Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste low budget Reisfiets, hulp gevraagd - Forum Wereldfietser

Eerste low budget Reisfiets, hulp gevraagd

Hoi allemaal!

Via hier willen wij wat informatie inwinnen omtrent een nieuwe/tweedehands fiets.
Na wat rondsurfen op internet zijn we er van bewust dat een goede fiets rond een bedrag tussen 800 en 1600+ ligt. Echter dit ligt vele malen hoger dan het budget dat wij er voor kunnen / willen uitgeven.

Waarvoor willen we de fiets gebruiken?
We zouden de fiets willen gebruiken voor verschillende fietsvakanties. De ene keer zal dit naar een camping zijn op +-50km afstand de andere keer zullen we vanuit den haag richting Duitsland of België fietsen.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
We zijn natuurmensen, zullen zo nu en dan wel wat steviger doorfietsen maar overal zullen we op een relaxt niveau fietsen.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
In principe word de fiets voornamelijk overdag gebruikt en veel minder nanacht.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Onze bedoeling is vooral op verharde wegen te gaan rijden, indien nodig houden we het bij gravel en schelpenpaadjes en af en toe is een natuurpad maar we zullen in ieder geval geen extreme mountainbikepaden gaan fietsen.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Onze vakanties zijn voornamelijk gericht op het fietsen door Nederland, zo nu en dan zullen we ook richting België of Duitsland gaan fietsen.

Wat voor vakanties worden dat?
Kampeervakanties waarbij wij de benodigde spullen zelf mee kunnen nemen.

Je lichaamslengte
Hij:1,86
Zij: 1,70

Je gewicht
Hij:91kg
Zij: 92kg
(echter alleen relevant voor eerste weken, streefgewicht is 85kg en 75kg)

Je lichaamsbouw
framemaat man: 49cm
framemaat vrouw: 43 cm

Wat is je budget?
Nu komt waarschijnlijk het spervuur :P ons budget is echt zwaar lowbudget oftewel het budget ligt tussen de 250 en max 500 euro per fiets. We hoeven zeker niet het beste, we zoeken gewoon een stevig leuk basismodel om een goede tijd mee te beleven. (We zijn van plan om eind dit jaar voor 1 jaar lang naar Australië te gaan, na deze reis komen de dure fietsen wel ) Liefst lowbudget met enigszins kwaliteit, dat de fiets niet direct uit elkaar valt :P

We zien jullie reactie graag tegemoet.
Hoi,

> Via hier willen wij wat informatie inwinnen omtrent een
> nieuwe/tweedehands fiets.

Ik citer even met >>>-tekens.

> ... bedrag tussen 800 en 1600+ ligt. Echter dit ligt vele malen hoger
> dan het budget dat wij er voor kunnen / willen uitgeven.
Jullie zoeken dus tweedehands fietsen. Een goede fiets, maar dan tweedehands is een stuk beter dan een fiets die in de winkel maar €250,- kost.

Bij het zoeken naar de goede tweedehands fiets heb je meer kans op resutaat als je niet overal eisen aan stelt. Denk aan merk, kleur, wieldiameter, precieze stuurvorm.

De basiseisen voor de fiets blijven uiteraard wel staan. Stevig genoeg, goede bagagedrager (al kun je daarvoor een nieuwe kopen), voldoende verzetten (>=21) en goede remmen. (Geen trommels of rollerbrakes)

> In principe word de fiets voornamelijk overdag gebruikt en veel minder nanacht.
Aha, dan is verlichting irrelevant.

> Wil je ook op onverhard gaan fietsen?
>indien nodig houden we het bij gravel en schelpenpaadjes
Geen bijzondere eisen; dat kan met elke fiets.

> Hij:1,86 , Zij: 1,70m
> Hij:91kg, Zij: 92kg
Niet bijzonder. Zoals elke vakantiefiets heeft een stevig achterwiel wel zin.

> (echter alleen relevant voor eerste weken, streefgewicht is 85kg en 75kg)
:D

> Je lichaamsbouw
> framemaat man: 49cm
> framemaat vrouw: 43 cm
Dat zal voor één bepaald merk gelden. Let er op dat andere merken heel andere getallen hanteren. Toevallig ben ik ook 1,86 cm lang en één fiets van met heet '52 cm' en een andere '61', terwijl de zit hetzelfde is.
Wel kun je globaal zeggen dat jij een 'Large' nodig zult hebben en je vriendin een 'Medium', maar alleen proberen zal het leren.

>Wat is je budget?
> tussen de 250 en max 500 euro per fiets.
Daar zijn soms heel mooie fietsen voor te krijgen.
Op dit forum staan er ook te koop.

Succes
Een vakantiefiets hoeft niet duur te zijn. Voordat ik op vakantie ging had ik een bedrag van totaal €100 uit gegeven aan de fiets. En dat was dan inclusief een nieuwe achterband en 2 binnenbanden.
Sterker nog: de duurste die ik thuis heb staan kostte me rond de €200 - €250.

