Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS Tracker of nieuwe smartphone? - Forum Wereldfietser

GPS Tracker of nieuwe smartphone?

Op vakantie en bij toertochtjes vind ik het leuk om bij te houden wat ik heb gefietst, en omdat het handig is om te weten waar ik uithang, heb ik twee apps op mijn smartphone, osmAnd en MapMyTracks. Helaas werkt het niet altijd zoals ik wil, het geheugen van mijn mobiel is snel vol en ik heb niet altijd wifi bereik om de bijgehouden tracks naar de server te sturen.
En een bijkomend probleem is, dat mijn mijn man (die zelf geen smartphone heeft) regelmatig het mobieltje uit mijn handen pakt om te zien of de gps track nog overeen komt met zijn papieren kaart.
Nu kunnen deze problemen opgelost worden, want mijn man is binnenkort jarig en ik wil 'm een mooi kado geven. Maar mijn vraag is nu, moet ik 'm een smartphone geven met lekker veel geheugen zodat de tracks altijd goed opgeslagen worden, of een GPS device die de route netjes bijhoudt?
Wie heeft er tips?
Je kunt het ook combineren, Een Garmin navigatie met smartphone link. Via deze koppeling kun je zelfs zien waar je man op dat moment rijdt.
....geen tip...wel ervaring: iPhone met een app als viewranger (gratis...app tenminste :-)) en voor als je langer op reis gaat een power pack (=een externe batterij, 30 tot 50 euro) om de accu op te laden.

Geheugen is bij smartphones niet een issue...wel de batterij. We redden net niet een volle dag fietsen en dus moet ik tijdens de lunch de telefoon even aan een externe batterij hangen om stroom op te laden.

Persoonlijke visie: er zijn voors en tegens voor beide oplossingen. Mijn voorkeur voor een smartphone is gebaseerd op de ontwikkeling die mobiele apparaten doormaken in combinatie met de kostprijs. Een smartphone wordt een paar jaar intensief gebruikt op vele terreinen. Ook blijven deze zgn. mobile devices zich de komende jaren sterk ontwikkelen. Er zijn al horloges met een koppeling naar een smartphone en waarschijnlijk eind dit jaar komt Apple met mogelijk de nieuwe standaard zoals ze dat de afgelopen jaren al vaker hebben gedaan.

Na enige jaren intensief gebruik komt er een nieuwe smartphone waardoor je weer helemaal up to date bent met de laatste techniek. Dit, in combinatie met de prijs voor een specifiek apparaat met vergelijkbare mogelijkheden, maakt voor mij de aanschaf van een smartphone de juiste keuze.

Groet,


Henny
Ik heb tot volle tevredenheid gekozen voor een Garmin Etrex 30. Met goed oplaadbare accu's doe ik daar bij basaal gebruik 5 dagen mee zonder bij te laden, en met een smartphone kom je niet in de buurt daarvan. Vergeleken met die belachelijk dure telefoons is een Etrex bovendien eigenlijk goedkoop. Het ding is ook nog echt waterdicht en degelijker dan die telefoons. Kortom, wat mij betreft is het moment nog niet gekomen dat de telefoons echt bruikbaar zijn. Hetzelfde geldt overigens ook als je zulke telefoons gebruikt als mp3 speler. Dit wil niet zeggen dat het idee van een smartphone die alles kan niet goed is. Alleen moet die eigenlijk twee keer zo dik zijn voor een echte accu.

Ik heb gekozen voor een Etrex 30 omdat de Etrex serie de kleinste lichtste en goedkoopste serie van Garmin is, en het langste werkt op een serie batterijen. Binne de Etrex serie is de Etrex 10 onbruikbaar. De 30 heeft een paar handige extra's zoals en electronisch kompas en een barometrische hoogtemeter, en wat communicatiemogelijkheden.
Wim

