Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schroefdraad bottom bracket verpest.Is dit nog op te lossen? - Forum Wereldfietser

Schroefdraad bottom bracket verpest.Is dit nog op te lossen?

Door een dommigheid bij het demonteren van de bottom bracket heb ik de schroefdraad in het frame vernield. :oops:

Is hier nog iets aan te doen, of is dit einde frame? :|
De fietsenmaker op de hoek heeft een bracketlug tapset. Als het hopeloos is kan er een kunststof unit ingeperst worden.

Gaat zeker om de rechterkant...? :?
Of dit http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm (even 5 paginas naar beneden scrollen),
Het gaat om de rechterkant inderdaad. Schroefdraad is behoorlijk beschadigd. Is fixeren met locktite eventueel een optie, of zet dit geen zoden aan de dijk?
Kan alleen met de sterke loctite varianten, krijg je het ook nooit meer los. En dan maar hopen dat het lager eeuwig meegaat :roll: .
Of italiaanse draad laten tappen (heeft een grotere diameter) en altijd assen met italiaanse draad gebruiken (en je rechtercup vaak controleren op loslopen).
Als het echt niet anders kan :

De draad was bij mij destijds helemaal uitgevreten, de huls kon ik er zo in en uit duwen, ik heb met een speciale, staal gevulde epoxylijm van loctite het er weer in gelijmd.

Ik heb er daarna alleen maar dagtochten zonder tent mee gereden, maar het zit als een huis en al meer dan 20.000km mee gereden.

Ik moest een omdoos aanschaffen bij de ijzerwarenzaak omdat het speciaal besteld moest worden, dus ik heb er nog enkele spuiten van liggen. Voor 10 euro ex verzendkosten kan ik er een opsturen als je wil. Past door de brievenbus.
Oei, vervelend.
Als het een stalen frame is kun je de boel uitfrezen en er een sok in (laten) solderen.
Als het aluminium is dan kun je voor een beunoplossing gaan zoals er al enkele gesuggereerd zijn.
Ik heb nu een lager dat bestemd is voor de linkerkant, er aan de rechterkant ingedraaid. Dus tegen de oorspronkelijke schroefdraad in. Hij lijkt wel vast te zitten.

Denken jullie dat dit op termijn ook houdt?
Volgens mij heeft Frank van Rijn dat onderweg ook wel eens per ongeluk gedaan, en heeft hij er gewoon een hele tijd mee gefietst. Als je die nog eens met loctite vastzet, heb je eenn goede kans dat hij prima blijft zitten.

Of-ie er helemaal recht in zit, is een tweede.

En wat dat doet voor de levensduur van het lager, weer een ander punt.
Haha dat heb ik ook eens gedaan. :oops:
Tot mijn verbazing kon ik het er gewoon uitdraaien en aan de goede kant erin schroeven. Daarna nooit problemen gehad. Het is niet echt te verwachten dat het op termijn houdt. Erger is nog dat je de andere kant er nu ook niet lekker in past.

[ **** Deze tip is voor jouw risico, misschien is dit een dom idee van mij **** ]
Ik zou gepaste kracht toepassen om het ding proberen te verwijderen.
[ /**** ]

Wel in de juiste richting draaien en een schietgebedje doen.
Never mind.
Er bestaan BB die gemaakt zijn (of toch gebruikt kunnen worden) voor montage bij beschadigde schroefdraad. De linker- en rechterkant worden tegen elkaar gespannen en er wordt geen gebruik gemaakt van de schroefdraad in het frame.
O.a. Velo Orange (threadless bottom bracket) heeft zo een type.
Ik heb er geen ervaring mee.
bartel160 schreef:Er bestaan BB die gemaakt zijn (of toch gebruikt kunnen worden) voor montage bij beschadigde schroefdraad. De linker- en rechterkant worden tegen elkaar gespannen en er wordt geen gebruik gemaakt van de schroefdraad in het frame.
O.a. Velo Orange (threadless bottom bracket) heeft zo een type.
Ik heb er geen ervaring mee.
Hebben ze die ook voor hollowtech crank?
Volgens mijn niet.