Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore of XT? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Deore of XT?

Ave Gone schreef:
EnriceV schreef:Ok, je zadelpen is dan niet verroest, maar ze zakt wel langzaam naar beneden.
Oeps, da's waar ook. Wat is eigelijk het aangewezen spul tegen zakkende zadelpennen?
Ik gebruik shimano anti seize - http://cycle.shimano-eu.com/publish/con ... kshop.html, maar in principe is elke olie die een laagje legt en vervolgens uitdroogt tot iets klevering geschikt. Ik neem aan dat de gekookte lijnolie die veelvuldig wordt vermeld hier ook perfect zijn werk zou doen.
EnriceV schreef:
Ave Gone schreef:
EnriceV schreef:Ok, je zadelpen is dan niet verroest, maar ze zakt wel langzaam naar beneden.
Oeps, da's waar ook. Wat is eigelijk het aangewezen spul tegen zakkende zadelpennen?
Ik gebruik shimano anti seize
Ik ook, maar daarmee glijdt mijn zwarte gecoate pen toch vrij snel weg. Lijnolie is een idee, misschien beter dan het ontvette niets dat ik nu gebruik.
Ave Gone schreef:..Wat is eigelijk het aangewezen spul tegen zakkende zadelpennen?
Eén maatje dikker aanschaffen? Bij zadelpennen is dat een tiende millimeter. Vervelend is dat... ik heb het eens gehad met een stalen frame met een klemlug, met een gecoate alu zadelpen. Een dikkere zadelpen hielp toen eigenlijk alleen écht, maar die ging dan wel weer heel ongemakkelijk in het frame (coating eraf..) en was dus lastig te stellen.

Er zijn ook van die alu vulbussen, maar dan moet er wel net genoeg ruimte over zijn.

Mogelijk dat klemringen, zoals in iig alu frames vaak hebben, een betere vatting hebben en beter vastklemmen.
Op een ander fietsroute kwam het woord latoenkoper voorbij...
Bierblikje, alu, precies 100 micron.
Ik wilde toch Sheldon Brown even aanhalen:
Prevention
To update an old saying, 28 grams of prevention are worth 454 grams of cure. Stuck seatposts are always the result of improper installation. If you do it right, you will never have a seatpost get stuck after you install it.

Always use grease. [Not for carbon-fiber seatposts, which easily can be damaged by seatpost clamps, too. For a carbon-fiber seatpost, see suggestions later on this page -- John Allen] The inside of the seat tube should be heavily coated with grease all the way 'round before you install the seatpost.If you use enough grease in the seat tube, there is no need to grease the seatpost itself. (When you make a peanut butter sandwich, you only need to put the peanut butter on one of the slices of bread.)
The three rules of hammering seatposts:
Never install a seatpost with a hammer.
Never, never install a seatpost with a hammer.
Never, never, EVER install a seatpost with a hammer!
Do not install a plain "pipe-type" seatpost without having a saddle attached to it. They can slip down too far and get stuck where you can't reach them.
Ik heb inmiddels uit Groningen te horen gekregen dat vet voor carbon pennen ook in dit geval goed te gebruiken is.
"vet dat gevuld is met micro bolletjes kunststof. Deze vertanden zich in het oppervlak en verhogen zo de wrijving."
Met de maat en de klem zit het wel goed.

Met het rommelen met andere maten pennen heb ik in het grijze verleden wel ervaring gehad. Die ervaring eindigde inderdaad met een hamer. Gelukkig was ik al uit de groei want van verstellen was geen sprake meer.
Mr. Z schreef:De XT naven geven al jaren problemen, t is niet direct deas maar de kleine kogels die t niet aan kunnen.