Wim
Kan zo'n apparaat ook routes die ik gefietst heb delen met een computer? Ik zie "communication with similar devices", maar ik vind het leuk op een groot scherm mijn vakantieroute nog eens te bekijken, bijvoorbeeld met Google Maps of Google Earth, of uit te wisselen via GPX. Dus hoe werkt de communicatie tussen alle apparaten?
Met computer gaat via een snoertje.
EuropaFietster schreef:Kan zo'n apparaat ook routes die ik gefietst heb delen met een computer? Ik zie "communication with similar devices", maar ik vind het leuk op een groot scherm mijn vakantieroute nog eens te bekijken, bijvoorbeeld met Google Maps of Google Earth, of uit te wisselen via GPX. Dus hoe werkt de communicatie tussen alle apparaten?
Zeker, die worden keurig per rit opgeslagen. dus ook meerdere ritten per dag. Je moet alleen niet zo stom als mij zijn om ze te deleten voordat je ze opslaat. :evil:
Wim schreef:Vergeleken met die belachelijk dure telefoons..
Ook een idee is om bij aanschaf van een nieuwe smartphone, je oude smartphone te gaan gebruiken als 'dedicated' GPS. Je kunt hem dan helemaal inrichten voor dat doel (Osmand erop, alle andere toepassingen eraf, alles behalve GPS aan) waardoor hij veel langer doet met de batterij. Ik heb niet constant het scherm aan en doe zo wel een dag of 10 met een opgeladen batterij. Bij intensief gebruik zou dat een dag of drie zijn denk ik. Niet toevallig is de mijne ook nog eens waterdicht (Defy+).
Zo krijgt zo'n ding een tweede leven en bovendien heb je automatisch een reserve-telefoon (en GPS, camera etc) bij je.
En anders zou je eventueel nog voor een paar tientjes een tweedehandse smartphone kunnen kopen op Marktplaats speciaal voor dit doel.
...grandioos idee. Kan zeker werken. Na verloop van tijd loop je wel aan tegen oudere en verouderde software versies, maar zeker een goed plan.

Belangrijk is en blijft je eigen afweging maken. Beide varianten zijn mogelijk, maar persoonlijke visie en voorkeur zullen de doorslag geven of je kiest voor de smartphone, of voor een dedicated device.

Groet,


Henny
Gauvain schreef:...grandioos idee. Kan zeker werken. Na verloop van tijd loop je wel aan tegen oudere en verouderde software versies, maar zeker een goed plan.
Een beetje gangbaar model smartphone kun je nog heel lang updaten door hem te rooten.
Zelf zit ik ook met de vraag of ik een gps track apparaat op http://www.vindmijterug.nl moet kopen of gebruik moet maken van mijn Smartphone. Beide hebben namelijk hun voor en nadelen. Jarenlang heb ik een Garmin gehad, maar deze heeft het sinds kort begeven. Het apparaat was ook al bijna zeven jaar oud, dus mijn geld is er wel uitgehaald. Een nieuw tracking apparaat vind ik echter duur, met name als ik ook de telefoon kan gebruiken.

Ik zit echter met een probleem, de accu van de Smartphone gaat meestal maar een halve dag mee als ik de gps functie inschakel. Tijdens mijn fietsvakantie is er niet altijd een stopcontact in de buurt. Ik fiets namelijk door de bergen in Frankrijk en Spanje en slaap soms in een tentje in de middle of nowhere. Opladen is dan geen optie en een powerbank verlengt het kunnen gebruiken van deze telefoon slechts met een halve dag. Dat is niet genoeg om tijdens een fietsvakantie te traceren met de tracking app op de telefoon.

Ben dus bang dat een gps tracking apparaat kopen de enige optie is om zowel de tijd als afstand te overbruggen. Heeft wellicht iemand een andere oplossing voor dit probleem, aangezien ik momenteel niet erg ruim bij kas zit en dat geld liever besteed aan de studie van mijn dochter. Eventuele tips zijn welkom!
Ik weet niet wat er loos is met je oude garmin; echt kapot gaan ze niet snel. Misschien is het probleem oplosbaar.

Wat ook een optie kan zijn is kijken naar een occasion-garmin. Ga daarbij niet tè ver terug in de tijd want dat krijg je te maken met oude gps-chips en slechte onvangst.

