Additionally, paste this code immediately after the opening tag: To Bob or not to BoB - Forum Wereldfietser

To Bob or not to BoB

Hallotjes iedereen,

We kennen de Bob en zijn mindere kwaliteiten, maar zijn er ook menzen die de weber monoporter kennen?


Het is de nieuwe geduchte concurent van de Bob;
lager gewicht +- 5,75 kg ipv 7,7
vouwbaar, gevreerd met elastomeer, afgesloten lagers.
voor meer info:
http://www.weber-products.de/monoporter/
http://www.weber-products.de/monoporter/mono_main.htm

Kijk ook ff naar het filmpje.

Wie heeft er ervaring mee?

groetj
xtj schreef:Hallotjes iedereen,

We kennen de Bob en zijn mindere kwaliteiten, maar zijn er ook menzen die de weber monoporter kennen?

Wie heeft er ervaring mee?

groetj
BOB Yak en mindere kwaliteiten???
Ik heb zelf een BOB Yak en zou niet weten wat de Monoporter wel kan wat de BOB niet kan!
Ik kan me een test in de OP pad herinneren waar naast de BOB ook de Monoporter werd getest.
De BOB kwam toch beter uit de test als de Monoporter geloof ik.
Ik heb zelf al redelijk veel met m'n BOB gereden, ook op ruigere paden en heb echt niks te klagen.
Hij volgt goed en de grondspeling is ook meer dan OK voor "off the road gebruik".
Ook vering mis ik niet!
Aan vering heb je immers niks als je geen demping hebt, gaat je karretje alleen maar van stuiteren!

Ik zou dus geen reden kunnen bedenken om niet te BOB-en!

Groet,

Martijn

Hoi!
BOB Yak en mindere kwaliteiten???
Ik heb zelf een BOB Yak en zou niet weten wat de Monoporter wel kan wat de BOB niet kan!

Wat de monoporter wel kan en de BOB niet kan: opgevouwen worden!
Erg belangrijk bij vliegtuigtransport want anders betaal je je blauw aan transportkosten. De Monoporter geldt dan als gewone bagage.

Voor een duitste test van aanhangers:
http://www.verkehrt.net/Members/db/2005 ... %20205.pdf

In de test tussen de Bob Ibex en de Monoporter was de Monoporter de winnaar.

Dit komt vooral door de lichte loop en goede afwerking.
Die lichte loop komt volgens mij vooral door het dunnere achterwiel.

Voordeel monoporter: Opvouwbaar, licht, lichte loop op asfalt
Nadeel monoporter: je kan minder gewicht meesleuren (max 20Kg), weinig afstand bodem-weg, simpele elastomeer vering en door het dunne wiel niet zo geschikt voor offroad.
Tasconstructie ziet er niet zo stabiel uit. Tassen gaan op den duur uitzakken.
Kortom, prima karretje, vooral geschikt voor asfalt denk ik met niet te veel bagage. Een erg mooi randonneur karretje.

Nadeel bob: niet opvouwbaar, relatief zwaar, loopt niet licht
Voordeel: Kan veel meesleuren (30Kg), goede instelbare vering, goede afstand bodem-weg.

Kortom, prima karretje, offroad pakezel. Een erg mooi MTB karretje.

Met een Bob kom je in ieder geval overal en kan je meer bagage meenemen. Ik zou dus voor een Bob kiezen hoewel hij helaas niet vouwbaar en realtief zwaar is.
Maar als ze ook een MTB achterwiel voor de monoporter hebben wordt die een geduchte concurent voor de Bob, maar dan alleen voor voor het lichtere offroadwerk. Voor het zware offroad werk met veel bagage is de Bob denk ik nog altijd het beste.

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:
Wat de monoporter wel kan en de BOB niet kan: opgevouwen worden!
Erg belangrijk bij vliegtuigtransport want anders betaal je je blauw aan transportkosten. De Monoporter geldt dan als gewone bagage.

