Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mijn fiets VSF T900 en wat vind ik er na twee jaar van. - Forum Wereldfietser

mijn fiets VSF T900 en wat vind ik er na twee jaar van.

Omdat ik her en der nogal wat negatieve geluiden hoor over VSF (niet geheel onterecht, maar daar kom ik later op) en dat de andere merken veel beter zijn. Had ik maar bedacht dat ik dan ook maar eens een kleine review ga schrijven. Gewoon als gebruiker, niet gehinderd door enige ervaring met reviews en testverslagen, maar wel volslagen fiets gek.

Omdat ik de fiets als hoofdvervoer (geen auto) gebruik, en de slijtage aan ketting tandwielen het gebrek aan bagage mogelijkheden, het ontbreken van licht, spatborden en dergelijke op mijn racefiets na drie jaar woonwerk verkeer toch wel erg hinderlijk begon te vinden, ben ik gaan kijken naar een alternatief. Na een eerste zoektocht op internet kwam ik de wereldfietser tegen, waar ik als snel tot de ontdekking kwam dat de volgende fiets toch echt een rohloff naaf moest hebben. Na lang wikken en wegen, alles lezen aan test's heel het forum uitspitten en vanwege mijn beperkte budget gekozen voor de VSF T900. model 2012, gekocht in februari 2013.

Nu twee jaar en 14000 km verder. En wat vind ik er van? voldoet de fiets aan de verwachtingen? Is het frame te slap, zijn de gekozen onderdelen goed, hoe is de service bij garantie afhandeling. Enzovoort. Omdat ik geen volwaardige tester ben, dit mijn eerste rohloff fiets geen ervaring met reisfietsen heb, is het puur mijn eigen mening.

Voldoet de fiets? Ja. Met kanttekeningen.

Is het frame slap? Vergeleken met mijn race fiets ja, er zit een mate van flex in het frame, maar dit heb ik geen moment als hinderlijk ervaren. Ik rij stevig, zelfs hard met twee tassen met daarin laptop en kleding, heb ik de flexibiliteit niet als hinderlijk ervaren. Eerder aangenaam, het rijdt comfortabel waarbij ik toch nog een lekker gemiddelde kan halen van een goede 30 km per uur, het is gewoon niet een race fiets dus ik houd daar rekening mee als ik een bocht door ga. Wel is de lak, of wat daar voor door moet gaan compleet waardeloos. Er zat al roest op de kabelgeleiders en op andere delen van het frame na nog geen jaar, en de fiets staat als hij niet gebruikt wordt altijd binnen en wordt goed schoongehouden en is nooit gevallen, ondanks dat het dan een budgetfiets is vind ik dit toch eigenlijk niet kunnen.

Voldoet de Rohloff naaf? Ja, en dan helemaal volmondig ja.

Zijn de gekozen onderdelen goed? nou hier heb ik toch echt wel min punten gevonden, de afmontage is redelijk, maar het balhoofd is van matige kwaliteit, en niet goed gemonteerd. De velgen en spaken zijn ook voor een asfalt reisfiets absoluut te licht. Deze heb ik zelf vervangen voor rigida andra 30 velgen en sapim spaken (de velgen zijn inmiddels door de fabrikant zelf ook vervangen in andra 30, nog wel met dezelfde waardeloze spaken (mijn eigen mening)) De spatborden zijn toch echt niet goed gemonteerd, maar met een beetje technisch inzicht en wat handigheid kun je die zelf wel goed monteren. De bagagedrager is niet super zwaar, hier moet je echt rekening mee houden, 40 kilo aan bagage is echt teveel, tot een kilootje of 20 en eigenlijk niet meer (maar het is dan ook een asfalt reisfiets, voor light traveling) . Ketting en tandwielen, hummm tja ook dit zal persoonlijk zijn, maar echt duurzaam vindt ik het niet. Ik ben inmiddels overgestapt op een Surly voortandwiel en de Thorn 19t rohloff tandwiel, en tot nu toe ben ik hier tevreden mee.

