Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Robuuste fiets voor woon-werkverkeer en toeren? (advies) - Forum Wereldfietser

Robuuste fiets voor woon-werkverkeer en toeren? (advies)

Hallo,

Eerste post hier. :)

Ik ben op zoek naar een robuuste fiets voor woon-werkverkeer en weekendtochten.
Dit zal m'n eerste 'trekkingfiets' worden...

Ik heb een budget voor ogen van +/- €2500.
Mijn lichaamslengte is 172cm, binnenbeenlengte +/- 80cm.
Mijn wensen kort samengevat:
*Woon-werk focus
*Rohloff
*minimaal onderhoud
*Sportievere houding mag: ik fiets graag goed door
*hoogwaardige naafdynamo
*hydraulische remmen
*28" banden
*gesloten kettingkast
*achterdrager, geen voordrager vereist

Dit zijn voor mij op dit moment de interessantste opties

*OPTIE 1* (NL winkel)
Idworx Easy Rohler
Nieuw overjarig (2011) - 0 km
Rohloff 500/14 Speedhub
Magura HS 33 Firmtech
Tubus drager
AXA Defender slot
Shimano naafdynamo met B+M verlichting
28" Rigida velgen
Schwalbe Marathon Supreme 28" 50 mm anti-lekrijbanden
Verstelbare stuurpen
Stuur met bar ends
Fi'zik zadel
gesloten Idworx kettingkast
volledige garantie
€2550

*OPTIE 2* (BE winkel, lokaal)
VSF T-900
Nieuw
€2200

*OPTIE 3* (BE winkel, lokaal)
VSF TX-1000
Nieuw
€2700

De Gaastra Fyts 4.14 ziet er ook erg mooi uit, maar zit met een prijs van €3000 toch een stukje boven budget.

Welk aanbod lijkt jullie het aantrekkelijkst?

Dries
België
Idworx blijft Css gecoate velgen monteren. Ik blijf vinden dat hun remcapaciteit in nat weer en zeker bij sneeuw echt ondermaats is, met alle speciale remblokken die ik al heb geprobeerd. Dus voor mij zou dat een showstopper zijn. (Thorn monteert ze enkel nog achteraan wat ook al iets zegt)

De TX 1000 weegt 2,4 kg meer en zo op het zicht krijg je daarvoor stevigere dragers een gigantische koplamp en zware banden. Allemaal dingen die VSF correct monteert op een trekkingfiets, maar die een woonwerkfiets alleen maar zwaarder maken. T-900 is dus de logische keuze. (en die 60 lux cyo is in de praktijk zeker krachtig genoeg)

edit: ik geef trouwens iedereen gelijk dat de idworx het mooist afgewerkt is, maar daarmee kan je niet stoppen.
Bedankt voor je advies!

Ik graviteerde zelf ook richting T-900. Ik ga zaterdag kijken bij iBike in Wilrijk.
I.v.m. T-900 vs. Tx-1000 vraag ik me alleen nog af of de SON dynamo van TX-1000 toch niet het overwegen waard is...

Dries
Je wordt op je wenken bediend:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=14419
http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_09-10_2010.pdf

Ik fiets zelf al een winter of zes met een bagger-type shimanonaafdynamo op mijn brakke stadsfiets. Het ding blijft het gewoon doen en ik merk er niets van, dus die dynamo op de TX900 is weliswaar geen Son, maar toch al een heel mooi ding.
Hoi,

Heb zelf sinds begin februari een TX1000, ook gekocht bij ibike in Wilrijk. Ik heb destijds deze gekozen omwille van de mogelijkheid voor dikkere banden (50mm marathon supremes) te hebben.
Ondertussen heb ik er ongeveer een 3500km mee gereden, en ben zeer tevreden over de fiets.
Eén enkel probleem gehad deze zomer, lekkende Rohloff, en de fiets een tweetal weken gemist hierdoor voor herstelling (uiteraard gratis).
Ondanks het "ketengehalte" van iBike ben ik zeer positief over hun service.

PS voordrager ligt bij mij ook in de kast...
Gisteren ben ik een kijkje gaan nemen bij iBike in Wilrijk.
Ze hebben daar overigens opvallend veel VSF-fietsen in demo staan.

Ik heb meteen een proefrit kunnen maken met een T-900. Een heel fijne fiets! De TX-1000 hadden ze echter niet in de toonzaal... Ik heb wel een toertje gemaakt met een TX-800.

