Wanneer de trapondersteuning is gemonteerd op de trapas of in het achterwiel dan kan de mate van ondersteuning continu worden aangepast aan de trapkracht. Hard trappen geeft veel hulp, minder hard trappen minder hulp. Dit is een belangrijk voordeel t.o.v. een motor in het voorwiel waarbij slechts d.m.v. een bewegingssensor kan worden bepaald of het wiel stilstaat dan wel beweegt.
Er is door continue meting meer trapondersteuning met minder stroomverbruik. Bovendien is een fietsframe ontworpen voor achterwielaandrijving en niet voor.
Trapondersteuning op de trapas heeft als extra voordeel dat de motor laag en in het midden van het frame is gemonteerd. Bij mijn weten moet daarvoor het frame zijn aangepast, maar wellicht bestaat het inmiddels ook als ombouwset.
Toen wij ca 6 jaar geleden de Santos ombouwden was trapondersteuning op de trapas nog niet verkrijgbaar, daarom werd het een ombouwset van Bionx met zwaardere (350 watt) accu. De cassette is bij Bionx zo'n ouderwetse opschroef model met maximaal 8 tandwielen. Vóór een triple.
Bionx is nog altijd een zeer goede motor, en zeker de stilste, maar niet alle modellen zijn makkelijk verkrijgbaar.
De accu is een jaar geleden vervangen. Het bereik is, zoals bij alle merken, zeer afhankelijk van mate van ondersteuning, en de omgevingstemperatuur.
Een ombouwsetje, waarbij de motor al in het wiel is gespaakt, kun je zelf vrij makkelijk inbouwen. Maar gaat er onverhoopt iets stuk dan wordt het een ander verhaal.
Het importeurschap in Nederland wisselt regelmatig. Ligfietsbouwer Hase in Duitsland lijkt het dichtstbijzijnde adres met uitgebreide kennis, software en ervaring.
Een paar foto's.
De Bionx is inmiddels overgezet op een trike.
Frank