Is de service bij garantie goed? Als je de fiets koopt bij een dealer dan zal je hier weinig hinder van ondervinden, deze zal alles voor je oplossen. Doe je net als ik, en koop je de fiets bij een dealer in verwegistan (omdat er hier toch echt geen dealer in de buurt zit, en Amsterdam net zo ver weg is als Duitsland. Heb ik de fiets in Duitsland gekocht). En heb je problemen, waarbij de afstand dealer niet handig is. Dan hoef je geen enkele medewerking van de nederlandse importeur te verwachten. Ik zou dan ook aan raden de fiets bij een dealer te kopen, en de garantie gevallen dan ook bij hem af te handelen. Als je net als ik afhankelijk bent van je fiets, niet bepaalt de tijd en het geduld hebt om naar de dealer te reizen. Heb ik het gelaten voor wat het was en mijn verlies hier maar genomen.

Conclusie: zou ik de fiets aanraden, ja maar wel met een eerlijk verhaal. En dat je ondanks gebreken veel fiets krijgt voor niet al te veel geld.

vriendelijke groet, Hendrik
VSF is zeker een merk welk hier, maar ook meer in het algemeen en zeker binnen Nederlandstalige communities nogal eens het één en ander te verduren krijgt.

Zelf fietsen mijn vriendin en ik ook op fietsen van VSF. In ons geval een tweetal TX400, bouwjaar 2013. Enkele items welk je benoemd zijn ook in deze herkenbaar. Anderen juist ook weer niet.



Om te beginnen, het probleem met de lak en roest op onderdelen van het frame zoals jij deze beschrijft herken ik zelf niet terug. In het testverslag van de TX400 Rohloff door Michiel op sintchristophorus toont hij echter wel wat problemen met de lak op zijn VSF fietsbel. Mogelijk is incidenteel de kwaliteit van de door VSF gebruikte lak niet optimaal. Of gevoeliger tegen bepaalde externe factoren. Het liefst zou je het uiteraard geheel niet zien.

Wat wel snel roest bij onze fietsen zijn de Tubus dragers. Maar dit is een bekend probleem bij deze dragers. Ook de kabelgeleiders eveneens. Binnen no-time zaten deze vol met barstjes waarin roest duidelijk zichtbaar is.

De spatborden waren bij ons ook gemonteerd op een wijze waarbij ik mij afvroeg of de persoon welk dit gedaan had mogelijk bezig was met de opnames voor een slechte Pearle reclame. Nu is de ruimte bij de spatborden op de VSF al beperkt. Maar op één van de fietsen bedroeg de ruimte < 1 mm vanaf de buitenband. Hoefde er maar mee over een blaadje te rijden en de band liep aan. Uiteraard vrij makkelijk zelf kunnen verhelpen.



Het probleem van enige slapte in het frame ervaar ik zelf niet. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat met de 52 cm frames welk wij hebben, de korte lengte van de buizen in combinatie met zelfde buisdikte hier mogelijk in ons voordeel werkt. Overigens is het uiteraard ook een relatief subjectieve ervaring. Meten = weten, maar er zijn volgens mij geen test resultaten ter beschikking welk de stijfheid van VSF frames heeft bekeken.

Ketting, kettingbladen, casette, etc. zijn op de TX400 allemaal vrij standaard producten uit de oplage van Shimano. Ik weet niet goed wat er op de T900 gemonteerd zat. Maar als ik mij niet vergis was dit nog goedkoper materiaal.

En uiteindelijk is dat ook een beetje wat bij VSF te verwachten is. Je krijgt best veel waar voor je geld, maar je krijgt geen topspul. De prijs van VSF fietsen is dan ook erg scherp, zeker voor de veelzeidigheid van de fiets welk je er voor terug krijgt. Of het nu voor dagtochtjes of voor langere tochten is. Voor een prijs van ca. 800 - ca. 1500 Eur kun je een prima fiets voor woon-werk verkeer, dagtochten of meer in de 1200 - 1500 range geschikte fietsen voor langere tochten aanschaffen.

Binnen die prijsklasse, zeker op het gebied van de fietsen welk geschikt zijn voor langere tochten, is de concurrentie beperkt. Diverse andere merken op de Nederlandse markt vallen toch al snel duurder uit.

