Additionally, paste this code immediately after the opening tag: achterrail/plaat Brooks 67/68 voor de derde keer afgescheurd - Forum Wereldfietser

achterrail/plaat Brooks 67/68 voor de derde keer afgescheurd

In de hoop dat het met een verend zadel niet meer zou gebeuren, is het na twee jaar weer zover. Ter hoogte van de rechterachterbout van de veer, is de plaat waar achter het leer op vast zit weer afgescheurd.

Zijn er meer vakantiefietsers die last hebben van dit euvel? Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Mijn idee is dat er een verkeerde staalsoort wordt gebruikt voor deze rail. of misschien is het niet meer dan ijzer?

Ik heb geprobeerd de Nederlandse distributeur de vraag voor te leggen maar daar werd ik administratief afgewimpeld.
Roald schreef:Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Nooit verbeterd ontwerp + inferieure fabricage en materiaal + bovengemiddelde krachten + veel belastingswisselingen(?) + veel gefietst.
Producten worden tegenwoordig met grote presicie zo gemaakt dat de gemiddelde klant er geen last van krijgt met een marge die voor de rest net voldoende is voor de garantietermijn. Met jouw gewicht en fietskilometers zit zeker in de top 1% van de fietsers dus je bent bij dezen goed ge****d. De enige remedie is het zadel doorgewoon terugsturen en aanspraak maken op je recht op een produkt dat veel langer meegaat dan twee jaar. Dit laatste belooft Brooks namelijk in folders en op websites in geuren en kleuren. Hou ze daaraan maar trek er wel veel tijd voor uit.

Hier in de schuur staat een fiets met een B66-zadel dat ik ooit gevonden heb met hetzelfde euvel. Daar heb ik toen een aluminium strip onder geknutseld maar het zadel was daardoor niet helemaal recht meer.
Oorzaak? m.i. slecht ontworpen. Er wordt een groot gat in de rail geponst om de veren met een bout te bevestigen. En precies in de hoek van het ponsgat zijn bij onze 4 fietsen met 4 brooks zadels er al twee afgebroken (een oud zadel, en een van nog geen twee jaar oud)
De oplossing? Ik hardsoldeer het afgebroken stuk er weer aan, waarbij de bout mee gesoldeerd wordt. Hierdoor wordt de rail met de bout één geheel. Ik heb nog nooit breuk gehad op een gesoldeerde rail. Eigenlijk zou brooks dit preventief af-fabriek ook kunnen doen.
groetjes ben
Ja, dat is een goed idee, alles aan elkaar vast hardsolderen, voor mij geen optie zonder fatsoenlijke werkschuur en gereedschap.

Bedankt voor de reacties.