Alleen, men kon niet vertellen op welke termijn de T-900 of TX-1000 leverbaar zijn.
Blijkbaar zitten een aantal VSF-modellen met levertijden tot in februari 2015...
Zo lang kan ik niet wachten.
Dus misschien moet ik toch ook in de richting van een Gaastra Fyts 4.14 kijken...

Dries
Driesel, ik ben gisteren gaan testrijden in Leuven bij Cadans, daar hebben ze een TX 1000 staan. Zie mijn topic http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 4&start=40
Wat de levertermijn betreft kreeg ik min of meer hetzelfde antwoord.
Als de Gaastra 4.14 weer in beeld komt, wacht dan ook even op de nieuwe Idworx ER urban spec 2015
Een idworx met een goedkopere afmontage dan de huidige ER evo
Prijs en levertijd zijn bij mij niet bekend
trikke schreef:Driesel, ik ben gisteren gaan testrijden in Leuven bij Cadans, daar hebben ze een TX 1000 staan. Zie mijn topic http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 4&start=40
Wat de levertermijn betreft kreeg ik min of meer hetzelfde antwoord.
Dat was toevallig geen maatje M (52cm)? :wink:

Dries
Neen, het was een 57.
Hou het simpel, ga voor de T900. Die heeft prima specs. Ga zeker niet voor een veel zwaardere en lompere fiets of voor een veel duurdere fiets omdat je haast hebt. Daar krijg je spijt van.

Dat 'robuust' in je post zette mij overigens op het verkeerde been. Ik heb zelf bijvoorbeeld een 'robuuste' Avaghon. Perfect als trekkingfiets door onherbergzaam gebied. Maar als woonwerkverkeer niet optimaal (daarvoor heb ik dan ook een 3 kg lichtere en 2,5 x zo goedkope Stevens Courier met 8V; echt zat voor woonwerk).
Als je een overjarige Idworx ER kunt vinden in de goede maat en binnen jouw budget, heeft het m.i. weinig zin om verder te zoeken.
Mijn ervaringen met een overjarige Idworx ER uit 2011 zijn in elk geval prima.
UPDATE:
De T-900 is hier (Vlaanderen) behoorlijk slecht leverbaar. Minimaal wachten tot februari. Pfff...
De TX-1000 is vanaf mid december leverbaar, maar is eigenlijk zoals schieten met een kanon op een mug. Ik zou meteen al een aantal dingen willen veranderen: asfaltbanden erop, voordrager in de vergeethoek...

Dries
driesel schreef:UPDATE:
De T-900 is hier (Vlaanderen) behoorlijk slecht leverbaar. Minimaal wachten tot februari. Pfff...
De TX-1000 is vanaf mid december leverbaar, maar is eigenlijk zoals schieten met een kanon op een mug. Ik zou meteen al een aantal dingen willen veranderen: asfaltbanden erop, voordrager in de vergeethoek...

Dries
Ja, absurd. Ik heb gekeken voor andere merken en mij valt het ook op dat er erg lange levertijden op fietsen zitten, dat had ik vooraf niet gedacht.
Ik krijg de indruk dat die T-900 hier op voorraad zijn http://www.badbikes-online.de/shop/arti ... 014-014%26
Wellicht kun je er een mailtje aan wagen
En als je dan toch eventueel interesse in online-aanbiedingen hebt, lijken de VSF modellen ook leverbaar bij: http://www.14gang.de/.

Pieter
Het lijkt erop dat deze fiets ook hier (Badbikes) niet leverbaar is:
Zurzeit nicht bestellbar
kwootje schreef:En als je dan toch eventueel interesse in online-aanbiedingen hebt, lijken de VSF modellen ook leverbaar bij: http://www.14gang.de/.

Pieter
Ja, die had ik ook al gezien. Prijzen zijn daar erg interessant.
Alleen, in welke staat komt die fiets dan na verzending aan?
En hoe krijg je die goed afgeregeld dan?

Dries
Dries, als ik jou was...maar dat ben ik niet ;)...dan zou ik die fiets kopen waar je zin in hebt en niets overhaast doen;...dat beklaag je jezelf achteraf toch.
Qua fiets denk ik dat we dezelfde smaak hebben, als ik voor vsf ga dan is het de 1000, het enige wat ik er zou aan veranderen is de achterdrager, daar zou ik een Tubus Logo plaatsen....de voordrager die leg ik in de kast voor het geval ik hem ooit eens nodig heb.
En al eens gedacht aan een op te bouwen fiets op jou eigen smaak? En dan denk ik aan een Surly LHT of Ogre met Rohloff... Uiteraard als dat hetgene is wat je zoekt.