Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting en cassette versleten. Nu vervangen, of even wachten - Forum Wereldfietser

Ketting en cassette versleten. Nu vervangen, of even wachten

Vorige week heb ik eindelijk die handige Parktool gekocht waarmee je kan vaststellen of je ketting en/of cassette versleten zijn. En inderdaad, wat ik al vreesde bleek te kloppen: beide zijn aan vervanging toe.
Wat ik mij nu afvraag. Als ik toch al te lang met de ketting heb gedaan, en ik dus toch al de cassette ook moet vervangen, kan ik dan niet net zo goed wachten tot de ketting gaat doorslaan en dan pas vervangen? Of sloop ik dan meteen de voorste tandwielen en is het juist zaak de ketting en de cassette zo snel mogelijk te vervangen om verdere schade te voorkomen?

Peter
Je sloopt je voor tandwielen als je door rijdt.
Maar als je het nu nog goed schakelt kan je voor 55 euro op markplaats
een 9 speed cassette / ketting / en voortandwielen kopen.
Deore kwaliteit.
Zie net dat de verkoper ze op dit moment niet heeft.
Bij Wiggle voor nog geen 40 euro!

http://www.wiggle.nl/basket?redirectUrl ... ingbladen/
Je sloopt er inderdaad je tandwielen aan de voorkant mee. Ik zou zeggen, kijk eens op internet-bikes.com. Ik had daar laatst ketting + tandwielen voor mij 5speed voor €10.
Hoewel ik ook dankbaar ben voor de aanschafsuggesties gaat het me er vooral om of de tandwielen vóór ook erg te lijden hebben van een versleten ketting. Ik nam aan van wel, maar kan mijn 'technische intuïtie' niet altijd vertrouwen, dus toch maar even gevraagd.
Nee, vaak volgen die later pas, omdat je voor over het algemeen meer tandjes hebt dan achter.

Je moet er dus voorzichtig mee zijn en het beste is gewoon om bij slijtage in ieder geval de ketting en achter te vervangen.

Mijn eerste racertje die ik had had last van een versleten ketting. Niet gehinderd door enige kennis van zaken ben ik gewoon door gereden, wat van die mooie golfjes als gevolg had. (en dat een aantal keer de bovenbuis iets te snel richting bepaalde lichaamsdelen kwam waar je hem liever niet hebt)
PeterVanRijn schreef:Als ik toch al te lang met de ketting heb gedaan, en ik dus toch al de cassette ook moet vervangen, kan ik dan niet net zo goed wachten tot de ketting gaat doorslaan en dan pas vervangen?
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe ver je de boel al versleten hebt. Zijn de voorbladen al gezellig mee aan het slijten, dan kun je gewoon blijven rijden tot alles op is. Zijn de voorbladen nog goed genoeg voor een nieuwe ketting, dan is het economischer nu ketting en cassette te vervangen. Gelukkig kun je het gewoon uitproberen: als je een nieuwe ketting plaatst en hij doet het goed *) op de oude bladen, lekker laten zitten, anders kun je altijd nog het oude spul terugplaatsen, de hele handel op rijden en de nieuwe ketting (en cassette) in de kast leggen voor als je ze nodig hebt. Een sluitschakel (powerlink) vergemakkelijkt het heen en weer wisselen van kettingen. :wink:

*) Let wel op: het kan ook lijken goed te gaan thuis in de schuur, tot je op reis met volle bepakking bergop rijdt. Het is overigens niet vreemd om vóór een reis alles te vervangen, en de gebruikte maar nog niet versleten ketting enz. te bewaren en na thuiskomst verder op te maken.