Dit komt vooral door de lichte loop en goede afwerking.
Die lichte loop komt volgens mij vooral door het dunnere achterwiel.
- Ok ik heb nog geen ervaring om met een BOB te vliegen, maar je betaald toch voor het gewicht? De trailer is namelijk niet extreem groot.

- Uit voorgaande discussie's is gebleken dat bij beperkte snelheden een brede band lichter rolt. Maar aan de andere kant: De monoporter heeft een 20 inch wiel.

Groeten,

Marco

Hoi,

Ik heb zelf geen aanhanger maar ik heb er ooit eens over gedacht er een te kopen en wel de Bob.

Vliegtuigmaatschappijen en ook de NS doen altijd lastig over aanhangers. Bij de NS geldt de aanhanger als fiets en moet je dus 2 fietskaartjes kopen (of dat nog zo is weet ik niet, woon sinds 3 jaar in Duitsland).
Bij vliegtuigmaatschasppijen is een aanhanger soms gewone bagage en soms een fiets en moet je dus extra betalen.
Met een vouwkar heb je die mogelijke problemen in ieder geval niet.

Maar rijcomfort zou ik altijd voorop stellen...

Whisky

Ik heb zelf menig maal met m'n BOB in de trein gezeten en nog nooit problemen gehad.
In de regsl staat dat fietskarren niet toegestaan zijn, maar in de praktijk doen ze enkel af en toe moeilijk als het om een kindertrailer gaat.
Ik koop ook nooit een extra kaartje voor m'n BOB en heb nog nimmer aanmerkingen gehad.
In Duyitsland tweemaal met BOb in de trein gezeten.
De ene keer wel en de andere keer geen extra fietskaartje hoeven kopen.
Hangt kennelijk gewoon af van de soepelheid van de conducteur.

De Bob-Yak bied alles wat je nodig hebt. Door het wiel te verwijderen en de beugel om te keren wordt de maat compact.
De enige verbetering die de Bob verdient is een betere (lichtlopende) achterband. Een Schwalbe Marathon is zo gemonteerd.

Hoi!

Gisteren was ik bij een praatje van Andreas Heßberg en Waltraud Schulze (http://www.mountainbike-expedition-team.de) over hun tocht door Tibet en die hebben het voor elkaar gekregen de bob ook als rugzak te gebruiken.
Met 8 kg wel wat zwaar maar toch...

Zie hier de Bob Ibex rugzak :lol:
Afbeelding

Wat een handig karretje is dat toch.

Whisky
Interessante site! Lijkt me erg leuk om te doen voor het beroep...
Zou je zomaar lid kunnen worden van dat "team"? Misschien een idee om hier in Nederland een Wereldfietsers Expeditie Team op te richten? :wink:

Hoi,

Beide zjjn werkzaam op de universiteit hoewel Andreas geloof ik op dit moment werkloos is. Ik denk niet dat ze nog leden zoeken voor het team. Het "team" is hij en zijn vriendin :)
Maar hij verdient steeds meer met praatjes houden en kan er haast van leven, zou ik ook wel willen.

Een team zou zo slecht nog niet zijn, dat maakt het allemaal wat makkelijker om sponsoren te vinden en de last en zo te verdelen...

Whisky
Inderdaad... Nu is het zo dat outdoor-merken als The North Face al jááááren hun eigen gesponsorde team hebben dat allemaal van die leuke dingen mag doen. Dat zouden fiets-gerelateerde merken ook wel kunnen doen!
Ik stel me hierbij als eerste beschikbaar :lol:.
Fiets-gerelateerde bedrijven kunnen mailen met vakantiefietsen@gmail.com :wink:!
xtj schreef:Hallotjes iedereen,

Het is de nieuwe geduchte concurent van de Bob;
lager gewicht +- 5,75 kg ipv 7,7
vouwbaar, gevreerd met elastomeer, afgesloten lagers.
Wie heeft er ervaring mee?

groetj
Hoi, ik ben nieuw hier. Introductie komt later wel, eerst even iemand redden van een foute aankoop.