Zou zelf de boel uit elkaar halen, schoonmaken en de kogels vervangen en monteren met goed teflon vet zo als van finishline als je nog zo lang mogelijk met je huidige wiel wil doen en dat dan elke zeg 5000km.
Er zit niks anders op. Ik ben echter gewend aan wielen waar je minstens 20 000 km niet naar om hoeft te kijken. Dus voortaan maar geen achterwiel meer bestellen bij een vakantiefietsendealer die blijkbaar meer verstand heeft van fietsen met drijfriem en Pinion dan van simpele cassettenaven :-(
Grappig om te zien dat zo'n 'gesprek' uiteindelijk allerlei zijwegen inslaat :D
Blij met de tips en reacties. Langzamerhand krijgt mijn fiets vorm; zie: http://www.synusfietsen.nl/synus-himalaya/. Kleur wordt waarschijnlijk Karmijnrood-metallic
Tja Harry, op dit forum zijn zoveel zijwegen. De meeste wereldfietsers komen dan ook nooit aan op hun bestemming...... :twisted:
nobbiomatic schreef:Tja Harry, op dit forum zijn zoveel zijwegen. De meeste wereldfietsers komen dan ook nooit aan op hun bestemming...... :twisted:
De reis is de bestemming :D
Even verder bomen over het ideale vet om de zadelpen vast te zetten: carbonpasta of kopervet. Hierin zitten kleine 'schilfertjes' die het bewegen tegen gaan. Bijkomend voordeel voor aluminium en carbonframes is dat je een veel lager moment kan gebruiken om alles vast te zetten...
Thanx. Ik heb het op mijn verlanglijstje gezet :D
(http://www.rose.nl/artikel/dynamic-mont ... aid:413183)
Niemand die in de buurt van Antwerpen (België) woont die interesse heeft in het delen van de inhoud van een grote tube of zelf pot? (Verschil in prijs per liter van meer dan een factor 3.5.)

Renaat
Revanho schreef:
Niemand die in de buurt van Antwerpen (België) woont die interesse heeft in het delen van de inhoud van een grote tube of zelf pot? (Verschil in prijs per liter van meer dan een factor 3.5.)
Renaat
Als ik je op de F&W-beurs zie kunnen we wel wat ruilen.
I.h.a. is de behoefte aan het delen van spulltjes erg klein. Ik heb eens op een beursrommelverkoop fotobusjes montagepasta aangeboden voor één euro. Niemand had ook maar enige interesse, terwijl je met een fotobusje van dat spul jaren vooruit kunt als dhz-fietsenmaker.
Ave Gone schreef:Als ik je op de F&W-beurs zie kunnen we wel wat ruilen.
I.h.a. is de behoefte aan het delen van spulltjes erg klein. Ik heb eens op een beursrommelverkoop fotobusjes montagepasta aangeboden voor één euro. Niemand had ook maar enige interesse, terwijl je met een fotobusje van dat spul jaren vooruit kunt als dhz-fietsenmaker.
Dank je voor het aanbod, maar daar ga ik (dit jaar) niet naar toe.

Het delen is meer en meer in, al blijft het een klein percentage van de bevolking die zich er sterk met bezig zouden. Wel zonde, want het kan mensen veel geld, soms tijd, ... uitsparen en is een pak beter voor het milieu.
Het zou me niet verbazen dat er in het door jouw beschreven situatie ook wel een soort wantrouwen meespeelt. 1 euro voor zo'n potje met 'weet ik veel wat' zullen veel mensen veel geld vinden. Zit datzelfde goedje in een blitse verpakking met een sprekende tekst en het is opeens 5 euro waard.

Renaat
Harry Slegh schreef:Nou, Nobbiomatic en Eric op de Fiets: ik zal eens zien wat ik kan doen met foto's tzt. Het wordt een triple: ik wil maximale variatie en een klein verzet hebben omdat we op grote hoogten gaan fietsen
Hoi Harry, is er al een foto beschikbaar? Zit de SLX groep er al op?
Beste wereldfietsers, voor degenen die hebben gevraagd om een foto van de Himalayafiets van Synus die door Chris van der Gaag gebouwd wordt: op http://www.synusfietsen.nl/synus-himalaya/ verschijnen de eerste contouren
Leuk om te zien Harry, url staat bij mijn Bladwijzers.
Hoejut ook went of keert: het blijft een emotioneel moment, de geboorte van een fiets. :|