als je zelf wilt.
Wat klimmen betreft: Met een trike gaat dat gemakkelijker dan met welke fiets ook. Met een ligfiets val je om als je te langzaam gaat. Je moet een zekere snelheid (minimaal 7 of 8 kilometer) handhaven. En bij hele steile stukken in de bergen is dat niet altijd gemakkelijk. Een trike valt niet om. Nooit. De fiets is bovendien enorm stabiel bij afdalingen. Met een ligfiets daal je veel sneller dan met een gewone fiets. Snelheden boven de 70 kilometer per uur zijn geen uitzondering. Dat is met een tweewieler-ligfiets een sensationele, maar niet ongevaarlijke bezigheid. Met een driewieler is er geen enkel probleem. Ik heb met mijn ICE een snelheid van iets boven de 80 kilometer per uur gehaald in de Ardennen en de fiets bleef heel stabiel.
Misschien heb je op dit wereldfietser-forum al gezien dat mijn ICE Q nu te koop staat. Dat lijkt raar, nadat ik de fiets zo heb zitten ophemelen. Maar dat heeft te maken met een tocht van 6000 kilometer over onverharde wegen door Oost-Europa, Turkije, Oekraine en Wit-Rusland, die ik aan het voorbereiden ben. Daarvoor heb ik een fiets nodig met meer vering en meer bagagemogelijkheden. Een andere trike overigens, de ICE Explorer, zeg maar: de grote broer van de Q.
Los daarvan: De ICE Q heeft mijn leven enorm veranderd. Drie jaar geleden kreeg ik, na dat ongeluk, te horen dat ik nooit meer langer dan een kilometer of tien achter elkaar zou kunnen fietsen. Ik maak nu weer ritten van over de 100 kilometer per dag. Zonder een centje pijn.
Nog een voordeel van een trike: Op een gewone ligfiets moet je leren fietsen. Je stapt er niet zomaar even op en fietst weg. Je ziet je voorwiel namelijk niet, ligt achterover en kunt moeielijk corrigeren. Daar heb je met een trike dus geen last van. De eerste keer dat je op een trike stapt, rij je zo tientallen kilometers achter elkaar.
Conclusie: Voor problemen in je onderrug moet je geen harde zitschaal nemen, maar een mesh-seat. Die kun je net zo strak of slap afstellen als je zelf wilt en is ideaal voor je rug.
Veel succes met je keuze.

Wat opmerkingen en aanvullingen van een Condor-wereldfietser:

De ligfietswinkel van Tim Biesemans zit in Antwerpen.

Op mijn Condor haal ik een minimumsnelheid van 5 km per uur, en hellingen tot zeker 15%. Je kunt niet op de pedalen staan, maar je kunt je wel schrap zetten in je zitje. Gaat allemaal best.

Keihard door de bocht bergaf op een Condor met bagage is zwaar kicken. (Zie de twee filmpjes (bovenaan) op mijn website.) Snelheden boven de 60 km per uur zijn standaard. Mijn max is 86 maar volgens mij is 100 ook wel haalbaar.

Onverhard (mits met 26" wielen) is best te doen. Wel wennen. En je blijft in het nadeel t.o.v. een gewone fiets, omdat je niet vlak voor je wiel kunt kijken.

Een Nazca Pioneer heeft overigens een lagere zit dan de Condor. Maar zoals hierboven al meerdere malen aangegeven: ga vooral op veel modellen proefrijden voor je een ligfiets aanschaft. En vergeet niet: ook zitjes zijn er in meerdere maten.

Succes,

Gaele

Ik ben vorig jaar per ligfiets van Vessem naar Santiago de Compostela gefietst. Ik heb geen enkel probleem met klimmen gehad, ook niet in de Pyreneeen. Het ging mij eigenlijk beter af dan met de randonneur. Wel in een lage versnelling de berg op. Ik heb mijn bagage (ca 20kg) in zg banaantassen over het zitje hangen en in een toptas achterop. Het gewicht is veel beter verdeeld dan bij een randonneur. Dat uit zich in een vrijwel onveranderd stuurgedrag. Het voorwiel heeft niet de minste neiging omhoog te komen. Je hebt ook niet het minste idee dat je achterover helt, een helling van 12% betekent immers maar een hoek van 6.8 graden. Ik rijd op een Challenge Hurricane Tour (bovenstuur) met luchtvering achter en de door Challenge ontwikkelde voorvering in het balhoofd. De voorvering maakt het voorwiel erg stabiel.