Carl
Voor nu kan je naar hartelust de boel helemaal opsouperen, daarna als 't echt niet meer gaat of als je op vakantie gaat een frisse start maken -dus àlles vervangen- en 't voortaan niet zo ver laten komen.
theodorocampagnolo schreef:en 't voortaan niet zo ver laten komen.
Ja meneer. :oops:
Hoe dan?
Wim schreef:Hoe dan?
Je verwijst naar de vermaning van theodorocampagnolo?
Met het meettooltje periodiek meten en tijdig de ketting vervangen lijkt me een mooie basis. :-)
Een handicap is dat ik alleen maar buiten kan sleutelen, en daar heb ik in de winter niet altijd zin in. Maar vaker dingen zelf doen verlaagt de drempel, hoop en verwacht ik. En dan kun je ook onder minder ideale omstandigheden toch even snel een ketting vervangen als het nodig is.
Ja daar verwees ik naar. Punt is dat je eigenlijk altijd ketting en cassette tegelijk moet verwisselen. Wat valt er dan verder te doen totdat ook een voorblad versleten is?
Er wordt hier op het forum ook regelmatig beweerd dat als je er op tijd bij bent dat je dan niet met de ketting altijd de cassette hoeft te vervangen. De cassette gaat pas slijten als de ketting te ver heen is, dus dat zou je dan voor moeten zijn. Of heb ik het verkeerd begrepen?
Klopt. Dat kunstje gaat vooral op als je meerdere kettingen dooreen gebruikt, en ze tussentijds (elke 800 km?) steeds wisselt. Mij is dat teveel gedoe, en al helemaal op reis. Zolang je geen 10 of 11 speed cassettes gebruikt zijn cassettes ook niet zo duur (dure xt cassettes gaan in mijn beleving niet langer mee dan goedkope van Deore niveau). 8 speed is dan nog weer goedkoper dan 9 speed.
Ik hou voor mijzelf altijd aan : 2 kettingen op 1cassette.
Doe ongeveer 3000 km met een ketting
Rij wel meestal onder goed omstandigheden en smeer regelmatig.
Schoonmaken doe ik weinig
Wim schreef:Ja daar verwees ik naar. Punt is dat je eigenlijk altijd ketting en cassette tegelijk moet verwisselen.
Dat is dus niet zo en daar zijn die meet-tooltjes voor. Maar ehh, jullie hòeven me niet te geloven hoor
Wim schreef:Ja daar verwees ik naar. Punt is dat je eigenlijk altijd ketting en cassette tegelijk moet verwisselen.
Dat ben ik niet met je eens. De tandjes beginnen vooral te verslijten na een bepaalde slijtagegraad van de ketting. Als de ketting door slijtage namelijk langer wordt* - dat is wat er gebeurt - passen de rolletjes niet meer mooi tussen de tanden en beginnen in de loop van een omwenteling omhoog te kruipen. Dit gebeurt met kracht omdat er bij de cassetekant door de ketting getrokken wordt aan de zijde waar de rollen opgekropen zijn. Aan de kant van het vrackstel gaat het andersom, wat verklaart waarom een voorblad 22 best wel lang meegaat terwijl het door vakantiefietsers heel vaak en met kracht wordt ingezet.
Al met al gaan kransjes we degelijk langer mee als je de kettingen op tijd vervangt.

Bron: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm :
*) "de ketting rekt officieel niet, maar wordt langer doordat de scharnierpennen dunner en de gaten groter worden"
Wim schreef: (dure xt cassettes gaan in mijn beleving niet langer mee dan goedkope van Deore niveau).
In mijn beleving gaan de betere SRAM-cassettes wel beduidend langer mee. Cassette's uit de 70 en 80 serie zijn niet zo duur en van kneiterhard staal. Maargoed, ik rij op een ligfiets en daar gaat natuurlijk alles langer mee.

Overigens zou ik het vervangen nog één of twee weken uitstellen. Dan is het zout van de wegen verdwenen :-)

Grtjs,
Walter
Binnenkort dus wat werk te doen. En dat begint met het aanschaffen van vervangend materiaal.
Ik had gedacht om meteen maar vijf kettingen aan te schaffen. Mooie prijs, ik hoor postieve verhalen over KMC-kettingen, en ze komen toch wel op.

Voor wat betreft de cassette ben ik wat terughoudender qua aantal.
Als ik goed heb geteld zit er nu een 11-32 cassette op. Dat is voor mijn woon-werkverkeer prima, maar als ik in het najaar naar Wenen ga fietsen is 11-34 op sommige momenten misschien net wat prettiger. Dat zou dan bijvoorbeeld deze kunnen zijn. Pro's en/of cons?

En misschien moet ik er rekening mee houden dat ook de kettingbladen aan vervanging toe zijn. Ik ben bang dat ik dat pas echt merk als ik cassette en ketting heb vervangen, dus waarschijnlijk wel wijs om ze alvast te bestellen. De kleinste gebruik ik alleen op vakantie, en dan nog beperkt, dus ik denk dat het vervangen van de middelste en de grootste (32-42) voldoende is. Moet je dan nog ergens op letten? Iemand een suggestie? Of maakte het allemaal niet zo veel uit. Crankstel is van Shimano, er staat Hyperdrive op. (Hier toont zich de echte deskundige :oops: )