door
marcRap » ma 23 jun, 2003 01:19
Heb geen info over RD of Bob karren, maar wel ervaring met Koolstop Wilderbeast.
Ook een prettige 1-wieler met als extra: inklapbaar. (handig in trein/vliegtuig/auto en thuis na de vakantie)
Volgens mij valt het succes van een fietskar te halen met een goede koppeling aan de fiets ('t is echt erg als je 'm ver weg niet meer aan de fiets kan hangen)
Bij de Wilderbeast is de koppeling aan de fiets òf een metalen blokje op de quickrelease of een kunststof 'blok' dat op en in de hoek van achtervork en buis van zadel naar achterpad gezet wordt. Deze laatste koppeling trekt dus meer aan het frame dan aan de achteras, wat op de lange duur iets betekent, maar dat weet ik nu nog niet te vertellen (misschien betere kracht-spreiding?/duurzaamheid)
De koppeling heeft wel aanpassingen nodig op oudere racefietsen met schuin naar voren lopende uitvalnaaf. TWC-europe heeft voor mij een aanpassing aan de koppeling gemaakt zodat m'n kar ook achter mijn 25-jaar oude Koga kan hangen.
Ook is de route van de derailleur-kabel van belang. Loopt deze op de achtervork òf via de zadelpijp naar het achterpad. In het eerste geval zou de kunststof koppeling wel eens lastig of niet kunnen passen doordat de deraileurbusssen op de liggende achtervork in de weg zitteen.
Maar op een ATB of MTB zijn beide koppelingen volgens mij geen probleem. Wel heb ik als backup drie koppelsystemen bij me: kunststof aan frame, metaalblok voor schuine uitvalnaaf, metaalblok voor vertikaal naar beneden uitvalnaaf.
Het leuke van ook deze kar is dat je de tas met bagage uit de kar haalt, en zelf gemaakte plaat ter grootte van de bak uit de kar haalt, 2 blokjes op de bovenrand van het frame klikt (met waterleiding-kunststofklemmetjes bijvoorbeeld) de kar omkeert, plaat erop, en voila, we hebben zowaar een tafel van 40 x 65 bij je!
Verder rijdt een eenwieler subliem. Volgt je heel goed, als je uitwijkt voor een gat of paaltje o.i.d. weet je zeker dat ook de kar er goed langs komt.
Ook afritten/opritten kan je zonder probleem schuin nemen, de kar krijg je niet om, tenzij je zelf ook om gaat.
Marc
over 4 weken meer praktijkervaring na trip naar de Middellandse Zee.