Bijvoorbeeld een etrex Hcx kan een goede optie zijn (H staat voor high sensitive). Vind je op marktplaats voor ca 50 euro (ofschoon ik ook een optimist zie die er 200 euro voor vraagt ;)).

En dan vervolgens gewoon de gratis openfietsmap erin en je kunt weer jaren vooruit.
wielrenfan23 schreef:Eventuele tips zijn welkom!
Als je een telefoon hebt met verwisselbare accu kan een tweede, of derde accu je misschien redden. Die kosten dikwijls niet meer dan 15 euro. Eventueel met een los acculadertje.

Frank
MrGPS schreef:Ik weet niet wat er loos is met je oude garmin; echt kapot gaan ze niet snel. Misschien is het probleem oplosbaar.
Na 7 jaar gebruik denk ik dat laatste. Zal waarschijnlijk een batterij zijn welk het begeven heeft.

@wielrenfan23: Welke smartphone heb je? Het slechts een halve dag meegaan bij inschakelen van GPS is namelijk erg kort. Mijn Galaxy S4 mini bijv. is na een dag met GPS tracking van 's ochtends tot 's avonds ca. 50% aan battery life kwijt. Hierbij laat ik mijn data verbinding + WiFi uitgeschakeld. Zo kan ik 2 dagen doen op een charge. En heb ik met mijn powerbank in principe voldoende om eens in de week de power bank volledig opnieuw op te laden.

Mijn scherm heb ik daarbij het merendeel van de tijd uitstaan. Gaat kortdurend aan bij kruispunten om te zien welke afslag ik moet hebben.
Wat een gadgets tegenwoordig, alsof niemand er zonder kan. Al die soorten apparatuur, om van te duizelen en om moe van te worden. Wèg ermee, is alleen goed voor wetenschappers. Ik heb enkele maanden geleden in Ierland gefietst en daar heb ik, behalve voor de stad Dublin, helemaal geen wegenkaart gebruikt! Niets, noppes, nada. Heerlijk vrij. Wel van te voren thuis geoefend met Google Streetview. Ik heb onderweg veel foto's gemaakt en achteraf kan je met de rechter muisknop op de foto's kijken wanneer en hoe laat je daar bent geweest.
De enige apparatuur wat ik heb meegebracht zijn mijn gehoortoestel, een eenvoudig mobieltje (zie foto) om mijn vrouw thuis gerust te houden (sms'en is niet mogelijk omdat wij thuis nog steeds een zwarte bakelieten toestel met draaischijf hebben), mijn digitale camera en fietsgereedschap. Klaar.

Afbeelding
Smartfoon en navigatie is altijd kunst en vliegwerk omdat je tegen de batterijen capaciteit aanloopt. Mijn tip: koop een Garmin Gps 62 of de 64. Kaarten er op en lekker gaan fietsen. Als je man kaarten freak is zal hij basecamp met de fietskaarten ook leuk vinden! Basecamp en openfietsmap zijn trouwens gratis en werken super samen met de garmin.
Wat daarbij ook erg leuk is: als je je tracklog in basecamp hebt staan kun je daarop rechtsklikken en vervolgens je foto's inlezen. Basecamp legt dan automatisch de relatie met het tijdstip waarop de foto gemaakt werd en toont de foto's keurig op de kaart.
.....de race om functionaliteiten tussen dedicated device en smartphone lijkt me niet handig: beiden ontwikkelen zich en geloof me: alles wat een dedicated device kan, kan een smartphone ook. Ook waar het de foto's betreft Europafietser. :D

Het is een persoonlijke keuze...... Mijne leuze is, met alle gemakken en ongemakken: smartphone.

Groet,

Henny
je kan alles met een smartfoon alleen is het reuze onhandig en erg technisch voor een leek.
Slaapt schreef:je kan alles met een smartfoon alleen is het reuze onhandig en erg technisch voor een leek.
Nee, dan Garmin, die heeft een lekker begrijpelijke interface waar iedere beginner onmiddellijk mee wegrijdt. Je vraagt je af waarom er toch zo velen (betaalde) cursussen Garmin volgen :roll:

Frank