Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke achterdrager? - Forum Wereldfietser

welke achterdrager?

Beste mensen,

Ik kreeg van de week leuk aanbod voor een giant xtc ATB.
Ik heb nog beetje mijn twijfels over de achtervering die erop zit.
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
De vering is mbv een pompje in te stellen.

Echter het grootste probleem is de achterdrager.
Ik heb een vakantie gedaan met een bobkar achter de fiets, maar deze heb ik inmiddels verkocht.
Nu vraag ik me af of er een oplossing bestaat voor mijn situatie
Dus een bagagedrager voor een atb met achtervering.

En raden jullie het aan om achtervering te nemen als je er vakanties op wilt gaan maken

Zowel Tubus als Old Man Mountain maken achterdragers voor geveerde frames. Volgens mij moet je wel heel wilde plannen hebben voordat een full suspension vakantiefiets zin heeft. En als dat dan zo is, dan is het gelijk een risico: zulke woeste gebieden zijn gelijk gebieden waar je geen materiaalpech wilt hebben. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je bijvoorbeeld een tocht naar de Alpen maakt, en dan daar zonder bagage mtb ritjes wilt maken. In dat geval is het jammer dat je je Bob verkocht hebt. Je had je bagage op de Bob kunnen vervoeren, en eenmaal ter plekke met een kale fiets kunnen rijden.
Wim

Veel topics over te vinden.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3072
Heb vertrouwen in je fiets en weet wat het kan.

Binnen Europa zie ik geen bezwaren, buiten Europa misschien. Je fiets moet echter wel hufterproof zijn en de materialen, dempers veren etc.
Sommige achterdempers heb ik gehoord kunnen 'ontploffen' bij extreme krachten. Dit ga je echter niet meemaken of je maakt graag jumps van 1,5 tot 2 meter.
Voorvering kan weer te ver inveren en vast gaan zitten.
Geef beide een service beurt, check de bussen van de draaipunten, balhoofd, en alles waar lagers bevinden controleren. Volgens mij kan er dan niks fouts gaan.

Willem Jongman schreef: Volgens mij moet je wel heel wilde plannen hebben voordat een full suspension vakantiefiets zin heeft
Het scheelt een kilo per kant en je kan niet zoveel meeslepen (moet je ook niet willen maar (want ;) ) het vlees is zwak ) . Maar je stapt met vering s'avonds een stuk frisser van je fiets af en zitvlakproblemen worden ook een stuk minder. Overdag kun je rustig om je heen kijken zonder je al te veel zorgen te maken waar je nu weer door- of overheen rijdt (zoals een wild-rooster bij 75 km/h enzo ;) )

Als je een FS fiets hebt waar je goed op fietst en die niet al te slap is hoef je je niet bezwaard te voelen om daar mee op vakantie te gaan. Heb je geen fiets dan neem je een niet-geveerde fiets natuurlijk ook in je overweging mee.

Maar als ik de cijfers mag geloven dan gaat 10% van al je trappen in het geveerde geweld zitten, en wordt het niet omgezet in vooruitkomen. Dus om dezelfde afstand af te leggen ten opzichte van een niet geveerde fiets ben je meer energie kwijt.

Groet, Haike

Haike schreef:Maar als ik de cijfers mag geloven dan gaat 10% van al je trappen in het geveerde geweld zitten, en wordt het niet omgezet in vooruitkomen. Dus om dezelfde afstand af te leggen ten opzichte van een niet geveerde fiets ben je meer energie kwijt.

Groet, Haike
En wat voor een bijzondere wetmatigheid mag dat wel zijn dat er voor de meest uiteenlopende constructies en snelheden altijd zo'n makkelijk te onthouden rendementsverlies van 10 % optreedt? Je bent in ieder geval minder energie kwijt aan het meehobbelen en op je fiets te blijven zitten, en met afremmen voor allerlei hindernissen. En 10% lijkt me redelijk veel: Ik ben allergisch voor Marathon XR's maar heb geen moeite met vering.

En stel dat je s'avonds een paar extra scheppen macaroni nodig hebt, wat dan nog. Wat telt is hoe fris je aan het eind van de dag bent.


([mompel]moet ik nou ook nog een T-shirt maken?)[/mompel]

Ik wil dat T-shirt wel dragen hoor! enne ik heb wel XR erop liggen, maar dat wist je al.

