Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvakantie op een oude gazelle damesfiets? - Forum Wereldfietser

fietsvakantie op een oude gazelle damesfiets?

Beste forummers,
In het voorjaar wil ik per fiets de coast and castle route in Engeland gaan fietsen. Ik weet niet tot hoe ver, dat zie ik dan wel. Als ik dat aan mensen vertel dan zeggen ze je gaat toch niet op die oude fiets?
Die oude fiets is een gazelle met sturmey archer 3 versnellingen van een jaar of 40 oud en hij rijdt zo heerlijk, nog nooit een fiets gehad die zo fijn reed heb hem nu een jaar of 2. Ik hoef helemaal niet snel te fietsen, kan wel maar hoeft niet en de route lijkt vrij vlak.
Voor de reis ga ik naar de fietsenmaker voor een soort van apk. Mijn bagage (weinig want ik overnacht in bed en breakfast) wil ik achterop in een krat doen, dat lijkt mij praktisch met in en uit halen.(krijg ik ook veel commentaar op maar ik ben gewend om heel veel spullen met mijn fiets te vervoeren.) Als de fiets in zou storten dan kan ik hem in Engeland achterlaten. Dan neem ik de trein.

Is het wel slim van mij? Overleeft mijn fiets wel de overtocht met de boot? Zie ik iets over het hoofd?
Tja, waarom niet? Die oude Gazelles zijn in ieder geval beter dan de nieuwe en Sturmey Archer is/was Brits dus de gemiddelde fietsenmaker zal hem wel kennen. Vijftig jaar geleden ging "iedereen" op fietsvakantie met dit soort fietsen.

Zeker als je er relaxed in zit en de fiets niet van levensbelang is (in tegenstelling tot een reis ergens door een moeilijk land waar je de bewoonde wereld niet meer bereikt als je fiets het begeeft) kan het best. Worst case scenario is dan inderdaad dat je de fiets dumpt en een alternatief vervoermiddel vindt.

Ik zou wel zorgen voor goede banden en plakspullen - dat wil nog wel eens het eerste point of failure zijn .
Ik neem aan dat het om een stalen Gazelle (stads)fiets gaat?
Dat zijn inderdaad erg fijne fietsen, ontworpen voor de Nederlandse stad.
Dat betekent dat ze minder geschikt zijn als er heuvels opdoemen, zoals in GB vaak het geval is. Zulke fietsen zijn erg zwaar, en dat laat zich voelen heuvel op. Tevens zijn er maar 3 versnellingen, dat is ook beperkt, tenminste vergeleken met de voor fietsvakanties meer gebruikelijke veelheid aan (derailleur)versnellingen.
Verder is, in het algemeen, een damesframe nogal wiebelig met bagage.
Dit allemaal gezegd hebbende, is het natuurlijk wel degelijk mogelijk om met die fiets door GB te fietsen. Aan het comfort zal het niet liggen, zeker met een fijn ingezeten breed Brooks zadel met vering. Ipv een 'krat' zou ik een waterdichte fietstas overwegen, ook gezien de regenbuien die het eilandenrijk nogal eens treffen. Een pakaf-fietstas draagt ook makkelijk de B&B in, na aankomst.
Verder; wees er zuinig op, deze 'classic' fietsen zijn inmiddels gewild, zeker ook in de UK.
Geef vooral extra aandacht aan goede afstelling van de remmen. Die zijn niet bepaald berekend op snelle afdalingen. Die je ook aan de kust van Enegeland tegen kunt komen;).

Maar áls je dit doet: maak veel foto's, en post ze hier. Want zo'n avontuur doen niet veel mensen meer!
Staalstrater bedankt voor het antwoord. Inderdaad goede banden en plakspul en ik dacht voor geval van nood zo'n spuitbus die de band vult.

Georg bedankt voor het antwoord. Het gaat om een stalen stadsfiets. De fiets is niet wiebelig, ik neem regelmatig een hond van 15 kilo achterop mee en ook hele zware boodschappen achterop en aan het stuur. Wel ooit meegemaakt dat het frame van m'n tour de france gazelle fiets uit elkaar viel door gewicht van kind voorop en kind achterop.
Met een derailleur kan ik niet mee omgaan, dat is geen optie voor mij.
De fietstassen is misschien toch wel verstandig, misschien ook beter op de boot.

