door
stef.l » za 22 nov, 2014 17:14
Ik rijdt zelf op een TX 400 Deore XT. Dus voor wat betreft de ervaringen met de chainglider kan ik niets over zeggen. Deze zit er bij mij namelijk niet op
.
Voor wat betreft afmontage, is dit bij de VSF fietsen erg beperkt. Aanschaf bij een gerenommeerd dealer maakt daarin mogelijk iets verschil. Maar toch altijd nog zijn er enkele hekele puntjes welk ik zelf heb moeten aanpassen. Het probleem met aanlopen van de spatborden welk Michiel beschrijft in het review is daar één van.
Zelf heb ik enkele mm's aan ruimte weten te winnen door de spatborden qua afstand boven, voor, en achter t.o.v. de band gelijk te stellen. Hierdoor is rijden op doorsnee bospaden en blubber nu eigenlijk niet langer een issue. Enkel de echt dikke drek loopt nu nog aan, maar is eigenlijk wel te verwachten bij een regulier spatbord.
Schwalbe Mondials rijden inderdaad vrij zwaar. Maar voor een expedition fiets is het eigenlijk één van de weinige banden welk je er op zou mogen verwachten. Wil je het niet voor expedition doeleinden gebruiken, dan is uiteraard een ander setje banden er snel genoeg onder gezet. Of het financieel aantrekkelijk is, dat is uiteraard een tweede. Maar dat geldt uiteraard ook voor de overige merken. Kijk welk totaal plaatje je specifieke eis het best beantwoord.
Maar bijv. de ervaring van Michiel om met het bovenlijf te moeten werken om de fiets in bedwang te houden op gravel, het gevoel van zwabberende tassen, etc. Ik kan mij daar totaal niet in vinden. Bij het lezen van de review kwam bij mij dan ook de vraag naar boven, hebben wij op dezelfde fiets gereden? Ik heb de 2013 editie. Maar kan mij niet voorstellen dat de TX400 in 2014 dusdanig veel veranderd is. Kijkende naar de specs list iig niet.
Overigens, mijn fietsbel heeft nog geen enkel afgebladderd stukje na ruim 7000 km op de fiets
.
Ik denk dat het weer eens goed laat zien hoe persoonlijk dit soort productreviews eigenlijk zijn. En hoe weinig waarde de meer subjectieve opmerkingen hebben in de overweging om wel of niet zelf tot aanschaf van de in dit geval betreffende fiets over te gaan.