Enkele jaren geleden heb ik op aanraden van mijn (vroegere) fietswinkel ook Schwalbe's Marathons gemonteerd. Ik had al veel fietservaring met vele banden, na 10 dagen heb ik ze verwijderd (iedereen verklaarde mij voor gek;"Het waren toch de beste banden voor fietsreizigers??". Reden:
1) Duidelijk voelbaar hogere rolweerstand (schatting 10 tot 20 %).
2) Al diverse lekke banden gehad over o.a. een normaal Deens schelpenfietspaadje (met andere banden 26x1.9 heb ik nooit lekke banden gehad op dergelijke paadjes.).
Mijn beste band over de jaren is de Avocet Cross Kevlar. Die heeft echter als zwakste punt de wangdikte. Bij zwaar beladen fiets geeft die de geest na lange tijd (wang scheurt los bij velgrand). Dat is echter pas na ca 10.000 km voor de achterband voor een zwaar beladen fiets over slechte wegen).
Nu rijd ik als proef op Continental Town & Country. Hetzelfde profiel (glad op loopvlak; profiel aan zijkanten), maar mogelijk sterker dan de Avocet.
++++++++++++++++++++++
Postscriptum 22/03/2006. Slechts 2000 KM gefietst, maar ik kan toch wel een mening geven over de Continental Town & Country (1 zeer slecht, 10 zeer goed);
Rolweerstand: 8,5
Pasvorm: 8
Slijtvastheid: 8,5 (zien er nog als nieuw uit. Zelfs de giet-ribbel zit er nog op).
Lekbestendigheid: 3. Diverse lekke banden gehad over 'brave' wegen.
Die band gaat er dus uit. Rijdt geweldig, lijkt zeer duurzaam, maar laat zich gemakkelijk doorprikken. Ga morgen weer Avocet Cross Kevlar bestellen.
++++++++++++++++++++++
Postscriptum 01/04/2006 (geen grap).
Ik heb mijn ervaringen met fietsbanden in een bandenoverzicht geplaatst:
http://www.renemaassen.nl/tips/fietsbanden.html
Have fun!