Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de ultieme fiets..... - Forum Wereldfietser

de ultieme fiets.....

Ik ben me aan het buigen over een nieuwe fiets. Mijn keuze is gevallen op een Santos Travelmaster. Maar dan....ik twijfel of ik er goed aan doe om er een geveerde voorvork op te zetten. En wat zijn de ervaringen met het bepakt bergop fietsen met voorvorkvering(onverhard/verhard)?
Ook is er te kiezen voor een geveerde zadelpen: wat zijn de ervaringen, is het zinvol? En wel of geen rohloffnaaf??Hoe fietst dit onverhard bergopwaards met bepakking? Is het z'n geld waard?
Moeilijke keuzes vind ik, het gaat om grote bedragen en ik wil heel graag een fantastisch goede fiets samenstellen....
Wij fietsen korte en lange vakanties, met name in de bergen en zowel verhard als onverhard ( liefst onverhard). Wie helpt mij in deze jungle van technische hoogstandjes?? Alvast bedankt voor de reacties.
Marie-José

Het zijn allemaal keuzes die erg persoonlijk zijn. Zo vind de een comfort belangrijker dan gewicht en de ander niet.
Om toch wat advies te krijgen, zul je toch wat meer over jezelf moeten vertellen:

- Waar ga je fietsen en over wat voor wegen. (wat is lang en wat is kort?)
- Is snelheid of comfort belangrijk.
- Hoeveel bagage neem je mee?
- Gebruik je de fiets alleen voor vakantie of ook voor woon-werk verkeer.
- enz....

Groeten,

Marco

Dank voor je reactie. Wij gaan fietsen in de Eiffel en Ardennen, Slowakije en over een tijd Zuid-Amerika voor een maand of vier. En wie weet wat daar uit voortkomt..We hebben gemerkt dat we erg houden van fietsen in de bergen en op onverharde wegen.
We fietsen graag hele dagen, met al onze bagage, dwz. kampeerspullen als tent, matje, slaapzak en brander, dat soort zaken.(voor-en achtertassen). Het is niet zo dat we van alles meezeulen, het is niet heel zwaar. Snelheid is niet heel belangrijk op onze reizen, comfort toch wel een beetje.
Verder fiets ik in Nederland zo vaak mogelijk na mijn werk hier in de omgeving, in een stevig tempo, en proberen we allerlei onverharde wegen en bospaadjes uit.
Ik ben geen zwaargewicht, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt voor vering?
Hopelijk zo genoeg informatie en kan ik nog meer tips ontvangen.

hoi!

Ikzelf fiets vaak hier in de beierse heuvels en bergen over onverharde wegen en offroad met volle bepakking. Ik heb voorvering en heb het gevoel dat het de stabiliteit van de fiets en het rijcomfort sterk verbeterd. Echter, in de bergen op steile hellingen (20%), bij het op gang komen in de blubber of mul zand en bij het optrekken aan het stuur gaat de fiets met een normale geveerde voorvork deinen en gaat veel klimenergie verloren. Ik heb dus voorvering met een lockout systeem zodat ik mijn vering aan en uit kan zetten. Tot nu toe functioneerd dat echt heel erg goed. Als je ook lowriders wilt hebben voor op de geveerde voorvork is er de Tubus Swing, de FAIV en Old Mountain.
Gewicht van de fietser is geen probleem want daar kan je de geveerde voorvork op instellen, ik weeg maar 60kg.
Wat ook erg lekker is is een geveerde zadelpen zoals de Airwings of Thudbuster, dat ontlast de rug aanzienlijk, zeker op wasbordwegen.
Wel oppassen dat de geveerde voorvoork de fietsgeometrie niet te veel veranderd, anders kan het zijn dat de fiets gaat zwabberen...

Comfortabel touren toegewenst en fiets de wereld,

Whisky

hoi,
als ik jou was zou ik er toch maar een geveerde voorvork opzetten, zeker als je ook op onverhard gaat rijden.
Zelf heb ik al bepakt over onverharde wegen gereden met fietsen zonder vering en met een fiets met voorvering. De fiets met voorvering zorgde ervoor dat mijn armen 's avonds veel minder moe waren, vergeleken met ongeveerde dus.
Het beste koop je ereen met lock-out, dat is toch lekker als je graag op de pedalen staand naar boven fietst.
veel plezier in ieder geval :D