De keuze voor een VSF wordt naar mijn mening moeilijker te motiveren zodra je een Rohloff naaf toevoegt aan het geheel. De prijs stijgt hiermee al snel met ruim 1000 Eur. En met een budget welk dan eerder ligt in de orde van 2000 - 2500 Eur. is er veel keuze in een reeks erg fraaie fietsen. Hoewel niet altijd met Rohloff. En dan kan ik mij goed voorstellen dat de kwaliteit van een VSF toch sterker tegenvalt. Voor meer dan 2000 Eur mag je toch eigenlijk wel een bijzonder goede kwaliteit fiets verwachten. Maar kwalitatief stijgt de rest van de onderdelen simpelweg niet dusdanig mee met de kwaliteit van een Rohloff naaf.
Mooi duidelijk verhaal, paar opmerkingen. Wat heeft de fiets destijds gekost en wettelijk is de importeur natuurlijk gewoon verplicht om ook in Duitsland gekochte fietsen onder garantie af te handelen. (Eventueel gemaakte kosten kunnen ze bij hun Duitse collega's declareren) Ze kunnen wel moeilijk doen maar ze hebben geen poot om op te staan en het geeft de gelijk kwaliteit van de organisatie aan als je met je "Nederlandse" fiets in het buitenland problemen krijgt. Ze laten je dan dus kennelijk verrekken. Heel raar.
Overigens is mijn ervaring dat Duitsers garantie ook goed kunnen afhandelen.
Wij hebben hier
1 x TX400 45cm met Rohloff 2011
1x T400 57cm met Sram i-motion 9 naaf 2008
1x T400 57cm met Rohloff 2008

De lak van de fietsbel, is niet incidenteel, dat was in 2008 al het zo.

Nog geen roest op de tubus dragers, maar ik herken wel jullie opmerkingen over de slechte lak kwaliteit van de dragers.

Het spatbord, montage zelfde verhaal. ik zie duidelijke verschillen in montage en speling van ruimte bij alle drie de fietsen.

Wij vinden het fijne fietsen
Stekeltje schreef:Mooi duidelijk verhaal, paar opmerkingen. Wat heeft de fiets destijds gekost en wettelijk is de importeur natuurlijk gewoon verplicht om ook in Duitsland gekochte fietsen onder garantie af te handelen. (Eventueel gemaakte kosten kunnen ze bij hun Duitse collega's declareren) Ze kunnen wel moeilijk doen maar ze hebben geen poot om op te staan en het geeft de gelijk kwaliteit van de organisatie aan als je met je "Nederlandse" fiets in het buitenland problemen krijgt. Ze laten je dan dus kennelijk verrekken. Heel raar.
Overigens is mijn ervaring dat Duitsers garantie ook goed kunnen afhandelen.
Het ligt volgens mij wat genuanceerder. Voor wettelijke garantieclaims op grond van non-conformiteit van het product moet je zonder meer bij de verkoper zijn. Fabrieksgarantie is hoogstens een aanvulling op deze verkopersgarantie. De fabrikant/importeur kan allerlei extra voorwaarden aan garantieclaims stellen, de wet verzet zich daar helemaal niet tegen. Dat de importeur geen poot zou hebben om op te staan, betwijfel ik daarom. Maar in je relatie met de verkoper heb je bij garantieclaims als klant natuurlijk helemaal niets te maken met tegensputterende importeurs. Zie Consuwijzer.
VSF-ervaringen:

T400 (geel) uit 2006, +/- 15K vakantie-km's, lak perfect. Enige geconstateerde probleem was dat ik niet zonder losse handen kon rijden, dan ging fiets 'zwabberen'. Varierende banden(/spanningen) verhielpen probleem niet. Met volle bepakking kon ik er overigens wel stabiel met 70km p/u mee afdalen. Daarnaast vond ik de toenmalige naafdynamo, de DH-30, (te) veel vermogen opslurpen.

TX400 Rohloff (zwart) uit 2012, +/- 10K vakantie-km's, lak perfect, kabels Rohloff knikken als gevolg van gekozen constructie.

Maar inderdaad, van beide fietsbellen liet de rode verf reeds in de eerste week los. En de spatborden van de TX heb ik opnieuw bevestigd om ze symmetrisch te krijgen. En de voorlampen zijn zodanig bevestigd dat icm de dikke Tubus-Tara buizen, er een hoop licht gereflecteerd wordt, de weg dus niet bereikt. Ik zou overigens niet weten hoe dat bij andere merken zit.
Tubus en een beetje roest horen wat mij betreft bij elkaar. Maar omdat zelfs op bijna alle topmerken standaard Tubus gemonteerd zit, acht ik het eigenlijk niet opportuun dit bij een specifieke VSF-ervaring te vermelden. Bovendien stoort het me niet.

