Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tenten: Van Ultralight naar Nostalgie - Forum Wereldfietser

Tenten: Van Ultralight naar Nostalgie

Onderstaande tenten in bezit of in bezit gehad.
Inmiddels ben ik helemaal back to basic.
Prachtige nostalgische tentjes.
Wel plm 4 a 5 kilo maar op tochten in de lage landen maakt dat weinig uit.
Alleen de tent van North Face gebruik ik nog op tochten met de wat zwaardere klimmetjes van plm. >4% .

Coleman Exponent (verkocht)
Afbeelding
Robins Cloud 2 (verkocht)
Afbeelding
Terra Nova Lacer space (verkocht)
Afbeelding
Vaude power Lizard Ultralight (verkocht)
Afbeelding
Vaude power Ferret Ultralight (verkocht)
Afbeelding
Esvo Voldendam (nog in bezit mijn favoriet)
Afbeelding
Dispuut van Carl Denig (nog in bezit)
Afbeelding
Pluto Plus van Carl Denig (nog in bezit)
Afbeelding
Nomad (nog in bezit)
Afbeelding
North Face Rock2 (nog in bezit)
Afbeelding
Wauw dat is een hele serie. Maar als je nu moet aangeven welke tent je het beste en slechtste bevallen zijn met de plussen en minnen welke zouden dat dan zijn.

Ikzelf vond de Terra Nova Lacer space er wel aantrekkelijk uitzien ivm de hoogte en de voorruimte.
Zo veel tenten :shock: :shock: :shock:
Wat was er dan in vredesnaam mis met al die tenten? Waarom steeds weer een andere? Haringen vuil en dan hoefde het niet meer :D ? Dure hobby lijkt me.
Ik heb al zeventien jaar een Nallo 2 en die heeft me overal en altijd trouw gediend... Zowel bij het lopen met een rugzak door de meest onherbergzame gebieden als op de fietstochten van de afgelopen jaren.
Op deze site vindt je de voor- en nadelen
http://www.kampeerinfo.nl/informatie/0- ... ialen.html

Wat voor mij telt is de beleving en dan kom ik al gauw terecht op prachtige mooie nostalgische tentjes. Daar kan ik helemaal verliefd op worden.
Zie site http://home.planet.nl/~hmeijs/NTT.htm

Dit zijn overigens alleen mijn fietstentjes.
Daarnaast heb ik als type gezinstent :
- de Salamander van Erdman Schmidt en
- een Karsten Tent van 3,50x3,50 met voorluifel.
De voor en nadelen van de verschillende doeken ken ik. Maar was meer benieuwd naar persoonlijke ervaringen zoals opzet gemak, condens ed..
Inge1 schreef:De voor en nadelen van de verschillende doeken ken ik. Maar was meer benieuwd naar persoonlijke ervaringen zoals opzet gemak, condens ed..
Wat dat betreft kan ik me mateloos ergeren aan de nadelen van Polyesterdoek.
Zeker de condensvorming, waardoor je 's-nachts heerlijk druppels op je hoofd vallen.
Dan het nadeel van rek en krimp bij warm en kou. Overdag staat de tent mooi strak en 's-nachts flappert de boel en hangt de tent er in de ochtend slap bij.
Het merendeel van de tenten heeft een onhandige in- en uitstap of in-gang/uitgang van b.v. 45 graden. Dan moet je helemaal in een hoek duiken om de rits te vinden. Vervolgens is dan je hoofd/haar en je rug nat van de condens. Lastig als je er 's-nachts wel eens uit moet voor een plasje. De Esvo tent heeft een nagenoeg verticale opening en deze kan ik eenvoudig omslaan. Dat biedt gemak bij in en uitstappen.
Soms moet je wel eens de nadelen voor lief nemen, zeker als het gaat om gewichtsreductie op wat zwaardere tochten. Daarvoor heb ik nog de Northface.
Wat het opzetgemak betreft, daar ben ik niet zo mee bezig. Als je een beetje handig bent en een paar keer een tent hebt opgezet, je krijgt de slag te pakkenen dan is het altijd redelijk snel geklaard.
Dat je in een klein tentje krap behuisd bent en weinig ruimte hebt is evident. In dat geval liet ik de tassen met spullen die ik niet nodig had aan de fiets hangen.

