Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe conus voorvork verwijderen zonder schade te maken? - Forum Wereldfietser

Hoe conus voorvork verwijderen zonder schade te maken?

Mijn gazelle champion mondial heeft putjes in de onderste conus (op voorvork) Nu wil ik deze conus verwijderen zonder schade te maken. Ik heb het reeds heel voorzichtig geprobeerd met een schroevendraaier maar dit wordt volgens mij geen succes.
Wie heeft er een tip om deze schadevrij te verwijderen? Het gaat om een shimano 600 balhoofd!
Een schroevendraaier EN een hamer.
Inderdaad, kleine schroevendraaier onder de conus tikken en langzaam en voorzichtig rondom conus loswerken/tikken. De truc is hier rondom en rustig. En soms zit het tegen, bijv als de conus vastgerot zit of te dicht op de vorkkroon zit (want dan kom je er niet tussen getikt met je schroevendraaier). Er is speciaal gereedschap voor maar dat helpt niet zoveel (en is heel duur). En als het echt niet lukt http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm, halverwege de pagina.
Ik had hetzelfde probleem met mijn oude vork. Een aluminium stem en stalen conus.
Mijn aanpak:

Vork in de vriezer leggen, overnacht.
Stalen conus verwarmen met een gasbrander, niet te hard en geen grote vlam.
Met een scherpe houtbijtel en een hamer onder de rand tikken.
(een bijtel heeft een betere kant dan een platte schroevendraaier).
Eén van de forum gebruikers heeft eens een conus verwijderaar gemaakt met een pvc buis: het einde ervan werd zo uitgezaagd dat het om de vorkkroon paste en toch de conus raakte. Blijkbaar kreeg hij zo gemakkelijk de conus eraf geslagen. Zelf nooit geprobeerd.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... k&start=40
schroevendraaier en beitel hebben beiden hetzelfde bezwaar: te smal en te dik. Ik gebruik de lineaalkant van een winkelhaak, dun en breed om onder de kroonlagerring te tikken en zo rondom los te wrikken.
sjefke schreef:schroevendraaier en beitel hebben beiden hetzelfde bezwaar: te smal en te dik. Ik gebruik de lineaalkant van een winkelhaak, dun en breed om onder de kroonlagerring te tikken en zo rondom los te wrikken.
En ik gebruik om dezelfde reden een mes met een brede rug (om op te slaan) en een dun afgeslepen snijvlak.
Gelukt met schroevendraaier en hamer.