Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaakdikte - Forum Wereldfietser

Spaakdikte

Wat is een goede spaakdikte voor de vakantiefiets?
Deze zomer met vriend langs de Elbe gefietst: hij kreeg loslopende nippels, slag: ik kon elke halve dag het wiel controleren en bijstellen!!
Ietwat bewerkelijk en hobbelig traject, 2 eerdere tochtjes geen problemen mee gehad, fiets heeft nu misschien 2000 km op te teller.
De fietser weegt: + 100kg!! (zelfs fietsen hielp niet genoeg om dit te verminderen: minstens 14 dagen Zuid-Duitsland en niet de Elbe nemen!)
1. Wat te doen voor de volgende tocht?
2. Wat zijn de dikst mogelijke spaken die er te koop zijn?
Dank voor alle mogelijke adviezen, ideeën.
Ik heb geen oplossing dan .. afvallen.
Ik ben zelf ook een lichte honderdplusser maar nog nooit problemen met spaken gehad. Misschien weet M-gineering wel raad.
Koop gewoon een wiel van een echte wielbouwer(Wheel-tec, santos enz)
Spaak dikte maak niet veel uit. Spaak moet ook flexibel zijn, daarom spaakt Santos geen wielen meer met DT Alpine 3 spaken.

Wiel moet altijd na spaken met de handen belast worden zodat de spaken zich kunnen zetten je moet ook tijdens het spaken de nippels beetje vet geven.

daarna moet je de spaken in de juiste richting buigen. Als je het wiel hebt gespaakt op bv 900 nw dan zal je zien dat het wiel na belasting plotseling ongeveer 200/300 nw is afgenomen. Dit is wat er gebeurd tijdens het fietsen en krijg je dus problemen.

Ik weeg 94 kilo en heb nog nooit een spaak gebroken en fiets achter met 36 spaken.

Mario
Spaak dikte maak niet veel uit. Spaak moet ook flexibel zijn, daarom spaakt Santos geen wielen meer met DT Alpine 3 spaken.

Wiel moet altijd na spaken met de handen belast worden zodat de spaken zich kunnen zetten je moet ook tijdens het spaken de nippels beetje vet geven.

daarna moet je de spaken in de juiste richting buigen. Als je het wiel hebt gespaakt op bv 900 nw dan zal je zien dat het wiel na belasting plotseling ongeveer 200/300 nw is afgenomen. Dit is wat er gebeurd tijdens het fietsen en krijg je dus problemen.

Ik weeg 94 kilo en heb nog nooit een spaak gebroken en fiets achter met 36 spaken.

Mario
supermario schreef:Wiel moet altijd na spaken met de handen belast worden
de nippels beetje vet geven.
daarna moet je de spaken in de juiste richting buigen.
900 nw
Mario bedoelt waarschijnlijk:
* Het zgn "kraken" van het wiel.
* Lijnolie ipv vet (lijnolie hardt uit en verhindert losgaan van de nippels, vet smeert en dat is juist niet de bedoeling)
* Het zetten van telkens een spakenpaar door er met de hand in te knijpen
* 900 Newton (ca. 90 kilogramkracht ofwel kgf). Ik het op raad van Marten Gerritsen overigens een wiel gespaakt met een spaakspanning van 140 kgf, gemeten met een Park Tool spaakspanningsmeter.

Het bouwen van een goed wiel is vakwerk dat niet alle fietsenmakers beheersen. Zeker voor een zwaar persoon die met vakentiebagage fietst en af en toe (of vaak) flink kracht zet is een goed gebouwd achterwiel (waar tweederde van het gewicht oprust) noodzakelijk.

2000 km is natuurlijk veel te weinig en je moet garantie claimen. Als hij de fiets zelf heeeft gekocht en de verkoper dus wist dat het om een fors persoon gaat is de zaak nog duidelijker.

Dikke spaken werken hier averechts: omdat dikke spaken minder rekken zijn de piekspanningen die op de velg, nippel, spaakkop en naaf worden uitgeoefend groter. Spaken breken niet omdat ze te dun zijn. Op de betere fietsen worden daarom 'butted' spaken gebruikt. Dat zijn spaken die aan beide uiteinden wat dikker zijn voor sterkte op de kwetsbare plekken en in het middenstuk juist dunner voor flexibiliteit. Een goede wielbouwer is echter nog belangrijker dan de onderdelen waar het wiel uit bestaat. Zelf een wiel bouwen is te doen, maar je eerste wiel bouwen voor een fietser van 100 kg zal niet meevallen en is slecht voor de vriendschap mocht het mislukken...
Loslopende nippels duidt vaak op een veel te lage spaakspanning.
Een correcte spaakspanning is hoger dan men vaak denkt. Koop / leen een deugdelijke spanningsmeter of loop eens bij een ervaren fietsenmaker langs en kijk of dit niet het probleem is.

Dikkere spaken gaan het probleem van loslopende nippels niet oplossen.

Succes!

Greetz,
Bram
Slaapt schreef:Koop gewoon een wiel van een echte wielbouwer...
..of kijk in ieder geval goed af welke materialen 'echte wielbouwers' gebruiken, die als goed worden verondersteld maar vooral ervaren.