Travelmaster bedankt voor het antwoord. Goed advies over de remmen, ik ga het fietsenmaker voorleggen. Ja ik ga ook foto's maken!
Overigens denk ik dat de overtocht per boot je minste zorg is hoor. Van waar naar waar? IJmuiden - Newcastle?
zoals travelmaster zegt: de remmen zijn het enige gevaarlijke aan die fietsen. Trommelremmen worden gloeiend heet en vervolgens kan je niet meer stoppen met remmen (goed) of kan je niet meer stoppen (niet goed). Beide zijn niet super aangenaam. (rollerbrakes hebben gelijkaardige problemen, als het nog zo'n heel oud model betreft met blokjesremmen dan heb je weliswaar niet veel remkracht, maar ze valt alvast niet weg :-))

Oplossingen zijn: zeer voorzichtig afdalen met zo weinig mogelijk extra gewicht, of vals spelen en ergens toch een backup velgrem voorzien. Om zo weinig mogelijk te raken aan je fiets, kan je:
- een velgrem op het achterwiel monteren, gekoppeld aan een versnellingshendel ergens op je stuur: je kan die velgrem dan laten slepen tijdens het afdalen en zo je trommels koud houden voor als je wil stoppen of extra vertragen.
- een velgrem op het voorwiel monteren, ter vervanging van de voorste trommelrem of als extra voorrem, maar dan ge je een remhendel voor twee kabels moeten voorzien.
Ook met een simpele velgrem kan je in afdalingen remkracht te kort komen, maar hun remvermogen blijft min of meer gelden, het gevaarlijke aan trommels is dat de remkracht volledig kan verdwijnen.
Overigens, ik vind wel dat je de prijs voor uiterst stijlvol en retro vakantiefietsen verdient!
Met goede banden zal het wel lukken, maar... Ik lees even dat de tocht 1700 hoogtemeters kent. Dat is toch niet mis met zo'n eigenlijk ongeschikte fiets. Klimmen en afdalen betekent dat je best af en toe zult moeten lopen, omhoog, maar ook omlaag. Neem dus zo weinig mogelijk bagage mee, en in waterdichte tassen ipv een krat.
Wim
Het zal best lukken, lijkt me. Op weg naar Santiago de Compostela kwamen we in Spanje drie mannen tegen die op oude Hollandse damesfietsen met versnellingsnaaf de route volgden. Dat lukte allemaal best. Ze hadden niet veel bagage bij zich, dat scheelt natuurlijk. Vergis je niet in de vele heuveltjes in Engeland, die in het kaartbeeld niet altijd goed zichtbaar zijn. Ze zijn vaak flink steil, maar gelukkig meestal kort. Dus je kunt altijd even lopen.
Dergelijke fietsen zijn een regelrechte kwelling. Ik fiets ook wel eens op een oude Gazelle, alleen vanwege de verlichting die erop zit en op mijn andere fietsen zit dat niet. Je moet er toch niet aan denken dat je met zo'n ding dagenlang over heuvelachtig terrein moet met flink wat bagage. Ik vind een halfuur zonder bagage al te veel.

Maar ja, alles kan. Je kunt ook Coast-to-coast lópen, dus je komt er echt wel een keer, maar of het leuk is, is een heel ander verhaal.
TS:
...hij rijdt zo heerlijk
Jan Eleveld:
Dergelijke fietsen zijn een regelrechte kwelling.
Duidelijk een andere ervaring.
Travelmaster ik ga inderdaad van Ijmuiden naar Newcastle.

EnriceV bedankt voor je antwoord over de trommelremmen. Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Ik heb een dagje in Zuid Limburg gefietst en ben daar heuvels op (langzaam) en af (heel snel) gegaan. Bij een bochtige afdaling heb ik best veel geremd maar er is mij toen niets opgevallen. In geval van onverwachte heuvels kan ik natuurlijk na een afdaling wat water over de trommelrem gieten als afkoeling, ter preventie.

George dank voor de nominatie voor stijlvol en retro fietsvakantie.

Wim bedankt voor het antwoord. Ik denk niet dat er 1700 hoogtemeters in mijn route zitten. Het is vrij vlak gebied, ik ga van Newcastle richting Edinburgh, wordt het te heftig dan keer ik om.

Peter de rijk bedankt voor het antwoord. Als de heuvels er erg steil uitzien kan ik inderdaad gewoon gaan lopen, ik ga geen haast maken op mijn vakantie.

Jan Eleveld bedankt voor het antwoord. Ik denk dat de fiets die ik nu heb heel precies goed past bij mijn fysieke maten en daarom zo prettig fietst. Ik heb hiervoor heel wat andere fietsen gehad maar heel vaak rugpijn of lamme armen en dat soort dingen. Dat maakt het ook dat jij dit type fiets als een regelrecht kwelling kan ervaren, hij past waarschijnlijk niet bij de bouw.
Ik ga niet van Coast to coast fietsen maar langs de coast.
benq schreef:Ik heb een dagje in Zuid Limburg gefietst en ben daar heuvels op (langzaam) en af (heel snel) gegaan. Bij een bochtige afdaling heb ik best veel geremd maar er is mij toen niets opgevallen. In geval van onverwachte heuvels kan ik natuurlijk na een afdaling wat water over de trommelrem gieten als afkoeling, ter preventie.
Je remmen zullen het oprima doen, tot het moment dat ze ophouden met het prima te doen. Als je inderdaad zonder te remmen de heuvels afgaat zijn de remmen geen probleem, maar verwacht er dan niet te veel remkracht van. Het snelste warm worden remmen als je met ca. de helft van de snelheid fietst waarmee je zonder te remmen de berg af zou zijn gegaan. Van 40 tot 60% van die snelheid maakt het erg weinig uit. Dus als je de remmen wilt sparen moet je ofwel heel weinig remmen ofwel heel langzaam (<15 km/u) de berg afgaan.

