Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting ontvetten?! - Forum Wereldfietser

Ketting ontvetten?!

Hoi,

We gaan over een aantal weken op fietsvakantie en willen elk jaar minder meenemen... Nu vroeg ik me af of je voor het ontvetten van de ketting ook loodvrije benzine kunt gebruiken. Dit hebben we toch bij ons voor de branders. Dit bespaart het meenemen van kettingreinigingsvloeistof..

Is dat mogelijk of is dit een fout idee omdat het de ketting beschadigd??

:roll: Kan iemand me dit vertellen???

Sander

Hoe lang ga je weg? En is het wel noodzakelijk om gedurende je vakantie je ketting helemaal te ontvetten? Is het meenemen van een beetje teflon ofzo niet voldoende om je ketting soepel genoeg te houden gedurende de vakantie?

Tja,

we gaan dik 4 weken weg en om de week maak ik normaal mn ketting elke week even schoon. Misschien is het niet nodig alhoewel de ketting behoorlijk smerig kan worden. Maar benzine is een prima ontvetter toch?

Sander

Sandyman schreef:Tja,

we gaan dik 4 weken weg en om de week maak ik normaal mn ketting elke week even schoon. Misschien is het niet nodig alhoewel de ketting behoorlijk smerig kan worden. Maar benzine is een prima ontvetter toch?

Sander
ontvetten met benzine gaat inderdaad prima en kan geen kwaad, ketting uitkoken met diesel / benzine is helemaal ideaal maar dat lijkt me teveel van het goede.

Hoi Sander,
Onderweg maak ik mn ketting schoon met waspoeder. Is altijd in kleine hoeveelheden gemakkelijk aan te komen. Even laten weken, schoonborstelen met een tandenborstel, goed uitspoelen en drogen. Mn handen en bakje zijn na afloop ook zo schoon. het werkt voor mij al jaren.

Ketting uitkoken met benzine/diesel? Brandblusapparaat bij de hand houden!!! Niet uitproberen op je benzinebrandertje op de camping lijkt me zo, als je dit nog na wilt vertellen zonder ernstige brandwonden.
Daarnaast lijkt het me niet zinvol om benzine op te warmen zodat de oplosmiddelen eruit verdampen want dan kunnen ze geen vet meer oplossen. Benzine is overigens een zeer agressieve ontvetter, waardoor werkelijk alle olie wordt verwijderd. Dan moet je eerst een hele dunne olie gebruiken voor het smeren van de ketting. Diesel is meer geschikt als ontvetter.

De tip om te ontvetten met waspoeder is het meest milieuvriendelijk en die ga ik zeker uitproberen.

Martin