Ook mijn vrouw is meegegaan per ligfiets naar Santiago de Compostela. Die had wat meer moeite met klimmen, maar het lukte haar wel. Ze rijdt op een Challenge Wizard met gewone Ortlieb tassen. Het zwaartepunt ligt wat hoger en ze durfde niet veel langzamer te rijden dan 10km per uur vanwege instabiliteit.

Kortom, klimmen is heel goed te doen, maar is wel afhankelijk van
- Soort fiets
- Versnelling
- Bepakking
- Beheersing van de fiets
- Beetje durf misschien

Een ding is zeker: dit jaar fietsen we naar Barcelona per ligfiets. Lekker relaxed, geen zadelpijn....geweldig!

Hoi!

Nadeel trike: nog zwaarder t.o.v een ligfiets hoewel dat met een Schlumpf wat te compenseren is. Voordeel: stabiel, goede pakezel.

Nikopaul, waarom is de Hurri niet zo geschikt? Door de relatief lage ligging of door de 20' banden? Hij leek mij een ideale randonneur ligfiets voor op asfalt...

Wim, waarom ruil je je 26-26 om voor een M5? Want zoals je zelf zegt is deze minder geschikt ivb het klimmen? Maar die is toch ook 26-26 en zelfs van titanium :shock: Klasse fiets!

Fiets de wereld (ik ben ook op zoek naar een randonneur ligfiets),
Whisky

Nikopaul, waarom is de Hurri niet zo geschikt? Door de relatief lage ligging of door de 20' banden? Hij leek mij een ideale randonneur ligfiets voor op asfalt...

Ik heb nog een oud model Hurri. Die is lager dan de Tour die hierboven beschreven wordt. Bovendien zonder voorvering.
Mijn zitje is ongeveer 40 cm boven straatniveau en mijn ogen komen op ongeveer een meter.
Hekjes, heggen, muurtjes zijn vaak net even hoger en zo zie je dus minder van je omgeving. Dat is mijn voornaamste bezwaar dat ik heb op mijn Hurri als vakantiefiets.
Ik ben wel regelmatig met de Hurri op vakantie geweest. Je gaat snel. 150 kilometer op een dag met 15 kg bepakking op de Hurri tegenover 100/110 kilometer op mijn gewone Vittorio rando. Absoluut minder moe op de ligger en geen pijnen en pijntjes.
Als je met twee liggers op vakantie gaat is het leuker. Je valt samen ook beter op.
Als je in een Frans dorpje bij de bakker of terras halt houdt heb je met een ligger meteen een gesprek.
De wegen moeten voor een Hurri gladder zijn. Op een bochtig licht glooiend traject met goed uitzicht en tijdens snelle afdalingen heb je op een Hurri het meeste plezier. je geniet meer van het fietsen zelf en wordt een doel op zichzelf.
Qua 20 inch banden zijn er voldoende mogelijkheden. Ik rijd op Conti TT2000.
Op de nieuwe Hurri's kan je zelfs Big Apples kwijt en dan mogen wegoppervlak weer een beetje minder comfo zijn. Die nieuwe Big Apples zijn zelfs beter anti-lek dan de oude versie.
De Hurri is een betrouwbare stevige en niet al te lichte fiets.
De Hurri is niet voor niets een buitengewoon populaire fiets.
Hij is snel, in staat tot spectaculair bochtenwerk, compact in openbaar vervoer en past, staand op z'n achterwiel, rechtop naast je nette pak in je klerenkast.
Ga je in de bergen fietsen overweeg dan misschien schijfremmen. Ik ben daar niet zo'n fan van maar met velgremmen worden je kleine velgen erg heet. De 20 inch bandjes hebben relatief minder volume dan grote dikke banden en kunnen door die hete velgen klappen. Is mij nog nooit overkomen, ken ook niemenad die het is overkomen, maar ik heb er over gelezen.
Trek veel tijd uit om hem goed op maat te zetten.
Koop een achteruitkijkspiegel.
Ga veel proefrijden.
Lees veel Hurrcane ervaringen op:
http://www.ligfiets.net/