Hoe ik dat doe? In principe koop ik een fiets voor tussen de 20 en de 100 euro van marktplaats, kijk hem na en vervang alles wat nodig is. Ik weet niet precies hoe handig jullie zelf zijn, maar op deze manier is erg veel geld te besparen.

Ik zou in ieder geval aanraden om te gaan voor een 2e hands fiets. Een nieuwe voor dat bedrag kom je volgens mij al erg gauw bij merken net als Cortina uit. Niet dat daar wat mis mee is, maar dat zijn fietsen gebouwd om mee naar school te gaan en boodschappen te doen. Niet om mee op vakantie te gaan.

Daarnaast zou ik proberen je niet blind te staren op de nieuwste van de nieuwste dingen. Een derailleursysteem om te schakelen is makkelijk te onderhouden en er kan bijna niks aan kapot gaan. Komt nog eens bij dat het ook flink goedkoop is.
V-brakes zou ik daarbij wel aanraden. Ook in Nederland. Hydraulische dingen zijn te duur voor deze prijscategorie en misschien ook wat overkill voor jullie. V-brakes hebben niet de problemen van de trommelremmen / rollerbrakes, maar zijn nog wel betaalbaar.

Framemodel zou ik ook voor Nederland adviseren om voor allebei een herenmodel te kopen. Mijn ervaring met de damesfietsen is dat ze bij normaal gebruik soms al wat slapjes aanvoelen, moet je eens bedenken dat je ze dan nog eens vol laadt.

Daarnaast zou ik de framematen ook even controleren. Ik ben namelijk amper 1.80 en rij zelf op een fiets met een framehoogte van rond de 60 cm.

Om dan ook even wat voorbeelden erbij te noemen:
Een Koge Miyata met v-brakes, en genoeg versnellingen om zo'n beetje overal boven te komen:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Een gazelle ook met v-brakes en genoeg versnellingen, alleen zit er een verende voorvork op, die eigenlijk niks doet, maar ondertussen wel veel speling heeft.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Wat je als laatste nog zou kunnen doen is hetzelfde als mij: een oude randonneur kopen en zelf opknappen. Maar dat zou ik alleen aanraden als je al echt veel verstand hebt van de fietstechniek. En daarnaast denk ik ook dat jullie beter een "normale" fiets kunnen hebben vanwege de wat hogere en rechtere zit.
d
Zonde van het geld. Koop liever een goede tweedehands. Ik was afgelopen zaterdag op de fietsvakantiedag bij Jan Brinkman in Dronten om er vanuit de WF voorlichting te geven over een fiets voor de eerste fietsvakantie, en daar stapte een vrouw binnen met een prachtige tweedehands stalen Koga met derailleurs. Die had ze voor 125 euro op Markplaats gekocht. Het was de perfecte bevestiging van mijn verhaal van die ochtend. Het was schat ik niet een heel stijve (dames)fiets, maar voor deze lichte dame stijf genoeg, zeker met weinig bagage. En het was echt een chique fiets.
Hier wat leesvoer: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Die fiets op het plaatje is te slap met één framebuis, de kans dat je daar last van krijgt zodra je wat bagage achterop doet is groot. De onderdelen, waarschijnlijk alle onderdelen van de fiets, zijn van mindere kwaliteit dan die op de getoonde fietsen op Marktplaats.
Na een jaar krijg je veel minder terug voor deze fiets als je hem verkoopt. Als je een goede tweedehands koopt die een beetje in de markt ligt krijg je er over een jaar met wat geluk bijna hetzelfde voor terug.
He nu is de post van Marxmon leeg gehaald. De vraag was of een of nieuwe fiets van ruim 200 euri van een merk dat ik me nu niet meer herinner geschikt zou zijn. Nee dus.
Thanks voor alle informatie!

