Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kroatie ten zuidoosten van Zagreb - Forum Wereldfietser

Kroatie ten zuidoosten van Zagreb

Wie heeft fietservaring in het gebied ten zuidoosten van Zagreb. Richting Sisak naar de Una: de grensrivier met Bosnie.
Is het interessant?
Hoe is het fietsen?
Is er voldoende accommodatie?
Dat gebied ken in ook niet, heb wel de hele Kroatisch kust af gefietst
Mijn ervaring daar is dat er voldoende accomodaties is ,veelal bij particulieren die een "apartman" hebben
Bert, Ik ben daar een aantal maal geweest. Je kunt er de rivier als je eenmaal uit Zagreb bent aardig volgen, je waant je er weer in vervlogen tijden. Kamperen onderweg zal voornamelijk wild zijn, campings zijn er daar nauwelijks tot niet al is er in Lonsjko Polje bij het Ooievaar reservaat een camping en zijn er ook steeds meer particuliere initiatieven om het gebied voor toeristen aantrekkelijk te maken. Zorg wel dat je in de schemer goed tegen de muggen beschermd bent wil je niet lek geprikt worden. Vooral voor vogelaars en mensen die van rust houden is dit gebied interessant.
De Una stroomt bij Jasenovac (voormalig concentratiekamp) in de Kupa en deze is ook redelijk goed richting Bihac te volgen. De weg er langs is echter wel wat drukker dan langs de Kupa. In Bosnië geldt echter niet wildkamperen maar overnachten bij de boer, in Sobe of eenvoudige hotels, die er in de meeste plaatsen wel zijn.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Peter
Bert, Ik ben daar een aantal maal geweest. Je kunt er de rivier als je eenmaal uit Zagreb bent aardig volgen, je waant je er weer in vervlogen tijden. Kamperen onderweg zal voornamelijk wild zijn, campings zijn er daar nauwelijks tot niet al is er in Lonsjko Polje bij het Ooievaar reservaat een camping en zijn er ook steeds meer particuliere initiatieven om het gebied voor toeristen aantrekkelijk te maken. Zorg wel dat je in de schemer goed tegen de muggen beschermd bent wil je niet lek geprikt worden. Vooral voor vogelaars en mensen die van rust houden is dit gebied interessant.
De Una stroomt bij Jasenovac (voormalig concentratiekamp) in de Kupa en deze is ook redelijk goed richting Bihac te volgen. De weg er langs is echter wel wat drukker dan langs de Kupa. In Bosnië geldt echter niet wildkamperen maar overnachten bij de boer, in Sobe of eenvoudige hotels, die er in de meeste plaatsen wel zijn.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Peter
Ik hou van dat gebied, mooi en rustig. Er hebben vroeger jaaaarenlang Duitse soldaten gewoond, die een heel aparte huizenbouwstijl hebben ontwikkeld. Er is ook een groot natuurgebied, in de buurt van Lonja.

De eerste foto's van dit verhaal zijn van voor en na Sisak, allemaal bij de rivier Kupa.
Ha die Boompie!

Bedankt!
Hier nog een paar foto's om een idee te hebben.

https://plus.google.com/photos/10425659 ... d_VtpSF-gE

In het houten huis kun je overnachten als je geen zin hebt om te kamperen.
(Een klein beetje reclame mag wel vindt ik, let overigens niet op het pond-teken bij de prijzen (cenik), dit zijn gewoon kuna's)
http://www.tradicije-cigoc.hr/kamp.html