Samengevat: geen lakproblemen ervaren. Sterke wielen, nooit spaakprobleem gehad. Een hoop fiets voor z'n geld.
Hoi Hendrik,
Ik heb een T400 en ik herken een paar dingen wel en een paar dingen niet. Ik heb een paar vragen.

> Wel is de lak, of wat daar voor door moet gaan compleet waardeloos.
Heb je "standaard" lak of metallic lak?
Ik vermoed dat de metallic lak beter is dan de standaard. Ik heb er geen last van omdat ik de fiets niet in de winter gebruik maar alleen voor vakanties.

>het balhoofd is van matige kwaliteit
Waar merk je dat aan?

>en niet goed gemonteerd.
Wat is er mis mee?

> De velgen en spaken zijn ook voor een asfalt reisfiets absoluut te licht.
Waar merk je dat aan?
Wat voor spaken waaren het? Wat gebeurde er mee?

> De spatborden
Die zijn inderdaad niet alles. Ik had er geen probleem mee want ik heb ze er meteen afgehaald omdat ik geen spatborden wilde.

>De bagagedrager is niet super zwaar, hier moet je echt rekening mee houden,
>40 kilo aan bagage is echt teveel, tot een kilootje of 20 en eigenlijk niet meer
> (maar het is dan ook een asfalt reisfiets, voor light traveling)
Wat is dan je punt? 20 kilo is ook al geen echte light travelling meer.

Wat roest aan een tubusdrager is niet nieuws. Waarschijnlijk is het alleen oppervlakkinge roest.



> Doe je net als ik, en koop je de fiets bij een dealer in verwegistan
Ja dan moet je voor service naar verweggistan. Zo is het altijd geweest en zo zal het ook nog wel een tijd blijven. Regels of niet.

