Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met een singlespeed op vakantie - Forum Wereldfietser

met een singlespeed op vakantie

Hallo allemaal!

wil van de zomer mijn eerste fietsvakantie maken door de ardennen. De fiets wordt mijn mtb die ik normaal dus altijd gebruik voor het mountainbiken. Om dat ik ben gaan houden van het rijden op een singlespeed mtb is dit dus ook een singlespeed mtb, en wou deze met een simpel onderdeeltje voor de vakantie ombouwen naar een 1x9 setup.

Nou kwam ik dit tegen:

https://fearlessandunique.wordpress.com/

Die gaat met z'n singlespeed door schotland, nu kan ik zo snel niet lezen hoeveel dagen hij met die singlespeed op pad is geweest maar ik weet wel dat zijn verzet 42-17 een stuk zwaarder is dan mijn standaard verzet van 33-18. Heeft een van jullie dit al eens gedaan en is dit aan te raden?
Het kan vast, zeker als je al gewend bent aan MTBen op je singlespeed. Mijn eerste fietsvakantie (rondje NL) was op een singlespeed, 39/16. In Zuid-Limburg ben ik een paar keer afgestapt omdat ik hem niet meer rond kreeg, en ik had wel wat spierpijn in m'n onderrug van het trekken aan het stuur op lage snelheden. In de Ardennen zijn de beklimmingen langer dan in Limburg, dus zul je een goede conditie moeten hebben om die op een behoorlijk tempo omhoog te rijden.
Als je het ombouwen wel kunt betalen is het vooral de vraag wat je het leukst vindt: de uitdaging en het gevoel dat je het 'anders dan normaal' doet, of het gemak om iets rustiger omhoog te kunnen rijden, en lekker te kunnen doortrappen op het vlakke. Persoonlijk zou ik denk ik behoorlijk verveeld raken op een oude spoorbaan of vlakke weg met 33/18...
Tja dat is de afweging

Het feit is dat het me niets kost om hem om te bouwen heb namelijk alles al liggen. maarja mijn liefde voor derailleurs is niet meer wat het geweest is.

Ik denk nu zelf speel het safe en zet hem erom en dan zie ik wel of het nodig is, niet schakelen geeft een vergelijkbaar effect :roll:
mijn liefde voor derailleurs is niet meer wat het geweest is
Liefde of niet, maar ik zou het werkelijk niet in mijn hoofd halen met een singlespeed de Ardennen door te fietsen. Het is fietsen, niet wandelen met de fiets.
duct tape schreef:maar ja mijn liefde voor derailleurs is niet meer wat het geweest is. :roll:
Wel een gedacht aan een simpele Rohloff? :D
duct tape schreef:wil van de zomer mijn eerste fietsvakantie maken door de ardennen. ... singlespeed ... aan te raden?
Ik vind het een dom idee, maar op zich mag je het zelf weten. Hou er wel rekening mee dat je dagelijks meeralen wordt ingehaald door schattige stelletjes en gezinnen met kinden die op fietsvakantie gaan met wel versnellingen op hun fiets.
Het enige wat mij er aan zou storen als ik als premiebetaler later jouw jarenlange gewrichtsproblemen mag gaan meebetalen, want dat is wel een reeël risico.

Edit: ga met 24 voor en 32 achter. Dan gaat bergop prima. Bergaf gaat altijd prima. Vlak fietsen kun je thuis ook.
PietV schreef:
duct tape schreef:maar ja mijn liefde voor derailleurs is niet meer wat het geweest is. :roll:
Wel een gedacht aan een simpele Rohloff? :D
Zou hij die ook op de plank hebben liggen, denk je? :wink:
Ik ben zelf ook een grote fan van ss op de atb, maar als ik komend voorjaar met de atb door Schotland trek, bouw ik hem wel om naar 2x10. Denk zelf dat 33x36 nog zwaar zat is in de Ardennen. Ik zou zeggen: gooi die 1x9 erop en kijk hoe ver je komt met niet schakelen. Dan kun je de volgende keer eventueel de schakelarij thuislaten.
Ik heb ook ooit overwogen om zonder versnellingen op reis te gaan, maar ben blij dat ik het niet gedaan heb.

Met een SS mtb ben je veel aan het staan op de pedalen, mashen, grinden, en daarbij gooi je je fiets natuurlijk heen en weer. En precies dat gaat stukken minder lekker met veel bagage.

Dus met bagage liever schakelen en meer zittend klimmen.
Travelmaster schreef:
PietV schreef:
duct tape schreef:maar ja mijn liefde voor derailleurs is niet meer wat het geweest is. :roll:
Wel een gedacht aan een simpele Rohloff? :D
Zou hij die ook op de plank hebben liggen, denk je? :wink:
Niet op de plank liggend, maar de liefde voor een versnellingsnaaf moet groeien. Je kunt beginnen met een SRAM 3 speed. Veel goedkoper dan een Rohloff en het spaart je zeker de kosten en ongemakken van een paar kunstknieën. :wink:

Piet.