Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gereedschap - Forum Wereldfietser

Gereedschap

Hoi allen,

Om mijn werkplaats/ garage met het juiste gereedschap aan te vullen om mijn fiets en fietskar te onderhouden, te herstellen, ben ik erg nieuwsgierig naar jullie gereedschap. Voor mijn auto heb ik kasten vol maar dit is niet echt afgestemd op de fiets...
Met herstellen en onderhouden bedoel ik inderdaad het herstellen, vervangen van rollagers (speling), naven, spaken ...etc.
Ook om dubbele aankopen, of "domme aankopen" te vermijden, lijkt het me leuk om een blik te werpen in jullie gereedschapskist.
Bedankt voor jullie reactie
Hier een soortgelijke evolutie.
Vroeger was ik motorrijder, ik deed alles zelf aan de motor.
Ik had dus al een uitgebreid gamma aan ring-, steek- en dopsleutels. Torx, binnenzeskant en een reeks basistangen had ik ook al.
Nu koop ik mijn fietsgereedschap aan volgens de noden van het moment.
In de twee jaar dat ik fiets, heb ik bijgekocht :
- Kettingzweep
- Cassetteafnemer
- Kettingpons
- Tang om ketting-slotschakels te openen en te sluiten
- Speciale haakse schroevendraaier voor bladboutjes
- Kleine momentsleutel
- Goeie bandenlichters
- Bandenspanningsmeter voor presta-ventielen
- Spaaksleutel
- Onderhoudsstatief
Sinterklaas zal binnenkort aanvullen met :
- Ketting-slijtage-meetmal (gebeurt nu met schuifmaat)
- Gereedschap voor demontage van de trapas
- Kniptang voor rem- en vernellingskabels
Check in ieder geval of je steeksleutelset ook een '15' bevat. Die wil nog wel eens ontbreken en is erg handig om pedalen los te maken.
En in het lijstje van den boete mis ook nog de naafsleutels en cranktrekker.

In het algemeen zou ik kopen als je het nodig hebt. Niet iedere fiets is hetzelfde en vaak heb je voor bijv as, trapper-lagers etc nou net een specifiek (duur) gereedschap nodig.
In het geval van de steeksleutel 15: een standaard sleutel kan wel eens een te korte arm hebben. Ik heb toch maar een keer een dedicated pedaalsleutel aangeschaft.

Daarnaast: sommige pedalen zijn alleen met een forse binnenzeskant te demonteren.
Ik moet mijn eigen draadjes beter opvolgen.
kan ik hier ergens instellen dat ik een melding krijg als er reacties komen?
Alvast dank voor jullie reacties
Ik heb ook een schuur vol gereedschap hangen maar veelal schroevendraaiers, tangen en steeksleutels, zagen ed... Het meeste voor de fiets mag ik wederom aanschaffen.

Heb nu een ketting spanningsmeter, pedaal sleutel, ketting knijptang (of hoe heet zo een ding), bandenlichters, 3e handje (ivm onvoldoende kracht in mijn vingers om de banden terug te leggen/ eraf te halen), ketting pons anti-seize pasta staan.

Volgende aankopen zullen zijn spokey spaaksleutel, next best thing van M-Gineering en een Topeak Ratchet Rocket Lite DX multitool, ketting pons (werkplaats variant)l. Oh ja, en een kleine momentsleutel staat ook op het verlanglijstje.

Het grote werk laat ik voorlopig nog aan de vakman over. Eerst de vervolgcursus bij Marten doen volgend voorjaar (hoop ik) en langzaamaan meer zelfvertrouwen opbouwen om dan de iets grotere zaken zelf aan te pakken.
Als je van gereedschap houdt:

http://www.parktool.com

Staat ook vol met artikelen en filmpjes over fietsonderhoud. Kijk wat je wilt doen, en welk gereedschap daar bij hoort. Starterssetjes zijn ook mooi, maar bevatten vrijwel altijd gereedschap dat je niet nodig hebt. Dat kan wel weer van pas komen als je een grote collectie fietsen hebt, of het onderhoud voor je hele familie- en kennissenkring op je wilt gaan nemen.
Timing is ook belangrijk ontdekte ik afgelopen zaterdag. Ik was begonnen met groot onderhoud aan mijn Santos Travelmaster, en ik wilde nu eindelijk eens zelf ketting, cassette en een voorblad vervangen. Cassette-afnemer en kettingzweep had ik al eens aangeschaft. *)
Helaas ontdekte ik pas even voor zessen dat je voor het losmaken van de crank ook gereedschap nodig hebt. Eigenlijk *wist* ik wel dat ik een cranksetafnemer nodig had, maar het drong zich pas in alle hevigheid aan mij op toen ik er aan toe was om hem te gebruiken. :-(
Gisteren de afnemer besteld, en volgens planning wordt hij op dinsdag thuisbezorgd, zodat ik a.s. woensdag, op mijn vrije dag weer verder kan.


*) Het pad van de beginnende dhz-er gaat niet over rozen, zo bleek. Ook met heel veel kracht zetten lukte het me niet om de cassette los te krijgen. Nog meer kracht zetten durfde ik niet. Uiteindelijk de leverancier van mijn fiets (bike4travel) gebeld met de vraag of ik even langs mocht komen. Dat was gelukkig geen probleem. En (ook gelukkig) ook Adriaan moest behoorlijk wat kracht zetten. Want wat je natuurlijk niet wil is dat je om hulp roept, en dat iemand dan zo'n ding met zijn pink los krijgt. De bankschroef (die ik zelf niet heb) bleek een belangrijke rol te spelen in het losmaakproces.
Ook hier een motorverleden. Daarnaast sleutel ik al jaar en dag aan alles en nog wat, dus een uitgebreide basisset met degelijk materiaal had ik al. De voornaamste aanvulling, ondertussen ook al wat jaren geleden, is de set fietsgereedschap van Aldi of Lidl. Daarin zitten zowat alle specifieke fietsgereedschappen. Dat voldoet ruimschoots. Mocht ooit iets uit de set stuk raken, dan vervang ik dat ongetwijfeld door nog beter materiaal, maar tot nu bleek dat niet nodig.
Ja, één extraatje: een prima spaaksleutel van bij Rose, omdat ik toch pakweg elk jaar een wiel maak. Daarnaast wordt af en toe wel eens een wiel gericht, nagespannen of gecontroleerd en dan is een goede, vingervriendelijke spaaksleutel wel mooi meegenomen.
danielhens schreef:Ik moet mijn eigen draadjes beter opvolgen.
kan ik hier ergens instellen dat ik een melding krijg als er reacties komen?
Al wat je volgens mij hoeft te doen, is het vinkje laten staan bij 'Stuur mij een notificatie als er een reactie is geplaatst' als je een berichtje typt, onder het tekstvenster. Althans bij mij staat dat standaard aangevinkt; ik zet het altijd uit omdat ik de actieve onderwerpen toch wel bijhoud.

Carl