VSF zal wel zeggen "zolang ze over de bel zeuren is de rest kennelijk best goed" :lol:
ik zal proberen zo goed mogelijk te antwoorden,
Wel is de lak, of wat daar voor door moet gaan compleet waardeloos.
Heb je "standaard" lak of metallic lak?
Ik vermoed dat de metallic lak beter is dan de standaard. Ik heb er geen last van omdat ik de fiets niet in de winter gebruik maar alleen voor vakanties
ik heb gewoon de standaard zwarte lak. Maar de fiets wordt bij mij wel intensief gebruikt. (probeer een foto van de roest (zit op de kabelgeleiders aan de bovenbuis) te plaatsen, maar dit lukt me niet.
>het balhoofd is van matige kwaliteit
Waar merk je dat aan?
>en niet goed gemonteerd.
Wat is er mis mee?
Omdat ik het de voorvork en balhoofd uit elkaar heb gehaald toen de fiets werd geleverd, en er al roest op de ringen zat zonder dat er een meter gefietst is. Dat er roest zat heeft naar mijn mening meer te maken met de manier waarop gemonteerd wordt! DROOG zonder ook maar een lik montage vet! (Dit geld trouwens voor alles op de fiets, alles wordt droog gemonteerd) Maar toch.
> De velgen en spaken zijn ook voor een asfalt reisfiets absoluut te licht.
Waar merk je dat aan?
Wat voor spaken waaren het? Wat gebeurde er mee?
Waar merk je dat aan, spaakbreuk. in mijn geval alleen in het achter wiel. De velg was een Exal mx19 (gewicht velg is 630 gram) en de spaken Niro 2mm dikte. Nadat ik (na advies van Marten Gerritsen en Wim) deze had vervangen in Rigida Andra 30 velg (gewicht 930 gram) en Sapim spaken was het probleem spaakbreuk voorbij. (en dat spaakbreuk was echt om de 150 tot 200 km) Moet ik wel eerlijk zijn, ik ben grote zware jongen (95 kilo) en neem altijd een twee orthlieb tassen met daarin laptop kleding schoenen mee, en ik rij hard, gebruik het woonwerk met deze fiets echt als training.
>De bagagedrager is niet super zwaar, hier moet je echt rekening mee houden,
>40 kilo aan bagage is echt teveel, tot een kilootje of 20 en eigenlijk niet meer
> (maar het is dan ook een asfalt reisfiets, voor light traveling)
Wat is dan je punt? 20 kilo is ook al geen echte light travelling meer.
Nou als je net als ik de fiets voor woonwerk gebruikt en elke dag een laptop meesleept naar je werk, en nog wel eens een klein boodschapje mee neemt, dan zit je snel aan die 20 kilo. Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden. Op de T900 zit een racktime bagage drager met een in gebouwd led achterlicht.
En de voorlampen zijn zodanig bevestigd dat icm de dikke Tubus-Tara buizen, er een hoop licht gereflecteerd wordt, de weg dus niet bereikt. Ik zou overigens niet weten hoe dat bij andere merken zit.
Ik heb geen voordrager, maar vond de lichtspreiding ook niet geweldig, dit heb ik opgelost, na inspiratie van idworx met hun speciale koplamp beugel. Door bij de bouwmarkt een twee en halve centimeter lange ronde koppelmoer te kopen en deze tussen beugel en voorvork te plaatsen, en presto meer licht voor de fiets op het wegdek.
Mooi duidelijk verhaal, paar opmerkingen. Wat heeft de fiets destijds gekost en wettelijk is de importeur natuurlijk gewoon verplicht om ook in Duitsland gekochte fietsen onder garantie af te handelen. (Eventueel gemaakte kosten kunnen ze bij hun Duitse collega's declareren) Ze kunnen wel moeilijk doen maar ze hebben geen poot om op te staan en het geeft de gelijk kwaliteit van de organisatie aan als je met je "Nederlandse" fiets in het buitenland problemen krijgt. Ze laten je dan dus kennelijk verrekken. Heel raar.
Overigens is mijn ervaring dat Duitsers garantie ook goed kunnen afhandelen.
Fiets kost daar net als hier 2199, tenzij je een overjarig model koopt kun je misschien wat korting krijgen. Waarom ik het niet echt service vindt van de importeur, is dat je ook kan verhuizen stel je woont eerst in Maastricht koopt daar de fiets en een half jaar later ga je in Leeuwarden wonen, dan wil je daar toch ook nog je garantie kunnen benutten zonder eerst naar Maastricht te moeten?
Het probleem van enige slapte in het frame ervaar ik zelf niet. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat met de 52 cm frames welk wij hebben, de korte lengte van de buizen in combinatie met zelfde buisdikte hier mogelijk in ons voordeel werkt. Overigens is het uiteraard ook een relatief subjectieve ervaring. Meten = weten, maar er zijn volgens mij geen test resultaten ter beschikking welk de stijfheid van VSF frames heeft bekeken
Ik heb een 57cm frame, waar toch enige flex is zit, maar zoals ik al aangaf ik heb het niet als hinderlijk ervaren.
De keuze voor een VSF wordt naar mijn mening moeilijker te motiveren zodra je een Rohloff naaf toevoegt aan het geheel. De prijs stijgt hiermee al snel met ruim 1000 Eur. En met een budget welk dan eerder ligt in de orde van 2000 - 2500 Eur. is er veel keuze in een reeks erg fraaie fietsen. Hoewel niet altijd met Rohloff. En dan kan ik mij goed voorstellen dat de kwaliteit van een VSF toch sterker tegenvalt. Voor meer dan 2000 Eur mag je toch eigenlijk wel een bijzonder goede kwaliteit fiets verwachten. Maar kwalitatief stijgt de rest van de onderdelen simpelweg niet dusdanig mee met de kwaliteit van een Rohloff naaf.
Nou ik vindt dat je voor 2199 euro best een goede fiets krijgt, alleen er mag en moet meer aandacht aan de montage besteed worden. Slijtage van ketting en tandwielen is altijd onderhevig aan omstandigheden zoals schoonmaken ed. maar ik vind een gestanst alu voortandwiel niet wenselijk op een fiets waarvan je als fabrikant zegt dat het een all ride ceritificaat heeft. Duurzaam is anders.

