Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets gezocht, 26" wielen - Forum Wereldfietser

Fiets gezocht, 26" wielen

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een tweedehands fiets voor mijn aanstaande fietstocht. Ik geef de voorkeur aan 26" wielen en een vlinderstuur of mtb stuur met bar ends, maar ben wel een beetje flexibel op dat vlak.
Lichte voorkeur voor een stalen frame, maar ook geen drama als het uiteindelijk aluminium wordt, mijn beperkte budget is wat dat betreft belangrijker. Gezien het budget is Rohloff waarschijnlijk geen optie, dus derailleur is prima :)

Mijn vorige fiets was een opgetuigde oude MTB (Giant Track Expert) en dat beviel me wel prima...maar is helaas achtergebleven in Maleisië.

De fiets zal gebruikt worden voor een tocht van Iran naar Spanje waarbij we onderweg (wild)kamperen, dus moet in staat zijn om redelijk wat bepakking mee te slepen en we zullen aardig wat heuvels tegenkomen onderweg. Wegen zullen voornamelijk verhard en gravel zijn, maar wie weet zoeken we ook wat onverharde paden op. Mijn lengte is 173cm en heb een gemiddelde lichaamsbouw, weeg zelf ongeveer 65kg. Ben een beetje de weg kwijt in de verschillende maatvoeringen bij verschillende merken, maar ik vermoed een 17" frame of het equivalent in centimeters :) (toch?)

Mijn budget is ongeveer EUR 1000 inclusief evt. opknapkosten, dus de kostprijs van de fiets hangt vanaf hoeveel er aan moet gebeuren of dat 'ie vrijwel rijklaar is.

Iemand toevallig iets vergelijkbaars in de schuur staan / voorbij zien komen op marktplaats? Ik zoek natuurlijk zelf ook op marktplaats maar blijf een beetje hangen in dezelfde zoektermen (Santos, Koga, "trekkingfiets" etc.) en zie soms door de bomen het bos niet meer... Ik woon in het buitenland en er zijn hier weinig goede trekkingfietsen beschikbaar dus ben van plan er één aan te schaffen als ik in December in Nederland ben.

Hartelijk dank!
Een mtb is een goed plan. Voor jou is waarschijnlijk 18'' (vaak aangeduid als M) goed. Kijk op bijv.:
http://www.evanscycles.com/product_docu ... -chart.pdf
Maten in centimeters slaan doorgaans op racefietsen en andere fietsen met 28'' wielen.
Beide zijn niet over en weer te vertalen. Een 18'' mtb zou omgerekend 45 cm zijn, maar voor een wegfiets zou dat veel te klein zijn, als zo'n maat al zou bestaan.
Bedankt Jan! Een 'oude' MTB (zonder vering) is waarschijnlijk de goedkoopste optie inderdaad, hoewel ik hoop dat er voor mijn budget nog wel ergens een 2ehands santos o.i.d. in het verschiet ligt.

Wat betreft de maatvoering raak ik de weg soms nogal kwijt, inderdaad vanwege de verschillende systemen die gebruikt worden bij verschillende soort fietsen. Wat voor maatvoering in cm zou ik me op moeten richten voor toerfietsen? Koga's bijvoorbeeld worden voor zover ik begrepen heb meestal in cm's weergeven...Arg :lol:
Mijn vorige fiets (die ik dus nu niet meer bij de hand heb) was op goed gelukt gekocht en denk ik een beetje te groot, maar ik weet de maat daar niet eens meer van.
Behalve die fiets heb ik alleen maar studentenschrootfietsjes gehad, dus in vergelijking daarmee fietst vrijwel elke andere fiets hemels.
Het ergste is dat maatvoeringen van fietsen brijwel altijd slaan op de hoogte en niet op de lengte. De lengte is echter belangrijker dan de hoogte. Let daar op.
Ik zou geen oude fiets kopen voor zo'n tocht.
Lees de wiki.
Voornaamste tip: probeer het eerst thuis.
Een tweedehands fiets kan best, mits je goed op de kwaliteit let.
Ik kocht voor 250 euro een Santos mtb en daar was eigenlijk niets mis mee. Rekje erop en klaar. Er is nu een paar duizend kilometer probleemloos mee getoerd, ook veel onverhard en met flink wat bagage. Voor de volgende fietsvakantie heb ik nu wel preventief nieuwe wielen gekocht.
Er zit een Magura voorvering op. Daar ben ik wel blij mee.
Kortom, een budget van 1000 euro is ruim voldoende...
Ik heb eventueel nog wel een mountainbike voor je staan.
Het is een Cube LTD Race uit 2012 waar ik een vaste vork (Surly 1x1) in heb gezet.
Er zit ook een achterdrager op (Tubus Disco).
Frame is 20 inch. Misschien iets aan de grote kant? Ik ben zelf 1.78m.
Mocht je interesse hebben dan mag je altijd langs komen voor een proefrit.

Hier nog met de oude voorvork.
Afbeelding
Voor de prijs van 999 heb ik 2 zelfbouw trekking fietsen te koop voor personen van 170 - 185cm groot.

1 fiets is voorzien van een set onverwoestbare 26 inch 48 spaaks Vittorio wielen.

Ik kan je fotoos sturen als je wilt

Het gaat wel om de set van 2 kompleet.

laat maar weten hoe je er over denkt. Maar bij mij ben je voor € 999,- 2x rijklaar

Groet,

Rene
Kiwi, bedankt! Niet helemaal wat ik zoek en ik denk inderdaad ook te groot...ik houd er niet echt van om erg uitgestrekt te zitten dus ik denk dat bij deze m.n. de bovenbuislengte te lang is. Succes met de verkoop verder :)
Hoi Neva, heb je PB gestuurd. Groeten nins