Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskleding of 'casual'? - Forum Wereldfietser

Fietskleding of 'casual'?

Ik vroeg me af hoe de voorkeuren liggen van de wereld/vakantiefietser.
Ik fiets het liefst in relatief gewone kleren, wel met een 'sport' basislaag (wol), maar dan bijvoorbeeld een 'slimfit' overhemd (handig tegen de zon/wind door kraag en oprolbare mouwen) en een afritsbroek, aangevuld met een (fiets)windjack van Vaude.
Toch valt het niet mee om voor sport/fietsen geschikte 'casual' kleding te vinden als je niet in fel wielertenue aan de start wilt verschijnen.
Hoe doet iedereen dat?
Ligt natuurlijk vooral aan de tocht die je maakt, het type weer dat je onderweg tegenkomt, je persoonlijke voorkeuren en gevoeligheden en zo kan ik nog wel een hele rits criteria opnoemen voor de keuze die je maakt.
Voor langere tochten wil graag een goede fietsbroek met platte naden, het belangrijkste kledingstuk. Het shirt mag een wielershirt zijn, kan ook een sneldrogend T-shirt zijn dat wat ruimer valt, is lekker bij warm weer. Voor mij geen katoen, neemt te veel zweet op en blijft lang nat. Bij kouder weer een winddichte koerstrui of softshell en een winddichte fietsbroek, aangevuld met thermo onderkleding als het echt koud is.
dit wordt een heeeeeel lang topic :o
Ik ben geen reclamezuil :lol:
Fietsbroek (kort, zwart, lycra), knal oranje Mavic vest met daaronder synthetisch shirt met lange mouwen. Warm: vest uit. Nog warmer: shirt met korte mouwen. Afritsbroek voor na het fietsen.

Als ik voor reclamezuil moet gaan spelen dan wil ik er voor betaald worden :)
Soms als reclamezuil met geel ONCE-shirt al zegt dat vooral iets over hoe lang ik met mijn spullen doe.
Verder voorkeur voor mtb-broek (loose-fit) met fietsonderbroek (Craft). Bij kou koersbroek met kniestukken of lange fietslegging.
Shirt evt met losse mouwtjes
Merino ondershirt.
Evt windstopper of regenjack
Ga eens fietsen met fietskleding, je zult merken dat deze kleding wel erg prettig is tijden tochten. Belangrijker voor je uitstraling is natuurlijk de kleur van je fiets......
Ik rij altijd rond in fietskleding. Een strakke fietsbroek met zeem en een fiets t-shirt.
Dit wel in vrij normale kleuren (Zwart en vaak blauw wat bij mijn helm past). Geen grote reclame shirts en dergelijke dus. Eigenlijk een beetje een tussen versie dus. Zeker de shirt zijn niet heel gek om ook gewoon in te lopen. Ik gebruik ze ook tijdens het klimmen in de klimhallen bijvoorbeeld.
Hoi,
Ik fiets mijn tochtjes en vakanties altijd in een fietsbroek (dat zit het lekkerst) met een groen fietsshirt (zonder reclame!), past mooi bij mijn groene fiets en mijn groene fietsschoenen. Geheel in stijl dus.
Groet, Petra.
Altijd een fietsbroek met zeem, ongeacht wat de aard van het fietsen is. Voor wat betreft vakanties, altijd casual kleding overheen. Gewoon normale shirts, normale broeken, etc.
Ik ga altijd casual, wel met fietsonderbroek, fietshandschoenen, fietssokken, fietsschoenen (SPD), fietsoverschoenen, helm, regencap voor de helm.

Verder alles casual.
Draag afritsbroeken van Fjallraven (dit merk heeft als enige mijn lengtemaat), korte broeken van Columbia en O'Neill. Alles sneldrogend.
Shirtjes van Odlo: Polo, korte mouw, lange mouw. Trui van Icebreaker.
Blousen van Fjallraven.
Hardloopwindjack van Falke. Regenjas van Berghaus. Lichtgewicht outdoorbroek van PeakPerformance als regenbroek.

Geen specifieke fietskleding. Hou niet zo van die zakken op de rug, of het rondlopen als een 'frikandel'. Casual heeft als voordeel dat je deze kleding ook op rustdagen kunt dragen.
Deze kleding bevalt mij zeer goed. Ook in de afgelopen wintermaanden: meerdere laagjes met een ondershirt van Craft en nog een longjohn onder de afritsbroek.

-JanH
Op fietsvakantie fiets ik altijd in fietskleding, dat vind ik toch het prettigst fietsen. Ik heb ze in verschillende soorten en maten, een aantal zonder reclame (oa van de Lidl) en een aantal met reclame (oude fietskleding van mijn vader van de fietsclub). Maakt mij niet zo heel veel uit als het maar lekker zit.

Voor het koude weer heb ik meestal beenstukken bij mij en mocht het echt kouder worden (zoals afgelopen zomer een enkele keer in Ijsland) dan kan de regenbroek er nog overheen. Wel probeer ik meestal twee een beetje verschillende fietsbroeken mee te nemen.