Ik heb er ervaring mee. Slechte ervaring mag ik wel zeggen. Het opvouwen van de kar enzo is allemaal prachtig maar ik heb liever een kar waar ik één keer wat meer ellende mee heb (meenemen in het vliegtuig) dan de hele vakantie.

Concreet: De zwarte plaat waar de bagagezak op zit wordt ondersteund door een dikke stang. De loopt niet onder het midden door maar aan de zijkant. Hierdoor ontstaat voor de kar de neiging om scheef te gaan gangen. Op zich geeft dit niet, dat is ook zo met eenzijdige opgehangen wielen bij bijvoorbeeld motorfietsen en rolstoelen.

Wat wel erg is is dat de koppelstukjes niet goed werken. Deze bestaan uit dire delen:
- deel 1 is een soort nokje wat je vastklemt met de snelspanner en wat aan de ene kant in de uitvalopening van je achtervork steekt en aan de andere kant een twaalfhoek heeft.
- Op die twaalfhoek past vervolgens een metalen plaatje wat naar achteren steek. Hierop zitten weer kunstof nokken.
- Aan de 'armen' van de kar zitten twee koppelingen die op die kunstof nokken grijpen.

Er zijn dus een aantal aangrijppunten waar krachten op komen te staan:
- de nok die in de uitvalopening grijpt
Deze koppeling is gewoon goed, ik moest de nokjes iets bijvijlen om hem passend te maken, dus die zt strak in de uitvalpening.

- Het metalen plaatje wat aan de twaalfkant van de nok grijpt.
Dat gaat niet goed. De nok is van een zacht metaal (vandaar dat dat vijlen zo goed ging), waarschijnlijk gegoten. De uitsparing in het metalen plaatje is gestanst, dit stanen was bij mijn set niet erg goed gebeurt. Nu grijpt de twaalfkant van het plaatje aan aan de twaalfkant van de nok. Vergelijk het met een ringsleutel en een moer waar je grip op wil hebben. De passing is niet goed en één van de twee materialen is zacht. Resultaat: speling! Het netto resultaat voor de kar is dat deze iets kan wiebelen (en dus ook een beetje scheef hangen omdat hij de neiging heeft om dit te doen). Dit effect wordt steeds erger naarmate de aangrijppunten steeds verder verslijten --> Hoe meer kilometers / stuurbewegingen hoe meer slijtage.

- De koppeling van de armen aan de kunstof nokken. Deze is weer wel erg goed en ook lekker makkelijk aan en af te koppelen.

In de praktijk komt het er op neer dat de kar scheef hangt (en bij bochten soms over de grond schraapt), de kar wiebelt bij stuurcorrecties en bij wat grotere stuurmaneuvres de kar probeert om te vallen.

Ik heb van alles geprobeerd: zware dingen onderin etc. Het enige wat echt hielp is midner dan 15 kg bagage erin stoppen. Ja kijk, daar heb ik geen karretje voor mee.

Roelant van www.onyourbackonyourbike.com had wel een soort van oplossing door de kunstof nokken op een andere manier aan de fiets te maken. Dit kan echter alleen als daarvoor uimte is op de pads en je geen 28 inch wielen hebt (kleiner) omdat je wat lengte mist van het metalen plaatje wat een centimeter of vijf naar achteren steekt. Hoe dit dan fietst weet ik niet. Zie de plaatjes die hij me stuurde:
Afbeelding
en
Afbeelding

Ik kan nog wel wat redenen bedenken om niet te bobben.

1. Het is zwaar trekt wel degelijk aan je fiets als je een berg op fietst.

2. Je sleept toch 7 kilo extra mee aan staal wat je normaal niet hoeft mee te nemen.

3. Je neemt toch meer mee dan je normaal doet. Je hebt nou eenmaal veel ruimte.

4. In treinen lijkt het mij een ramp. Als je in je eentje bent moet je maar is proberen om je fiets en kar in een trein te tillen. Alleen met een fiets is het al lastig.