Een paar jaar geleden ben ik op de ligfiets van Tilburg naar Nepal gefietst. Vooraf had ik enige twijfels, maar het is me erg goed bevallen. Zelf heb ik op een Flevobike 50-50 gefietst. Dit model is door Sinner overgenomen, maar wordt volgens mij niet zoveel meer verkocht. De fiets is vrij zwaar. Tegenwoordig zijn er echter voldoende alternatieven.
Maar berg op.... geen probleem. In een groep van 6 fietsers was de tandem met twee mensen die 10 jaar jonger waren steeds als eerste boven, daarna kwam ik. Wat maar weer bewijst dat bergop fietsen meer met de het boven willen komen, naast goed materiaal, ook met instelling te maken heeft. "Gewoon" onverhard is geen probleem op een ligfiets. Bij mul zand wordt een ligfiets lastiger om te besturen. Voor bukfietsen kan is dit echter ook geen ideaal terrein.
Mijn bagage zat in de al eerder genoemde bananentassen.
Vanwege het comfortabele fietsen op een ligfiets, zou mijn keuze bij een nieuwe reis zeker naar een ligfiets uitgaan. In het algemeen krijg je wat meer aandacht van de bevolking op een ligfiets. Dit geldt zeker voor Europa. Maar als je verder weg gaat fietsen krijg je als bukfietser ook erg veel aandacht en dan maakt het volgens mij niet zoveel meer uit op wat voor soort fiets je rijdt.
Succes met je keuze! Probeer zoveel mogelijk modellen. Als je serieus denkt over het kopen van een ligfiets kun je met de winkelier de afspraak maken dat de huurprijs van je huurfietsen in mindering worden gebracht op de aanschafprijs van de fiets van je keuze. Zij verkopen in het algemeen liever een fiets waarover je tevreden bent dan een fiets die voor altijd in de schuur blijft staan.

Martin

Hoi!

Waarom hebben ligfietsers het altijd over 'bukfietsen'? Liggen is een onstpannen houding en bukken is een actief proces, klinkt nogal negatief. En dat terwijl de bukhouding op de fiets geen actief proces is omdat je stuur je ondersteunt.
Je LIGT met je rug op het ZADEL (stoeltje) van een LIGfiets en je ZIT met je kont op het ZADEL van een gewone fiets. Een ZITfiets zou een beter naam zijn :)

@nikopaul: de hurri tour heeft een zithoogte van 38cm tov 36 bij de hurri sport (hurri sport is toch de originele hurri?). Dat is maar 2 cm verschil, maakt zich dat zo merkbaar qua uitzicht?

Is het inderdaad zo dat naarmate de ligfiets hoger op zijn pootjes staat hij instabieler is bij lage snelheden of heeft dat meer te maken met direct of indirect sturen?

Hoe is het trouwens met het verschil tussen boven- en ondersturen?
Met ondersturen zou je relaxter liggen en met een bovenstuur kan je meer dingen op je stuur kwijt en ben je iets gestroomlijnder toch? Hoe is het met duwen? Gaat dat ook met een onderstuur? Wat zou beter zijn voor lange meerdaagse toeren? Ik heb al eens op ligfiets.net rondgekeken maar de meeste gebruiken hun ligger net als gewone ZITfietsers voor woon-werk verkeer....

Fiets de wereld (hopelijk binnenkort soms met een LIGfiets),

Whisky

whisky schreef: Hoe is het trouwens met het verschil tussen boven- en ondersturen?
Met ondersturen zou je relaxter liggen en met een bovenstuur kan je meer dingen op je stuur kwijt en ben je iets gestroomlijnder toch? Hoe is het met duwen? Gaat dat ook met een onderstuur? Wat zou beter zijn voor lange meerdaagse toeren? Ik heb al eens op ligfiets.net rondgekeken maar de meeste gebruiken hun ligger net als gewone ZITfietsers voor woon-werk verkeer....

Fiets de wereld (hopelijk binnenkort soms met een LIGfiets),

Whisky
De redenen dat ik gekozen heb voor een bovenstuur:
Bij het stuur onder je kont heb je te maken met een geringe stuuruitslag, je kunt je stuur maar onder een beperkte hoek draaien omdat die tegen je stoeltje aankomt. Daardoor is de draaicirkel beperkter en dus ook de wendbaarheid. Als je bijv. op een smal weggetje wilt keren moet je afstappen en de fiets omdraaien. Een bovenstuur heeft hier minder last van. Verder vind ik persoonlijk een bovenstuur mooier, je kijkt er wel tegenaan maar dit heeft als voordeel dat je zaken als fietscomputer erop kwijt kunt. Bij het lopen met de fiets gaat het inderdaad veel makkelijker met een bovenstuur dan onderstuur. De uitstap is lastiger maar met een klapstuur geen probleem. Het stuur is misschien ook minder kwetsbaar bij valpartijen en je kan ook niet gelanceerd worden mocht je voorwiel blokkeren ;-) De fiets met bovenstuur is ook minder breed dus bij het meenemen in het openbaar vervoer ook een voordeel.