Ik fiets af en toe met de 3V-stadsfiets hier in de heuvels rond Maastricht maar het valt me steeds weer vies tegen in vergelijking met mijn andere fiets.
@Jan Eleveld; smaken verschillen, maar onmiskenbaar sterke punten van dergelijke fietsen zijn toch wel de typisch Nederlandse rechtop-zit, en daarmee veel uitzicht rondom en geen tintelende handen/polsen, en natuurlijk het fijne gevoel van een stalen frame met ruimhartig gebogen voorvork, het summum aan fietscomfort.
Ik heb ook langere stukken (100km) gefietst met zo'n fiets en dat viel me helemaal niet tegen. (was wel in NL overigens) Het gevoel van zo'n fiets is toch iets wat je in andere fietsen niet aantreft. Spoort ook erg lekker door de bochten.
Een carbon racertje rijdt natuurlijk lichter, dat spreekt.
Ik meld het omdat ik het heb voorgehad met een gazelle primeur. Na een overnachting bij het doen van de Donnau radweg: afdaling van naar schatting 200 hoogtemeters, helling van 15-20 %, belading +/-15 kg + ikzelf 85 kg.

Gestart met achterrem om te vertragen en voorrem als reserve. Snelheid bleef oplopen dus voorrem al pompend erbij. Al snel kon ik snelheid enkel constant houden met beide remmen dicht. Ik overwoog nog een vlakke parking op te draaien om af te remmen, maar de snelheid lag op dat moment al zo hoog dat ik twijfelde of het manoeuvre enige kans had op slagen. Dus verder afgedaald, snelheid bleef toenemen terwijl de remkracht wegviel.
Ik probeerde om voor en achter afwisselend te lossen om ze afgekoeld te krijgen, maar dat gaf geen merkbaar effect. Uiteindelijk ben ik beneden aan de helling over het kruispunt gevlogen en met wat bochten te nemen en terug bergop te sturen tot stilstand geraakt.

Mijn zus die ongeveer dezelfde configuratie had maar een recentere fiets zat in het scenario met vastgelopen remmen. De fiets wat niet vooruit te krijgen tot de naven afgekoeld waren. Op zich dus veel veiliger dan wat er met mijn fiets gebeurde.

De remverzwakking treedt vrij plots op en eens je ze opmerkt is vertragen echt bijna onmogelijk. Ik rijd met sturmey archer versnellingen bijna elke helling op, en als het niet lukt dan loop ik wel. Maar met trommels als enige redmiddel de helling terug af, niet meer voor mij (tenzij misschien in rollende landschappen waar je altijd goed zicht vooruit hebt en weinig bochten)
Die kustweg had dus wel degelijk 1700 hoogtemeters. Ik heb jaren in Engeland gewoond, en de klimmetjes zijn niet lang maar wel erg steil. Ik zou er wel degelijk rekening mee houden, vooral bij de afdalingen.
Wim
Ik zou regelmatig zo remmen dat je praktisch stilstaat, als de remmen het dan opeens helemaal begeven, ga je in ek geval niet zo hard...onderschat niet wat er gebeurt als je op hol slaat, zeker met bagage achterop!
onmiskenbaar sterke punten van dergelijke fietsen zijn toch wel de typisch Nederlandse rechtop-zit, en daarmee veel uitzicht rondom en geen tintelende handen/polsen, en natuurlijk het fijne gevoel van een stalen frame met ruimhartig gebogen voorvork, het summum aan fietscomfort.
Is dit als grap bedoeld? Die zogenaamde sterke punten zijn juist de zwakke punten, naar mijn ervaring, nog afgezien van het hoge gewicht van dergelijke fietsen.
Die rechtop houding is slecht voor je rug en voor je prestaties. Die (Gazelle) stadsfietsen lijken je constant af te remmen. Je kunt niet effectief trappen, elk hobbeltje voel je, de wind remt je maximaal af. En zo'n stalen frame gaat zwabberen als je er wat gewicht aan hangt.
Eigenlijk zouden ze met dergelijke slechte remmen niet verkocht mogen worden. Levensgevaarlijk.
Voor hier in de stad vind ik ze zo gek nog niet (al heb ik zelf iets anders, want sneller en leukers als stadsfiets). Je kunt door die zit echter inderdaad geen kracht zetten bij het klimmen. En voor de rug is het inderdad evemin ideaal. Mijn rug is niet meergeweldig, en daarom zit ik liever wat meer voorover: dan scharniert je rug en krijg je de klappen niet pal omhoog langs je wervelkolom.
Wim