Hoi,
Nog iets wat wel aandacht verdient bij een geveerde voorvork is het binnenwerk van een vork.
Aan te raden voor lange trips is een vork met staalvering en olie of elastomeren. Elastomeren kunnen eigenlijk niet kapot echter deze zijn weer temperatuurgevoelig dwz, bij koud weer worden ze harder en veert de voorvork minder goed. Oplossing kan dan zijn om er zachtere elastomeren in te doen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een oliebad met staalveren. Mocht er olie lekken kan je altijd nog op je staalveren verder fietsen en andersom ook.
Olie lucht ed is nl veel moeilijker te repareren, als dat al lukt.
nee

Dank voor de reacties zover!
Ik geloof dat ik beter af ben met een voorvorkvering.
Wat zijn de ervaringen mbt de Rohloffnaaf? Is dat z'n geld waard of niet? Kan je hier goed mee de onverharde bergweg op met bepakking?
Ik begreep dat Santos de roadmaster 26" niet levert met lockout, of heeft de magura vidar dat toch( want deze kan je erop zetten)?
Nog meer mensen die tips hebben voor mij om de ultieme fiets samen te stellen?
Marie-José

Hoi,
Ik heb zelf ook de Magura vidar, hier zit wel een lock out op. Is zeker aan te raden, vooral als je gaat klimmen op asfalt.
Een tip: Als je de Tubus Swing voordrager wilt gebruiken op de Vidar, zorg dan dat je de loze ruimte van de bevestigingsbeugel, welke je aan de vorkkroon bevestigd, opvult met een stevig rubber matje bv. De beugel rust, als je deze hebt bevestigd nl alleen maar op de schroeven van de vorkkroon. Hierdoor heb je dus een slechte krachtverdeling. Door tussen de kroon en de beugel de ruimte op te vullen wordt de kracht meer verdeeld en voorkom je straks ellende. :lol:

Hoi,

Kort geleden heb ik ook mijn droomfiets gebouwd, wel een dure grap...

Als je het geld hebt voor een Rohloff neem er dan zeker een. Ik ben er 100% tiptop tevreden mee. Ik had eerst een Shimano LX systeem maar dat was te gevoelig voor zand, modder en sneeuw. 2x per jaar moest ik de kransjes achter vervangen. Nu met mijn Rohloff kan ik door alles rijden zonder problemen. In het mulle zand van Wadi Rum en de Sinai heb ik er geen problemen mee gehad en ook de pakken sneeuw hier vormen geen probleem.
Als je er een neemt en veel in de bergen wilt gaan fietsen met bepakkig is het raadzaamvoor een 42 en achter een 17 tands krans te nemen. Met dit verzet kan je 4km/h met een maximum van 35 km/h trappen. Dat spaart echt je knieen. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over waneer ik op de onverharde wegen hier in de Beierse heuvels en in de Alpen fiets.


Oh, vanwege de genoemde nadelen van luchtvering heb ik de Omega Combo voorvork van RST (niet het duurste merk) met stalen vering in een oliebad. Veerweg instelbaar tussen 80 en 120mm met lockout.
http://www.rst.com.tw/product/pd2006/omega-air.htm.
Ik gebruik alleen de 80mm veerweg omdat anders mijn fietsgeometrie niet meer goed is.
De Vidar heeft sind 2006 ook lockout dus die zou ook erg goed zijn voor op de nieuwe fiets. Let er dus wel op dat je dan het nieuwste model krijgt.

Rij je veel in het donker met je fiets? Dan is het aan te raden een naafdynamo te nemen. Ideaal is de SON maar ook het duurst. Shimano maakt nu ook redelijke naafdynamo's maar met een iets lager rendement. De SON is in staat om op mijn fiets 2 voorlichten en mijn achterlicht van energie te voorzien vanaf 15km/h en hij werkt altijd.
Als koplampen heb ik de E6 van SON voor verlichting van de weg vlak voor mij ( nog nooit zo veel licht gehad) en voor het zien van de verre berm en verkeersborden de LED koplamp van Lumotec met standlicht. Erg handig voor kaartlezen in het donker en voor als je even flink moet klimmen in het donker en de dynamo niet genoeg energie kan leveren.

En voor koud weer vind ik de hydraulische remmen van Magura ideaal. Samen met een brakebooster remmen ze echt heel erg lekker gedoseerd.