5. Vliegen lukt wel maar je moet wel betalen voor je overgewicht wat je al hebt met je fiets 18 kilo en dan nog een kar van 7 kilo.

6. Als je met zijn tweeën bent is het lastig als je achter elkaar rijdt. Als de voorste te vroeg stopt, rijdt de achterste soms tegen de zijkant van je kar aan. Dit zorgt voor een aardige valpartij. Dit heb ik zelf al 2 keer meegemaakt. Resultaat verbogen derailleur en aardig wat schrammen.

Voordeel van een karretje en met zijn tweeën op vakantie is dat indien één van de twee fysiek sterker is je diegene (ik in ons geval :-( ) de meeste bagage geeft zodat je aan het eind van de dag toch een vergelijkbare inspanning hebt geleverd.

Qua extra kosten viel het bij ons (ruim een jaar geleden naar NZ geweest) errug mee: Bij het telefonisch boeken bij Malaysian air aangegeven dat we extra bagae mee wilden nemen (een fiets in een doos) en zonder extra poespas of bijbetalen kregen we 15 kg bagageruimte erbij. Dit stond ook op de tickets dus dat was erg makkelijk op de terugreis.

Trein is aan de ne kant wel wat lastig, aan de andere kant kun je met een fiets zonder tassen weer wat makkelijker door het gangpad heen, en dan even terug om je karretje te halen. elk voordeel heb zijn nadeel.

Dank Ismit voor je bijdrage,

Ik heb inmiddels twijfels gekregen over het Bobben. Mede door jouw bijdrage en de punten opgesomt door Jelmar.

Ik vraag me wel af of de nadelige ervaringen van jouw te maken hebben met het feit dat je met een ligfiets fiets. Het montage punt is lager en misschien dat je daar door meer voelt. Desalniet te min lijkt het toch een construktiefout en dat is jammer daar het door een aantal testers toch meer gewaardeerd word dan de echte BoB.

Het gewicht extra en de kans op extra problemen, is voor mij toch aanleiding om geheel van een bob af te zien.

Het is jammer want er zijn weldegelijk voordelen.

Ik dank een ieder nogmaals en wens hen en allen die dit lezen fijne fietservaringen toe.

Gegroet
xtj

Je kan natuurlijk altijd een bob huren voor een weekend bv bij bike4travel of megalos ( d8 ik ). Dan weet je het meteen of het bevalt.

Hoi,

Bob kan ook zn voordelen hebben, zeker met de nieuwe opvouwbare fietskoffer van cello, welke je aan de bob bevestigd. In het vliegtuig ook geen problemen meer van een losse kar meenemen daar je de kar als frame gebruikt en daar je fiets inzet. Fiets en kar worden dus een geheel. Voor het overgewicht maak ik me geen zorgen. Ik heb nog niet meegemaakt dat ze een fiets in een doos gaan wegen. Enne...er zitten wieltjes onder de cello dus personeel hoeft ook niet te zeulen. kan een oplossing zijn. Enige nadeel, het ding weegt 9 kilo en zal je dus extra mee moeten nemen. Of achterlaten op het vliegveld. :P

http://www.fietskar.com/bagagekarren.htm
Kijk voor het gewicht en de prijs van de karren op de bovenstaande website.
Al verschillende keren ben ik met de bob teruggekeerd met het vliegtuig.
Je laat de trekstang aan de fiets, haalt sparbord en wiel er af en het is haast het zelfde als `n koffer en geen meerprijs voor overgewicht want zoveel neem je, toch, niet mee.
Als verhuurder van de bob heb ik er over gedacht om ook een monoporter aan te schaffen, is ons zelfs voor een gereduceerde prijs aangeboden, maar wij hebben er van af gezien.
O ja, ik heb een website gezien waar de, nieuwe, bob in de aanbieding is!
Huur `n BoB!
Groot41