Nog meer links van 2dehands fietsen die goed zijn en rond een bedrag van 200-300 zxitten in dat geval? Kan zelf wel marktplaats afzoeken maar heb geen idee wat goed of slecht is. Tevens zoek ik voor mijn partner toch wel een dames model ben ik bank :) vind ze fijner.
Wim schreef:He nu is de post van Marxmon leeg gehaald. De vraag was of een of nieuwe fiets van ruim 200 euri van een merk dat ik me nu niet meer herinner geschikt zou zijn. Nee dus.
Ah oke bedankt :) Nog andere suggesties of links van 2dehandsjes?
Het doet er niet echt toe, maar zoiets (met inderdaad ook een heel lage instap) stond wel in die post die nu weer gewist is, en waarop AveGone en ik reageerden.
Een damesframe kan best wel, maar realiseer je wel dat dat minder stijf is, en dat je er mede daarom flink minder bagage op kunt meenemen, zeker als je zelf ook wat kilootjes inbrengt.
Wim schreef:Het doet er niet echt toe, maar zoiets (met inderdaad ook een heel lage instap) stond wel in die post die nu weer gewist is, en waarop AveGone en ik reageerden.
Een damesframe kan best wel, maar realiseer je wel dat dat minder stijf is, en dat je er mede daarom flink minder bagage op kunt meenemen, zeker als je zelf ook wat kilootjes inbrengt.
Ah bedankt! :) Dan gaan we toch eens kijken voor een herenmodel voor haar ( zij is 1.70) mocht iemand nog tips of links hebben van enigzins goede 2dehandsen :P zijn welkom we willen het liefst binnen nu en 2 weken een fiets bemachtigen
Er staan/stonden twee heel mooie Fahrradmanufaktur fietsen te koop. Of het de goede maat is weet ik niet. Dat zijn vaak lange en sloping frames, dus de standaard getalletjes zeggen niets.
Twee weken is wel erg kort dag om twee goede fietsen te kopen, ze uit te proberen, en een beetje op te knappen.
Die Cherokees waren goede fietsen. Ik denk dat deze wel wat nieuwe onderdelen nodig heeft. De prijs is er natuurlijk nook naar. Voor een paarhonderd euro maak je hem weer mooi.

De Freerider zou ook gied kunnen zijn. De fiets blinkt, als de suggestie klopt en de onderdelen goed zijn is de prijs niet te hoog.

De Cube zou wel eens meer afgeragd kunnen zijn. Let ook of de velgwanden niet te ver versleten zijn.

De Fuente is veel te duur, zoals veel Gazelles.

De Merida heeft lijkt me iets te basic. Hij is daarom niet heel goedkoop.
Beste Marxmon,

Heb je dit bericht gezien http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 36&t=24513

Jan
Ga naar een fietsenmaker in een wat chique dorp ,kijk daar naar 2e hands Koga,s.
Zijn niet afgeragd en die heb je voor een paar honderd euro.
Als je die eventueel aanpast voor jullie doel heb je daar prima fietsen aan.
Dirk
Zo kocht ik een tijdje terug bij de fietsenmaker in de buurt een nauwelijks ooit gebruikte Koga stadsfiets uit 1988 voor 50 euro. De voorband was nog origineel. Iets van 200 euri verder had ik een pracht fiets: nieuwe banden (Pasela 32 mm), nieuwe trappers (heel lichte VP), een nieuwe achterderailleur, shifter en achtertandwielen (er zat een hopeloos 5 speed Positron systeem op). Op glad asfalt fietst het als een zonnetje, en het ziet er klassiek chique uit. Dit is uiteraard geen fiets voor vakantie, maar het geeft wel aan wat er te krijgen is.
Bedankt voor jullie reactie's tot zover!
Wanneer ik naar prijs/kwaliteit verhouding kijk en marktplaats zie ik 4 fietsen voorbij komen die mij (man) aanspreken.. Enig advies hierover ?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Of is koga echt een veel steviger merk?
Behalve die van 150 euro vind ik de andere te duur. Gazelle is niet zo super, om het vriendelijk te zeggen. De afmontage is veelal zowat het goedkoopste van wat er te krijgen is. Dat is dus misschien al aardig versleten. Bij Koga is dat wezenlijk anders. Ik ben geen Koga fan (ik vind de nieuwe te duur), maar het zijn veel betere fietsen dan Gazelle. Bovendien worden ze vaak genoeg gekocht door mensen die er alleen een paar keer mee naar de tennisbaan gaan. Zulke fietsen moet je hebben.
Koga is wel een kwaliteitsmerk, dat kan niemand ontkennen.

Het enige probleem ermee is wel dat ze daardoor vaak ook erg hoge prijzen hanteren. Zowel nieuw als tweedehands.

Neemt niet weg dat gazelle, batavus enzovoort ook hele goede fietsen maken die ook voor vakanties goed te gebruiken zijn (en daar ben ik het dus niet geheel eens met Wim). Zolang je maar een goed exemplaar hebt. Tuurlijk, dingen kunnen versleten zijn, maar dat moet je sowieso controleren. Net als dat je bij een auto ook even wat verder moet kijken dan: rijdt ie lekker en ziet ie er goed uit?


Van de fietsen die je stuurde hadden de laatste 2 voorvering. In deze prijscategorie goedkoop en daarom niet aan te raden. Komt speling op enzo en dat wil je niet hebben.

De gazelle en de batavus gaan dus door naar de volgende ronde. Ze hebben allebei een derailleursysteem wat een goede zaak is, net als v-brakes. Enige echt grote verschil is de framemaat, het zadel en de prijs. Zo'n brooks die op de batavus zit schijnt erg fijn te zijn na de inrijperiode van een paar honderd kilometer, maar die koop je zo voor het prijsverschil. Framemaat moet je zelf passen.

Ik zou zeggen, kies er een paar uit en ga eens kijken. Leg de mensen uit wat het plan er mee is en je kan vast wel een proefritje maken. Dan voel je wat je beter past.