Plaatje van de fiets: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... &start=100

Detail voorbouw:

Afbeelding

Whisky
Jeroen Kuijt schreef:Als ik jullie was zou ik kiezen voor de Koga World Traveller.
1. Het is een 9-speed achterderailleur. In Zuid-Amerika vindt je deze vrijwel niet, en deze is dus ook niet ter plekke te vervangen. Kost weer opsturen en kostbare tijd (als je inderdaad slechts 4 maanden hebt).
2. Aluminium frame is erg stijf en dempt minder trillingen dan een stalen frame. Erg onhandig als je over onverharde paden/wegen fietst.
3. Voordrager is slechts een lowrider. Je kunt er niet iets op leggen.
4. Bracket is een hypermoderne die bij reparatie niet ter plekke te vervangen is omdat deze technieken daar te duur zijn.
5. Lederen handgrepen zuigen vocht op in een (tropische) regenbui...
6. Veel mensen vinden de standaard bij de lowrider onhandig.
7. Stuur heeft slechts 1 handpositie wat erg onhandig is bij langdurig zitten.
8. Hij kost €1995,-.

Voor hetzelfde geld heb ik bij Vittorio:
1. 8-speedderailleur waarvoor wél onderdelen te verkrijgen zijn in verre oorden.
2. Stalen frame wat de trillingen wél goed dempt.
3. Voordrager waar zowel de tassen aankunnen als spullen óp vastgebonden kunnen worden.
4. Bracket dat ook ter plekke te vervangen is.
5. Watervriendelijke grepen.
6. Standaard bij het bracket.
7. Ergonomisch stuur met 4 handposities én waar toch een stuurtas aan kan (ook met de andere voordrager).
8. Kosten: ca. €2000,-.

Ehh,

-Er zitten rubberen handgrepen op, maar vervang die voor Ergon bar ends:
-geeft goede demping tegen dat stijve frame, en je hebt er:
-bovendien een handpositie bij. Bovendien is de voorvork behoorlijk gebogen en die geeft dus ook flink wat vering.
-Er zijn ook veel mensen die twee standaards juist fijn vinden.
-En hij is op internet ook te krijgen voor ongeveer €1650,-

Tegen de rest kan ik niets in brengen.
Robertjan schreef: 1. Het is een 9-speed achterderailleur. In Zuid-Amerika vindt je deze vrijwel niet, en deze is dus ook niet ter plekke te vervangen. 8-speedderailleur waarvoor wél onderdelen te verkrijgen zijn in verre oorden.
Hoi Robert Jan, zou dat 8 en 9 speed verhaal kloppen? Ik ben nooit in Zuid Amerika geweest, maar in alle landen wwar ik geweest ben heb ik nooit 8 speed gezien. Meestal fietsen die lokalen op gietijzeren gevallen van 35 kg per stuk. Hier op vind je nooit versnellingen.

Zou Vittorio's verkoop argumenten meer voor extra sterkte of minder slijtage zijn?

John.
Hoi John,

Van de landen Ecuador, Perú en Bolivia kan ik vertellen dat er wat (met name in de jungle van Bolivia rond Rurrenabaque) lokale bewoners op inderdaad die "vrachtwagens op 2 wielen" rijden. Verder heb ik wel 1 persoon (Peruaan) gezien op een mooie en dure Scott-mountainbike (op het asfalt). De rest van de fietsende lokale bevolking fietste op goedkopere "mountainbikes" (Aldi/Lidl-kwaliteit zeg maar, en dat ook onverhard :lol:). Dus dit verhaal kan zeker kloppen.

Waar het mij om ging is dat iemand deze fiets in deze prijsklasse adviseert, terwijl je voor hetzelfde geld een fiets op maat én wens kunt laten maken. En dat die fiets op maat/wens (veel) beter aansluit bij de persoon en de omstandigheden.
Vandaar dat ik vind dat een fiets als de Koga World Traveller géén bestaansrecht heeft. De andere modellen van Koga wél.

Spironski schreef:Ehh,

-Er zitten rubberen handgrepen op
Van de Koga-site:
"Grips Selle San Marco Leather"

Fijn dat er zoveel reacties zijn op mijn vraag! Toch nog even terugkomend op de ultieme fiets: Met Rohloffnaaf, voorvorkvering (lockout) en zadelpenvering, of is dat teveel van het goede? Graag nog wat overpeinzingen voordat ik de knoop ga doorhakken.....
En de Santos, een prima keuze?

Hoi Mariejose,

Die Santos is een heel mooie fiets, zeker als je hem zo laat opbouwen. Zadelvering heb ik ook, en ik ben er blij mee.

@ Robertjan:
"Waar het mij om ging is dat iemand deze fiets in deze prijsklasse adviseert, terwijl je voor hetzelfde geld een fiets op maat én wens kunt laten maken. En dat die fiets op maat/wens (veel) beter aansluit bij de persoon en de omstandigheden.
Vandaar dat ik vind dat een fiets als de Koga World Traveller géén bestaansrecht heeft. De andere modellen van Koga wél."

