Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Budget voor nieuwe fiets. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Budget voor nieuwe fiets.

Martin E. van Doornik schreef:
trikke schreef:Gelijk heb je, ik wil maar zeggen dat je deze fiets nu niet meer vind voor dat bedrag. mooie fiets trouwens.
Morgen om 10 uur ga ik testrijden met een Koga WT en in de namiddag ga ik maar eens naar ibike...m.a.w. het wordt een dagje in het teken van de fiets :)
Trikke, als je goed rondkijkt in goede fietsenzaken, vind je genoeg vakantiefietsen van een goed merk voor rond de € 800,–. Ik ben nou eenmaal zuinig van aard.
Zo te zien ben je Vlaming uit Brabant. Ik kan je daar helaas geen adressen aanbevelen of zijn de prijzen in België anders? Ik woon in het uiterste noorden van Nederland, dichtbij de Waddenzee. Jouw land is anders wel een populair fietsland, heb nog vorig jaar in Wallonië gereden en in 2010 door de provincie Antwerpen. Heerlijk.
Mijn gele Giant was bekroond als de Fiets van het Jaar in 2002. Nog een paar weken geleden heb ik een mooie fiets gekocht (merk Focus) voor € 799,–. Weliswaar geen vakantiefiets maar om ermee rond te toeren.

Afbeelding
Wow dat ik mij ding.
Mischin off-topic maar wat voor baden gebruik je bij lange tochten? Merk /tipe en size.
Past dat een 28mm of 32mm band op deze frame?
Terug thuis van een dag vol met leerrijke ervaringen.

Vanochtend een testrit gereden met een Koga WT29. Voor het eerst zag ik deze in het echt zeg maar en het was eigenlijk een tegenvaller, vond hem eerder klein dan stoer.
Wat het rijden betreft viel het dan wel weer mee, vlekkeloos schakelen, comfortabel, goede remmen. Deze fiets was er eentje met derailleur. Die 29" wielen passen volgens mij niet bij het frame...puur visueel dan.

Fase twee dan, eentje waar ik heel benieuwd naar was want ik ging een test rijden met de VSF TX - 1000. Ik had deze fiets ook enkel maar op foto's en pc's gezien en "de klik" was er al een beetje.
Eindelijk was het dan zover, ik liep de winkel binnen en liep er pal op....wat een fiets, wat mij betreft was het meteen liefde op het eerste zicht. Ik kreeg heel uitgebreide uitleg van de verkoper en ik stond echt te popelen om eens met dit stalen ros te rijden, meer nog, mijn eerste kennismaking met de Rolhoffversnellingen.
Ik kan voor mezelf zeggen dat ik echt genoten heb van de rit, het schakelen is heel anders, of het beter is dan een derailleur kan ik niet meteen zeggen op een korte rit....ik vermoed dat het vooral om het onderhoudsvriendelijke te doen zal zijn.

Resultaat van deze dag: De kans is heel groot dat ik mijn budget iets omhoog haal. De Koga WT29 is voor mij een tegenvaller, vooral het visuele dan. Ik zit veel beter op de VSF, ook al was deze niet mijn maat.
Moraal van het verhaal: Ik verkies de TX 1000 boven de WT.

Mensen met een VSF mogen hier gerust hun bevindingen posten, zowel de plussen als de minnen.
Bedankt.
miro schreef: Wow dat ik mij ding.
Misschien off-topic, maar wat voor banden gebruik je bij lange tochten? Merk/type en size.
Past dat een 28mm of 32mm band op deze frame?
Eigenlijk heb ik vier fietsen in bezit. Twee thuis: de gele Giant en de nieuwe Focus.
De gele Giant heeft banden voor: Continental Grandprix handmade, achter: Schwalbe Lugano. De gele Giant gebruik ik zowel voor het woon-werk verkeer als voor vakantiefietstochten.
De Focus op beide wielen Schwalbe Lugano active line (met rode strepen). De Focus gebruik ik voor recreatief rondtoeren, maar ook een paar keer vanuit huis naar mijn werk (29 km) omdat de treinen uit waren gevallen. Op deze beide fietsen dezelfde bandenmaat: 23-622, op 28" wielen.

De andere twee fietsen: een zwarte Giant, hij staat in mijn tweede huis in Zweden en de andere is een blauwe Batavus Cayuca, hij staat in de NS-fietsenstalling bij het Groninger Hoofdstation, voor mijn werk wanneer ik daar met de trein aankom.
trikke schreef:Terug thuis van een dag vol met leerrijke ervaringen.

Vanochtend een testrit gereden met een Koga WT29. Voor het eerst zag ik deze in het echt zeg maar en het was eigenlijk een tegenvaller, vond hem eerder klein dan stoer.
Wat het rijden betreft viel het dan wel weer mee, vlekkeloos schakelen, comfortabel, goede remmen. Deze fiets was er eentje met derailleur. Die 29" wielen passen volgens mij niet bij het frame...puur visueel dan.