Groet, Haike

Mijn fietsvakanties hoop ik voorlopig nog binnen europa te houden, maar heb nu wel mijn twijfels over de achtervering.
Fietsvakantie met bobkar vondt ik toch net zo geweldig succes, dus daarom had ik hem verkocht.
Ik had nog in gedachten om de achtervering gewoon hard op te pompen, zodat daar niet mijn energie in gaat zitten, maar dit vergroot de kans op een plofcilinder.
Ik denk dat ik nog even verder zoek naar een geschikte mountainbike.
Ik ben dus opzoek naar een mountainbike met voorvering, minimaal shimano LX erop voor max prijs 1000 euro. Is dat mogelijk?
En wat denken jullie van los frame te kopen?
Weet iemand misschien een mooie sit waar je mountainbike zelf kan samenstellen, zodat ik totaalprijs ongeveer kan zien?

Alvast bedankt

Santos scc01 Deore met Magura vork voor euro 972?
Voor hetzelfde geld heb je overigens een compleet afgemonteerde Fahrrad Manufaktur T400, dus inclusief hydraulische remmen etc etc. Dat is wat ik voor dit geld zou kiezen als het geen mountainbike hoeft te zijn.
Wim

Tubus heeft ook dragers voor volledig geveerde fietsen.

spruce schreef:
En wat denken jullie van los frame te kopen?



Alvast bedankt
Heb ik gedaan, Storck frame gekocht ( zie je niet zo heel veel in ons land) komt ook uit Duitsland en die fame's zijn bij de heren van Porsche over de tekentafel gegaan. En qua opbpuw benaderd mijn fiets aardig die van een duurdere Koga trekking modellen. Alleen heb ik nu iets goedkoper (scheelt niet heel veel) Meer "fiets" voor iets minder geld. Daar komt bij dat als je eigen fiets in elkaar schroeft, je ook weet bij panne wat je moet doen, om de boel weer aan de gang te krijgen. Ik ben geen supertechneut of hele snelle handige sleutelaar maar als je een schroevendraaier kan vast houden kom je een heel end, en ik vond het leuk om te doen.

Groet, Haike

Hoi,

Je kan ook je veerelement voor de achterzijde vervangen voor een versie met een lock out. Op asfalt is ie dan "stijf" en zodra de wegen slechter worden of je gaat off road dan haal je de hendel over. :D

pjotrrr schreef:Hoi,

Je kan ook je veerelement voor de achterzijde vervangen voor een versie met een lock out. Op asfalt is ie dan "stijf" en zodra de wegen slechter worden of je gaat off road dan haal je de hendel over. :D
Kun je daar een voorbeeld of een naam aangeven?
Ben wel benieuwd wat die dingen kosten namelijk.
En als de cilinder hard is, is kans niet groot dat hij ploft bij zware belasting?

spruce schreef:
pjotrrr schreef:Hoi,

Je kan ook je veerelement voor de achterzijde vervangen voor een versie met een lock out. Op asfalt is ie dan "stijf" en zodra de wegen slechter worden of je gaat off road dan haal je de hendel over. :D
Kun je daar een voorbeeld of een naam aangeven?
Ben wel benieuwd wat die dingen kosten namelijk.
En als de cilinder hard is, is kans niet groot dat hij ploft bij zware belasting?
Fox, Maniou, O2, Rock Shox, het blijft wel prijzig, 250,- plus tot wel 500,-


Maar een XTC is wel redelijk zonder pendaalslag toch?? of althans dat is hun credo, no resonance system.

Robin76 schreef:
spruce schreef:
pjotrrr schreef:Hoi,

Je kan ook je veerelement voor de achterzijde vervangen voor een versie met een lock out. Op asfalt is ie dan "stijf" en zodra de wegen slechter worden of je gaat off road dan haal je de hendel over. :D
Kun je daar een voorbeeld of een naam aangeven?
Ben wel benieuwd wat die dingen kosten namelijk.
En als de cilinder hard is, is kans niet groot dat hij ploft bij zware belasting?
Fox, Maniou, O2, Rock Shox, het blijft wel prijzig, 250,- plus tot wel 500,-


Maar een XTC is wel redelijk zonder pendaalslag toch?? of althans dat is hun credo, no resonance system.
Het is vooral met op de trappers staand rijden, dat je veel energie kwijt bent aan de vering. En als je echt het veld in gaat, dan sta je bij hobbelig terrein. Denk dat ik verstandig aan doe om een fiets zonder achtervering te halen. Of zien jullie nog oplossingen?

Achtervering kan prima hoor. Bedenk wel dat een fiets met achtervering enige gewenningstijd heeft nl ongeveer 6 maanden.
Feit is dat je op een volledig geveerde fiets anders moet fietsen. De vering moet je juist helpen in ruig terrein. Wat je bij een starre fiets doet is dus inderdaad staan op de pedalen. Bij een fully moet je dit juist niet doen want dat beinvloed de veereigenschappen. Laat de fiets het werk doen en blijf in je zadel zitten dan profiteer je optimaal van je vering. Iets meer op souplesse misschien :P