"Geen bestaansrecht" vind ik nogal wat. Hoe kan het dan dat er zoveel mensen zijn die erg blij zijn met hun WT? Ik ben er één van (en er zitten dus rubberen handgrepen op).
Ik heb destijds bij Santos op de site mijn ideale fiets "samengesteld", en kwam toen op €2100 uit. Met die Koga voor €1650 had ik nagenoeg hetzelfde, maar dan wel €450 goedkoper. Hiermee wil ik dus niet zeggen dat Santos geen bestaansrecht heeft, integendeel. Bij Vittorio hetzelfde.
Maatframes hebben werkelijk zin als je lichaamsmaten afwijkend zijn, anders kan je ook goed een confectieframe nemen. Die Koga is vrij kort gebouwd, maar ik heb wel op de geometrie gelet en die bevalt me uitstekend.
Samenvattend: als je een afmontage wilt met volledig XT en verder ook prima onderdelen, kan die Koga WT gewoon meedoen met de rest in het topsegment.
Iik ben van plan om een fiets te laten bouwen van het merk Santos. Ik heb op de fiets beurs een rondje gefiets op de Santos fiets van Marco Meijerink en dat beviel mij wel. Ik wil een jaar gaan fietsen door Spanje. Ik wil dit mooie land op alle mogelijke manieren befietsen. Die voorvork en die verende zadelpen bevielen mij wel, mijn vraag is echter, ik weeg met kleren aan 100 kilo en vroeg mij ernstig af of een vakantie fiets met mij erop en bagage met slechts 32 spaken wel sterk genoeg is. Als je eenmaal zoveel geld uit geeft en het blijkt niet te werken dan is het zonde van je geld. Heeft iemand hiet ervaring mee. Ik heb mij laten vertellen dat er ook speciale Rohloff naven zijn die tandem proof zijn. Ook heb ik geen ervaring met het fietsen met voorwering. Ik heb op deze pagina begrepen van de kenners onder jullie, dat als je een berg op fiets je hem op de lock-out moet zetten of zo iets.
Ik wacht jullie reacties graag af?

Super mario
Marie-José,

De Santos is zeker een vreselijk mooie fiets. Niet voor niets laatst in de Op Pad als 1 van de betere. Net als Koga, Vittorio en Snel uiteraard. Dit zijn nu eenmaal de gerenommeerde vakantiefietsmerken in Nederland op het moment.

Met een Rohloff-naaf, voorvering met lock-out en zadelpen-vering heb je zeker een wat "luxere" fiets. Als je het je kunt veroorlover, dan is het zeker geen verkeerde keuze!
Als je dan toch zo ver bent met duurdere mogelijkheden, vraag ik me af of je er niet tevens ook een SON-naaf bij kunt nemen voor de licht- /stroomvoorziening?

Overigens kom je dezelfde bergen en paden ook over met een derailleur, zonder voorvering (dikke banden en stalen frame dempen vrijwel net zoveel) en met een Brooks met veren. Niet om je aan het twijfelen te brengen, want zoals gezegd: als je het je kunt veroorloven, is het zeker een mooi opgebouwde fiets!

---------------------------
Mario,

Ik neem aan dat je het dus over een totaalgewicht van rond de 140 kilo max. hebt. Nu heb ik er geen verstand van, maar ik had tot een totaal van 85 max. altijd genoeg aan 32 spaken. Ook over behoorlijk heftige "wegen".
Ik kan me voorstellen dat een 36-spaaks vóór, en evt. een 40-spaaks áchter je wat meer duurzaamheid gunt.
Nogmaals, ik heb (speling der natuur) hier geen ervaring mee.

Hoi Mario,
32 spaken is misschien bij een cassettenaaf wat weinig, maar bij een Rohloff naaf is dat anders, omdat het wiel helemaal symetrisch gespaakt kan worden. Bij een cassettenaaf staan de spaken aan de kant van de cassette veel strakker, en dat zijn dan ook bijna altijd de spaken die breken. Het enige wat hier een beetje helpt is een asymetrische velg (http://www.peterwhitecycles.com/velocity.asp). Bij Rohloff heb je dit probleem dus niet. Als je het toch eng vindt kun je inderdaad dikkere tandemspaken gebruiken in een speciale Rohloff naaf met wat grotere spaakgaten.
Wim