Voor het bovenlichaam een ondershirt, fietsshirt en fietsjasje en ook hier weer in geval van kou kan er nog een regen(goretex)jas overheen. En in een heel extreem geval heb ik nog een vest bij mij voor 's avonds dat ik nog kan gebruiken, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad.

Qua schoenen heb ik fietschoenen met SPD-plaatjes waar ook redelijk op te lopen is en sportschoenen waar ik dan ook weer prima mee kan fietsen.

Ach en in Nederland maak ik op mijn vakantiefiets wel eens dagtochten in casual kleding en dat is ook prima te doen, maar toch zou ik dat niet drie weken achter elkaar doen.
Zelf draag ik altijd een fietsbroek, in de winter een lange thermo, zomers een korte, ook heb ik aparte shirts vesten en jas. Fiets nooit in mjn gewone kleren zelfs niet voor een rondje van 20 km, verkleed ik mijn nog. Aan reclame heb ik een een hekel, stoor mij altijd aan wielrenners met al die reclame op hun kleding. Van de week ben ik naar het ziekenhuis gefietst totaal 60 km vergat gewone kleding mee te nemen, beetje bezweet, rood hoofd, en in fietskleding plus stuurtas bidons in mijn hand, werd er wel na mijn gestaard, gelukkig ben ik daar bekend dus...... :shock:
Zodra de temperatuur boven de vijf graden komt (en soms zelfs nog wat eronder) fiets ik in een voormalige afritsbroek. Wel met een fietsonderbroek met zeem eronder. Die onderbroek is mijn enige concessie tav strakke kleding, want daar heb ik een grote hekel aan. De voormalige afritsbroek (geen idee waar de aanritspijpen zijn, heb ze in geen jaren gebruikt) ziet er, zoals mijn vrouw terecht vaststelt 'niet meer uit'. Dus ik zoek wel iets vervangends maar ik vind het al gauw te duur. :oops: Nou ja, ik ga er waarschijnlijk weer jaaaaren mee doen, dus ik moet toch maar eens voor de bijl. Als het maar baggy is.

Bovenkleding is in de zomer meestal een mouwloos openritsbaar shirt. Als het kouder wordt een fleecevest erover, en indien nog kouder een wind- of regenjack. In de winter wordt het shirt vervangen door een exemplaar met mouwen. Erg modieus ziet het er allemaal niet uit, maar als ik fiets wil vooral dat het comfortabel is.

Om het beeld compleet te maken, als de temperatuur boven de tien graden stijgt laat ik mijn schoenen thuis. Als het te koud wordt draag ik dunne Feelmax schoenen, eventueel met waterdichte Sealskinz sokken.
Wat is de vraag van de TS?

1. Fietskleding of 'casual'? (zoals in de titel staat)

of

2. Als je voor casual kiest, hoe je dat dan doet? (zoals in het bericht staat)

Ik leid uit het bericht af dat het om fietsvakanties gaat (en niet om dagtripjes), want er wordt gevraagd naar de voorkeuren van wereld/vakantiefietsers.

In antwoord op vraag 1, kan ik argumenten bedenken waarom felle kleding handig is:
- Het verhoogt zichtbaarheid voor andere weggebruikers en jezelf. Dit argument gaat minder op als je al felgekleurde fietstassen hebt.
- Het staat opvallender op foto's. Denk aan dat indrukwekkende landschap met ergens klein in een hoekje een felgekleurde fietser.

Het argument dat je op rustdagen niet in felle kleding wilt lopen snap ik, maar dat heeft met fietskleding niet veel te maken. Op zo'n dag draag je toch je campingkloffie?
Mijn vraag gaat inderdaad over vakantiereizen per fiets, en over zowel specifieke fietskleding als meer 'gewone' kleding, geschikt om te fietsen.
ik ben er van op de hoogte dat er fietskleding/wielerkleding bestaat die niet van reclame of felle kleuren is voorzien.
Het gaat me meer om het verschil in comfort, en hoe de bezoekers van dit forum zich kleden voor een fietsreis.
Ik begin morgen aan een lange fietstrip en ga het met mijn icebreaker shirts proberen. Gebruik ze al jaren voor het wandelen en ben heel benieuwd of ze mij ook tijdens het fietsen goed bevallen. Vind dat de synthetische shirts zo gaan stinken en deze icebreakers zien er ook nog leuk uit.
Als de merinowol goed bevalt dan zal ik dit vermelden in dit topic. Kan even een weekje duren :lol:
Verder heb ik een winddicht en waterafstotende jas van Rab, niet heel specifiek voor het fietsen, maar deze lijkt mij ideaal.
Als broek gebruik ik deze keer de traditionele fietsbroek, maar ik hoop nog eens een goede fietsonderbroek te vinden met een gewone korte/lange afritsbroek erover heen. Heel erg charmant zijn de fietsbroeken niet.
gr Anja
Merinowollen shirts bevallen mij ook erg goed. Superspul, zelfs bij hoge temperaturen. (de dunne variant)
En inderdaad heel praktisch, ik houd het er heel lang in uit...