Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BOB-yak, ATB en standaard - Forum Wereldfietser

BOB-yak, ATB en standaard

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een (fiets)standaard op de achtervork van de ATB of op de BOB-yak fietskar zelf. Een standaard lijkt mij nl. in de wegzitten voor de bevestiging van de BOB bij je achterwiel.
Zijn er ook speciale standaards voor bevestiging aan de BOB zelf, zodat als deze aangekoppeld is gelijktijdig de fiets kan ondersteunen???

Let wel, ik heb zo'n ding niet en ook nog nooit van dichtbij gezien. Maar wat ik op de website van BOB kan achterhalen steekt de houder die aan de fiets zit direct naar achteren en valt deze niet over de achtervork heen. Het lijkt me dus, dat de achtervork standaard niet in de weg zit. Zou me eerlijk gezegd ook verbazen, daar fietsen waar je een BOB op zet vaak al geen mogelijkheid hebben voor een middenstandaard...
Hoi Jeronimus,

Ik heb zelf zo'n Bob-Yak én een standaard. De standaard kun je gewoon gebruiken, maar doordat de Yak één wielig is, met een scharnierpunt is het veel gemakkelijker om de fiets ergens tegen een boom aan te zetten.
Jarno, bedankt voor je moeite om op de site van bob te zoeken voor me. Het aankoppelen van de BOB aan de fiets met een achterstandaard zal het probleem ook niet zijn, maar meer de hoekverdraaiing die de BOB tov de fietsachtervork zal maken bij hellingen ed. Hierbij zal mijnsinziens de standaard op de fiets, de vrije draaiing van de vork hinderen. Thanks anyway!!

Hé die Rogier,

Maak jij gebruik van een achter- of een middenstandaard? Uit je verhaal af te leiden een achterstandaard. Heb ik nog een vraag aan jou. Komt bij een hoekverdraaiing (helling/hobbel ofzo) van de kar tov de fiets de standaard niet tegen de vork van de BOB? Maw kan de BOB vrij scharnieren aan de fiets zonder de standaard te raken? Steekt hierbij de standaard evenwijdig, maar buiten de vork langs?

? Daar heb je toch totaal geen last van. Je zet eerst een onderdeel achter op je fiets. Dit heeft een vaste vorm en beweegt niet. In ieder geval niet van links naar rechts. Daaraan komt de bob. Die beweegt. Maar dat is geheel achter je fiets en daar heb je dus geen last van.

Volgens mij dan.

Hoi Jeronimus,

Ik heb inderdaad een achterstandaard. Bij een hoek van tegen de 90 graden komt de standaard inderdaad tegen de Bob aan.
Als je fietst komt deze hoek nooit voor, tenzij je onvrijwillig tegen de vlakte gaat.
Als je niet fietst komt deze hoek ook wel eens voor (fiets aan de hand, of fiets valt), maar dat heeft bij mij nooit echt tot problemen geleid, behalve dan dat je in een smal gangetje een beetje moet manvouvreren en het achterwaards manouvreren met zo'n Bob niet echt gemakkelijk is.

Het vallen van de fiets moet je uiteraard altijd voorkomen, maar nu helemaal, omdat er dan krachten op de verbinding kunnen komen (horizontaal i.p.v. verticaal) waar de verbinding niet op berekend is (vergelijkbaar met de derailleur-"beschermers", die de nok van het frame afbreken). Gelukkig heeft de fabrikant dit deels weten te omzeilen door het scharnier achter de fiets, waardoor deze krachten niet rechtstreeks op de as komen.

Rogier

Je hebt geen standaard nodig als je de BoB-Yak hebt achter je ATB. Het is zelfs af te raden een standaard te gebruiken omdat deze af breekt als je er zowel de fiets als ook de BoB erop laat rusten.
De BoB-Yak kan je 'scharen'. Dat wil dus zeggen dat de BoB en de fiets onder een hoek van elkaar geplaatst worden. Zodoende ondersteunen ze elkaar en kunnen zo niet omvallen. Je hebt wel een klein beetje ruimte nodig om te scharen en ook weer weg te rijden. De 'schaar' hef je makkelijk op door vooruit te rijden.

Zelf ben ik er niet al te gek op, dat scharen, omdat er vrij veel spanning op 1 kant van de U-vorm die over de speciale achteras valt komt te staan. De borgpen en die kant hebben een aardige kracht te verwerken.
Uit eigen ervaring kan ik in ieder geval melden dat de speciale uitvalnaaf krom trekt en dus je as kan beschadigen.

Zet dus als het even kan de hele constructie tegen een paaltje, hek of wat dan ook. Let wel op dat je het karretje er tegen zet en NIET de fiets. Het grootste gewicht zit in het karretje en deze houdt dus tevens de fiets overeind.

Tip: zorg voor een stuurtas of een zadeltas, want de standaard tas die meegeleverd wordt heeft geen zijvakken of bovenvak.
Zojuist door alle kommentaren gelezen en nu vraag ik me af of er iemand ervaring heeft met de BOB IBEX of met de CYCLONE van het Nederlandse RADICAL DESIGN?

Cheers,
Sebastian
Heb geen info over RD of Bob karren, maar wel ervaring met Koolstop Wilderbeast.
Ook een prettige 1-wieler met als extra: inklapbaar. (handig in trein/vliegtuig/auto en thuis na de vakantie)
Volgens mij valt het succes van een fietskar te halen met een goede koppeling aan de fiets ('t is echt erg als je 'm ver weg niet meer aan de fiets kan hangen)
Bij de Wilderbeast is de koppeling aan de fiets òf een metalen blokje op de quickrelease of een kunststof 'blok' dat op en in de hoek van achtervork en buis van zadel naar achterpad gezet wordt. Deze laatste koppeling trekt dus meer aan het frame dan aan de achteras, wat op de lange duur iets betekent, maar dat weet ik nu nog niet te vertellen (misschien betere kracht-spreiding?/duurzaamheid)
De koppeling heeft wel aanpassingen nodig op oudere racefietsen met schuin naar voren lopende uitvalnaaf. TWC-europe heeft voor mij een aanpassing aan de koppeling gemaakt zodat m'n kar ook achter mijn 25-jaar oude Koga kan hangen.
Ook is de route van de derailleur-kabel van belang. Loopt deze op de achtervork òf via de zadelpijp naar het achterpad. In het eerste geval zou de kunststof koppeling wel eens lastig of niet kunnen passen doordat de deraileurbusssen op de liggende achtervork in de weg zitteen.
Maar op een ATB of MTB zijn beide koppelingen volgens mij geen probleem. Wel heb ik als backup drie koppelsystemen bij me: kunststof aan frame, metaalblok voor schuine uitvalnaaf, metaalblok voor vertikaal naar beneden uitvalnaaf.
Het leuke van ook deze kar is dat je de tas met bagage uit de kar haalt, en zelf gemaakte plaat ter grootte van de bak uit de kar haalt, 2 blokjes op de bovenrand van het frame klikt (met waterleiding-kunststofklemmetjes bijvoorbeeld) de kar omkeert, plaat erop, en voila, we hebben zowaar een tafel van 40 x 65 bij je!

Verder rijdt een eenwieler subliem. Volgt je heel goed, als je uitwijkt voor een gat of paaltje o.i.d. weet je zeker dat ook de kar er goed langs komt.
Ook afritten/opritten kan je zonder probleem schuin nemen, de kar krijg je niet om, tenzij je zelf ook om gaat.

Marc
over 4 weken meer praktijkervaring na trip naar de Middellandse Zee.