De tenten van nylon of Polyesterdoek zijn tov nostalgische tentjes 's-nachts kouder. Tenten van katoen of deels katoen houden beter de warmte binnen.
Ook sluiten mijn nostalgische tentjes rondom onderlangs beter af, waardoor er geen wind door waait.
Zie deze foto https://plus.google.com/photos/10300337 ... 6016083915
Je ziet dat de onderrand afsluit. Deze kun je ook nog met haringen vast zetten. Ook zie je op deze foto dat de "deur" helemaal tot in de nok kan worden open geritst. Terzijde: deze is gemaakt op het prachtige natuurkampeerterrein De Vlagberg bij het pittoreske dorpje St. Anthonis in NB.

'Last but not least' geldt voor mij de beleving van deze tentjes.

Duur: absoluut niet. Even zoeken op internet en je komt werkelijk pareltjes tegen voor een schappelijke prijs. Soms een nieuwe rits of behandelen met waterafstotend middel, maar dan heb je ook wat.

Zo heb ik vorig jaar de Vaude power Lizard UL van 1200 gram gebruikt in Scotland. Gekocht voor 200 euro en weer verkocht voor 150 euro. En dat geld stak in weer in de north face gekocht voor 175 euro.

Voor de nostalische tentjes heb ik gemiddeld 50 euro betaald per stuk. Wel heb ik bij 2 buiten tenten de ritsen laten vervangen. Dat wat 125 euro. Nu wordt er nog voor een tent de rits van een binnentent vervangen voor 75 euro. Maar gemiddeld stelt dat per tent niet veel voor.

De Terra Nova Laser kocht ik in 2010 voor 600 euro en verkocht deze in 2013 voor 300 euro. Maar voor dat verschil heb ik gemiddeld voor 7 euro overnacht. Het is echt een geweldige tent ( als je de nadelen even voor lief neemt ) maar ik wilde gewoon nostalgisch. De advertentie is op het forum bijna 3000 keer bekeken. Liefhebbers genoeg maar geen koper binnen de WF.
Bij de Zwerfkei is staat deze nu afgeprijsd voor 499,--.
Hier staat deze voor 360 euro: http://www.kampeermarkt.com/Terra-Nova- ... wgodr2cAIQ
Het gewicht is iets boven de 3 kg, maar als je de haringen vervangt voor stalen of zelf rotspennen, dan ga je gauw over de 4 kg.
Het is om mee te nemen een klein pakketje: erg handig.
Maar het blijft veel geld. Als je even de tijd neemt dan vindt je op marktplaats een beauty van een tentje voor weinig geld. Bevalt deze niet dan verkoop je die weer en op naar de volgende.
Die Terra Nova Lacer space lijkt mij een erg leuke tent. Zo hoog als deze hoeft voor mij niet, maar de binnenruimte buiten het slaapgedeelte vind ik aantrekkelijk. Deze tent gaat er uit. Wat zou een goede vervanger zijn?

Wat zijn de nadelen van de Terra Nova Lacer Space dan?
ruudvp schreef:Die Terra Nova Lacer space lijkt mij een erg leuke tent. Zo hoog als deze hoeft voor mij niet, maar de binnenruimte buiten het slaapgedeelte vind ik aantrekkelijk. Deze tent gaat er uit. Wat zou een goede vervanger zijn?

