Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" of 28" fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

26" of 28" fiets?

Ik rij 28 inch waarom ?
Geen idee zaten op mijn fiets niet eens over nagedacht.

28 inch zijn wel iets beter op grint weggetjes, het gat tussen de steentjes is in verhouding kleiner.

Kleiner banden rijden weer iets makelijker weg dacht ik.
Elmacay schreef:Ik ben 1.80 lang. ik rijd nu op een Batavus Kiowa uit 1997, 28"wielen. Ik ben nu toe aan een nieuwe fiets voor een meerjarige tocht. Ik laat hem zelf opbouwen, maar weet niet zeker of het 26" of 28" moet worden. Ideeen? Ook wat andere onderdelen betreft.
En heb je al een fiets?
Dag allemaal,

Ook ik worstel sinds een paar dagen met de keuze: mijn 28"koga houden (en ombouwen naar rohloff) of bijv. een t400 Rohloff kopen, 26".

Aanvankelijk was ik helemaal gelukkig met mijn 28"koga, en eigenlijk ben ik dat nog steeds. Echt super, die stalen randoneur! En heel mooi.

Omdat ik weinig ruimte in de schuur heb (en ook al een racefiets, vouwfiets, fietskar e.d. heb) wil ik een fiets die ik ook kan gebruiken voor het dagelijkse werk. Sterker nog: de auto is weggedaan (milieu en kosten) en daarom moet mijn fiets een pakezel en alleskunner zijn met weinig onderhoud. Als ik een kinderzitje achter op hoge koga zet, dan kom ik er met mijn been niet meer overheen (over het zadel werpen)...laat staan dat ik het kindje dan heel laat.
Ik kies wellicht die iets minder fijn rijdende 26" omdat ik op mijn wereldfiets dan kan opstappen door de benen voor het zadel langs te doen. Kan ik toch lekker blijven genieten van mijn superfiets/ hummer, samen met mijn kind (ook als ik alleen naar de supermarkt wil; dan is een kinderkar niet handig). En volgens mij is dat voor zo'n zwaar frame als van de t400 geen probleem. Oja, uiteraard zet ik er een dubbele standaard op en een voorziening dat het stuur niet makkelijk kan omklappen. Laat de lente maar komen!

Wie hier vaker kijkt kan weten dat ik voor het zwaardere tourfietsen de voorkeur geef aan 26 inch wielen. Of je goed met een kind achterop kunt fietsen hangt van veel af, maar als je makkelijk wilt opstappen kun je beter een zo stijf mogelijke damesstadsfiets kopen. Dat is wat ik een aantal jaren gedaan heb, en het beviel goed (ik had een Batavus Stabilo, maar de keus is nu veel groter). Om lekker met een kind achterop te kunnen fietsen is dus inderdaad van belang dat het frame lekker stijf is, en dat je nogal rechtop zit. Zit je ver voorover, dan is het minder stabiel. Kortom, waarom koop je niet gewoon een goede tweedehands damesstadsfiets? Dat is supergoedkoop in het onderhoud, en je hoeft geen compromis te sluiten bij je vakantiefiets.
Wim

Bedankt Willem, voor je reaktie. Punt is dat ik juist het aantal fietsen minimaal wil houden in verband met de beperkte ruimte in de schuur. Daarom ben ik aan het kijken of dit een mooi alternatief is.
Als ik alle kosten incl. verzekeringen bij elkaar optel, is een gazelle bloom en het verbouwen van een koga ca. 500 euro duurder. Niet dat het een straf is om het kleine stukje naar mijn werk op een moederfiets te moeten fietsen, maar in eerste instantie lijkt het me het leukste om het kind weg te brengen op mijn trekkingfiets en daarna verder door te fietsen naar het werk. Maar ik geef toe, wellicht wil ik gewoon te veel.
Ik denk dat die t400 wel lekker stijf is, maar ik zat wel aardig naar voren. Ik hoop binnenkort een nieuwe proefrit te kunnen maken.

Ik weet er alles van: ook mijn huis staat vol met fietsen. Mijn vrouw heeft een tijdlang een (dames)hybride stadsfiets met derailleur gehad, waarop ze de kinderen in de stad vervoerde, en die ze ook op onze fietsvakanties met de kinderen gebruikte. Zolang ze kinderen achterop had stond het stuur tamelijk hoog voor een zit rechtop (kun je ook proberen). Later toen ze geen kind meer achterop had heeft ze nog een jaar gereden met het stuur veel verder naar voren/beneden. Helaas was die fiets na vijf jaar toch helemaal af: fietsen waar kinderen op worden vervoerd lijden een zwaar leven.
Tenzij je heel licht ben zou ik het niet aanraden als man een damesmodel hybride te gebruiken voor vakantie. Het is niet stijf genoeg. Vandaar mijn suggestie van een simpele stadsfiets naast je mooie vakantiefiets. Hoe ga je het trouwens op vakantie doen? Met de kinderkar? En daarna? Kijk voor dat laatste eens op http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html Misschien denk je dan wel 'laat ik maar even wachten'?
Wim