Fase twee dan, eentje waar ik heel benieuwd naar was want ik ging een test rijden met de VSF TX - 1000. Ik had deze fiets ook enkel maar op foto's en pc's gezien en "de klik" was er al een beetje.
Eindelijk was het dan zover, ik liep de winkel binnen en liep er pal op....wat een fiets, wat mij betreft was het meteen liefde op het eerste zicht. Ik kreeg heel uitgebreide uitleg van de verkoper en ik stond echt te popelen om eens met dit stalen ros te rijden, meer nog, mijn eerste kennismaking met de Rolhoffversnellingen.
Ik kan voor mezelf zeggen dat ik echt genoten heb van de rit, het schakelen is heel anders, of het beter is dan een derailleur kan ik niet meteen zeggen op een korte rit....ik vermoed dat het vooral om het onderhoudsvriendelijke te doen zal zijn.

Resultaat van deze dag: De kans is heel groot dat ik mijn budget iets omhoog haal. De Koga WT29 is voor mij een tegenvaller, vooral het visuele dan. Ik zit veel beter op de VSF, ook al was deze niet mijn maat.
Moraal van het verhaal: Ik verkies de TX 1000 boven de WT.

Mensen met een VSF mogen hier gerust hun bevindingen posten, zowel de plussen als de minnen.
Bedankt.
Mezelf even quoten want ik heb nog een aanvullende vraag hierop wat de remmen betreft.
Op de VSF staan de Magura HS11 remmen. Zou het aan te raden zijn om deze te vervangen door de HS33?
Ja, we zitten in een economische crisis en elke uitgave, hoe nodeloos ook, is meegenomen.
Eem HS11 is niet beter of slechter dan een HS33, alleen minder gelikt.
Misschien toch eens die Lightdeluxe proberen ?
Heb ik gevraagd maar die hadden ze niet staan.
Andere fietsenwinkel proberen ?
trikke schreef:Mezelf even quoten want ik heb nog een aanvullende vraag hierop wat de remmen betreft.
Op de VSF staan de Magura HS11 remmen. Zou het aan te raden zijn om deze te vervangen door de HS33?
Neen, er is weinig technisch verschil tussen de HS11 en HS33. Wat er verschilt is dat de HS33 wordt geleverd met booster en een 2 vingerige remgreep verkrijgbaar is. De HS11 heeft altijd 4-vingerige remgrepen en standaard geen booster. In de praktijk stoppen ze even goed.
ANDO schreef:Andere fietsenwinkel proberen ?
Daar was mijn weekend jammer genoeg te kort voor.

@EnriceV, bedankt voor je duidelijk antwoord.
EnriceV schreef:
Neen, er is weinig technisch verschil tussen de HS11 en HS33. Wat er verschilt is dat de HS33 wordt geleverd met booster en een 2 vingerige remgreep verkrijgbaar is. De HS11 heeft altijd 4-vingerige remgrepen en standaard geen booster. In de praktijk stoppen ze even goed.
Ik heb anders wel, ook zoals de huidige vsf tx1000, een hs11 met zowel booster als tweevingerige remgreep.
Tpib schreef:
EnriceV schreef:
Neen, er is weinig technisch verschil tussen de HS11 en HS33. Wat er verschilt is dat de HS33 wordt geleverd met booster en een 2 vingerige remgreep verkrijgbaar is. De HS11 heeft altijd 4-vingerige remgrepen en standaard geen booster. In de praktijk stoppen ze even goed.
Ik heb anders wel, ook zoals de huidige vsf tx1000, een hs11 met zowel booster als tweevingerige remgreep.

Zo staat hij ook op de site van vsf

http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... uct_id=664
trikke schreef:Zo staat hij ook op de site van vsf

http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... uct_id=664
Excuses. In webwinkels had ik het altijd gezien zoals ik schreef, al kan je blijkbaar hier en daar inderdaad een 2-vingerige remgreep voor de HS11 kopen, maar nooit in een set. Blijkbaar kan VSF wel aan die combo geraken, ook de booster is immers niet standaard. De conclusie blijft wel dat een upgrade naar HS33 niet erg veel zin heeft, in die zin zelfs dat het me in dit geval geheel onduidelijk is waar dan nog wel het verschil zit.
Geen enkel probleem hoor. Ikzelf weet niet waarom een HS33 beter zou zijn dan een HS11 maar een kennis van me zei dat ik veel beter af was met H33 dan H11, zou veel beter remmen onder "zware" druk.
Het is een feit, vandaag mijn fiets besteld. Het is de VSF fahrradmanufaktur TX-1000 geworden.
De achterdrager wordt een Tubus Santos en dan heb ik nog gevraagd om op plaatsen waar kabeltjes tegen het frame kunnen schuren een bescherming te plaatsen.
Zodra ik hem heb plaats ik er foto's of een filmpje van.
Alvast veel plezier en succes met de aankoop, gefeliciteerd!
Dankjewel.
Ik weet nu ook de levertermijn, deze zal eind maart begin april zijn. Dat is nog een hele tijd maar komt overeen met mijn oorspronkelijke planning :)
Tegen die tijd begint het lekkere weer in eigen land te komen wat dat betreft een uitstekende timing :D
Klopt, ik heb de post nog aangepast was ik was zelfs nog een maand mis. Ik wist dat het lang geen duren maar ik vind het niet erg, ik heb nog een fiets dus dat valt wel mee.
Even een update: De plannen voor een nieuwe fiets worden onverwacht op hold gezet. Onverwacht heb ik te kampen met een financieel euvel (dochter depanneren met een wagen).
De vakantieplannen zullen doorgaan met mijn huidige fiets. Gelukkig voor mij dat rijwielen Cadans me hierin volgt.
Wordt vervolgd.