Wat zijn de nadelen van de Terra Nova Lacer Space dan?
De nadelen zijn al zo'n beetje gepasserd, maar om er nog een te noemen: voor het opzetten heb je plm. 30 haringen nodig. Je kunt je voorstellen wat dat betekent op een rotsigge ondergrond. Voor elke haring ben je ff zoet en kan ik me zo voor stellen dat je de Heer even toespreekt.
Dank voor je uitgebreide antwoord - hier kan ik wat mee in mijn zoektocht naar een geschikte tent die hopelijk redelijk hoog is. Het aantal haringen maakt voor mij helaas de Terra Nova niet geschikt waarbij het gewicht ook mee speelt. Hoop nog steeds een hoge tent te vinden - max 3000/ 3500gr - die met wat minder haringen vastgezet kunnen worden.

Helaas gaat het dan wel een polyester doch liever ripstop nylon doek worden ivm de gewichtsbesparing. Ik wil graag een 2 pers. tentje (met luifel gedeelte) ivm de extra ruimte, waarbij ik liefst enigszins rechtop kan staan en op een klein stoeltje binnen kan zitten. En natuurlijk voor 1 pers. makkelijk op te zetten is. Maar misschien zoek ik wel iets wat niet te vinden is.

Je schrijft dat je je tenten voor schappelijke prijzen via het internet hebt gevonden. Heb je misschien wat zoektips voor me - ik ben niet zo een handige zoeker... helaas...
Via marktplaats heb ik de Helsport gimle light 2+ voor een mooie prijs gevonden. Lekkere hoge ingang, ruime binnentent en mooi gewicht. Wel zorgen bij Helsport dat je DAC stokken krijgt.
Dank voor de MP tip - ga ik in de gaten houden.

Hoe bevalt de Helsport mbt opzetgemak, aantal haringen ed? En waarom de de dac stokken?
offtopic:
Inge, misschien de Vaude Chapel 2pers, 3kg, 185cm hoog en misschien ook een nieuw topic? :wink:
Die staat al in mijn keuze lijstje :)

En je hebt gelijk nu weer on-topic.
@Inge,
DAC stokken omdat hun oude stokken (yunan)scheuren of breken na een tijd. Ze worden wel gratis vervangen maar dan vervangen door dezelfde.
Opzetten, lekker vlot en staat mooi strak. Ik heb grondzeil en binnentent er vast inzitten. Wel span ik hem tegenwoordig af met de scheerlijnen. Dit omdat ik de vervelende ervaring van gebroken stokken zoveel mogelijk wil voorkomen.
Ik denk dat ik binnen 5 minuten de tent heb staan, maar heb dit nog nooit de tijd opgenomen.
@Reinder - dank voor de uitleg van de dac stokken - wist ik niet. Opzetten klinkt lekker snel. Zorgt dus voor wat meer nadenken of de Vaude chapel sul 3p of de Helsport gimle light. Voorlopig MP maar in de gaten houden en wie weet komt er 1 van beidde voorbij.
Verkoop je de northface nu ook?
jilkespitzen

Ik heb geen tent te koop.
Groet
Jan
ik heb deze tent Robins Cloud 2 an de ene kand is het een makkelijk tentje,maar als het buiten vochtig is dan gaat de binnen tent bol naar binnen hangen,en nu is de voor tentstok niet op de knik maar op een recht stuk gebroken.die heb ik met een spijker net zo dik als de stok weer vast gezet,dit is natuurlijk niet de oplossing en koop ik een nieuwe voor stok maar laat de achterste ook meteen vervangen(of bewaar ik in mijn tas als ik hem echt nodig heb) zo swaar zijn die nou ook weer niet
gr marcel
Nostalgie
Mijn huttent uit de jaren '60 - '70, waarmee ik samen met mijn broer met de mini op vakantie ging.
Mijn hart gaat weer open als ik deze foto zie.
Graag zou ik dit type tent weer in bezit hebben.
Misschien een speld in een hooiberg, maar misschien weet iemand bij wie zo'n tent op zolder ligt en kan missen natuurlijk.

Afbeelding