Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine11 vs Rohloff - Forum Wereldfietser

Alfine11 vs Rohloff

Er is al veel geschreven over beide versnellingsnaven, maar ik heb een specifieke vraag over het "gevoel" van deze naven. Op dit moment rijd ik met een Alfine 11 naaf en ben daar redelijk tevreden over, ik vind hem alleen "zompig" aanvoelen. Wellicht ga ik binnenkort een andere fiets voor woon-werk aanschaffen en als een Rhloff naaf net zo direct aanvoelt als een "derailleur systeem" zou dat voor mij een reden zijn om voor Rohloff te kiezen. Wie heeft er ervaringen met zowel een Alfine11 naaf als een Rohloff naaf en kan mij hier mee helpen?
steks schreef:Er is al veel geschreven over beide versnellingsnaven, maar ik heb een specifieke vraag over het "gevoel" van deze naven. Op dit moment rijd ik met een Alfine 11 naaf en ben daar redelijk tevreden over, ik vind hem alleen "zompig" aanvoelen. Wellicht ga ik binnenkort een andere fiets voor woon-werk aanschaffen en als een Rhloff naaf net zo direct aanvoelt als een "derailleur systeem" zou dat voor mij een reden zijn om voor Rohloff te kiezen. Wie heeft er ervaringen met zowel een Alfine11 naaf als een Rohloff naaf en kan mij hier mee helpen?
Niets schakelt zo direct als een (goede) derailleur, maar de vraag is of je dit wilt. Ik denk dat dit voor de gemiddelde woon-werk/vakantiefietser niet nodig.
Wat is Zompig?
Eric op de Fiets schreef:Wat is Zompig?
Kun je je daar niks bij voorstellen? Ik vertaal het als het gevoel dat veel van de energie die je erin stopt verdwijnt en niet wordt omgezet in trapkracht of snelheid. Alsof alles van rubber is. Zoiets, denk ik.
Een gevoel dat ik altijd met mijn oude nexus-7 had. Heb nu een rohloff met een riem en deze doet niet onder voor mijn MTB (XT-9) of mijn racefiets (ultegra-10).
Maak eens een proefrit. En vergeet niet dat een nieuwe rohloff ook zompig aanvoelt de eerste 1000 a 2000 km, meer ruw en ral eigenlijk.
Wat is Ral?
Ral is het tegendeel van Zompig
Travelmaster schreef:
Eric op de Fiets schreef:Wat is Zompig?
Kun je je daar niks bij voorstellen? Ik vertaal het als het gevoel dat veel van de energie die je erin stopt verdwijnt en niet wordt omgezet in trapkracht of snelheid. Alsof alles van rubber is. Zoiets, denk ik.
Ja, maar wat voelt er zompig? Het trappen of het schakelen? En als het het trappen betreft, hoe weet je dan of het aan de Alfinenaaf of aan de rest van de fiets ligt?

Kortom, Steks, als je uitlegt wat je zompig vindt, krijg je misschien een echt antwoord op je vraag. Als je gaat proefrijden op een Rohloff-fiets, zoals door Eridanos gesuggereerd, ook. :wink:

Carl
Aangezien een tandrad meestal niet zo flexibel is, zou ik bij een zompig gevoel de ketting eens vervangen, lijkt me het meest rekbare onderdeel in het geheel. Of de trappers eens nakijken, daar zou iets mis mee kunnen zijn. Al ziet het, als ik het zo opschrijf, er wel uit als nogal vaag advies. Maar goed, dat is de term zompig ook.
Ik snap, denk ik, echt wel wat TS bedoelt met zompig... Beetje het gevoel dat je op een ouwe schoolfiets met een 3-versnelling-sturmey-archer systeempje ook hebt. Allemaal weerstand en geen efficiënte krachtoverbrenging. Een verademing als je dan op een derailleursysteem overstapt.... dát gevoel.
Travelmaster schreef:Beetje het gevoel dat je op een ouwe schoolfiets met een 3-versnelling-sturmey-archer systeempje ook hebt. Allemaal weerstand en geen efficiënte krachtoverbrenging. Een verademing als je dan op een derailleursysteem overstapt.... dát gevoel.
Hoho, dat inefficiënte van die fietsen lag aan vanalles maar niet aan de versnellingsnaaf. Bovendien was de 2 van de SA3 een directe overbrenging, dus meestal was de zompigheid nul..
Zimpe ... Zampe ..Zompe, Hannes loopt op klompen :D
Ave Gone schreef:
Travelmaster schreef:Beetje het gevoel dat je op een ouwe schoolfiets met een 3-versnelling-sturmey-archer systeempje ook hebt. Allemaal weerstand en geen efficiënte krachtoverbrenging. Een verademing als je dan op een derailleursysteem overstapt.... dát gevoel.
Hoho, dat inefficiënte van die fietsen lag aan vanalles maar niet aan de versnellingsnaaf. Bovendien was de 2 van de SA3 een directe overbrenging, dus meestal was de zompigheid nul..
De twee ging inderdaad wel. Voor de rest was alles zompig, ook de naaf. Kom op nou, het haalde het niet bij een derailleurfiets. Hohoho!
Hoe vaak pompte je je banden op toen je naar de middelbare school ging? Ik deed dat niet vaak. Ik denk dus dat vooral de lage bandenspanning een hoop zompigheid veroorzaakte.

Wel leuk: een topic over ruw, ral en zomp 8)
Ik pompte vrij vaak, eigenlijk. Veel vaker dan nu nodig is:). Kom op zeg, leer mij zompig kennen :lol:
Hmm, ik vind 't maar een zompige discussie. Mag wel wat raller. (Om niet te zeggen difter.)
Difter? :shock:
Oh help...
In principe hoe mooier/duurder de fiets is, hoe "zompig" is de fietser.
@Travelmaster: personlijk heb ik groot respect van scholierfietsers. Ik zie ze elke dag. Vakantiefietsers – tja, zie ik ze af en toe bij mooie zomer weer fietsen, of op de snelweg met de fiets op autoaanhanger/caravan.

Back to topic – Ik heb geen ervaring met Alfine 11 of Rulhof. Niemand neem je serieus want er is geen merkbare verschil tussen A11 en R14. http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra ... ltungen-2/
Onderschat de woon-werkfietsers niet. Die sleuren zich ook door weer en wind... en pakken in de vakantie misschien wel eens de auto;).