Hallo allemaal,

Ik heb een Optima Orca met onderstuur gehad. Net als de Condor (ook van Optima) ook 2x26" wielen, maar verder ook makkelijker opstappen dan met de Condor (*), doordat het frame iets lager is.

Overigens heb ik de fiets weer verkocht. Bij het afzetten (zoals wanneer het stoplicht op groen springt) had ik altijd wat moeite met m'n evenwicht te bewaren. Wat overigens niet zoveel over de Orca, maar wel over m'n lichaamsmotoriek zegt: Gymnastiekoefeningen waarbij ik op één been sta, heb ik namelijk ook moeite mee.
Maar eenmaal dat evenwicht gevonden, fietste hij heerlijk. Een prachtfiest voor lange afstanden.
Ik heb me laten vertellen dat met een bovenstuur, het makkelijker is om dat evenwicht te vinden.

En nog een tip om rekening mee te houden: Wil je vanuit stilstand een helling opfietsen; dat gaat dus niet. Als je op een berghelling fietst: Blijven fietsen, want anders wordt het lopen! Dat was m'n ervaring hier in de Schoorlse duinen al. En dat zal in de bergen niet anders zijn.

(*) De Condor is naar ik begrepen heb meer geschikt voor mensen langer dan 1,90 m.

Gr. Marco

P.S. Als ik de ligfiets-ervaringen hier lees, dan begint het toch wel weer te jeuken... Misschien dat ik nog wel eens ligfiets met bovenstuur ga proberen.
Beste L.A.F,

Ik ben Menno Dekhuyzen en rijd al zo’n 20 jaar ligfiets, op dit moment is mijn laatste fiets Optima Condor flink aangepast voor mijn grote reis (1/2 jaar) in 2008. Deze lange tijd heb ik nodig om een en ander in te rijden en alles goed af te stellen.

Om verder te gaan de ideale fiets bestaat niet. Mike Burrows, zei eens; je moet eigenlijk een garage met zo’n 20 fietsen hebben dan is er altijd een goede bij.

Nu je wil een ligfiets, dat is zoals de eerdere wereldfietsers al zeiden een kwestie van proberen. Neem daarvoor vooral voldoende tijd.

Bovenstuur, onderstuur lage fiets hoge fiets, grote wielen, kleine(re) wielen. Er is zoveel mogelijk. Eigenlijk meer dan de gewone fiets.

Zoals ik eerder al zei ga ik in 2008 een half jaar weg op de fiets.

Dit plan is al van 1976 /1977 maar begon vaste vormen aan te nemen toen ik las over spaarverlof in de zorg. Hierin ben ik dus werkzaam. Dat was in 2002. Ik heb in Excel een aantal cijfers gegooid en kwam in 2008 uit wat betreft het uren sparen.

In de tussen tijd ben ik eens gaan nadenken over een goede ligfiets. Ik kwam uit op de Condor. Toen ik deze kocht, 2e hands had hij een onderstuur. Deze heb ik snel veranderd naar een bovenstuur. Hiermee ben ik in 2003 naar Rome gefietst (vanaf Basel) Ook in de bergen gaf de condor geen problemen. De versnelling wel.

De fiets is nu verlost van zijn vering, te zwaar en ik verloor veel energie in het stijgen waarbij de vering eerst werd ingedrukt en daarna pas werd de energie voor de voortbeweging gebruikt. Nu dus een starre vering die ik als de trip begint uit wil breiden met een Swalbe Big Apple.

De versnelling is nu super. Snel wegrijden was een klein probleem. Nu met de Rohloff naaf een eitje na ruim 100 km te hebben gereden zie ik het helemaal zitten.

Het zitje wordt binnenkort nog aangepast net als de bagage mogelijkheden. Nu ligt het zwaartepunt te hoog.

Dit jaar naar de Spaanse grens over de Santiago route. Volgend jaar de route afmaken met een compleet veranderde fiets. Allemaal ter voorbereiding van het halve jaar weg.


