Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterband met spikes alleen op voorwiel? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Winterband met spikes alleen op voorwiel?

's Winters rijd ik regelmatig zowel op de mountainbike als op de elektrische fiets met spikes. Op de E-bike een keer een ongelofelijke smak gemaakt op een opgevroren kruispunt, in het donker, daarna heel snel de spikes gemonteerd, en het bevalt me uitstekend. Op zo'n elektrisch ding maakt de extra weerstand niet veel uit. De banden maken iets meer geluid. Na totaal zo'n zesduizend km is er nog niet heel veel slijtage te zien, de spikes doen het in elk geval nog prima ondanks dat ik bijna alles op asfalt rijd met deze banden.
Op de MTB monteer ik ze alleen als het gevroren heeft t.b.v. het veldrijden. Mijn ervaring is dat je er prima mee op ijs kunt rijden, maar dat als er sneeuw ligt je soms alsnog de klos bent. Het sneeuwpakket schuift dan over de bevroren onderlaag, en de band glijdt dan gewoon lekker mee. Spikes zijn dus zeker geen garantie voor niet vallen, soms niet zo geschikt bij sneeuw maar fantastisch bij ijzel.
Hoe het in NL is, geen flauw idee :) maar hier in Zweden kom ik zonder spijkerbandjes niet ver, misschien een meter en dan lig ik al plat op m'n neus. Dus voor mij altijd spikes, zowel voor als achter.

In de steden in 't zuiden (minder koud/sneeuw/ijs) zijn er wel die alleen met een spikevoorband fietsen, schijnt goed te kunnen. Want als 't voorwiel wegglijdt is dat vaak plotseling en corrigeren is dan meestal onmogelijk terwijl bij het achterwiel je vaak nog de tijd hebt om je voet op de grond te zetten.

Alleen moet je wel goed opletten bij bochten nemen want dan is de kans dat je onderuit gaat het grootst. Daarbij, als het echt glad is gaat een gewone achterband over het ijs slippen (sta je dus stil), zo ook bij kracht zetten op een gladde helling en is er ook minder grip bij het remmen, spikes grijpen gewoon sneller in het ijs.
Ook lopend/duwend naast de fiets is er een merkbaar verschil, de fiets zonder spikes dweilt snel alle kanten op.

Let ook op de luchtdruk in de banden: minder druk geeft meer grip en de spikes grijpen dan eerder (vooral in bochten goed te merken). Rij zelf oa op een fatbike met spijkerbanden en daar kun je heel mooi met de luchtdruk spelen, groot verschil in hoe de fiets reageert.

En er zijn verschillende soorten spijkerbanden (voor op de weg, offroad, ijs, sneeuw) en ook in de spikes (aantal, 't materiaal, alleen op de zijkant of ook op het raakvlak). Op asfalt rijden is niet goed voor spikes: ze slijten snel, gaan los zitten en knallen dan om je oren.

Winterbanden zonder spikes noemt men hier nogal minzaam herfstbanden. :)
Zeker, Zweden is andere koek.
Banden zijn inmiddels geleverd. Ik had de Conti Topcontact Winter II besteld.

Nu is echter de Winter I geleverd, ipv de II. :roll: :x

Hoe problematisch is dat? Ik kan weinig info over die band vinden. Is deze slechter? Hij lijkt mij sowieso dat die banden al ouder zijn, wat de levertijd dus niet ten goede zal komen.
Dit is een band die een jaar of vier geleden uit productie is gegaan, met een andere technologie.
Wim schreef:Dit is een band die een jaar of vier geleden uit productie is gegaan, met een andere technologie.
Daar was ik dus al bang voor. :cry:

Retour sturen vind ik weer zo'n rompslomp. Is deze band echt veel slechter, of valt dat in de praktijk wel mee? Via Google,krijg ik echt vrijwel niets gevonden, alle info gaat over de II.

En die banden zijn dus al minimaal 4 jaar oud. Hoe nadelig is dat? Ze zien er nog als nieuw uit, maar leeftijd lijkt mij niet goed voor het rubber.
Ik heb geen idee hoe veel minder goed die oude banden functioneren. Ik heb alleen de nieuwe gebruikt. Banden kunnen heel lang goed blijven, mits goed bewaard.
Hoe weet je dat het de I is? Vorig jaar had ik daar ook twijfels over, maar ik kon het nergens aan zien...
CapoJan schreef:Hoe weet je dat het de I is? Vorig jaar had ik daar ook twijfels over, maar ik kon het nergens aan zien...
Om de banden zit een label, daar staat "Topcontact Winter I".

De leverancier heeft een eigen sticker op dit label geplakt waar "topcontact winter II" op staat. :roll:
Dit lijkt op bedrog. Ik zou de banden zeker terugsturen voor rekening van de leverancier. Je hebt er recht op te krijgen wat je bestelt en voorlopig is het nog geen winter.
Dit lijkt op bedrog. Ik zou de banden zeker terugsturen voor rekening van de leverancier. Je hebt er recht op te krijgen wat je bestelt en voorlopig is het nog geen winter.
Het verschil moet zichtbaar zijn aan het profiel. Dat verschilt flink. Helemaal ondenkbaar is het niet dat je wel degelijk II's hebt, maar dat de juiste labels even op waren.
Wim schreef:Het verschil moet zichtbaar zijn aan het profiel. Dat verschilt flink. Helemaal ondenkbaar is het niet dat je wel degelijk II's hebt, maar dat de juiste labels even op waren.
Ik kan zo weinig info over I vinden, dat ik het ook niet op basis van profiel in kan schatten.

Een verkeerd label is theoretisch mogelijk natuurlijk. Als ik een foto maak van het profiel, denk jij dat je dan kan zeggen of het een I of II is?
Ja.
Wim schreef:Ja.

Mooi. Het valt niet mee om goede foto's te maken met een mobiele telefoon, maar ik denk dat het profiel er wel duidelijk op staat.

Afbeelding
Dit is dus inderdaad de nieuwe band - geen twijfel over mogelijk. De labeltjes waren blijkbaar op. Veel plezier ermee.
Wim
Wim schreef:Dit is dus inderdaad de nieuwe band - geen twijfel over mogelijk. De labeltjes waren blijkbaar op. Veel plezier ermee.
Wim
Ok, bedankt voor je expertise. Ik had al bijna een mailtje naar de verkoper gestuurd, maar dat is dus niet meer nodig. :)

Wel vreemd dat het typenummer II niet gewoon op de band zelf vermeld wordt, dat zou verwarring voorkomen.
Wim schreef:Dit is dus inderdaad de nieuwe band - geen twijfel over mogelijk. De labeltjes waren blijkbaar op. Veel plezier ermee.
Wim
op de doos staat wel de II, op de band niet. Profiel en print zien er uit als de 2versie die ik heb, denk ik gezien de opdruk van de doos waarin ze geleverd zijn. Veel plezier ermee.
Ik kan alleen maar opmerken dat je toch ook niet alleen maar winterbanden op de voorwielen van je auto gaat plaatsen :( dat vraagt voor problemen, of op alle wielen of niet :!:
Nee hoor. Alleen voorwiel is beter dan niets, ook al is beide wielen zeker beter. Op mijn klassieke Koga stadsfiets passen deze winterbanden achter niet, maar voor wel. Dus heb ik daar alleen voor een winterband. Het is merkbaar beter dan niets. Alleen op de voorwielen is ook handiger, omdat een voorband verwisselen minder gedoe is dan een achterband, zeker bij een gewone stadsfiets naafversnelling. Dat telt best wel als je een schuur vol met fietsen hebt van een heel gezin.