Hendrik
Hendrik1976 schreef:spaakbreuk. in mijn geval alleen in het achter wiel. De velg was een Exal mx19 (gewicht velg is 630 gram) en de spaken Niro 2mm dikte. Nadat ik (na advies van Marten Gerritsen en Wim) deze had vervangen in Rigida Andra 30 velg (gewicht 930 gram) en Sapim spaken was het probleem spaakbreuk voorbij.
Wow, als je zo'n zware velg nodig hebt is dat een groot compliment voor de rest van de fiets. :D
In internet era ben ik overgevloeid van kortlopende reviews en testen.
Een real life exeprince /zoals jouw verslag/ verteld meer.
Bedankt voor de input en bijdrage in dit forum.
Off topic part:
Personlijk ben ik begonen met een Giant TCR racefiets.
Uiteindelijk was : een 50Euro AL Giant fiets van marktplaats + 300..400Euro onderdelen en accesories.
Marathon race banden. Rose Versand wiel SHimano nexus 8 premium, chain glider, TT stuur, shimano pedalen,SqLab 611race zadel, verlichting op Li-po battery 230gr.– 450…600km tussen twee oplaad cyclus /1keer per 2..3weken.
In April 2015 maak ik 3 jaar en 22000….23000km ik zou ook zoiets verslag maken.
Als een mens geduld heeft kan hij de fiets van zijn dromen kopen, en anders koopt men iets wat nooit bevredigend zal zijn.
goldenlion schreef:Als een mens geduld heeft kan hij de fiets van zijn dromen kopen, en anders koopt men iets wat nooit bevredigend zal zijn.
Wat is jouw droomfiest?
Mijne droomfiest bestaat niet.Mij moto - Herinner je gisteren en droom over morgen, maar leef vandaag
Ik heb mijn droom uit laten komen een santos Travelmaster 2.8 met Rohloff en riem.
Elke keer als ik een nieuwe fiets heb, kijk ik alweer naar een ander. Dromen is leuk:).
Het een heel mooie fiets.
Mijne situatie – Ik dacht dat Santos race lite is mij ideale oplossing. Ik ging de fiets testen en dat viel tegen. De stappen tussen rohloff versnellingen zijn te groot voor vlakke Nederland. Ik heb geen oplossing gevonden en daroom ziet ik te klooien met drie fietsen.
- Een racefiets – puur voor racen
- Een hybride derailleur fiets met road cassette – mooi weer en woon werkverkeer , vakantiefiets
- Een IGH fiets - woon werkverkeer+ stadfiets.
De schuur is een zooi met mij drie fietsen + moeder gasten en kinderen fietsen.
Travelmaster schreef:Elke keer als ik een nieuwe fiets heb, kijk ik alweer naar een ander. Dromen is leuk:).
+1
Mijn droomfiets? toch wel de Idworx All Rohler in travel spec, met riem. Omdat ik de fiets gewoon heel erg mooi vind. En als ik later groot en rijk ben. dan heel misschien kan ik er wel ééntje kopen. Maar er zijn zoveel mooie merken met evenzoveel verschillende type fietsen.

Maar echt dromen, nee. Wat ik meer een droom zou vinden, is om te mochten testfietsen voor een fabrikant. Bijvoorbeeld een Pinion fiets dag in dag uit aftrappen. Of deze in de aankomende randonneursritten gebruiken.
Dat lijkt mij ook wel een mooie job ja. Maar voor nu rollen we met de wielen die we hebben :D .
Als vsf leverancier stoor ik mij altijd aan het feit dat een vsf zo slecht vanuit de Duitsland wordt aangeleverd.
Het lijkt wel alsof ze in een recordtijd in elkaar zijn gezet, met slordigheden en weinig vet als resultaat. Wij zijn met het rijklaar maken van een vsf meestal een uur langer bezig dan een idworx, Koga, of Santos. (Zeker Santos en idworx worden altijd perfect afgeleverd.)

Is dit relevant voor de klant? Niet als je hem ergens koopt waar ze de fiets serieus afleveren en ook niet als je zelf van sleutelen houdt. En tja, bij een scherp geprijsde vsf vervang ik soms al uit voorzorg sommige onderdelen; voorkomen is beter dan repareren :lol:
Eric, dat vind ik nu zo mooi van jullie - eerlijkheid en openheid van zaken.

Voor de klant super dat jullie dat doen - voor jullie alleen maar lastig en meer werk.