Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Band voor reizen - Forum Wereldfietser

Band voor reizen

Dag allen,

2 vrienden en ik zijn van plan om naar Denemarken te fietsen. We zijn van plan om op onze mountainbikes te gaan. Hier zitten echter dikke mtb banden op. Hebben jullie advies voor de dikte van banden die voor asfalt op de lange afstand handig zijn? Misschien zelfs al een specifieke band?

Groetjes,

Rutger
Ik rijd nu zelf op een mountainbike (Giant) tbv mijn revalidatie en daar heb ik gewoon city slicks op zitten (Schwalbe Marathon 50mm) - dat rijd wat mij betreft prima op verharde wegen.
50 mm brede Big Apples. Rijdt lekker en niet snel lek. Niet duur ook, als je de draadbandversie kiest.

Edit: 26 of 29"? Bij 29 gaat bovenstaand advies van de draadbandversie niet op. Die bestaat geloof ik niet.
Dikke banden zijn prima, ook voor op asfalt. Ze hebben nl. een lagere rolweerstand, tenminste als het wegbanden zijn en niet van die noppenbanden. En als je ze niet hard oppompt meer comfort.

Ze hebben wel meer luchtweerstand en gewicht. Dus afhankelijk van je snelheid, bergen en comfortbehoefte is er een kantelpunt zo rond de 15-25 km/h.

Voor asfaltwerk met 15 kg bepakking en een normaal eigen gewicht (zeg 80 kg) zijn 32mm banden nog te doen (sommige zeggen zelfs 28mm), maar zoals gezegd alleen zinvol als je hard gaat en niet heel veel behoefte hebt aan comfort. Voor andere toepassingen is het handig zo breed mogelijk te gaan. De al genoemde Big Apples zijn hiervoor prima en betaalbaar (vooral als je ze in Duitsland koopt). Voor meer geld zijn er legio alternatieven (kom er maar in allemaal), maar de BA's zijn een goed betaalbare oplossing.
Als je dunnere banden monteert hou er dan rekening mee dat je fiets lager wordt en de trappers dichterbij de grond komen. Het is afhankelijk van de geometrie van het frame, de lengte van de cranks en het type pedalen of dit in de bochten problemen oplevert.
Je wilt brede banden met een lage rolweerstand. Brede banden geven op echte wegen een lagere rolweerstand dan smallere. Dat echt mtb banden op asfalt niet zo snel zijn ligt aan het profiel en niet aan de breedte. Voor een mtb zou ik gaan voor de 50 mm Schwalbe Big Apple. Die ie comfortabel en snel. Nog breder stuurt wat lomp.
Wim
Oke, top, bedankt voor alle antwoorden! Ik had er zelf nog niet over na gedacht dat het frame lager komt te liggen, wat dat betreft zijn brede banden inderdaad beter. Ook de rolweerstand wordt dan dus lager, maar dit werkt dan tot maar 25 km/u? als dat zo is dan is het niet erg want veel harder willen we er toch niet op gaan. de Big Apple lijkt mij een goede band, voor een leuke (studenten) prijs ;). Ik heb een 26 inch band. Is het beter om het over het internet te bestellen? of bij een fietsenwinkel zelf? Ik woon zelf in het weekend dicht bij de grens, zoals mijn naam al suggereert, dus een fietsen winkel over de grens is goed bereikbaar voor mij, aangezien iemand zei dat ze daar goedkoper zijn.

Edit: Nog een vraagje, maakt de velg nog uit?
Vanaf een bepaalde snelheid is de luchtweerstand de dominante factor, daaronder de rolweerstand. Dit omdat de luchtweerstand kwadratisch in de snelheid is, en rolweerstand lineair. Dus vanaf een bepaalde snelheid is grofweg alleen aerodynamica van belang, zeg vanaf zo'n 20 km/u.
Hoe breder de band, hoe breder de velg dient te zijn. Zie bijv. http://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse.html voor de mening van Schwalbe.
En met Duitsland bedoel ik Duitse internetshops zoals bike-components.de, rose.nl etc. Deze zijn iha goedkoper dan je lbs. Over service laat ik me niet uit.