Wat vinden jullie van.
https://www.youtube.com/watch?v=CNedIJBZpgM
https://www.youtube.com/watch?v=CNedIJBZpgM
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Méér energie erin stoppen zou logisch zijn, echter de hartslag is bij klikpedalen in dit geval (n=1) lager dan bij platformpedalen.Peter_K schreef:Tja, meetgegevens verzamelen is één ding. Ze vervolgens interpreteren is weer een ander ding.
Het hele punt om met je voeten aan je pedalen is (naast veiligheid) dat je juist méér energie in het fietsen kunt stoppen (want je gebruikt ook meer spieren), zodat je sneller kunt. Nogal wiedes dat dat dan minder "efficient" is.
En dat is zeker niet de enige fout in de opzet van het onderzoek. Ze zeggen zelf ook al dat het geen hoog wetenschappelijk gehalte heeft, maar ze presenteren en interpreteren wel de nogal kleine verschillen in meetwaarden van de eerste en tweede rit.PietV schreef:Interessante test. Maar ik had liever een dubbeltest gezien, waarbij elke soort pedaal ook bij aanvang wordt getest. Als je de volgorde omdraait, krijg je mogelijk een andere meting.
Dit is de current state of the art methode voor performance test. Ideaal is het niet maar better kan de man niet.Ave Gone schreef:En dat is zeker niet de enige fout in de opzet van het onderzoek. Ze zeggen zelf ook al dat het geen hoog wetenschappelijk gehalte heeft, maar ze presenteren en interpreteren wel de nogal kleine verschillen in meetwaarden van de eerste en tweede rit.PietV schreef:Interessante test. Maar ik had liever een dubbeltest gezien, waarbij elke soort pedaal ook bij aanvang wordt getest. Als je de volgorde omdraait, krijg je mogelijk een andere meting.
Dat hadden ze m.i. beter achterwege kunnen laten. Zo creeër je mythes en verspreid je misverstanden.
Wat een rare reactie.miro schreef:Dit is de current state of the art methode voor performance test. Ideaal is het niet maar better kan de man niet.
De meeste top atleten en teams meten de performance op deze methode. E.g. Sky, Omega Pharma Quick step, Lotto Belisol, Garmin.
Personlijk zou ik begin over de testen twijfelen als ik het nivo van Tony Marthin, Bradliey Wigins of Sven Krammer bereikt heb.
Geurend de test word gemeten de hartslag Power, O2 opname en cadance, Temperatuur blijft constant. Melkzuur word gemeten bij het begin en eind van de test.
Ik wilde iets soortgelijk beginnen schrijven, maar je was me voor.Ave Gone schreef: Het klinkt allemaal indrukwekkend maar het is geen cent waard als er niet aan de meest basale voorwaarden voor een onderzoek is voldaan.
Dat laatste is zo, maar juist de gewone fietser met bagage heeft voor een stevige klim niet zulke heel sterke bovenbeen("duw")spieren klaar staan. Om te voorkomen dat die overbelast raken zou gebruik van meer ("trek")spieren na wat maanden van oefening wel eens beter uit kunnen pakken. Een motor is efficiënter als hij niet 1000 belast wordt.GertjanT schreef:Zoals eerder is gezegd: het gaat niet om efficientie voor de meeste fietsers. Logisch dat dat gelijk is, want je moet dezelfde hoeveelheid gewicht met ongeveer dezelfde rolweerstand tegen dezelfde helling omhoog trappen.
Dat meten kan iedereen met dubbelzijdige klikpedalen zelf. Toen ik voor het eerst ingeklikt een sprintje trok ging ik voordat ik het wist met een achterlijke snelheid door de dorpsstraat, waarschijnlijk zonder enige traptechniek.GertjanT schreef:Het gaat om of je meer vermogen kunt leveren. Het zou aardig zijn dat eens te meten.
Dit doet mij denken aan nog een groot voordeel van met je voeten aan je pedalen vastzitten: bij een erg steile onverharde klim levert iedere trap een slippend achterwiel op, en op het stuk tussen twee trappen rolt de fiets niet door maar komt (bijna) tot stilstand. De enige manier om zo'n klim fietsend te doen is, is door "rond" te trappen: dat is met beide benen de hele trapcirkel kracht blijven zetten zodat de tractie constant is. Dat kan alleen als je vastzit aan je pedalen. Zonder die techniek wordt het dan lopen.Ave Gone schreef:Dat laatste is zo, maar juist de gewone fietser met bagage heeft voor een stevige klim niet zulke heel sterke bovenbeen("duw")spieren klaar staan. Om te voorkomen dat die overbelast raken zou gebruik van meer ("trek")spieren na wat maanden van oefening wel eens beter uit kunnen pakken. Een motor is efficiënter als hij niet 1000 belast wordt.GertjanT schreef:Zoals eerder is gezegd: het gaat niet om efficientie voor de meeste fietsers. Logisch dat dat gelijk is, want je moet dezelfde hoeveelheid gewicht met ongeveer dezelfde rolweerstand tegen dezelfde helling omhoog trappen.
De wedstrijdsport is ook een goede bron: de kans om iets te winnen zonder met je voeten aan de pedalen vast te zitten lijkt mij nihil. Bij iedere demarage of sprint zul je moeten passen.Ave Gone schreef:Dat meten kan iedereen met dubbelzijdige klikpedalen zelf. Toen ik voor het eerst ingeklikt een sprintje trok ging ik voordat ik het wist met een achterlijke snelheid door de dorpsstraat, waarschijnlijk zonder enige traptechniek.GertjanT schreef:Het gaat om of je meer vermogen kunt leveren. Het zou aardig zijn dat eens te meten.
Ben ik met je eens. Maar hoeveel uur per dag demareer of sprint je als vakantiefietser? En zijn "klikpedalen" de betere keuze voor lange dagtochten over voornamelijk verharde paden en wegen?Peter_K schreef:De wedstrijdsport is ook een goede bron: de kans om iets te winnen zonder met je voeten aan de pedalen vast te zitten lijkt mij nihil. Bij iedere demarage of sprint zul je moeten passen.
Dat bepaalt iedereen zelf en de uitkomsten zijn verschillend. Als je het doet, geef het dan een half jaar de tijd en verwacht niet dat de afstellling na twee keer aanpassen perfect is.PietV schreef:En zijn "klikpedalen" de betere keuze voor lange dagtochten over voornamelijk verharde paden en wegen?
Tja, het blijft een persoonlijk keuze. Misschien weerspiegelt de keuze click/platform wel de instelling sportief/relaxed fietsen.PietV schreef:Ben ik met je eens. Maar hoeveel uur per dag demareer of sprint je als vakantiefietser? En zijn "klikpedalen" de betere keuze voor lange dagtochten over voornamelijk verharde paden en wegen?Peter_K schreef:De wedstrijdsport is ook een goede bron: de kans om iets te winnen zonder met je voeten aan de pedalen vast te zitten lijkt mij nihil. Bij iedere demarage of sprint zul je moeten passen.