V.w.b. loslopen van spaken nog niet genoemd (meen ik) zijn de 'zelf' borgende nippels zoals DT Swiss Pro lock spaaknippels. Locktite op gewone nippels werkt meen ik ook...maar dat is meer gehannes (misschien een topic over te vinden?).
Als je een wiel goed bouwt en een beetje lijnolie op de nippels doet dan lopen nippels niet los. (Methode Marten Gerritsen, inmiddels al meerdere keren in de praktijk gebracht op wielen die het tamelijk te verduren hebben)
Klein detail maar niet onbelangrijk voor het borgen: je hebt gekookte en ongekookte lijnolie, de ene (welke weet ik niet meer)wordt hard en de andere blijft vloeibaar.
Dacht een keer mijn verfkwasten te vertroetelen door ze na het schoonmaken in de lijnolie te zetten, resultaat: allemaal keiharde kwasten.......

NB: op mijn santos wielen zitten ook prolock nippels, nog nooit losgelopen in 50.000 km. Gewicht berijder 95 kg

Ben
ben huve schreef:Klein detail maar niet onbelangrijk voor het borgen: je hebt gekookte en ongekookte lijnolie, de ene (welke weet ik niet meer)wordt hard en de andere blijft vloeibaar.
De gekookte wordt hard. Die moet je voor de nippels hebben.
k dacht dat spaak breuk of los lopende nippels zijn probleem van vorige eeuw.
Waarom?
1. Bijna elke bekende wiel fabrikant heeft 10 jaar garantie over spaak breuk.
2. Prijsvechter – Rose versand maakt machine gespaakte wielen met 10jaar garantie over spakbreuk.
3. Ik heb geen verstand van wiel bouw – Ik heb een keer de boeken van Mr. Jobst Brandt en Gerd Schraner gelezen. Zelf een achterwiel van een moederfiets gemaakt, en geen enkele probleem na 4 jaar. Grappig genoeg – origineel wiel op deze moederfies ging kapot na 1 jaar. De fietsmaker in de buurt heeft de wiel gespaak en na 1 ½ ...2 jaar spaken gingen los

Mijne conclusie is dat tegenwoordig de wilebouwen is geen speciaal vakwerk
- een robot lever wiellen met 10 jaar garantie.
- ik heb allen een weil gebouwd maar ik heb de zelfvertrouw dat ik kanbombproof wielen bouwen. Er is niks bijzonder

Back to the topic.
- lijnolie of prolock of locktite is een klein detail van wilbouwprocess. Ik gebruik ook lijnolie
- de belangrijkste is
1. een sterke rim
2. een duble of triple buted spaak. De ideale spaak is sterk en super elastisch. Elasticiteit komt van een smalle midden diameter.
3.Vakantiefietsen zijn niet zwaar belaste fietsen
Wat wil je nou toch zeggen met je derde punt?
miro schreef:k dacht dat spaak breuk of los lopende nippels zijn probleem van vorige eeuw.
De topicstarter maakt duidelijk dat dit niet zo is.
3.Vakantiefietsen zijn niet zwaar belaste fietsen[/quote]

Volgens mij is op vakantie gaan met volledige kampeeruitrusting (ook indien zo licht mogelijk) zo ongeveer de ergste mishandeling die je een fiets kunt aandoen: afgezien misschien van met volle vaart op een mountainbike door het bos rossen. Op dit forum staan genoeg verhalen van kwaliteitsfietsen waaraan dingen kapot gaan.

Iedere fiets is in vergelijking met een motor of brommer van lichtgewicht materiaal gebouwd en dus per definitie kwetsbaar, hoe goed de kwaliteit ook is.
@ Riny: :D :D :D :D :D :D :roll:
In dit forum staan volgens mij nog veeeeel meer verhalen van fietsen die berijders en bagage de hele wereld over sjouwen zonder een enkel probleem. Bij mij in ieder geval al vele, vele jaren...
Ik zie onderweg ook wel eens een kapotte motor of scooter (of auto) maar waarschijnlijk klagen die mensen op andere fora.
Van een vakantiefiets worden drie dingen verwacht:
1. Je moet er niet alleen gedurende vijf uur per dag op vakantie op kunnen fietsen, maar hij moet het ook volhouden als je die ene halve kilometer op hobbelig onverhard 15% omhoog, zit te stoempen met verzet 22-32, 20 kg bagage achterop en een lichaamsgewicht van 90 kg. En stiekem toch door het gat fietsen met 5 bar in de 47 mm dikke achterband...
2. De fiets moet dat veel meer dan 30.000 km volhouden want dan mag hij nog lang niet versleten zijn.
3. Hij mag zeker niet stuk gaan onderweg want dan sta je mooi in st.-Marie-Alafachrocha-de-Aragon met geen fietsenmaker te bekennen binnen 100 km.
Ave Gone schreef:... st.-Marie-Alafachrocha-de-Aragon met geen fietsenmaker te bekennen binnen 100 km....
Daar is dan ook geen bal te beleven :lol: :lol: .
Dat ligt aan je doelstellingen.

Des te erger als je aar vast komt te zitten :cry:
Sorry, het was een aanname. Laten we er vooral niet te diep op ingaan :P .