Met al deze voorbeelden wil ik zeggen dat de fiets om je heen moet gaan zitten als een maatpak.

Het achterover kiepen waarover je schrijft, is vaak te vermijden door een laag zwaartepunt te creëren en een lange wielbasis te hebben. Ook voorwielaangedreven fietsen zullen een nadeel hebben bij het fietsen tegen een berg / heuvel op. De “oude” Flevobike is hiervan een voorbeeld.

Het vallen met een ligfiets is niet leuk, maar je vals bijna altijd op je zij en niet eerst met je hoofd, al of niet beschermd met een helm. Ik zie dat als een groot voordeel.

Ook het veel langer kunnen volhouden vooral bij tegenwind is een groot voordeel. Bram Moens heeft een prachtige slogan M5 = Meer Meters Met Minder Moeite. Dit is echt waar!

Als laatste Neem SPD pedalen Dat is een beetje eng in het begin maar je krijgt er meer controle over zeker bij het klimmen.

Dus gewoon proberen en koop anders eerst een 2e hands op het internet, Marktplaats of Ligfiets plaza zijn er voldoende te koop.

Veel succes met je keuze. Maak de keuze zelf en laat je niet te veel afschrikken door Bakerpraatjes.

Groet,

Menno

[quote="whisky"]
@nikopaul: de hurri tour heeft een zithoogte van 38cm tov 36 bij de hurri sport (hurri sport is toch de originele hurri?). Dat is maar 2 cm verschil, maakt zich dat zo merkbaar qua uitzicht?
[quote]

Ik bedoel dat die 40 cm Hurri-hoogte behoorlijk wat lager is dan een bukfiets.
En dat is ook de reden dat ik liever op een bukker op vakantie ga. Ik kan gewoon beter om me heen kijken, over heggen en muurtjes.
Bij een hogere ligger als bv een Condor of een Nazca Pioneer is dat bezwaar al veel minder. Rainbow heeft ook een mooie en hogere 26 inch ligger.
De 26/26 van M5 is ook geen kinderachtige fiets. Maar lastig in de trein.
veel kiesplezier!
niko
Beste reisfietsers,

inmiddels is er al een heleboel geschreven over hoge fietsen die voor reizen geschikt zouden zijn. Zelf zou ik het comfort en de snelheid van mijn gestroomlijnde quest niet willen missen, vooral niet omdat er ook heel veel bagage meekan in die stroomlijn (ongeveer 3 kratten bier zonder krat).

Het eind van de Batavus Fietsmaand is Cycle Vision, http://www.cyclevision.nl/ waarop alle nieuws op ligfietsgebied te vinden is. Ook is er een groot probeerparcours welke georganiseerd wordt door ligfietsspecialisten.

En je kunt je fiets meenemen, op zondag kun je dan over het circuit beginnen en dan vervolgens een tour door de prachtige omgeving van Zandvoort doen.

Voor wie niet naar een beurs wil afreizen is er op internet ook nog wel wat te vinden. http://www.ligfiets.net/publicatie/ de publicatie ligfietsen is in tekst op ligfiets.net gezet.

Groeten,
Jack

Hoi!

Iedereen bedankt!

Ik wil mijn zitter gewoon blijven gebruiken maar dan voor de wildere offroadtouren . Ik denk niet dat ik met een ligger over de smalle bospaadjes of door de woestijn kan rijden met al dat mulle zand :(

Ik wil eigenlijk een ligfiets om met bagage snel van A naar B te komen over asfalt, een soort snelle randonneur dus. Ik las dat 26' ligfeitsen weliswaar comfortabeler rijden dan een zitter maar dat ze niet veel sneller zijn. Klopt dat?
Daarom zit ik aan een semilage racer te denken (Hurri, M5 Shockproof, Nazca Fierro tour, Optima Dolhin, M5 20-20, Rainbow Lyric).
Is er een groot verschil in snelheid tussen de 20' en 26' fietsen?
Toen ik deze kocht, 2e hands had hij een onderstuur. Deze heb ik snel veranderd naar een bovenstuur
@menno, waarom veranderd naar een bovenstuur?

(Lig)Fiets de wereld,

Whisky

whisky schreef:Is er een groot verschil in snelheid tussen de 20' en 26' fietsen?
Zie http://www.m5-ligfietsen.com/main.php?s ... resultaten voor stof tot nadenken :D
Leon