Wat Erik schrijft klopt, er is echter veel meer gebeurd in deze contreien, Sisak is de plaats waar de Ottomanen hun eerste grote nederlaag leden, in hun opmars naar Wenen.
Ik ben gisteren terug gekomen: een prachtige ervaring!
Gevlogen met de KLM naar Zagreb. Vanaf de lucht haven zit je al snel op rustige wegen langs de Sava. Ik ken de Sava in Slovenie als een onstuimige stroom door de bergen en in Belgrado met trendy strandjes, waterscooters en een uitgebreid nachtleven. De Sava volgt hier haar weg door de wetlands met veel dijkjes. De dorpen vormen een contrast met de bruisende metropool Zagreb.
De Sisak met de terrassen langs de rivier Kupa is even een onderbreking, maar dan kom je in het natuurpark Lonjsko Polje. Vanwege de 34 dorpjes mag dit geen nationaal park zijn, maar die dorpjes met hun kenmerkende houten huisje voegen juist een dimensie toe. Hier leeft men nog traditioneel. Het geweld uit de jaren '90 is aan deze streek voorbij gegaan. De Serven zijn hier aan de overkant van de Sava gebleven. Dat was niet het geval in het macabere plaatsje Jasenanvac met de kogelgaten duidelijk zichtbaar in de muren van de huizen. De eigenaar van het pension bakt echter een smakelijke visschotel. In de Lonsko Polje zijn veel leuke Hnas en Grietje huisje met kamers te huur, maar ook een grasmatje om je tentje te plaatsen.
Ook langs de Una is het prachtig fietsen stroomopwaarts wordt de heldere rivier steeds wilder.
Eerst kun je kiezen tussen de Kroatische kant en de Bosnische kant. Soms is het drukker, maar vaak ook geen kip op de weg.
Bosnie bestaat formeel uit een federatie tussen een Servische deel en een Moslim-Kroatisch deel, maar beide hebben niet zoveel met elkaar.
Je ziet duidelijk de verschillen als je van het ene naar het andere deel fietst.

Redelijke accommodatie valt overal wel te vinden.
Leuk Bert, ja, veel te beleven in dat gebied. Net over de grens met Bosnië richting Banja Luka is ook erg mooi, en rustig.

Dat grasveldje heb ik met Ecotopia Bike Tour eens gekampeerd, zo'n 20 tentjes :-)
@Ha die Boompie,
Overigens heeft het stroomgebied van de Sava in deze streek erg geleden onder de wateroverlast door de extreme regen. Nog steeds staat er veel onder water.
http://www.tradicije-cigoc.hr met dat leuke kampeerveldje is mede mogelijk gemaakt door Nederlandse ondersteuning van Willem Pronk uit Gouda met zijn stichting http://www.stichtingproplan.nl

Het huis van tradicije cigoc is overgeplaatst vanuit een dorp 2 km verderop.
Helaas zijn er in september geen ooievaars, maar van april tot augustus is het nest bewoond. Het afgelopen ooievaarsseizoen waren er 34 paren met gemiddeld per paar twee jongen: dus in totaal zo'n 130 exemplaren. Het dorp Cigoc is aangesloten bij de organisatie van ooievaarsdorpen. Er is een interessant informatiecentrum. De beheerder kan interessant vertellen.

Kamperen kan ook zo'n 10 km verderop in http://www.obitlij-ravlic.hr

In Bosnie heb ik weer andere leuke initiatieven gezien, die ondersteund worden vanuit Duitsland.

De Stichting van Willem Pronk is nu druk bezig bij de ondersteuning van de getroffenen door de wateroverlast.

KLM en Croatia Airlines vliegen dagelijks vanaf Schiphol op Zagreb.
Bert, wanneer lezen we over deze reis in de krant? Altijd leuk om de bevindingen van iemand anders te lezen.

Aan de ene kant hoop ik wel dat niet iedereen na het lezen daarvan besluit massaal die kant op te trekken, nu is het nog een beetje onontgonnen. Aan de andere kant de bevolking en het land verdienen best wel wat extra aandacht.

Peter

Langs de Una kun je ook vrij eenvoudig bij de Plitvice-meren (alleen mooi als de zon schijnt) komen (via Bihac).

Op Arte is onlangs een documentaire over dit gebied verschenen. te vinden op http://www.arte.tv/guide/de/047856-000/ ... rte-header

En ja, de lokale bevolking fietst hier ook.